Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej alla,
Dags att krypa till korset....
Har alltid klagat på att jag har svårt att gå upp i vikt och har alltid levt i den bilden. Har kunnat äta vilken skräpmat som helst, utan att gå upp i vikt... men... efter att ha pratat med folk här och fått tipsen, dvs ät ofta och mer!!! så får jag krypa till korset...
Jag skjuter upp i vikt...
Problemet jag med största sannolikhet gjorde tidigare var att jag åt tills jag var mätt och sedan kunde vänta 6-7 timmar innan jag åt igen. Nu äter jag var 3:e timme och betydligt mer + nyttigare än jag gjorde tidigare och bums så studsar kilona iväg. Kul, på ett sätt...men!
När jag började tänka på vad jag käkade för 3 veckor sedan och började äta avsevärt mer än tidigare vägde jag 72,5 kg. Jag är 191 cm lång och tog rådet här från t.ex T-rex och ett gäng andra som sa...ÄT ÄT ÄT ÄT ÄT!! Det visade sig vara rätt lätt, och ja, nu äter jag 6 gånger om dagen inkl mellanmålen´. Tre veckor senare stannar vågen på 78 kg. Jag har alltså gått upp 5,5 kg på 3 veckor. (!?)
Många säger att man bör öka 0,5 kg i veckan och då har jag några frågor:
Vad händer om man ökar mer samtidigt som man tränar för att gå upp i vikt och muskelmassa? Får man mer kroppsfett eller bygger man bättre ju mer "lera" man har?
Om folk säger att jag ska skära ner på maten nu helt plötsligt så förstår jag inte rådet "äta som en häst". Bevisligen så klarar jag rätt bra av att käka för att gå upp i vikt, och det är ändå inte så att jag anstränger mig till max. Har bara blivit mer medveten än tidigare om vad jag stoppar i mig.
Sen visst, jag har plussat 5,5 kg på 3 veckor, men är ju fortfarande en räka... vad tror ni?
Tacksam för svar!
Tobbe
TJjones skrev:
Hej alla,
Dags att krypa till korset....
Har alltid klagat på att jag har svårt att gå upp i vikt och har alltid levt i den bilden. Har kunnat äta vilken skräpmat som helst, utan att gå upp i vikt... men... efter att ha pratat med folk här och fått tipsen, dvs ät ofta och mer!!! så får jag krypa till korset...
Jag skjuter upp i vikt...
Problemet jag med största sannolikhet gjorde tidigare var att jag åt tills jag var mätt och sedan kunde vänta 6-7 timmar innan jag åt igen. Nu äter jag var 3:e timme och betydligt mer + nyttigare än jag gjorde tidigare och bums så studsar kilona iväg. Kul, på ett sätt...men!
När jag började tänka på vad jag käkade för 3 veckor sedan och började äta avsevärt mer än tidigare vägde jag 72,5 kg. Jag är 191 cm lång och tog rådet här från t.ex T-rex och ett gäng andra som sa...ÄT ÄT ÄT ÄT ÄT!! Det visade sig vara rätt lätt, och ja, nu äter jag 6 gånger om dagen inkl mellanmålen´. Tre veckor senare stannar vågen på 78 kg. Jag har alltså gått upp 5,5 kg på 3 veckor. (!?)
Många säger att man bör öka 0,5 kg i veckan och då har jag några frågor:
Vad händer om man ökar mer samtidigt som man tränar för att gå upp i vikt och muskelmassa? Får man mer kroppsfett eller bygger man bättre ju mer "lera" man har?
Om folk säger att jag ska skära ner på maten nu helt plötsligt så förstår jag inte rådet "äta som en häst". Bevisligen så klarar jag rätt bra av att käka för att gå upp i vikt, och det är ändå inte så att jag anstränger mig till max. Har bara blivit mer medveten än tidigare om vad jag stoppar i mig.
Sen visst, jag har plussat 5,5 kg på 3 veckor, men är ju fortfarande en räka... vad tror ni?
Tacksam för svar!
Tobbe
Jag gissar på att du är ny med bulkningen, om läget är så, så får man en jätte start i vikt uppgång samma med när man deffar/bantar, det är just för att din kropp inte är van med det du tar in. Men det planar ut kommer du att se, så orora dig inte, även om du har gått upp 1,8 kg/vecka så kommer du hamna på en stabil uppgångs takt snart.
Vad händer om man ökar mer samtidigt som man tränar för att gå upp i vikt och muskelmassa? Får man mer kroppsfett eller bygger man bättre ju mer "lera" man har Yes, du får mycket kroppsfett, och nej du bygger inte bättre med ju mer "lera"( i detta läge så syftar du på kroppsfett antar ja) Det kommer bara skymma dina muskler och det är det du ska behöva deffa bort.
Okej Zee, tack! Så, när man säger att man bör öka 0,5 kg i veckan, betyder det då att det är fysiskt omöjligt att lägga på sig mer än kanske 3-400 gram i veckan rena muskler? Kanske inte ens så mycket eftersom man inte kan gå upp i ren muskelmassa utan att fettet alltid kommer med
Njae, med lera menade jag nog mer "näring", dvs allt man stoppar i sig som kroppen kan ta upp och använda till byggandet.
Har förstått att fett aldrig kan omvandlas till muskler, man kan bara bränna fett så att musklerna under syns = deff, eller hur?
Men t.ex vid hård cardio, bränner kroppen överskotts-fettet först och främst? Trist om man tränar och bygger upp sig till en biff täckt av fett och sedan ska deffa och så bränner kroppen musklerna. =/ Lär ju säkert hända några...
Skulle vara intressant att veta, men egentligen borde det väl förhålla sig så att någon med extremt "små" muskler bygger mindre per vecka, eftersom jag har färre muskeltrådar att slita ut på ett pass, medans någon som har en väldigt stor muskelmassa borde kunna bygga mer, dels pga att han/hon kan belasta mer och dels pga att fler muskelfibrer = mer att slita ut = kroppen reparerar och bygger fler? hmmm... OT kanske, men vore intressant...
Det är storleken på muskelfibern och inte antalet som påverkas av träning (har jag fel på denna skjuter jag mig själv).
Okej, jag hade för mig att 1 st muskelfiber är konstant, och små muskler = få muskelfibrer. Stora muskler = många muskelfibrer.
Sedan att man sliter sönder dessa under träning, och att kroppen reparerar dessa + skapar några nya för att förhindra att kroppen "råkar ut för samma sak igen".
Brutalt förenklat och kanske till och med helt åt helvete fel... =/
Tar tillbaka det där med att skjuta mig tror jag.
Frågan är om inte muskeln kan växa genom hyperplasi, vet dock inte om det bara är en teori.
TJjones skrev:
Okej Zee, tack! Så, när man säger att man bör öka 0,5 kg i veckan, betyder det då att det är fysiskt omöjligt att lägga på sig mer än kanske 3-400 gram i veckan rena muskler? Kanske inte ens så mycket eftersom man inte kan gå upp i ren muskelmassa utan att fettet alltid kommer med
Njae, med lera menade jag nog mer "näring", dvs allt man stoppar i sig som kroppen kan ta upp och använda till byggandet.
Har förstått att fett aldrig kan omvandlas till muskler, man kan bara bränna fett så att musklerna under syns = deff, eller hur?
Men t.ex vid hård cardio, bränner kroppen överskotts-fettet först och främst? Trist om man tränar och bygger upp sig till en biff täckt av fett och sedan ska deffa och så bränner kroppen musklerna. =/ Lär ju säkert hända några...
Skulle vara intressant att veta, men egentligen borde det väl förhålla sig så att någon med extremt "små" muskler bygger mindre per vecka, eftersom jag har färre muskeltrådar att slita ut på ett pass, medans någon som har en väldigt stor muskelmassa borde kunna bygga mer, dels pga att han/hon kan belasta mer och dels pga att fler muskelfibrer = mer att slita ut = kroppen reparerar och bygger fler? hmmm... OT kanske, men vore intressant...
400 gram muskler i veckan?? Vad jag har hört så om man tränar 5 gånger i veckan ordentligt på gym i 1 år går man upp 2-3 kg ren muskelmassa :P Är detta isåfall skitsnack för 400g per vecka låter riktigt mycket.
Jo, jag bara höftade till med något..mer som en fråga än ett påstående =)
2-3 kg på ett år tycker jag låter lite, fast det tror jag kan ha med andra saker att göra också...
Jag tror t.ex inte att en stor biceps består av vad man isf kallar 100% muskelmassa. Utan även vatten och till viss del säkert fett också.
Någon som äter korrekt och tränar korrekt väger... säg 80 kg från början, tränar ett år och sen deffar bort sitt fett.
En 2 kgs köttbit är inte speciellt stor och sprider du ut den över hela kroppen på en kille så syns det nog inte så mycket skillnad tror jag.
När man ser träningsbilder på någon som tränat och levt "korrekt" under, kanske 6-7 månader så har iaf jag sett förändringar som ser ut att vara betydligt mer än 2-3 kg muskler.... fast, jag vet inte. Beror nog på hur man definierar "ren muskelmassa"...
1 kg ren muskelmassa är väl ungefär vad man kan lägga på sig på ett år utan att hålla på med olagligheter. Det i sin tur skulle jag tro motsvarar typ 3-4 kg muskler med vätska å all annan skit.