Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Yogaliknande pass sökes !

Från: Eskilstuna
Registrerad: 2004-04-13

Hello.
Jag styrketränar 5ggr i veckan, (ast-ss.se). Har fått bra resultat men skulle även vilja ha ut lite mer vighet i kroppen och blev nyligen fastanställd på firman och då erbjöd de mig någon sorts konditionsträning som firman skulle stå för och det som jag är intresserad av är olika yogaliknande pass där man främst koncentrerar sig på att bli vigare och få bättre kondis.
Alla tips uppskattas, hare fint. Pusut

Registrerad: 2008-01-28

Yoga är ju inte den mest krävande för konditionen, även om det kan vara väl så jobbigt. Är du ute efter en fysisk form av yoga kan du titta på Ashtanga- eller Poweryoga.

Återkom gärna med vilka delar av kroppen som du vill öppna upp så kan jag tipsa om asanas som har effekt på dessa kroppsdelar.

Från: Eskilstuna
Registrerad: 2004-04-13

Jag är mest stel i benen om det var det du menade :) Asanas?

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-10-11

Asanas är om jag inte misstar mig en lungnare form av yoga som fokuserar mer på andningen och stretchningen. Ashtanga däremot ska vara betydligt mer krävande rent konditionsmässigt.

Registrerad: 2008-01-28

Här får vi rätta lite. ;-)

Asana = position/kroppsställning på sanskrit. Dvs de olika positioner som finns inom yoga-traditioner. Dessa positioner är dock bara en liten del av yogan.
Ashtanga = en av många olika metoder/traditioner inom yogan. Har sitt ursprung inom Hatha-yoga. Astanga har exempelvis fokus på ett dynamiskt utförande av bestämda rörelsemönster. Ashtanga betyder något i stil med den åttafaldiga vägen inom yogan.

Kan du specificera ben lite mer? Baksida lår, framsida lår, hamstrings, höfter osv?

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB