Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej, jag har nått fel med min mage tror jag eller så är det den maten jag äter. För när jag är ute o springer, så får jag uppstötningar, och oftast så spyr jag, efter att jag har spytt så känns det ok o jag kan fortsätta springa. Det är inge problem på mitt morgonpass då jag inte har ätit något, men när jag springer på kvällarna så är det bara iriterande, har någon haft detta problem? Det är bara när jag springer. På gymmet är det ok.
Senast redigerat av ZEE (2008-06-07 19:56)
vad är det du äter ? Är det något som känner av att detta känns konsigt när du äter? Ingen expert inom detta område alls. Jobbigt det låter :(
Detta är mina deff måltider, Morgon : Efter att ha sprungit, omelett eller Gröt + hårdbröd mackor utan pålägg eller smör, Sen efter gym : nått kött ( kyckling, tonfisk , omelett om ja inte åt det på morgon) , sallads blad, hårdbröd mackor utan pålägg + 3dl protein pulver, sen springa på kvällen och då är det problem :/.
nej, då förstår jag inget alls? Hur länge har det varit så? Tänkte om det kan var dålig tonfisk eller liknande som du åt?
jaha, de har varit så här sen jag började med löpträningen, ungefär i 3 veckor :S så det är ganska iriterande, men de ända ja kan göra är att ta lång paus mellan måltiden och själva löpningen, då brukar det vara ok.
Hoppas dock någon har lösningen ^^ detta suger.
usch vad jobbigt! Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig :(
Jag trodde först att kanske inte kroppen var van vid löpträning men att det har gått 3 veckor men fortfarande inte bra , då vet jag inte . Hoppas det blir bättre, du får krya på dig :)
3dl proteinpulver inte allt på en gång väl??
ja menar med vätskan sry, annars 1,5 - 2 skopor protein pulver
Har du sura uppstötningar annars? tänkte om det kunde vara nån magkatarr
Hur lång tid väntar du mellan måltid och löpning?
Är långt ifrån vältränad, men tränade hård konditionsträning för ett par år sedan med mycket löpning och känner igen symptomen.
Oftast handlar det om, som strosaren är inne på, att man inte låtit maten smälta undan ordentligt innan. Då får man ofta kramper, spykänslor etc om man tar ut sig i en löpträning direkt efteråt. Behöver inte vara super-tempo heller, utan även att få upp pulsen i en stadig joggning kan få samma konsekvenser, t.om en rask promenad.
Sen kan du faktiskt ha fått någon form av magbacill som finns kvar i tarmsystemet. Känns inte som något som man bör utesluta i alla fall och isf.
Ät mycket fibrer, fiberberikade havregryn är utmärkta att göra gröt på. Minska intaget av laktos under några dagar kan också vara att rekommendera...mjölkmage?
Hur är du i kistan annars? På apoteket finns ett rör som jag tyvärr inte kommer ihåg vad det heter, men är vitt med blå text har jag för mig. Fråga efter tabletter mot turist-diarré. Även om du inte har det, så är dom kanon eftersom dom är ett koncentrat av dom magbakterier som finns i t.ex a-fil, acidophilus etc.
Brukar lugna ner väldigt många magar.
Ta några dagar och var riktigt snäll mot magen, så att du rensar systemet. Och vänta iaf 2 timmar efter att du ätit innan du ger dig på träning i stil med löpning.
Peace out,
Annan supersnäll mag-mat som jag inte kan prata nog om... majsvälling!!
Tycker man smaken är okej, så är det extremt näringsrikt och som bomull för upprörda magar
Ja har samma problem och har haft det så länge jag kan minnas. Vissa personer har lättare för att spy än andra, min pappa har samma problem. Tror inte det finns så mkt mer att göra än att köra lugnare, tyvärr.
Är det bara löpträning du spyr av eller har du lätt för att spy förövrigt också, Tex om du dricker alkohol, om ngn blöder, fiser äckligt eller om maten inte är god?
Reflux?
Kungavgotland skrev:
Reflux?
The term reflux [1][2] is very widely used in industries that utilize large-scale distillation columns and fractionators such as petroleum refineries, petrochemical and chemical plants, and natural gas processing plants.
In that context, reflux refers to the portion of the overhead liquid product from a distillation column or fractionator that is returned to the upper part of the column as shown in the schematic diagram of a typical industrial distillation column. Inside the column, the downflowing reflux liquid provides cooling and condensation of the upflowing vapors thereby increasing the efficacy of the distillation column. The more reflux provided for a given number of theoretical plates, the better is the column's separation of lower boiling materials from higher boiling materials. Conversely, for a given desired separation, the more reflux is provided, the fewer theoretical plates are required.
eop skrev:
Ja har samma problem och har haft det så länge jag kan minnas. Vissa personer har lättare för att spy än andra, min pappa har samma problem. Tror inte det finns så mkt mer att göra än att köra lugnare, tyvärr.
Är det bara löpträning du spyr av eller har du lätt för att spy förövrigt också, Tex om du dricker alkohol, om ngn blöder, fiser äckligt eller om maten inte är god?
Bara löpträning, och när jag spyr är det bara massa magsyra :S för jag väntar ungefär 1-2 timmar
så all mat hinner smälta, men det är riktigt äkcligt speciellt när man har massa vatten i magen, då fortsätter man bara o spy :S men men.. ja ska försöka rangordna maten.
Låter som reflux, eller något fel på magmunnen.
Hur har du det när du ligger ner? Sura uppstötningar då med?
Prova köp Gaviscon (receptfri), det är som ett "gips" man dricker och skapar ett litet lock över magmunnen så magsyran inte kan komma upp i strupen igen.
näe jag har inte det då jag ligger ner, men ska prova Gaviscon
Reflux låter möjligt. Gå till din läkare! Det kan finnas enkel hjälp i form av bla läkemedel.
GERD (gastro/mag esofagal/matstrup reflux/uppstötning disease/sjukdom) som det kallas är relativt vanligt och beror på att man har av okänd orsak fått ett bråck i matstrupen där den går in i magsäcken (magmunnen). Hiatusbråck som det heter gör att det inte sluter tätt som det skall och maginnehåll kan läcka uppåt vid exempelvis fysisk ansträngning eller framåtböjning.
FYSS 2008 http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss … analen.pdf
Gastroesofageal reflux
Från esofagus (matstrupen) kan bröstsmärta utlösas i samband med ansträngning. Även
gastroesofageal reflux, det vill säga inflammation i matstrupen orsakad av återflöde
(reflux) avmagsäcksinnehåll, är ett vanligt symtomsomkan uppstå vidmotilitetsstörning-
ar i matstrupen. Gastroesofageal reflux uppträder ofta i samband med fysisk aktivitet
främst med symtom i form av halsbränna, men också bröstsmärta (12, 13). Detta gäller
både vid löpträning, cykling, styrketräning och olika kampidrotter. Orsaken till detta är i
första fallet sannolikt mag-tarmkanalens ständiga dislokationer under stötande löpning,
vilket kan ge mekaniskt läckage. I andra fallet uppstår sannolikt ett ökat buktryck som dri-
vermagsäckens innehåll upp imatstrupen och därmed refluxsymtom. Symtomen förstärks
vid fysisk aktivitet efter måltid (15–17).
Mer info finn här:
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=328
Några frågor doktorn nog frågar för att mer säkert kunna utesluta något farligt;
-Hur gammal är du?
-Hur länge har du haft problemen?
-Har du några problem med magen?
-Gör det ont och i så fall precis vart?
-Vad är det som utlöser problemen? (mer saker än det du skrev? kaffe, stress?)
-Vad är det som lindrar problemen? (mer än det du skrev)
-Har du andra sjukdomar? (diabetes, allergi mm)
-Har du blivit opererad?
-Har du några sjukdomar i släkten (som drabbat de under 65)?
-Har någon släkting liknade problem?
-Äter du några läkemedel eller kosttillskott?
-Hur mycket nikotin och alkohol använder du?
-Vad tror du själv problemet beror på?
Mvh
/Dr.Demento
OBS!
Kan inte utesluta att det är något farligt. Man skall alltid gå till läkare och få en riktig undersökning om man är orolig.
Dr.Demento skrev:
Reflux låter möjligt. Gå till din läkare! Det kan finnas enkel hjälp i form av bla läkemedel.
GERD (gastro/mag esofagal/matstrup reflux/uppstötning disease/sjukdom) som det kallas är relativt vanligt och beror på att man har av okänd orsak fått ett bråck i matstrupen där den går in i magsäcken (magmunnen). Hiatusbråck som det heter gör att det inte sluter tätt som det skall och maginnehåll kan läcka uppåt vid exempelvis fysisk ansträngning eller framåtböjning.
FYSS 2008 http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss … analen.pdfGastroesofageal reflux
Från esofagus (matstrupen) kan bröstsmärta utlösas i samband med ansträngning. Även
gastroesofageal reflux, det vill säga inflammation i matstrupen orsakad av återflöde
(reflux) avmagsäcksinnehåll, är ett vanligt symtomsomkan uppstå vidmotilitetsstörning-
ar i matstrupen. Gastroesofageal reflux uppträder ofta i samband med fysisk aktivitet
främst med symtom i form av halsbränna, men också bröstsmärta (12, 13). Detta gäller
både vid löpträning, cykling, styrketräning och olika kampidrotter. Orsaken till detta är i
första fallet sannolikt mag-tarmkanalens ständiga dislokationer under stötande löpning,
vilket kan ge mekaniskt läckage. I andra fallet uppstår sannolikt ett ökat buktryck som dri-
vermagsäckens innehåll upp imatstrupen och därmed refluxsymtom. Symtomen förstärks
vid fysisk aktivitet efter måltid (15–17).Mer info finn här:
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=328
Några frågor doktorn nog frågar för att mer säkert kunna utesluta något farligt;
-Hur gammal är du?
-Hur länge har du haft problemen?
-Har du några problem med magen?
-Gör det ont och i så fall precis vart?
-Vad är det som utlöser problemen? (mer saker än det du skrev? kaffe, stress?)
-Vad är det som lindrar problemen? (mer än det du skrev)
-Har du andra sjukdomar? (diabetes, allergi mm)
-Har du blivit opererad?
-Har du några sjukdomar i släkten (som drabbat de under 65)?
-Har någon släkting liknade problem?
-Äter du några läkemedel eller kosttillskott?
-Hur mycket nikotin och alkohol använder du?
-Vad tror du själv problemet beror på?
Mvh
/Dr.Demento
OBS!
Kan inte utesluta att det är något farligt. Man skall alltid gå till läkare och få en riktig undersökning om man är orolig.
tack för svaret, detta låter likt, men när jag kollar på vidare information så blir det mindre likt, o detta är ganska skrämmande ändå :P, men du har rätt man kan inte utesluta det värsta.
Jag tror absolut inte det är något farligt jag vill bara friskriva mig ansvar. Men lika bra att få en undersöknng då du ändå vill ha recept på medicin. Tycker inte man skall köpa mediciner på apoteket utan att först fått en diagnos av en läkare.
Mvh
/Dr.Demento
ZEE skrev:
tack för svaret, detta låter likt, men när jag kollar på vidare information så blir det mindre likt, o detta är ganska skrämmande ändå :P, men du har rätt man kan inte utesluta det värsta.
det är sant
Vissa har mer känslig mage än andra när det kommer till löpning. Jag känner många som måste vänta 3-4 h mellan måltid och träning pga det. Eftersom det fungerar bättre för dig innan frukost är det kanske så för dig också. Testa att vänta längre mellan mat och träning helt enkelt och se om det blir bättre. Undvik även att dricka ca 30 min innan du ger dig ut.
EDIT: En artikel om magproblem i samband med fysisk aktivitet: http://www.svenskidrottsmedicin.se/tidnpdf/tidn1-08.pdf
Senast redigerat av machine gun (2008-06-09 16:19)
Jag har också samma problem, Jag har tävlat i terränglöpning och hammnar bland dem 10 bästa så är en bra springare. Men efter en sjukdom som jag fick som heter streptokocker så fick jag inte träna på 2 månader, Var då ca 10-13 år. började träna lungt igen och sprang mina tävlingar sen har det liksom bara kommit att jag måste spy, kräkas när jag springer och brukar nu ligga bra till men efter som jag måste spy så tappar jag både fart och konsentrationen(mycket irriterande), för när man springer på idrotten när dom tar tid också så blir det inge bra.
Det Spelar ingen roll för mej när på dygnet jag springer måste endå spy. Nu är jag 15 år och spyr fortfarande, Jag har tänkt på att det kanske är att jag tar i förhårt men är ju tränad det borde vell inte vara det. men Jag hoppades att det fanns någon mer där ute i världens som hade samma problem.
Senast redigerat av Obrelius (2008-07-04 17:09)
Welcome to the club, my dearest friend :), men jag tror ditt fall är alvarligare, för mig är det bara att vänta nog länge för maten att smälta.
Senast redigerat av ZEE (2008-07-04 17:09)