Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Gnm cirkelträning och kombination av motionsträning och byggande nå attackdykarkondition:
MÅL år 1
Delmål (081231)
1 mil på 49 min, 3 km på 13.45. 6 pull-ups; 35 armpress, 25 ryggresningar, 40 sit-ups, bänkpress 35kg x 12, marklyft 40kgx 12, knäböj: 20kg x 12
Huvudmål 1 (090601)
10k: 42min, 3k:12.15. 8 pull-ups; 50 armpress, 40 ryggresningar, 40 sit-ups, bänkpress 45kg x 12, marklyft 50kgx 12, knäböj: 30kg x 12;
METOD
Styrkepass 1 och 2
Basövningar,
Styrke- och konditionspass 3
3.5 km löpning på 14 och styrkeövningar Bas- och tillägg.
styrke- och konditionspass 4
6k löpning 25 minuter (intervall) och styrkepass B-övn
Styrkeövningar / cirkelträning
Basövningar
Bänkpress, militärpress, knäböj, marklyft
Tillägg
crunch, dips, chins och ryggresning.
STATS
VIKT 67, BMI 23.2, längd 171, fettprocent: 14.5 (8-20%nml), fettvikt: 9.8kg (5-14.5kg)
vilopuls: 49
Senast redigerat av Petan24 (2008-11-23 17:07)
6/6 2008
Spinning och styrkepass. Körde 10 rep idag. Det kändes bra, men mkt varmt i spinninglokalen.
Jag slarvade med maten denna dag, vilket jag måste bli bättre på. Annars bra sömn natten till 6/6.
7/6 2008; kl 1300-1345
Styrkepass med löpning som uppvärmning. Fungerade mkt bra idag, ökade rep till 15. Men pga tidspress så blev det bara tio minuters uppvärmning på löpbandet och inte 3 km.
Slarvat med lunchen, men åt en banan innan träningen. God sömn 7 h.
sådär jag nu kan jag kommentera lite :)
Skriva gärna exakt vilka övningar du körde på gymmet. Det står att du gärna vill gå ner något kilo och att din kost inte kommer vara så noggrann. Om du nu ska satsa på att gå ner är kosten minst lika viktig som träningen i sig. Ser också att du nu iallafall slarvar med maten, vilket inte är det allra bästa om du ska uppnå dina mål.
Skriv också gärna exakt vad du äter :) Det underlättar både för dig och för andra. Förstår inte riktigt när du skriver att du vill bli muskulösare men samtidigt ha en uthållig kropp? Du kan inte satsa på båda sakerna samtidigt. Av din text förstår jag att du kör i maskiner, bättre fria vikter :) Tränar andra småmuskler samt balans.
tack. Jag vet jag är lite dubbel däri betr viktnedgång kontra muskulös. Jag har funderat på fria vikter just för att småmusklerna skall tränas däri också. Kommer att med tiden troligen gå över till det.
Antar att jag skäms för min kassa kosthållning jmf med många andra här.
Hej och välkommen till forumet!
Vad för nivå ligger Du på i dagsläget i jämförelse med huvudmålen? Hur lång tid springer Du milen på, hur många armpressar gör Du, antal sit-ups, ryggresningar, pull-ups etc?
Jag rekommenderar att Du har ett styrkepass i veckan där Ditt övningsval består av just de övningar som görs på testerna, vill man bli bra på något skall man öva på just det momentet.
Det skall bli intressant att följa denna dagbok, lycka till! :)
Mvh
Petan24 skrev:
tack. Jag vet jag är lite dubbel däri betr viktnedgång kontra muskulös. Jag har funderat på fria vikter just för att småmusklerna skall tränas däri också. Kommer att med tiden troligen gå över till det.
Antar att jag skäms för min kassa kosthållning jmf med många andra här.
Man ska aldrig skämmas. Det kommer alltid finnas människor som gör saker bättre än en själv, men att hela tiden jämföra med andra kommer man ingenstans. Givetvis kan man ha förebilder, idoler m.m. men det är alltid du själv som ska må bra och sätta dig som viktigast i ditt liv. Här finns verkligen ingenting att skämmas för. Ingen komma att klanka ner dig heller för dina kost (om du nu säger den är kass) utan tvärtom kommer vi att hjälpa dig med dina mål så du själv ska må så bra som möjligt-
kom ihåg: " Det blir vad man gör det till " Om du tänker du kommer skämmas och så, klart det blir dåligt. Tänk postivt och att ett steg i rätt riktning när det gäller din kost :)
Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-06-07 17:03)
tjena. jag satsar själv på att bli attackdykare när jag gör lumpen (inryck 2009), hur är det tänkt du ska bli a-dyk/FJS/KJ/Röjdyk? Är det själva träningsbiten du satsar på eller ska du bli officerare och satsar på nämnda förband?
Bara undrar vad du menar med det hela! Lycka till med träningen!
mvh, cube
tjena
Det är träningsbiten som är intressant för mig. Har tidigare haft superkondis och jag har respekt för svenska krav som ställs.
Lycka till.
tackar för alla tips redan idag. FFa spicegirl för din uppmuntran. Åter kommer img, med en uppdatering.
Fram med uppdateringen! :)
Då ska vi se. Började med lätt jogging på band för att mjuka upp kroppen. Testade att springa 16 km/h. Gårdagens pass kändes i kroppen. Körde sedan på med bröstpress, triceps, mage, benpress, rodd och bensträck samt avslutade med biceps. Fixade inte att köra 15 rep på bensträck. Men det var nog för att jag körde på igår. Avslutade träningen med ett stenhårt spinningpass. Det kändes ovanligt lätt på 50 min.
Sovit bra inatt, dock end ca 6.5h.
Ätit 3 skivor knäckebröd och druckit q kopp espresso och ett glas jucie.
till middag en halv pizza, därefter träning. efter träning kvällsmat med en tallrik yoggi m musli och två knäckemackor. Avslutade helgen syndigt med två öl och lite popcorn. Det kommer att bli mitt svåra problem att sluta med frestelserna helt. Satsar på att äta regelbundet nu, vilket jag slarvat med.
Sluta inte helt med alla frestelser. Då kommer träningen tillslut bli tråkig. Iaf min uppfattning :)
Idag = vilodag.
frukost: 1 tallrik yoggi m musli, en espresso och ett glas juice
mellanmål: två smörgåsar en kaffe
lunch: 1 varm korv med bröd och vatten
middag: stekt kött m pasta
Styrketräning bröst (bröstpress), biceps, benpress, leg curl, mage (sittande crunch), vader (vadpress), rygg (rodd m vikt) och triceps (tricepspress). Alltid 15 rep och 3 set.
Löpning 3 km uppvärmning
frukost: 1 tallrik yoggi m musli, en espresso
mellanmål: två smörgåsar med ost och kaffe
lunch: tre hamburgare kl 1500, läsk
middag: köttbullar och pasta, vatten
kvällsmål: ...
Skall titta på fria vikter ist för maskiner.
ser bra ut petan. Fria vikter ska du absolut köra med :)
Jag vet inte hur din kost har sett ut innan men som jag förstår försöker du ändra på den och det är ett steg i rätt rikting :) Fortsätt så!! Keep up the good work! Snart kommer du inse att "skräpmat" inte är så bra och du faktiskt inte behöver det lika ofta som förut! Men jag håller med vedor. Du ska inte sluta med dina " tillfredstelelser" Inte allt på en gång- utan lugnt ibörjan och sedan trappa ner lite..
Go Go
mvh
spice
Nä, det jäkliga med maten är att jag vet att det inte är bra, jag tycker inte det är särskilt gott heller. Utan det blir ofta att jag får skippa luchen, r/t jobbets karaktär. Och det irriterar mig.
Men bättrar mig. Är det ngn som har tips på en bra sida med fria vikter övn?
Tjena! som jag har förstått det så satsar du inte på att bli attackdykare, du ska inte göra lumpen i huvudtaget? du vill bara få upp en fysik som en attackdykare? stämmer det?
Det är helt riktigt det Appel säger. Jag har passerat datumet för lumpen, har redan gjort den. Egentligen skulle jag vilja byta rubrik till attackdykarformen för att inte missvisa.
080614
Löpning 3 km ej på tid.
Styrkepass:
bröst (bänkpress), biceps (bicepscurl), benpress, leg curl, mage (sittande crunch) och sidocrunch, vader (vadpress), rygg (rodd m vikt) och triceps (tricepspress m rep) och fria vikter bakom huvudet, militärpress. Alltid 15 rep och 3 set.
Frukost: tre smörgåsar m ost, kaffe
mellanmål kl 1130: musli, yoggi, två knäckebröd och ett glas mjölk.
middag: köttgryta och ris
har gjort ett nytt schema nu med mestadels fria vikter. Testade det idag på gymmet, kändes bra.
Träning idag helt efter det nya schemat. Kändes mkt bra. Det är upplagt enligt följande:
Löpning 3 km, 12,5 km/h
Triceps;sitting extension Lying extension
Biceps; bicpes curl, Consentration curl
Axlar; militärpress, Lateral raise
Rygg; sitting row * / Chins *, Marklyft * välja
Ben; vadpress, knäböj
Bröst; bänkpress, Flyes
3x12-15 (vid 15 öka vikten)
Kost
frukost: tre smörgåsar m ost, 1 ägg, en kopp kaffe
lunch /mellis: en smörgås 200 kcal och en kaffe
mellanmål: 2 tallrik yoggi, musli, två knäckebröd, en kopp kaffe.
träning
Huvudmål: risgrynsgröt, kanel, två knäckebröd.
sov länge idag ca 9 h.
Prova kör dips! Det ger bra styrka i hela överkroppen, men mest bröst, triceps och axlar.
Tjena
Jo har testat det. tar det lite försiktigt med övningarna. Är det ngn annan man skulle kunna utesluta?
cube skrev:
Prova kör dips! Det ger bra styrka i hela överkroppen, men mest bröst, triceps och axlar.
Måndag
VIlodag, men med massor av träningsvärk. Det känns verkligen bra, de nya övningarna tog betydligt bättre än de andra då jag körde maskiner.
Kosten
Frukost: 1 tallrik yoggi m musli och en espresso
mellanmål: två smörgåsar m smör, inget pålägg och e kaffe
Lunch: ärtsoppa korv 500 kcal två knäckebröd
middag: tre korvar och potatismos, sallad och ett glas mjölk.
kvällsmål: 1/8 melon.
Sov ca 6.5h inatt. pigg och utvilad.