Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3  

Lämplig diet / kost för mitt mål

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

PappaDoh skrev:

Bjässe! Hur understår du dig! :P

Äh, på det här forumet är det en komplimang ;) Starta gärna en dagbok för din egen skull... det underlättar mycket att kunna följa sin utveckling! =)

Registrerad: 2008-06-05

Haha :) Jag har faktist en dagbok på en annan community där jag la till detta också , känns lite onödigt att ha/uppdatera två

Registrerad: 2008-03-24

angående löpninge, börja med som mål att löpa 2 km sedan om du går halva ibland och sedan löper det är bara bra :) Som får man lite intervaller så att säga. Börja med 1 km om du vill :)

Registrerad: 2008-05-25

Keep_On_Pumpin skrev:

Shanghai skrev:

Nej det är inte bra att ligga för mycket kcal-minus. Din kropp ställer in sig på svällt och bryter ned glykogenet du har lagrat i levern och i musklerna. När dina lager är (nästan) tomma kommer du få ett jättestort sug efter allt som innehåller socker. Sånna sug kan vara svåra att motstå och resultatet blir att kroppen lagrar massa fett för att förbereda sig på en ny svältperiod. Av egen erfarenhet är det ingenting att rekomendera!

What? Svältläge eller ketos skulle vara grymt... Massa fett går förlorat och musklerna sparas.

Som jag skriver är detta av egen erfarenhet. Jag klarade av att ligga på ett stort kcal underskott i ett par veckor, sedan stannade min förbränning kändes det som(jag har läst en förklaring till varför sådan kan hända någonstans, men kommer tyvärr inte på var det var). Att jag sedan fick ett stort sockersug gjorde att jag gick upp lite i vikt. Det var inte någon uppmuntran kan jag lova

Shanghai skrev:

Jag är 3 cm längre än dig och har varit i din viktklass. När jag räknade ut hur mycket kcal jag förbrännde då i viloläge var det ca 2600. Med din kost och träning hamnar du på ca -1500 kcal/dag. Jag räknar på att du förbrännar ditt matintag i viloläge och dessutom 3 timmars promenad. En timmes ganska rask promenad(7.3 km/h) förbränner drygt 500 kcal(sett på displayen på gymmet). Det är alldeles för mycket är ligga på minus 1500. Rekomenderat är minus 500.

Han kan på den vikten och den längden lugnt ligga på 1000-1500 minus ett tag till tycker jag!

Det viktigaste jag tycker PappaDoh ska tänka på är att ha kul och verkligen vilja... Annars går inget!

Som jag skriver är det rekomenaderat. Det baserat på X antal trådar jag läst om viktminskning. Men aboslut, så här i början tror jag också att han kan ligga på minus 1000 kcal/dag. Men som du skriver i ett senare inlägg "1000kcals underskott minst, varje dag" håller inte jag med om. Jag tycker han ska ligga på minus 1000 kcal max/dag. Av egen erfarenhet tycker jag det är mer sporrande att minska med 1 kg/veckan under 8 veckor, än 1,5kg de första tre veckorna till att sedan minska med 0,5-1kg i veckan, trots att man tränar lika mycket och äter lika bra.

PappaDoh skrev:

Jag skulle kunna citera när jag svarar, men det är jag alldeles för lat för.

Mängden träning är inte absolut inte för mkt tycker jag, eftersom hundprommenaderna är något som måste göras (den ända skillnaden är nu, att jag går i rask takt längre, istället för lagom takt kortare), utan dem är det bara lite situps och armhävningar(som fortfarande inte e mkt att hänga i julgranen) samt den lilla patetiska sträcka jag orkar springa.
Det är snarare så att jag vill öka löpträningen, eftersom det är ett av de viktigaste delmålen jag har!

Att kontakta en dietist hade varit väldigt kul, tyvär har jag inte direkt kosing att slänga på sånt, vi studenter är ett fattigt folk!

Vad gällande gröten  , så hade jag rasat i vikt, eftersom den hade kommit upp igen, vad jag kör på nu är musli(i den mest osockrade variant jag kunnat hitta)

Min förbränning i viloläge enligt den modellen torde vara:66.5 + (13.75 x 106) (5.003 x 189) -(6.775 x 24) =  1522 + 945 - 162 = 2302

Så, med denna kosten, så blir det precis som du säger, maten jag äter förbränns naturligt

Okey det låter jättebra att du är så motiverad med träningen också! Jag tror att du kommer kunna öka din kondition väldigt snabbt, för enligt din kostplan och träning kommer du minska ca 1-1,5 kg/vecka(detta är ju individuellt också, så man vet aldrig säkert). Dina hurtiga promenader i samband med relativt snabb viktminskning kommer göra under, för orken att springa. Kör intervallträning i samband med promenaderna. Gå raskt(som du går nu) 2 lyktstolpar och powerwalka(snabbaste du kan gå) 2, osv. Det kommer göra gott för din kondition.
"Den bästa träningen är den träning som blir av..." Även om inte dina situps är så mycket att hänga i granen så kommer även de ge resultat!

Vad det gäller dietist är jag ganska säker på att du inte behöver betala för att träffa. Jag fick träffa en utan att betala. Dietisterna finns där för att hjälpa folk som tex vill ha en kostplan. Ring och fråga!

Shanghai skrev:

Vad det gäller dietist är jag ganska säker på att du inte behöver betala för att träffa. Jag fick träffa en utan att betala. Dietisterna finns där för att hjälpa folk som tex vill ha en kostplan. Ring och fråga!

Jasså? Hur fick du kontakt med dem då?

Jag tror att de flesta sjukhus har anställda dietister. Vissa kräver att du har en remiss från din husläkare(jag behövde ingen remiss). Ring till ditt närmaste sjukhus och fråga hur du ska gå till väga. Nummer kan du nog hitta i telefonkatalogen.

Wunderbaum :) ska slå en pling på måndag :)

Hoppas du hittar någon som är bra och att det kommer gå bra för dig- viljan och motivationen är det inget fel på :) Lycka till!

mvh
spice

Självklart inte, finns juh bara fördelar med att vara i bra form!

PappaDoh skrev:

Självklart inte, finns juh bara fördelar med att vara i bra form!

absolut :) Hoppas det löser sig med en dietist

edit: menar hoppas du får tag i en. :)

Registrerad: 2007-03-03

Nej. En nackdel är att man vet att man inte kan grisa i sig en massa sprit och godis, för då blir man fet. Är man fet har man liksom inget att förlora.

Från: Hudiksvall
Registrerad: 2007-12-27

Jag har i stort sett samma mål som dig PappaDoh, jag är själv 193 cm lång och vägde för några månader sedan 105 kg, nu är jag nere i cirka 99 men det känns som att jag förlorat alla mina muskler (inte för att jag hade några extraordinära förut men ändå).
Jag var helt klart starkare förut, ingen tvekan om saken.

Äter du för lite protein?

Shanghai skrev:

Om du frågar mig så har jag faktiskt ingen aning, har inte någon bra koll på sånt där. Just nu så försöker jag bara gå ner i vikt och träna ganska tung styrketräning (så gott det går) och det verkar bli nån liknande deff för mig.
När jag sedan gått ner till ungefär 90 kg, om jag nu klarar det, tänker jag prova bulka ordenligt så jag kan få lite mer muskler.
Men jag måste medge att jag har fruktansvärt dålig koll på proteiner, har faktiskt ingen koll alls.

Att du tränar ganska tung styrketräning och minskar i muskelmassa låter det som att du antingen äter för dåligt och/eller vilar för lite. Med facit i hand kan jag lova dig att det är bättre att du minska i vikt först och sedan bygger på dig muskel. Försök inte att lägga på dig muskler samtidigt som du går ner i vikt. Nästan alla hävdar att det är omöjligt eller nästan omöjligt. För att lyckats med en sådan grej krävs det att du har väldigt mycket övervikt och/eller är nybörjare. Plus att du måste ha mycket noga koll på din kost. Börja med konditionsträning 4-5 dagar i veckan och styrketräning två dagar i veckan. Styrketräningen är för att behålla den muskelmassa du har, så räkna inte med att göra stora framsteg på gymmet. Det finns väldigt mycket trådar som rör "minska i vikt och öka i muskelmassa", så jag föreslår att du söker lite.

Ett annat tips är att du läser på lite om näringslära, bla om hur viktigt det är med mycket protein när du styrketränar. Det är proteinet som bygger dina muskler. Desto mer man kan om näringslära desto lättare blir det att veta vad och hur du ska äta. Också detta tips med facit i hand.

Lycket till!

Shanghai skrev:

Att du tränar ganska tung styrketräning och minskar i muskelmassa låter det som att du antingen äter för dåligt och/eller vilar för lite. Med facit i hand kan jag lova dig att det är bättre att du minska i vikt först och sedan bygger på dig muskel. Försök inte att lägga på dig muskler samtidigt som du går ner i vikt. Nästan alla hävdar att det är omöjligt eller nästan omöjligt. För att lyckats med en sådan grej krävs det att du har väldigt mycket övervikt och/eller är nybörjare. Plus att du måste ha mycket noga koll på din kost. Börja med konditionsträning 4-5 dagar i veckan och styrketräning två dagar i veckan. Styrketräningen är för att behålla den muskelmassa du har, så räkna inte med att göra stora framsteg på gymmet. Det finns väldigt mycket trådar som rör "minska i vikt och öka i muskelmassa", så jag föreslår att du söker lite.

Ett annat tips är att du läser på lite om näringslära, bla om hur viktigt det är med mycket protein när du styrketränar. Det är proteinet som bygger dina muskler. Desto mer man kan om näringslära desto lättare blir det att veta vad och hur du ska äta. Också detta tips med facit i hand.

Lycket till!

Ja, jag vet att det är extremt svårt att lägga på sig muskler och samtidigt gå ner i vikt, men jag känner mig bara så satans svag då jag bara kan bänka cirka 40-45 kg. Det känns bra för stunden då jag tränar tung styrketräning.
Självklart kan jag försöka göra lite konditionsträning istället för lika mycket styrketräning, även om jag tycker att konditionsträning är lite tråkigare. Men jag ska ge det ett försök.

Tack för tipset, inser att jag måste börja läsa lite mer om kost och sådant om jag ska kunna bygga muskler i framtiden.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

paul_stanley88 skrev:

Shanghai skrev:

Om du frågar mig så har jag faktiskt ingen aning, har inte någon bra koll på sånt där. Just nu så försöker jag bara gå ner i vikt och träna ganska tung styrketräning (så gott det går) och det verkar bli nån liknande deff för mig.
När jag sedan gått ner till ungefär 90 kg, om jag nu klarar det, tänker jag prova bulka ordenligt så jag kan få lite mer muskler.
Men jag måste medge att jag har fruktansvärt dålig koll på proteiner, har faktiskt ingen koll alls.

Proteinintaget är nog den parametern jag skulle påstå vara viktigast att ha koll på under diet. Av alla studier jag har läst så är det alltid den som påverkar hur bra/dåligt resultatet blir.

Angående din muskelförlust: hur mycket vikt har du gått ner och hur lång tid har det tagit, samt hur har din maxstyrka påverkats?

Cybercowboy skrev:

paul_stanley88 skrev:

Shanghai skrev:

Proteinintaget är nog den parametern jag skulle påstå vara viktigast att ha koll på under diet. Av alla studier jag har läst så är det alltid den som påverkar hur bra/dåligt resultatet blir.

Angående din muskelförlust: hur mycket vikt har du gått ner och hur lång tid har det tagit, samt hur har din maxstyrka påverkats?

Hmm, från början var jag nere på cirka 97 kg när jag började träna och åt då ganska mycket i ett halvår och då var jag uppe i cirka 105 kg. Sedan ville jag ta ett break eftersom jag kände att jag blev övertränad och då tränade jag inget på hela två månder (av olika orsaker). Så mellan februari och juni 2008 har jag gått ner från 105 kg till 99 kg.
Kände mig faktiskt lite starkare förut men nu känns det som att jag inte orkar lika mycket och inte klarar av att lyfta samma vikter. Dessutom syns det när man spänner sig att det inte ser ut att vara lika mycket muskler där.

Tänkte bara fylla på med att det blev -1.5kg efter första veckan :)

Registrerad: 2008-06-10

På dena sida jämför du dieter, där finns säker 40 olika varianter: ..........

Senast redigerat av ErikSvensson (2008-08-08 00:34)

Registrerad: 2006-08-28

viktfreak skrev:

På dena sida jämför du dieter, där finns säker 40 olika varianter: .......

Hela sidan går ju ut främst ut på att sälja deras piller. Känns inte så vetenskapligt då de stavat placebo fel under faktadelen

paul_stanley88 skrev:

Shanghai skrev:

Lycket till!

Ja, jag vet att det är extremt svårt att lägga på sig muskler och samtidigt gå ner i vikt, men jag känner mig bara så satans svag då jag bara kan bänka cirka 40-45 kg. Det känns bra för stunden då jag tränar tung styrketräning.
Självklart kan jag försöka göra lite konditionsträning istället för lika mycket styrketräning, även om jag tycker att konditionsträning är lite tråkigare. Men jag ska ge det ett försök.

Tack för tipset, inser att jag måste börja läsa lite mer om kost och sådant om jag ska kunna bygga muskler i framtiden.

En halvtimmes rask promenad klarar (nästan) alla av! Jag gissar på att du kanske äger en Mp3spelare. Ladda dem med bra musik så kommer det gå ännu bättre(men det visste du säkert redan). För att göra det bekvämt så gör du det i samband med styrketräningen. Jag rekomenderar att du göra det dagarna du inte styrketränar, just för att få rutinen att pallra iväg sig till gymmet och för att använda energin till just styrketräningen. Ju mer rutin du har på din träning desto bättre kommer du att prestera och roligare blir det. Det är tungt i början, men du vill väl inte sitta hemma om 4 månader och tänka "TÄNK OM jag hade tagit tag i träningen". Så tänker jag som motivationshöjare, för så har jag tänkt allt för många gånger.

Shanghai skrev:

paul_stanley88 skrev:

Shanghai skrev:

Lycket till!

En halvtimmes rask promenad klarar (nästan) alla av! Jag gissar på att du kanske äger en Mp3spelare. Ladda dem med bra musik så kommer det gå ännu bättre(men det visste du säkert redan). För att göra det bekvämt så gör du det i samband med styrketräningen. Jag rekomenderar att du göra det dagarna du inte styrketränar, just för att få rutinen att pallra iväg sig till gymmet och för att använda energin till just styrketräningen. Ju mer rutin du har på din träning desto bättre kommer du att prestera och roligare blir det. Det är tungt i början, men du vill väl inte sitta hemma om 4 månader och tänka "TÄNK OM jag hade tagit tag i träningen". Så tänker jag som motivationshöjare, för så har jag tänkt allt för många gånger.

Okay, jorå det klarar jag av. Det är väl just själva motivationen som är svår att få igång i början.
Spelar det någon roll om man gör det före eller efter frukost?
Sedan undrar jag om om/när jag gått ner till cirka 90 kg om jag ska börja bulka då eller ska jag gå ner ännu mer? Vad är bäst?

Sidor: 1 2 3  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB