Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Ja som rubriken lyder hade jag tänkt att påbörja en Ketogen Diet i början av juli. Jag har funderat länge på om jag ska fortsätta med den klassiska minus 500 kcal/dag, eller om jag ska ta till en litet mer drastisk metod för att bli av det det överflödiga(ca 3 kg). Efter att ha läst en artikel om ämnet, där utförande och resultet beskrivs noggrant av några som testat det har jag bestämt mig.
Kan någon förklara för mig vad "Sjunkande insulinnivåer innebär att frisättningen av fria fettsyror från fettcellerna ökar." betyder? Ja, alltså på ett mer pedagogiskt plan är vad som skrivs av näringfysiologer. Vad är en fri fettsyra? Vilken betydelse har det?
Citatet kommer från: http://www.halso.info/71.html
Insulin ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Insulin ) är ett hormon som verkar uppbyggande på kroppen.
Insulin har ett liknande hormon, glukagon, (http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukagon ) har en motsatt effekt.
Insulin och glukagon koncentrationerna varierar naturligt under dygnet. Efter måltider stiger insulin för att lagra in energin i kroppen. Sedan minskar koncentrationen fram till nästa måltid.
Fett lagras upp i kroppen i form av triglycerider ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Triglycerid ) som är en glycerol som har tre fria fettsyror bundna till sig. I den formen kan inte kroppen använda fett. Utan fettsyrorna behöver klippas bort för att kunna brytas ned av kroppen genom betaoxidationen ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Beta-oxidation ).
Så man kan säga att hormoner gör att fett frisätts och kan användas.
Sedan kan jag tycka att klassiska -500 är bättre, då du har så pass liten "övervikt". Du får mer ork att träna ordentligt med kolhydrater. Dessutom ger ketogena dieter en falsk viktminskning då du tappar glykogen och vatten i början (2 kg eller så), som du sedan lägger på dig då du börjar äta ordentligt igen.
Dude har inte du postat ett ganska tänkvärt inlägg i Anorexia-tråden nyligen? Är det värt att börja mixtra så hårt med kosten m tanke på din bakgrund med div. ät- och kroppsuppfattnings-sjukdomar?
Ironwoman skrev:
Insulin ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Insulin ) är ett hormon som verkar uppbyggande på kroppen.
Insulin har ett liknande hormon, glukagon, (http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukagon ) har en motsatt effekt.
Insulin och glukagon koncentrationerna varierar naturligt under dygnet. Efter måltider stiger insulin för att lagra in energin i kroppen. Sedan minskar koncentrationen fram till nästa måltid.
Fett lagras upp i kroppen i form av triglycerider ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Triglycerid ) som är en glycerol som har tre fria fettsyror bundna till sig. I den formen kan inte kroppen använda fett. Utan fettsyrorna behöver klippas bort för att kunna brytas ned av kroppen genom betaoxidationen ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Beta-oxidation ).
Så man kan säga att hormoner gör att fett frisätts och kan användas.
Sedan kan jag tycka att klassiska -500 är bättre, då du har så pass liten "övervikt". Du får mer ork att träna ordentligt med kolhydrater. Dessutom ger ketogena dieter en falsk viktminskning då du tappar glykogen och vatten i början (2 kg eller så), som du sedan lägger på dig då du börjar äta ordentligt igen.
Okey, tackar! Då förstår jag.
floppix skrev:
Dude har inte du postat ett ganska tänkvärt inlägg i Anorexia-tråden nyligen? Är det värt att börja mixtra så hårt med kosten m tanke på din bakgrund med div. ät- och kroppsuppfattnings-sjukdomar?
Yes, det stämmer att jag har. Mina problem med maten hade jag för ca 4 år sedan som jag också har gått i terapi för.
Sedan jag i början av detta år startat med en hälsosam viktminskning(minus 500 kcal/dag) har jag tagit kontakt med min gamla läkare för att göra detta så "kontrollerat" som möjligt. Om jag genomgår en Ketogen Diet kommer det vara under uppsyn av min läkare - bara för att vara på den säkra sidan. Jag talar med henne på telefon ett par gånger i månaden och kommer under den Ketogena Dieten maila iväg min kostplan. Jag känner mig själv tillräckligt bra för att veta vilka tankegångar som signalerar på att jag ska lägga av med dieten. Det är ett tag sedan jag hade problemen, men jag är fullt beslutsam att jag verkligen inte vill hamna där igen. Det ska jag göra genom att nå min målvikt och sedan stanna där - rekomendationer av min läkare och mitt förnuft. Till hösten tänker jag köra en riktig bulk, för det är en vältränad kropp jag vill ha. Jag väljer att börja med en Ketogen Diekt för att jag har jättesvårt att bli av med det sista på magen och låren. Värt att tillägga är att den kommer börja om 3 veckor och har jag gått ned 1 - 1,5 kg tills dess kommer jag inte börja med dieten.
Jag tycker det var väldigt bra att du ställde frågan!
Senast redigerat av Shanghai (2008-06-11 00:20)
Jag 1+:ar Ironwomans fråga angående varför du vill köra en ketogen diet om du är aktivt tränande?
Jag kan inte fatta varför man vill plåga sig med ett sådant upplägg. Cykla kolhydraterna istället så att båda hjärnan och kroppen mår bra och orkar.
Hmm, ja ska jag vara ärlig har jag börjat fundera lite extra de senaste timmarna. Eller rättare sagt så har jag läst på mig mer och dragit lite andra slutsatser. Vissa hävdar att man inte blir trött och dåsig medans andra hävdar det motsatta. Eftersom jag ska proppa i mig nästan 400 gram protein om dagen så kommer min hjärna att bli tillgodosedd med vad den behöver för att fungera normalt. Så sägs det i artikeln i alla fall. Min oro är att jag inte kommer kunna trycker i mig så mycket kött, ägg och proteindrycker.
Finns det någon som har erfarenhet av att skippa kolhydrater helt och hållet?
Om du vill fortsätta att prestera på gymmet eller vilken sorts träningsform du nu ägnar dig åt så är rådet fortfarande att fortsätta äta kolhydrater.
En liten studie om ämnet (Am J Clin Nutr. 2006 May;83(5):1055-61):
Ketogenic low-carbohydrate diets have no metabolic advantage over nonketogenic low-carbohydrate diets.
Johnston CS, Tjonn SL, Swan PD, White A, Hutchins H, Sears B.
Department of Nutrition, Arizona State University, Mesa, AZ 85212, USA. carol.johnston@asu.edu
BACKGROUND: Low-carbohydrate diets may promote greater weight loss than does the conventional low-fat, high-carbohydrate diet. OBJECTIVE: We compared weight loss and biomarker change in adults adhering to a ketogenic low-carbohydrate (KLC) diet or a nonketogenic low-carbohydrate (NLC) diet. DESIGN: Twenty adults [body mass index (in kg/m(2)): 34.4 +/- 1.0] were randomly assigned to the KLC (60% of energy as fat, beginning with approximately 5% of energy as carbohydrate) or NLC (30% of energy as fat; approximately 40% of energy as carbohydrate) diet. During the 6-wk trial, participants were sedentary, and 24-h intakes were strictly controlled. RESULTS: Mean (+/-SE) weight losses (6.3 +/- 0.6 and 7.2 +/- 0.8 kg in KLC and NLC dieters, respectively; P = 0.324) and fat losses (3.4 and 5.5 kg in KLC and NLC dieters, respectively; P = 0.111) did not differ significantly by group after 6 wk. Blood beta-hydroxybutyrate in the KLC dieters was 3.6 times that in the NLC dieters at week 2 (P = 0.018), and LDL cholesterol was directly correlated with blood beta-hydroxybutyrate (r = 0.297, P = 0.025). Overall, insulin sensitivity and resting energy expenditure increased and serum gamma-glutamyltransferase concentrations decreased in both diet groups during the 6-wk trial (P < 0.05). However, inflammatory risk (arachidonic acid:eicosapentaenoic acid ratios in plasma phospholipids) and perceptions of vigor were more adversely affected by the KLC than by the NLC diet. CONCLUSIONS: KLC and NLC diets were equally effective in reducing body weight and insulin resistance, but the KLC diet was associated with several adverse metabolic and emotional effects. The use of ketogenic diets for weight loss is not warranted.
Jag har själv aldrig provat metoden, och jag kommer antagligen aldrig göra det då jag inte ser några fördelar alls jämfört med kolhydratcykling.
Jag har kört keto, Jag blev inte direkt tröttare. Men jag blev lite långsammare i huvudet. Degpekkka på forumet skojade med mig och sa något i stil med "ja men vi får hitta på något till midsommar i september" och jag köpte hans mening rätt av utan att tänka att midsommar antagligen inte är i september.
Det jag däremot blev av keto var total avsaknad av sötsug och väldigt kontrollerbar hunger. Ger du dig på keto ska du högst köra i 2 veckor. Annars kommer dina muskler börja lida och ditt psyke. All and all måste jag säga att förutom att man blev lite långsam i huvudet så mådde jag ganska bra på en sådan diet, tror dock det är enormt individuellt. Jag droppade rätt mycket i fett också enligt egen caliper mätning. Exakt hur mycket har jag inte i huvudet.
Min absoluta rekommendation för riktiga hardcores om man nu måste köra keto hade varit att köra Keto i 2 veckor och sedan köra låg-kcal i samband med träning i 2 veckor och helst inte cykla detta mer än i 2 månader.
Som ett alternativ skulle du kunna läsa "Envisa fettdepåer" som är en artikel skriven av Martin Berkhan. I någon av de senare body-tidningarna. Där finns lite intressanta tips till hur man blir av med dom sista envisa fettdepåerna.
Cybercowboy skrev:
Cykla kolhydraterna istället så att båda hjärnan och kroppen mår bra och orkar.
Har du relativt nya belägg för att hjärnan/kroppen inte mår bra och orkar på en ketogen diet?
Woot-Woot skrev:
Jag har kört keto, Jag blev inte direkt tröttare. Men jag blev lite långsammare i huvudet. Degpekkka på forumet skojade med mig och sa något i stil med "ja men vi får hitta på något till midsommar i september" och jag köpte hans mening rätt av utan att tänka att midsommar antagligen inte är i september.
Det jag däremot blev av keto var total avsaknad av sötsug och väldigt kontrollerbar hunger. Ger du dig på keto ska du högst köra i 2 veckor. Annars kommer dina muskler börja lida och ditt psyke. All and all måste jag säga att förutom att man blev lite långsam i huvudet så mådde jag ganska bra på en sådan diet, tror dock det är enormt individuellt. Jag droppade rätt mycket i fett också enligt egen caliper mätning. Exakt hur mycket har jag inte i huvudet.
Min absoluta rekommendation för riktiga hardcores om man nu måste köra keto hade varit att köra Keto i 2 veckor och sedan köra låg-kcal i samband med träning i 2 veckor och helst inte cykla detta mer än i 2 månader.
Som ett alternativ skulle du kunna läsa "Envisa fettdepåer" som är en artikel skriven av Martin Berkhan. I någon av de senare body-tidningarna. Där finns lite intressanta tips till hur man blir av med dom sista envisa fettdepåerna.
När jag började min viktnedgång i vintras startade jag med att köra en lågkolhydratsdiet, men åt fortfarande lite kolhydrater. Jag håller vekligen med dig det du säger om sötsug - försvann helt och hållet. Om jag ger mig in på en Keto nu kommer jag köra den punkt till pricka i en eller två veckor, precis som du rekomenderar, för att få lite ny motivation. Jag har som skrivet hamnat på en platå då jag går ner nått hekto i veckan de senaste två veckorna, trots att jag ligger på ett underskott av 500 kcal/dag. Det är inte så motiverande, men jag ska inte ge upp. Klarar jag av att gå ned 1-1,5 kg inom de närmaste tre veckorna kommer jag inte börja på dieten.
Tack för tipset om artikeln - den ska jag söka upp.
Har du testat att dra ner ytterligare 200 kcal? Du kanske bara tror du ligger på 500 kcal underskott? Har du justerat ner dieten regelbundet?
Innan Keton hade jag testat att dra ner ytterligare 200 kcal per dag. Samt börjat att köra cardio på tom mage där cardion består av intervaller.
Exempel: uppvärmning 10 minuter - sprint 10 sekunder - gå 30 sekunder göra det till man inte är så sugen på att göra det längre. Efter det kör du lågintensivt i 20-30 minuter och sedan upprepa. Kan göras på både cykel och löpning/gång. Välj det du är minst energi-effektiv i. Dvs cyklar du aldrig så tar du cykel och går/springer du aldrig så tar du löpningen.
I Svea I skrev:
Cybercowboy skrev:
Cykla kolhydraterna istället så att båda hjärnan och kroppen mår bra och orkar.
Har du relativt nya belägg för att hjärnan/kroppen inte mår bra och orkar på en ketogen diet?
Empiriskt. Duger det?
Edit: bör nämna att vissa klarar det alldeles utmärkt. Men återigen ser jag inga direkta fördelar med en keto diet.
Senast redigerat av Cybercowboy (2008-06-11 11:49)
Man blir ju lite långsammare i huvudet utan kolhydrater, det är ju bara att inse. Tvivlar man på det är det ju bara att testa och se efter själv. Tar ju inte mer än någon dag innan det märks enormt påtagligt. Om det är skadligt? Där tvistar kanske dom lärda men jag har svårt att se det under en kort tid skulle skada kropp eller hjärna.
Woot-Woot skrev:
Man blir ju lite långsammare i huvudet utan kolhydrater, det är ju bara att inse.
Det är inte alls något man bara ska inse.
fördelar med keto
Personer med metabolt syndrom får ofta stora fördelar av att dra ner radikalt på socker och sockerkedjor.
Barn med epilepsi också.
Insulinresistenta/glukos intolleranta personer också.
Både glukos och insulin är inflammatoriskt. Glukos karamelliserar protein i kroppen och skapar s.k.t "AGE"; det ökar den oxidativa stressen och är mycket hälsovådliga. Vissa människor känner mer mättnad under ketodiet. Andra blir euforiska; en möjlig tanke till varför är att en av ketonkropparna, beta-hydroxibutyrat, är en isomer till gamma-hydroxibutyrat, som är en ganska känd drog.
Sen kan man ju fråga sig hur relevant det där är för trådskaparen och 99% av forumets medlemmar...
Har du själv provat, Svea?
Ja.
Ok.
Jag kan inte tro att jag skriver det här men... jag måste nog hålla med Svea.
Keto är bra, säkert inte för alla, men när man har kommit över den första omställningsfasen (som för mig varade i tio dagar) så blir man precis som vanligt igen.
Med några små skillnader bara.
Jag mådde mycket bättre men/och jag tappade matlusten delvis eller helt.
/Feb
I Svea I skrev:
Ja.
Du blev inte alls trött eller seg i huvudet, allt var helt normalt?
Jag måste erkänna att jag verkligen har svårt att tänka mig att du som frisk vuxen människa fungerade lika bra helt utan kolhydrater som på kolhydratsdiet.
Om jag får lov att peka på ett eventuellt missförstånd är det skillnad att dra ner radikalt och avstå helt ifrån.
Ms February skrev:
Keto är bra,
Ms February skrev:
Jag mådde mycket bättre men/och jag tappade matlusten delvis eller helt.
/Feb
Jag tycker inte det låter sunt eller bra att tappa matlusten helt eller delvis.
Senast redigerat av Woot-Woot (2008-06-11 15:56)
Jag kanske behöver klar-göra mina tankar.
Jag är inte emot en keto-diet. Det är ett effektivt redskap som ska användas med respekt för vad det innebär.
I mina ögon har effektiva dietredskap och resultat-inriktad träning inte alltid med sundhet och hälsa att göra.
Woot-Woot skrev:
I Svea I skrev:
Ja.
Du blev inte alls trött eller seg i huvudet, allt var helt normalt?
Jag måste erkänna att jag verkligen har svårt att tänka mig att du som frisk vuxen människa fungerade lika bra helt utan kolhydrater som på kolhydratsdiet.
Om jag får lov att peka på ett eventuellt missförstånd är det skillnad att dra ner radikalt och avstå helt ifrån.
I början blir man lätt dåsig och orkeslös som jag upplevde det. Lite "låg" eller "jämn" var man ju.
Men som sagt, det höll och ebbade ut i tio dagar, sen var det bra igen.
Hjärnan lär sig ju.
Att man tappade matlusten var både positivt och negativt. Men för nån som fastnat i ett sötsug och har svårt att INTE frossa en ätardag så kanske ett par veckor i ketos kan vara att rekomendera faktiskt.
Negativt för mig var att jag fick kämpa lite för att få i mig den mängd jag visste att jag behövde få i mig, men eftersom man kan justera mängden mat eller kalori-intag med fettintaget så var det inget problem.
Jag tycker av andra anledningar att det är bra att äta lite kolhydrater, inte minst från frukt och grönt av uppenbara orsaker, men nu när jag äter mer kolhydrater så känner jag stor skillnad. Humöret sticker iväg lite mer och jag blir lättare stressad.
Jag som har levt i en väldigt stressad och pressad tillvaro i några år nu fick stor hjälp av ketos dieten som jämnade ut min stress till minimal om alls.
Så för mig och min situation var den en stor tumme upp och jag kommer ta till den igen när det passar bättre.
Annat att diskutera som kanske inte hör till denna tråden är just intag versus utgifter och att man GÅR ner i vikt bara man ligger på minus. Allt annat är omöjligt.
Crap- säger jag om det.
Kroppen och våra individuella funktioner är större än 1+1 och jag har fått uppleva dessa verkningar allt för många gånger då jag trott att det varit just så enkelt som bara "intag versus utgifter".
/Feb
Woot-Woot skrev:
I Svea I skrev:
Ja.
Du blev inte alls trött eller seg i huvudet,
.
Jo, såklart ...
Ms February skrev:
Annat att diskutera som kanske inte hör till denna tråden är just intag versus utgifter och att man GÅR ner i vikt bara man ligger på minus. Allt annat är omöjligt.
Crap- säger jag om det.
Kroppen och våra individuella funktioner är större än 1+1 och jag har fått uppleva dessa verkningar allt för många gånger då jag trott att det varit just så enkelt som bara "intag versus utgifter".
Säger du emot fysikens lagar alltså? Intressant...
Ett underskott är alltid ett underskott - det går inte att ändra på definitionen av ordet. Däremot så måste man, under dietens gång, anpassa sig till nya förutsättningar och det är där många kör fast pga okunnskap och gissningar.