Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Bevara sin muskelmassa

Registrerad: 2006-03-29

Tjena!

Jag har styrketränat i ca 3 år. Har ökat ca 8 kg det första åren, därefter har inte vikten påverkats och muskelvolymen kan jag inte säga med säkerhet om den har förändrats. Har styrketränat extra hårt på gym i 6 månader utan att se någon märkbar förändring. Testat flera olika träningsmetoder. Även tagit total paus i 4 månader utan att förlora någon massa, vad jag kan se. Det jag försöker säga är att ingeting händer med min kropp.. Förr var det ett problem, och jag kände mig ofta missnöjd, men detta har ändrats på sista tiden. Jag är nöjd med mina resultat och fokuserar nu mest på att bara behålla dem. Tränar fortfarande hemma, men kör lite mindre seriöst. Jag ökar inte vikterna så mycket, utan kör det som känns lagom jobbigt för att göra 8-12 rep. Kör flera övningar med kroppen som vikt. Och gör bara det som jag själv tycker är kul. Har gjort det här i ett bra tag nu och, jag tror nästan att jag ökar lite,, men som sagt, ingen direkt synbar förändring.

Min fråga angående detta är:
Vad krävs för att behålla musklerna?

Från: Lund
Registrerad: 2006-03-31

Man brukar säga att man jobbar på sin avveckling om man inte jobbar på sin utveckling. För att sluta utvecklas krävs att du slutar med det som gör att du utvecklas, det vill säga pusha dig själv på gymmet och sköta kosten.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Ett hårt helkroppspass i veckan samt en bra kost räcker för att bibehålla och kanske tom öka liiite av det du byggt upp.

Cybercowboy skrev:

Ett hårt helkroppspass i veckan samt en bra kost räcker för att bibehålla och kanske tom öka liiite av det du byggt upp.

Ett hårt helkroppspass med t.ex (5*5)+(3*3) på 4-6 basövningar kommer få dig att utvecklas lika bra som under vilken split som helst (om inte bättre) så det är nog inte rätt att rekommendera folk som bara vill bibehålla.

Inte för att vara sån, men källa på det? Jag har nämligen svårt att tro det eftersom du får en hel del antagonistträning vid splitupplägg, vilket gör att det i praktiken blir högre frekvens än 1 gång i veckan som ditt exempel innebär.

Cybercowboy skrev:

Inte för att vara sån, men källa på det? Jag har nämligen svårt att tro det eftersom du får en hel del antagonistträning vid splitupplägg, vilket gör att det i praktiken blir högre frekvens än 1 gång i veckan som ditt exempel innebär.

Ingen källa tyvärr, det är en egen slutsats jag dragit. Om nu veckofrekvens per samma intensitet och volym har någon signifikant inverkan gällande just antagonistträning får jag väl ta av mig hatten ...

Har du provat själv eller (ingen head-hunt här, intressant ämne bara)?

Registrerad: 2005-10-06

Man brukar säga att man jobbar på sin avveckling om man inte jobbar på sin utveckling. För att sluta utvecklas krävs att du slutar med det som gör att du utvecklas, det vill säga pusha dig själv på gymmet och sköta kosten.

+1

Cybercowboy skrev:

Har du provat själv eller (ingen head-hunt här, intressant ämne bara)?

Inte under någon längre period än ett par månader (2-3). Dessutom skulle man väl klassa mig som nybörjade då (<2 år).

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB