Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

ang det här med antal rep vad är sant ?

Registrerad: 2008-02-23

ok jo har kört så ett tag tänkte prova detta nu,någon annan som har något svar ?

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Du behöver MAX 3 övningar per muskelgrupp - oftast färre. För mindre muskelgrupper som triceps, biceps och vader behöver du max 2 st.
Fokusera på att köra vettiga övningar och istället lite fler set, istället för en miljard tramsövningar och färre set på varje övning.

Från: Sundets pärla
Registrerad: 2006-07-30

arrebarre skrev:

Någon som kan hjälpa mig och fastställa ett antal set och rep på varje övning? Mellan 1-5 reps o 3-5 sets.

4reps
4set

Registrerad: 2007-06-20

tack. gäller det verkligen alla övningar då? för det känns som om det är väldigt lite om man kör 4 reps på typ lateral raise.

edit: hur tränar man bakre axlarna?

Senast redigerat av arrebarre (2008-06-15 20:24)

Från: Sundets pärla
Registrerad: 2006-07-30

arrebarre skrev:

tack. gäller det verkligen alla övningar då? för det känns som om det är väldigt lite om man kör 4 reps på typ lateral raise.

Du frågade bara efter någon som kunde bestämma antal set/reps inom en intervall från 1-5 :P

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

arrebarre skrev:

Någon som kan hjälpa mig och fastställa ett antal set och rep på varje övning? Mellan 1-5 reps o 3-5 sets.

Nej, det finns nog ingen här som kan hjälpa dig med det såvida du inte är mer precis.

arrebarre skrev:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

haha :P

men asså jag är ute efter styrka. ska jag köra ett visst antal reps och sets på varje övningar?

arrebarre skrev:

haha :P

men asså jag är ute efter styrka. ska jag köra ett visst antal reps och sets på varje övningar?

Ja det är klart, ett visst antal reps och set måste man ju köra om man ska köra, annars blir det ingenting :)
På ett ungefär:
1-8 reps maxstyrka
8-12 reps massa
12-  reps styrkeuthållighet

Kör varierat. En period lågreps och en period högreps, det är mitt råd. Bränn inte onödigt mycket krut och tid på lateral raise.
Ett annat bra tips är ju att läsa på lite.

vad menar du med massa?

Du kan inte be andra om hjälp hela livet arrebarre.
In på google och sök lite schyssta artiklar om styrketräning/kroppsbyggning.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Om du är ute efter styrka, ta och kika på hur styrkelyftare tränar.

ok så jag har kört på tok för mycket då med tanke på mitt rygg pass
på 4 övningar och 3 set på varje med 8-12 rep å sen biceps 3 övningar
med 3 set och 8-12 rep ?

kan det va så illa att man har över tränat ?
därför armarna blivit tunnare nu igen ?

om så nu är fallet hur länge bör man vila ?
räcker det med att fortsätta träna men inte träna armar ?

Registrerad: 2007-03-03

Det viktigaste för tillväxt - om man inte går på två gram testo/vecka såklart - är progressiv överbelastning. Oavsett repetitionsradie.

Man kan växa på 1or, 3or, 8or, 12or, 15or, 20r och säkert högre så länge man ökar vikterna progressivt.

/tråd låst.

Från: Mjölby
Registrerad: 2006-03-03

vad menas med progressiv överbelastning?

jo men är det möjligt att bli övertränad med mitt schema så som jag kört ?mitt tidigare schema alltså

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

Varför har det blivit så vanligt att fråga om man riskerar att bli övertränad på sista tiden?
(eller.. det är nog inget nytt fenomen när man tänker efter, men iallafall)

Det krävs en REJÄL träningsmängd över en ganska lång period innan man börjar riskera att verkligen bli övertränad.

Symptom som kan tyda på överträning är tex;
Rubbad sömn, rejält minskad aptit, smärta i leder och muskler under längre perioder än normal träningsvärk, lättare att bli förkyld, förhöjd vilopuls, nedsatt uthållighet, dåliga träningsresultat, man blir lätt irriterad, dålig eller ingen träningsmotivation, fler "småskador" än normalt under den givna perioden etc..

Registrerad: 2007-08-20

Tobbeno skrev:

Varför har det blivit så vanligt att fråga om man riskerar att bli övertränad på sista tiden?

Det krävs en REJÄL träningsmängd över en ganska lång period innan man börjar riskera att verkligen bli övertränad.

Rubbad sömn, rejält minskad aptit, smärta i leder och muskler under längre perioder än normal träningsvärk, lättare att bli förkyld, förhöjd vilopuls, nedsatt uthållighet, dåliga träningsresultat, man blir lätt irriterad, dålig eller ingen träningsmotivation, fler "småskador" än normalt under den givna perioden etc..

Är nog mer den sammanlagda stressen (psykisk som fysisk) samt gener och immunsysten som avgör när någon blir övertränad. Vissa tål extremt lite träning andra som har alla bitar på plats tål mycket.

Lättast är nog att kolla sin morgonpuls regelbundet. Går den upp markant så är det ett ganska tydligt tecken på stress.

Mvh
/Dr.Demento

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

Dr.Demento skrev:

Tobbeno skrev:

Är nog mer den sammanlagda stressen (psykisk som fysisk) samt gener och immunsysten som avgör när någon blir övertränad. Vissa tål extremt lite träning andra som har alla bitar på plats tål mycket.

Lättast är nog att kolla sin morgonpuls regelbundet. Går den upp markant så är det ett ganska tydligt tecken på stress.

Mvh
/Dr.Demento

Visst har du en poäng där.

Det jag ville ha sagt var väl mest att det är väldigt många som misstänker att de är övertränade så fort de kommer till en platå i sin träning (när det i 9 fall av 10 hos nybörjare beror på att de inte pushar sig hårt nog!).
Vilket bara är dumt om du frågar mig.

Överträning kommer långt ner på listan av saker som får dig att stanna upp i din styrkeutveckling.

Senast redigerat av Tobbeno (2008-06-19 10:31)

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB