Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Hur räkna ut vilka vikter man ska köra med?

Registrerad: 2008-05-31

Hej,
Jag är precis i början på min träning som jag nu beslutat mig för att ta mer seriöst.
Jag tränar med fria vikter hemma enligt den modell som ligger klistrad högre upp i det här forumet för hantel-träning med en liten annan sättning. Orginal-tråden har 3x12 istället för 5x8

dag 1: schema A
dag 2: vila
dag 3: Schema B
dag 4: vila
dag 5: Schema A
osv.

schema A (ben, bröst, triceps)

knäböj - 5x8
utfall - 5x8
vadlyf - 5x8
bänkpress - 5x8
flyes - 5x8
triceps extension - 5x8
triceps kickback - 5x8

schema B (rygg, axlar, biceps)

chins (om du har stång uppsatt)- 5x8
hantelrodd - 5x8
liggande rodd - 5x8
axelpress - 5x8
lateral raise - 5x8
curl - 5x8
concentration curl - 5x8

Min fråga är: Hur ska jag veta vilka vikter jag kör med?

Det jag gjort, so far, är att börja nerifrån i vikter och kört 5 set, sett om jag klarar det, och sedan nästa gång ökat i vikt tills dess att jag på femte setet inte klarar att göra alla 8. Är detta rätt?

Men sen t.ex på vissa områden som vid lateral raise, så blev jag lite paff att jag inte grejade mer. (Är rätt otränad iofs, men ändå) Är 190 lång och väger 72 kg. Hamnade på failure vid set 5 med 6-kg vikter. Är inte detta väldigt klent? eller vad kör ni för vikter här?

Och en sak till; när jag nästan gjort t.ex hela b-passet och kommer till curlsen, så är man ju rätt mör redan där i armarna. Tidigare när jag tränade för ett par år sedan (var inte mer vältränad då, inbillar jag mig) kunde jag ändå köra 8x8 curls på 14 kg innan failure. Nu är det knappt så att jag orkar börja på 5:e med 11 kg. Är jag ovanligt klen eller?

Från: Lund
Registrerad: 2006-03-31

TJjones skrev:

Min fråga är: Hur ska jag veta vilka vikter jag kör med?

Det jag gjort, so far, är att börja nerifrån i vikter och kört 5 set, sett om jag klarar det, och sedan nästa gång ökat i vikt tills dess att jag på femte setet inte klarar att göra alla 8. Är detta rätt?

Det finns många olika sätt att träna. Vanligast är väl att antingen stegra vikter allt eftersom till ett-två sista tunga set eller ligga på relativt låga vikter rakt igenom för att orka alla 5 set på samma vikt. Finns inget som är 'rätt'.

Ok, tack...
Men tror du att jag gör rätt som kör 5x8 ifall jag vill öka i volym främst?
Har hört att färre rep, bygger volym medans fler rep bygger styrka som någon slags generell regel...

TJjones skrev:

Ok, tack...
Men tror du att jag gör rätt som kör 5x8 ifall jag vill öka i volym främst?
Har hört att färre rep, bygger volym medans fler rep bygger styrka som någon slags generell regel...

Det är mycket annat än rep/set-parametrar som spelar in, men visst är 5*8 en helt okej bas för att bygga volym.

Färre repetitioner ökar styrkan mer än fler repetitioner, generellt sett.

Gustav N skrev:

Okej? Förstod inte riktigt där, om du skrev fel och menar volym... eller menar du att det är tvärtom mot vad jag skrev?

Färre rep = mer volym än styrka
Fler rep = mer styrka än volym

eller?

TJjones skrev:

Gustav N skrev:

Okej? Förstod inte riktigt där, om du skrev fel och menar volym... eller menar du att det är tvärtom mot vad jag skrev?

Färre rep = mer volym än styrka
Fler rep = mer styrka än volym

eller?

Färre repetitioner (1-5) = mest styrka
Fler repetitioner (6-12) = mest volym

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB