Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4  

Jag ska börja med en Ketogen Diet. Kan någon förklara fria fettsyror?

Registrerad: 2008-05-26

Men energi från vad Svea?
Vågen står på samma under samma förutsättningar. Kläderna sitter likadant.
Du verkar kunna en hel del inom ämnet näringslära. Du kanske kan klura ut vad det är som går fel?
Som sagt, jag är ingen expert. Jag sitter bara med ett surt facit.

/Feb

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Har Ms Feb hört talas om "The Minnesota starvation study" ? Om inte, Google away.

I korta drag fick deltagarna (män) i den studien "svälta" på 1.8Mcal per dag, och vissa tappade över 25% av sin kroppsvikt under den tiden. Man kan ganska snabbt lista ut att 0.5Mcal < 1.8Mcal och då inser man att något är galet fel. Så jag vidhåller det jag skrev tidigare om fusk och eller vätska.

Om du hade hängt på detta forum då och skrivit om dina problem, så hade jag rekomenderat dig att prova följade tips från Lyle McD;
1) Köra ett hårt pass på gymmet
2) äta något i stil med 300-400g kolhydrater under en viss tid i samband med träningen
3) dricka så lite vätska som möjligt (ev. något vätskedrivande, kaffe, alkohol t.ex.)

Vad som då händer är att kolhydraterna du äter kommer binda vätska - vätska som inte finns i överflöd - då kommer den ta vätskan från blodet. Vad som då händer är att det blir ett underskott i andra vävnader - i detta fall överflödig vätska som antagligen finns i fettceller och/eller under huden. Då måste kroppen kompencera genom att frigöra vätska från dessa ställen och ut i blodet.

Tadaa, så är du x kg lättare.

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Ms February skrev:

Coffe - jag hängde inte med på ditt resonemang där, men det verkar inte som det är som vad alla andra förespråkar här inne heller? Eller? Hur menar du? Förklara gärna närmre om du vill.

Jag menar bara att kroppen inte är så enkel. Man går givetvis alltid ned i vikt om man ligger på Kcal-underskott. Det är en oomkullrunkelig sanning. Men beroende på en massa olika faktorer varierar kroppens förbränning. Av personlig erfarenhet verkar det som att min kropp anpassar sig efter hur mycket jag äter. Relativt små förändringar i Kcal-intaget verkar inte förändra min vikt. Om jag äter 2600 Kcal verkar min kropp förbränna 2600 Kcal och om jag äter 2400 Kcal verkar den förbränna 2400 Kcal, (bara exempelsiffror). Om jag i början av min deff äter 2000 Kcal om dagen kanske jag minskar 7 hg i veckan, vecka elva däremot kanske jag inte minskar alls trots att jag äter och rör mig precis likadant.

Enkelt sagt, olika faktorer påverkar förbränningen. Vissa dagar kanske X Kcal innebär underskott, andra dagar gör det det inte. Att kroppen sänker förbränningen efter en tid på underksott är tydligen fullt normalt. Sen om det kallas svältläge eller inte vet jag inte.

Coffe: Här är ett svar ur en annan aktuell tråd:

Cyber skrev:

Minns att jag läste en studie där x antal människor fick överäta 1000Kcal extra under 100 dagar. Vissa i den studien förbrukade ca 700-800Kcal av det överskottet (kroppen förbrännde det alltså), medans vissa nästan inte förbrukade något alls och mao gick upp väldigt lätt i vikt.
Och antagligen gäller samma sak i det omvända fallet, dvs under diet. Du t.ex. har (kanske?) ganska lätt för att kommer ner i en låg kroppsfettprocent, medans andra som inte är lika lyckligt lottade har det mycket tuffare (läs: typ 99% av alla kvinnor).

Gener och återigen gener mao.

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

I Svea I skrev:

Det är möjligt att öka i vikt på 500 kcal/dag. Teoretiskt; absolut inte praktiskt såvida man inte trycker i sig 3g testo och hGH per dag.

Ohahaha. Du, min vän, kommer vara oskuld resten av ditt liv. Men oja, det är fullt möjligt att öka i vikt på 500 kcal/dygn. Det är däremot totalt omöjligt, både i teorin och i praktiken, att öka i vikt i form av energiinlagring (där "energiinlagring" är definerat så som "vi" här på forumet troligtvis definerer det. Dvs. vatten, syre etc. räknas inte som energiinlagring (trots att vatten innehåller energi)) på 500 kcal/dygn.

Edit: Hoppas inte erektionen blir för långvarig efter att du läst detta inlägg...

Edit 2: Hur fan kan du be oss ponera ett totalt omöjligt scenario? Det hade varit en sak om du bett oss föreställa oss att alla människor dog av en och samma myggart under 2 dygn samtidigt som Pelle Svanslös hittar en rymdraket i näsan. Och till råga på allt detta så får du ligga alldeles innan jorden slutligen sprängs av en jättelaserkanon som ägs av en jätteanakonda från Mars.

Detta är i princip ett omöjligt scenario, men inte omöjligt, vilket ditt uppmålade scenario var!

Senast redigerat av Englund (2008-06-12 12:59)

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Cyber: Intressant! Tack för den, den bekräftar att mina erfarenheter stämmer.

coffe_aberg skrev:

... och totalt i otakt mot vad han tidigare har skrivit och proppsat på till gränsen till ha verkat otrevlig, misstänksam och anklagande. ;) :P

Ms February skrev:

coffe_aberg skrev:

... och totalt i otakt mot vad han tidigare har skrivit och proppsat på till gränsen till ha verkat otrevlig, misstänksam och anklagande. ;) :P

Nej, onej. Inte alls i otakt med vad han tidigare skrivit. Han står fast vid att ett underskott alltid är ett underskott. Och det finns inte en människa i världen som inte ligger på energiunderskott vid ett intag på 500 kcal/dygn.

Edit: Eh, bebier (ja, det heter "bebier" och inte "bebisar") förbränner iofs kanske mindre än 500 kcal/dygn. Men u get my point.

Senast redigerat av Englund (2008-06-12 13:13)

Ms February skrev:

coffe_aberg skrev:

Jaha, men vi gör så här då att du går tillbaka till din duktiga PT som du hade och sen slutar jag ödsla min tid på dig och lägger den på andra som kanske uppskattar tipsen?

PMS misstänker jag....ja nu var jag otrevlig.

Registrerad: 2007-03-03

Jag misstänker en ADHD-epidemi här på halso.info.

Det är nog jag som inlett den.

I Svea I skrev:

Jag misstänker en ADHD-epidemi här på halso.info.

Det är nog jag som inlett den.

Snarare en ADHD-endemi, och snart pandemi!

Registrerad: 2007-08-20

Frikoppling av den oxidativa fosforyleringen är en intressant faktor i varierad energiförbränning.
http://xray.bmc.uu.se/Courses/Bke1/2001 … index.html

Mvh
/Dr.Demento

Cybercowboy skrev:

Ms February skrev:

coffe_aberg skrev:

Jaha, men vi gör så här då att du går tillbaka till din duktiga PT som du hade och sen slutar jag ödsla min tid på dig och lägger den på andra som kanske uppskattar tipsen?

PMS misstänker jag....ja nu var jag otrevlig.

Lägg märke till smilysar i inlägg kåbåjsaren, och filosofera om vad de kan ha för innebörd i ett inlägg är du snäll.

Svea, jag väntar fortfarande på att du ska berätta vad du tror det är för fel. Du är rätt snabb med att hacka på folk och snacka ägarskap hit och dit, men då får du väl ändå klämma fram med nåt lite mer matigt?
Du har ingen aning om lösningar. (?)
Du är ju som vetenskapen it self. Fungerar i teorin men inte lika bra i praktiken. ;P (i think u can handle it ;) )

Dr.Demento skrev:

Frikoppling av den oxidativa fosforyleringen är en intressant faktor i varierad energiförbränning.

Mvh
/Dr.Demento

Oj. Där fick jag vränga mina sista kurvor på hjärnbalken. Jag tror jag hängde med på en tiondel där.
SKulle du villa sammanfatta lite kort?
/Tack.

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Det var då en massa gnäll på varandra. Tagga ner tack.

Ms February skrev:

Lägg märke till smilysar i inlägg kåbåjsaren, och filosofera om vad de kan ha för innebörd i ett inlägg är du snäll.

Bemöt mina inlägg lite vettigare då...

Lägg upp matschemat t.ex. till att börja med. Du behöver maila, det är nog fler som är intresserade.

Registrerad: 2007-03-03

Ms February skrev:

Kanske. Men han kan inte.

Registrerad: 2006-12-30

Ms February jag skulle vilja börja med att säga att jag inte tänker säga emot fysiklagarna..läser du coffe_abergs inlägg längre upp så förstår du varför. Jag säger som cowboy att ett underskott är alltid ett underskott och då måste man bara gå ner. Men som coffe aberg säger så kan kroppen ställa om sig till det nya kaloritaget utan att man behöver gå upp/ner i vikt. Det är ingen stor grej, finns massa knep för att ta sig förbi den spärren men jag vill börja med att be dig visa siffrorna här eller genom att skicka mail till mig om du föredrar det.

Jag vill också se vilka aktiviteter du hade under din 500kcal deff och hur lång, gammal och hur mycket du väger samt om möjligt hur högt BF% du hade under deffen.

I Svea I skrev:

Ms February skrev:

Kanske. Men han kan inte.

Du är lustig du. Tar du även mitt inlägg som ett personligt påhopp :o)
Jobbigt värld du lever i, i så fall.

Mvh
/Dr.Demento

Ms February skrev:

Dr.Demento skrev:

Mvh
/Dr.Demento

Oj. Där fick jag vränga mina sista kurvor på hjärnbalken. Jag tror jag hängde med på en tiondel där.
/Tack.

(wikipedia, men ok sammanfattning på Svenska)

Oxidativ fosforylering är en biokemisk process som förekommer i de allra flesta celltyper. Den överför energi till en form som är användbar för många processer i cellen. Med andra ord skapar den det bränsle som cellen använder i nästan alla sammanhang där det som ska göras kräver ett energitillskott. Detta bränsle heter adenosintrifosfat (ATP). Oxidativ fosforylering är det sista steget i cellandningen. I eukaryota celler utförs den i mitokondriens inre membran.

Frikoppling av den oxidativa fosforyleringen är då kroppen "väljer" att bilda värme i stället för att skapa enegimolekylen ATP. Man kan alltså i olika mån bildar "spillvärme" direkt i stället för att lagra in energi som man äter. Det är en del av förklaringen till varför vissa kan öka sitt energiintag ganska mycket utan att de går upp i vikt. De bli bara varmare. Bla eskimåer och gnagare har mycket brunt fett (mitokondrierikt) och har en bra förmåga att genom denna process bilda värme.   

Mvh
/Dr.Demento

P.S.
Meningen med mitt inlägg om oxidativ fosforylering var att det är relativt få som verkar veta om den och hur den påverkar vikt-upp och nedgång. Meningen var inte att ni skulle förstå biokemin. Har själv läst många år medicin, fysiologi, och biokemi men jag behöver ändå repetera sådant här för att ha koll.

Registrerad: 2008-05-25

Så energin "brinner upp" i cellen i stället för att bl.a lagra överskottsenergin som fett?

Tacka Domento, intressant. :)
Men vad händer om fallet verkar fungera tvärt om? Jag är inte direkt frusen av mig så uppvärmningssystemet verkar funka fortfarande. ;)

Cowboy, I´m done.
Jag lägger inte upp mitt "schema" här av lera anledningar som jag inte tänker gå in på.

Frontline - Mailar dig senare med exakta siffror/uppgifter. Tack. :)

Dr.Demento skrev:

Ms February skrev:

Dr.Demento skrev:

Mvh
/Dr.Demento

/Tack.

(wikipedia, men ok sammanfattning på Svenska)

Oxidativ fosforylering är en biokemisk process som förekommer i de allra flesta celltyper. Den överför energi till en form som är användbar för många processer i cellen. Med andra ord skapar den det bränsle som cellen använder i nästan alla sammanhang där det som ska göras kräver ett energitillskott. Detta bränsle heter adenosintrifosfat (ATP). Oxidativ fosforylering är det sista steget i cellandningen. I eukaryota celler utförs den i mitokondriens inre membran.

Frikoppling av den oxidativa fosforyleringen är då kroppen "väljer" att bilda värme i stället för att skapa enegimolekylen ATP. Man kan alltså i olika mån bildar "spillvärme" direkt i stället för att lagra in energi som man äter. Det är en del av förklaringen till varför vissa kan öka sitt energiintag ganska mycket utan att de går upp i vikt. De bli bara varmare. Bla eskimåer och gnagare har mycket brunt fett (mitokondrierikt) och har en bra förmåga att genom denna process bilda värme.   

Mvh
/Dr.Demento

P.S.
Meningen med mitt inlägg om oxidativ fosforylering var att det är relativt få som verkar veta om den och hur den påverkar vikt-upp och nedgång. Meningen var inte att ni skulle förstå biokemin. Har själv läst många år medicin, fysiologi, och biokemi men jag behöver ändå repetera sådant här för att ha koll.

Då är det kanske en av förklaringarna till det jag skrev tidigare (1000Kcal överskott).

Registrerad: 2008-06-12

Jag måste få låna tråden lite...

Varje gång jag ska "vänja tillbaka" kroppen efter ketogen diet går ja upp en massa i vikt. Det blir som en ond cirkel, jag måste börja med en "extrem" (max 5g kolhydrat/100g) diet igen, för att kunna gå ner igen.
Jag försöker att långsamt införa kolhydrater, t.ex tar jag en 1/2 dec lite blackeyed beans till lunch första dagarna, absolut ingen gröt eller pasta. Jag håller koll på kalorierna, tar morgonpromenader och är på gymet varannan dag. Men det hjälper inte, jag är snabbt tillbaka på samma där jag startade.
Och jag kan ju inte hålla på så här hela livet!
Någon som har lust att tipsa?

Hur ser kroppen ut? Hur sitter kläderna? Jag tror inte det är fett du går upp, utan snarare en massa glykogen+vätska.

Du ska inte stirra dig blind på vågen,  utan ta kroppsmått och bilder istället för jämförelser.

Sidor: 1 2 3 4  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB