Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3  

Lämplig diet / kost för mitt mål

Registrerad: 2008-06-05

Hejsan, kan tänka mig att det finns flera trådar som denna där ute, anledningen till att jag skapar en till är att jag inte kunnat hitta någon som passar mig , och mina behov riktigt bra.

Jag:

Längd: 189cm
Vikt: 106kg (mer fett än muskler)
Oehört motiverad och med ett distinkt mål i sikte.

Vad jag nu undrar är, jag är generellt relativt svag för min storlek, samt med en väldigt dålig kondition. Jag har idag börjat med min "super mega ultra" träning, som jag hoppas ska ge resultat.

Mitt mål i framtiden, är Polis, därav behöver jag en god kondition, och en fungerande kropp för det långa loppet.

För närvarande, spenderar jag ca 2-3h om dagen med att prommenera med vovven, studerar på Distans, och rör mig därför inte mycket under "dötiden" så att säga.

Vad gällande kost, så försöker jag ligga på ca 1300-1500 kalorier om dagen, med det huvudsakliga intaget vid frukost och lunch. Jag försöker också äta var 3dje timme för att hålla ämnesomsättningen igång.

Vad kan jag göra mer, var bör jag ligga i kalori intag, kan jag ligga där utan att förlora muskelmassa? Bör jag styrketräna eller fokusera på löpträning? Hur mkt protein bör jag inta om dagen?

Dessa och fler frågor hoppas jag ni kan hjälpa mig med, tack på förhand!

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

1. Du måste inte äta var 3e timme, det är en myt.

2. Alla dina frågor besvaras här: http://www.halso.info/forum/t-6908.html

Fråga på om det är något som är oklart! =)

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

1. Du måste inte äta var 3e timme, det är en myt.

2. Alla dina frågor besvaras här: http://www.halso.info/forum/t-6908.html

Fråga på om det är något som är oklart! =)

KOP, det verkar som om du och jag blivit budsförvanter i vår kamp mot blodsocker- och äta-var-tredje-timme-myterna.

Webbsida

Ja det har iaf inte att göra med att man ska hålla ämnesomsättningen igång xD.

Så, bara för att dubbelkolla att jag gjort rätt , så postar jag min dag här, så får folk gärna ha åsikter

Motion , kost och träning idag:

Mat:

-Frukost, ca 500kalorier , bestående av 60g musli, 2DL lätt yougurt, 2 mackor med gurka och pastrami och 1 apelsin
-Mellanmål. 1 äpple ca 60kcal
-Lunch, 3 Hemmagjorda hamburgare , ca 1000kcal
-Middag, Kyckling med ris och grönsaker , ca 600 kcal
-Kväll, 2 mackor med salad, pastrami och gurka , ca 300kcal

Träning:

-Morgon prommenad med hunden i 1 timme (innan frukost)
-Morgon träning med situps och armhävningar ( efter frukost)
-Löp träning 10 min
-Hund prommenad i 40 min
-Hund prommenad i 1h 20min
-Kvällsträning med situps och armhävningar

Registrerad: 2008-05-31

Jag tycker du verkar ha en bra inställning, helt klart och kommer säkert gå bra...

Nu är jag absolut ingen expert, men ett par frågor... Varför inte gröt på morgonen? Mättar garanterat mer och bra för magen, speciellt när du nu äter mindre än vad du är van vid.

Jag skulle satsa på en bättre lunch än hamburgare...är det nötkött antar jag att det är bättre än blandfärs, men samtidigt finns det bättre kött; tonfisk, kyckling, kalkon, lax t.ex.
Äter du bara hamburgarna? Oftast är det ju tillbehören som skitar ner den måltiden, som dressingar, ost, kethcup, vitt bröd etc.

Är själv väldigt ny på det här, så någon får gärna rätta mig om jag är helt ute och cyklar...

Registrerad: 2008-03-24

Jag tycker det ser bra ut :) hamburgare tycker jag inte är så farligt faktiskt. Däremot håller jag med om att det finns bättre mat , men hemmagjorda hamburgare är ok om man äter det inte allt för ofta :)
Som TJjones säger: det han nämner är bra , och gröten också. Lägg i lite krossad linfrö ( några tsk ) i gröten det gör susen :) inehåller omega 3 och bra med protein.

Lycka till med dina mål . Keep up the good work :)

Webbsida

Linfrön är dock rätt kcal rika.

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

Hamburgarna är väl inte så farliga. Värre med som är mellan brödet och köttet. Typ, dressing och rostad lök ;)

Keep_On_Pumpin skrev:

Linfrön är dock rätt kcal rika.

ok, men de är å andra sidan bra  :) jag har dem i min gröt ca 3 tsk , jag gillar det.

Mjoo, hamburgare kanske inte är världens bästa, men utan dressing, och "Sockersnål" ketchup med massvis med sallad, tomat och lök så resonerade jag att det inte borde va SÅ onyttigt, sen vet jag inte heller om det e bra att ligga för mkt minus i kalorier.

Vad gällande gröt, så får jag helt enkelt inte ner skiten

Registrerad: 2008-05-25

Nej det är inte bra att ligga för mycket kcal-minus. Din kropp ställer in sig på svällt och bryter ned glykogenet du har lagrat i levern och i musklerna. När dina lager är (nästan) tomma kommer du få ett jättestort sug efter allt som innehåller socker. Sånna sug kan vara svåra att motstå och resultatet blir att kroppen lagrar massa fett för att förbereda sig på en ny svältperiod. Av egen erfarenhet är det ingenting att rekomendera!

Jag är 3 cm längre än dig och har varit i din viktklass. När jag räknade ut hur mycket kcal jag förbrännde då i viloläge var det ca 2600. Med din kost och träning hamnar du på ca -1500 kcal/dag. Jag räknar på att du förbrännar ditt matintag i viloläge och dessutom 3 timmars promenad. En timmes ganska rask promenad(7.3 km/h) förbränner drygt 500 kcal(sett på displayen på gymmet). Det är alldeles för mycket är ligga på minus 1500. Rekomenderat är minus 500.

Angånde din träning verkar det vara "för mycket". Kommer du kunna träna så i fortsättningen? Jag tycker det vore bättre om du minskade lite på träningen för att hålla motivationen uppe framöver och öka succesivt.

Mitt slutliga tips är att du tar kontakt med en dietist som kan hjälpa dig med en kostplan. Du skriver att du är väldigt motiverad(och det är fantastiskt bra!) och jag tror att en människa med mycket kunskap i området skulle kunna hjälpa dig väldigt mycket. Min erfarenhet är att det hjälper väldigt väldigt mycket om man har lite kunskap om människokroppen och hur den fungerar.

PappaDoh skrev:

Mjoo, hamburgare kanske inte är världens bästa, men utan dressing, och "Sockersnål" ketchup med massvis med sallad, tomat och lök så resonerade jag att det inte borde va SÅ onyttigt, sen vet jag inte heller om det e bra att ligga för mkt minus i kalorier.

Vad gällande gröt, så får jag helt enkelt inte ner skiten

vad är det i gröt som du inte gillar? Du tycker bara helt enkel inte om den eller? Lite synd då gröt är en bra frukost.

Webbsida

Shanghai skrev:

Nej det är inte bra att ligga för mycket kcal-minus. Din kropp ställer in sig på svällt och bryter ned glykogenet du har lagrat i levern och i musklerna. När dina lager är (nästan) tomma kommer du få ett jättestort sug efter allt som innehåller socker. Sånna sug kan vara svåra att motstå och resultatet blir att kroppen lagrar massa fett för att förbereda sig på en ny svältperiod. Av egen erfarenhet är det ingenting att rekomendera!

What? Svältläge eller ketos skulle vara grymt... Massa fett går förlorat och musklerna sparas.

Shanghai skrev:

Jag är 3 cm längre än dig och har varit i din viktklass. När jag räknade ut hur mycket kcal jag förbrännde då i viloläge var det ca 2600. Med din kost och träning hamnar du på ca -1500 kcal/dag. Jag räknar på att du förbrännar ditt matintag i viloläge och dessutom 3 timmars promenad. En timmes ganska rask promenad(7.3 km/h) förbränner drygt 500 kcal(sett på displayen på gymmet). Det är alldeles för mycket är ligga på minus 1500. Rekomenderat är minus 500.

Han kan på den vikten och den längden lugnt ligga på 1000-1500 minus ett tag till tycker jag!

Det viktigaste jag tycker PappaDoh ska tänka på är att ha kul och verkligen vilja... Annars går inget!

Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-06-06 10:57)

Registrerad: 2007-12-30
Webbsida

Om du har svårt med gröten, dränk den i frysta bär om du gillar det. Tar bort havregrynssmak riktigt bra!

Jag skulle kunna citera när jag svarar, men det är jag alldeles för lat för.

Mängden träning är inte absolut inte för mkt tycker jag, eftersom hundprommenaderna är något som måste göras (den ända skillnaden är nu, att jag går i rask takt längre, istället för lagom takt kortare), utan dem är det bara lite situps och armhävningar(som fortfarande inte e mkt att hänga i julgranen) samt den lilla patetiska sträcka jag orkar springa.
Det är snarare så att jag vill öka löpträningen, eftersom det är ett av de viktigaste delmålen jag har!

Att kontakta en dietist hade varit väldigt kul, tyvär har jag inte direkt kosing att slänga på sånt, vi studenter är ett fattigt folk!

Vad gällande gröten  , så hade jag rasat i vikt, eftersom den hade kommit upp igen, vad jag kör på nu är musli(i den mest osockrade variant jag kunnat hitta)

Min förbränning i viloläge enligt den modellen torde vara:66.5 + (13.75 x 106) (5.003 x 189) -(6.775 x 24) =  1522 + 945 - 162 = 2302

Så, med denna kosten, så blir det precis som du säger, maten jag äter förbränns naturligt

ett ytterligare tillägg, är att de 1300-1500 kalorier jag tänkte mig ligga på om dagen, inte kommer hålla :P

PappaDoh skrev:

Jag skulle kunna citera när jag svarar, men det är jag alldeles för lat för.

Mängden träning är inte absolut inte för mkt tycker jag, eftersom hundprommenaderna är något som måste göras (den ända skillnaden är nu, att jag går i rask takt längre, istället för lagom takt kortare), utan dem är det bara lite situps och armhävningar(som fortfarande inte e mkt att hänga i julgranen) samt den lilla patetiska sträcka jag orkar springa.
Det är snarare så att jag vill öka löpträningen, eftersom det är ett av de viktigaste delmålen jag har!

Att kontakta en dietist hade varit väldigt kul, tyvär har jag inte direkt kosing att slänga på sånt, vi studenter är ett fattigt folk!

Vad gällande gröten  , så hade jag rasat i vikt, eftersom den hade kommit upp igen, vad jag kör på nu är musli(i den mest osockrade variant jag kunnat hitta)

Min förbränning i viloläge enligt den modellen torde vara:66.5 + (13.75 x 106) (5.003 x 189) -(6.775 x 24) =  1522 + 945 - 162 = 2302

Så, med denna kosten, så blir det precis som du säger, maten jag äter förbränns naturligt

Jag reagerade också först på att det var nästan för mycket träning , men sedan kom jag på att hunden också måste tas om han och som du själv säger: att du går så mycket om dan är bara bra :-)
Löpträningen tycker jag du kan börja lite med , dock inte ösa på för mycket i början, 1-2pass i veckan tycker jag är lagom. Jag antar att du ska långlöpa då ? När det gäller dietisten så har du en poäng att det är dyrt och jag tror att du klarar detta bra själv :) Min filosofi: Bättre det än inget alls :) Bättre att köra dina armhävningar+situps än bara sitta och lata sig hela dagarna. :)

Webbsida

PappaDoh skrev:

maten jag äter förbränns naturligt

Vad menar du med det?

Fortsätt med det du gör nu ;) Släng gärna in lite tyngre styrketräning när du börjar komma ner runt 90-95 kg tycker jag.

PappaDoh skrev:

ett ytterligare tillägg, är att de 1300-1500 kalorier jag tänkte mig ligga på om dagen, inte kommer hålla :P

Nej, du kommer få öka lite tycker jag. 1800 kcal är lagom :) 1300kcal för mig låter lite för lite. .

alltså, det första målet jag har, är att klara 2km på under 9min 30 sek. Efter det är en allmänt god kondition något att sträva efter

Webbsida

1300kcal för en 106kgs bjässe är för lite. Men se helt enkelt till att du ligger på 1000kcals underskott minst, varje dag nu första tiden.

Bjässe! Hur understår du dig! :P

ja oki, men börja att jogga lugnt 2km/ 2pass per vecka och se hur det känns :) Du ska nog inte börja för hårt heller.  Jag vet ju inte så mycket om dinbakrund med löpningen och så , men jag tycker som sagt du inte ska gå ut för hårt . Kroppen och musklerna+lederna måste vänja sig vid löpninge innan du kan lägga på tuffare pass. Risken är bara att du skadar dig. Fokusera på en bra kost, promenaderna, dina övingar, löpningen. sedan som keep-pumpin säger: börja med  tuffare styrkeövningar när du börjar röra dig mot 95 pannor.

Jag håller tummarna och hoppas det går bra :)

Joo, konditionen är katastrof för tillfället, tror inte jag klarar löpa 2km, även om jag löper i samma takt som jag går, men det är bara att fortsätta kämpa så löser det sig nog

Sidor: 1 2 3  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB