Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4  

Jag ska börja med en Ketogen Diet. Kan någon förklara fria fettsyror?

Registrerad: 2008-05-25

madspa skrev:

Jag måste få låna tråden lite...

Varje gång jag ska "vänja tillbaka" kroppen efter ketogen diet går ja upp en massa i vikt. Det blir som en ond cirkel, jag måste börja med en "extrem" (max 5g kolhydrat/100g) diet igen, för att kunna gå ner igen.
Jag försöker att långsamt införa kolhydrater, t.ex tar jag en 1/2 dec lite blackeyed beans till lunch första dagarna, absolut ingen gröt eller pasta. Jag håller koll på kalorierna, tar morgonpromenader och är på gymet varannan dag. Men det hjälper inte, jag är snabbt tillbaka på samma där jag startade.
Och jag kan ju inte hålla på så här hela livet!
Någon som har lust att tipsa?

Jag har tyvärr inte svar på den frågan, men jag skulle väldigt gärna vilja veta lite om dina erfarenheter med Ketogen diet. Vad du åt, hur mycket, när/var/hur? Kan du inte berätta lite? Min diet ska snart börja.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

madspa skrev:

Varje gång jag ska "vänja tillbaka" kroppen efter ketogen diet går ja upp en massa i vikt. Det blir som en ond cirkel, jag måste börja med en "extrem" (max 5g kolhydrat/100g) diet igen, för att kunna gå ner igen.
Jag försöker att långsamt införa kolhydrater, t.ex tar jag en 1/2 dec lite blackeyed beans till lunch första dagarna, absolut ingen gröt eller pasta. Jag håller koll på kalorierna, tar morgonpromenader och är på gymet varannan dag. Men det hjälper inte, jag är snabbt tillbaka på samma där jag startade.

En massa kilo vatten kommer att rinna av dig samtidigt som dina glykogenlager smälter bort när du inte äter kolhydrater, och när du sedan börjar äta dem igen lagrar kroppen in glykogenet igen. Det är förmodligen inte svårare än så.

Registrerad: 2007-03-03

Shanghai skrev:

madspa skrev:

Jag har tyvärr inte svar på den frågan, men jag skulle väldigt gärna vilja veta lite om dina erfarenheter med Ketogen diet. Vad du åt, hur mycket, när/var/hur? Kan du inte berätta lite? Min diet ska snart börja.

2g protein/kg kv. Absolut inte mer; lite mindre om du är tvungen att ändra.

Resten fett tills du når till ditt mål.

Ibland, vid vissa ketogena dieter riktiga fattiga på energi, så blir det nästan enbart protein och inget mer.

Registrerad: 2008-05-25

Enligt min läkarkontakt ska jag äta 60% av energibehovet via fett, 20 gram kolhydrater/dag och resterande protein. Det kallas LCHF(Low Carb High Fat).

Varför ska man äta max 2 gram protein/kg kv?

Registrerad: 2008-06-12

Jag har ju inte pratat med någon läkare eller så men det jag gjort fungerar ju på mig.

Det är bara att se till att man inte får i sig mer än 5g kolh/100g. Jag åt/äter en massa protein i form av kyckling, fisk, kött och gröna grönsaker till det. Jag har märkt att "färglada" grönsaker innehåller ofta mer kolh. Jag undviker frukt, men t.ex. fredag kväll kan det slinka ner lite jordubbar/hallon eller andra bär. De ligger på runt 13g kolh/100g, så ok en dag men inte alla.
Jag har även koll på kalorierna så att ja inte "överäter", även fast det är svårt för man blir hyffsat mätt hela tiden. Små portioner 5ggr om dagen, undvik konditionsträning, kroppen pallar inte det i början. Jag kör med morgonpromenader och styrka. Det som kan bli jobbigt är obehagliga krypningar i  kroppen, att man bli yr och snurrig, men det går över.
Men annars tycker jag att det är ganska lätt!
Det svåra är att sluta... =)

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Lajne skrev:

En massa kilo vatten kommer att rinna av dig samtidigt som dina glykogenlager smälter bort när du inte äter kolhydrater, och när du sedan börjar äta dem igen lagrar kroppen in glykogenet igen. Det är förmodligen inte svårare än så.

+1

Shanghai skrev:

Enligt min läkarkontakt ska jag äta 60% av energibehovet via fett, 20 gram kolhydrater/dag och resterande protein. Det kallas LCHF(Low Carb High Fat).

Din läkarkontakt måste vara ett s.k. "retard".

Man sätter alltid ut protein först; sen fett. Därefter fyller man ut med kolhydrats behovet är nått.

Nu är det en ketogen diet, som är fettbaserad. Alltså bestämmer vi först protein- och kolhydratintaget för att sen fylla ut med fett.

Säg att du var stor t.ex., och gick ner i vikt på 3000 kalorier. Då skulle du mao käka 300g protein enligt din läkare. Den dieten är inte ketogen förrens solen slocknar.

Varför ska man äta max 2 gram protein/kg kv?

Mycket protein -> glukoneogenes -> mer glukos -> inte ketos.

Kan förklara varför glukos sabbar ketos:

Det som primärt regulerar ketosis är ett organiskt ämne som heter malonyl-CoA. Malonyl-CoA korrelaterar med leverglykogenet; när levern är full på glykogen så är fettinlagringen stor. När levern är tom motsatsen.

Det är malonyl-coA som avgör huruvida ketonkroppar startas eller ej;  malonyl-coA inhiberar ett enzym som heter CPT-1. CPT-1 är det som förflyttar fria fettsyror in till mitokondrien där den fettsyran ska förbrännas. När fettsyran förbränns, så skapas acetylcoenzym A.

Acetylcoenzym A ska tillsammans med oxaloacetat bilda citroncyra - i citroncyracykeln, no shit? Oxaloacetat kommer från nedbrytet glukos. Utan oxalaoacetat = ingen citroncyracykeln = inga vidare fettförbränning = ingen fettförbränning utan glukos.

Jaja. När levern tömms så minskar malonyl-coblablajblaj; vilket leder till att CPT-1 ökar. = Mer fettsyror till citroncyracykeln. Samtidigt kommer det ju mindre oxaloacetat pga. att du inte äter glukos.

Då ligger de en hel sopsäck med acetyl-coA utanför citroncyracykeln som ligger och blaskar i blodplasman. Acetylcoenzam A omvandlas i lvern till acetoacetat, som i sin tur kan bli beta-hydroxibutyrat (BHB) (ja nästan samma som drogen GHB; därför ketosis kan jämnställas med att röka på) och aceton. Du pissar och andas ut aceton. Därför får man inga brudar på en ketodiet. Dessutom gillar de kladdkaka så bara att lägga ner allting.

Jag ber om ursäkt för eventuella felstavning eller biokemiska fel ... men jag har knappt sovit någonting. Och jag måste runka nu, då blir jag lite hysterisk.

Mvh.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

I Svea I skrev:

Jag ber om ursäkt för eventuella felstavning eller biokemiska fel ... men jag har knappt sovit någonting. Och jag måste runka nu, då blir jag lite hysterisk.

Mvh.

du är onekligen öppen med din sexualitet må jag skriva XD

Jepp. Särskilt hon på TV4 igår, efter fotbollen! Elin eller Emil tror jag att hon hette.

Jag har författat ett kärleksbrev till henne. Där jag beskriver hur hennes smäckra lemmar får mig hård. Och att jag skulle ge vad som helst för att få se henne bada naken i en svensk insjö med solskenet skinande.

Jag vill trycka henne.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

*ASG*
nu närmar du dig en sexistisk gräns på stötande språk ^^

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

I Svea I skrev:

Dessutom gillar de kladdkaka så bara att lägga ner allting.

Haha xD

Intressant inlägg det tackar jag för =D

Jepp. Jag är inte jordisk.

Tänkte faktiskt lägga till att om någon vill ha mer invecklad förklaring så får de fråga KOP eller Machine Gun. Ni kan väl också sånt här?

Senast redigerat av I Svea I (2008-06-27 16:39)

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

I Svea I skrev:

Jepp. Jag är inte jordisk.

Tänkte faktiskt lägga till att om någon vill ha mer invecklad förklaring så får de fråga KOP eller Machine Gun. Ni kan väl också sånt här?

Nej jag visste inte allt av det du sa och kan inte de reaktionerna. Så därför var ditt inlägg informativt, kunde hänga med och har lärt mig något på traven! Jag kan rita upp några molekyler till de som vill se dock, men jag antar att intresset är tämligen lågt för sådant. =P

Sidor: 1 2 3 4  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB