Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Effektivt pass?

Registrerad: 2008-03-24

Hej!

Min pappa har börjat att gymma vilket jag anser som väldigt bra och säkert han också. Ett steg i rätt riktning. Men problemet är att när jag frågar honom hur han kör, vilka övningar reps/sets osv så får jag inga bra svar. Han säger till mig att han börjar med

benpress (rakt fram) 75kg
axelpress i maskin 45 kg
bänkpress i maskin vikt: så mycket han orkar
bröstpress i maskin vikt: så mycket han orkar
axelpress i maskin vikt: så mycket han orkar

Jag frågar honom hur reps resp. sets han kör men jag uppfattar detta som att han bara kör utan något som helst tanke bakom, vilket han t o m erkänner. Han vill varken ta hjälp från mig eller någon TP där han tycker han inte behöver det. Han vet att jag vill hjälpa honom och jag har sagt till honom flera gånger att han måste ha ett bra schema när han ska börja träna så att han inte skadar sig.

Det här passet ser ju inte speciellt bra ut enligt mig, men min filosofi är ändå : bättre det än inget alls i detta fall :)
Jag vill först och främst att han tar de stora maskinerna och börjar med LÄTTA vikter för att få in rörelsen pga av att han inte gymmat på flera år. Vi kommer ju att han en tävling i jul i följande grenar:

• bänkpress
•benpress
• chins
• dips

Nu till mina frågor:

• hur många reps/sets ska han köra ( jag har föreslagit 10*3 lätta vikter första veckorna)
• Kommer detta pass att ge något? ( något måste de ge men frågan är hur effektivt?) Jag anser med ett annat pass kommer ha få mycket bättre resultat och med ett PROGRAM!

/ spicechica

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-08-10

Självklart ska man gå efter ett bra schema så man verkligen tränar hela kroppen. Ger inga bra resultat att hoppa fram och tillbaka och göra lite här och där.
I början ska man självklart ta det mycket försiktigt och öva in övningen ordentligt innan man lastar på massa vikt.
10x3 fungerar utmärkt och vart efter kan man variera lite och testa olika varianter.
Men det verkar ju som du kan mycket men att han inte vill ha någon hjälp eller tips, och då kan man inte påverka det så mycket.

ripper500 skrev:

Självklart ska man gå efter ett bra schema så man verkligen tränar hela kroppen. Ger inga bra resultat att hoppa fram och tillbaka och göra lite här och där.
I början ska man självklart ta det mycket försiktigt och öva in övningen ordentligt innan man lastar på massa vikt.
10x3 fungerar utmärkt och vart efter kan man variera lite och testa olika varianter.
Men det verkar ju som du kan mycket men att han inte vill ha någon hjälp eller tips, och då kan man inte påverka det så mycket.

ja, du har helt rätt! han är bara så envis med att han kan göra allt själv. Men vad tror du, HUR mycket kommer det att ge detta pass? Det är DET som är det intressanta :)

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Vad är hans mål med träningen? Bara köra lite och känna sig i bättre form eller verkligen satsa på att bygga/öka i styrka. Om det är att bara köra lite och känna sig i bättre form (vilket jag antar att det är), så tycker jag att han kan köra det han vill och känner för. =)

Keep_On_Pumpin skrev:

Vad är hans mål med träningen? Bara köra lite och känna sig i bättre form eller verkligen satsa på att bygga/öka i styrka. Om det är att bara köra lite och känna sig i bättre form (vilket jag antar att det är), så tycker jag att han kan köra det han vill och känner för. =)

hm,, han har haft problem med ryggen länge så då tränade han i några år och den blev bra. Nu efter ca 4-5 år ska han ta upp träningen igen bara för att hålla sig i form typ.

Till din fråga: Att känna sig i form men också att bygga i styrka. Jag menar, om han ska ta mig i dips till jul måste han träna det ! Han har aldrig gjort en dips i hela sitt liv så.

Men jag säger såhär för att hjälpa honom: han ska alltså slå mig i
dips, chins, bänkpress, benpress , Det är hans mål med träning och hans motivation för att träna! Så han måste ju öka mkt i styrka!

Webbsida

Då ska han som vilken annan tränande som helst köra marklyft knäböj chins dips bänkpress osv och sluta upp med maskiner. Sen måste han börja bulka och gå upp i vikt, frågan är om han vill allt detta? ^^

Keep_On_Pumpin skrev:

Då ska han som vilken annan tränande som helst köra marklyft knäböj chins dips bänkpress osv och sluta upp med maskiner. Sen måste han börja bulka och gå upp i vikt, frågan är om han vill allt detta? ^^

HAHAHA!!! XD se MIN pappa sitta o bulka skulle vara en fröjd för ögat! Jag har sagt åt honom att OM du ska slå mig måste du lägga på dig muskler och du måste äta mer! Men han sa att "man blir väl automatiskt hungrig om man tränar mer", typ något sådan sa han. tror inte han kommer bulka haha! HAn vet inte vad det är.. Han är så envis utan han ska bara köra maskiner, marklyft blir svårt för han rygg är ganska dålig men man kan ju alltid börja med 5kg att lyfta..
Frågan nu är ; kan ha öka styrka så mycket MED maskiner som han skulle kunna göra utan? troligvis inte eller hur?

Webbsida

Nej det kommer inte vara samma sak. Naturligtvis kommer han öka bra i styrka ändå =), man ökar mycket som nybörjare!

Keep_On_Pumpin skrev:

Nej det kommer inte vara samma sak. Naturligtvis kommer han öka bra i styrka ändå =), man ökar mycket som nybörjare!

ok, då får jag inte se ner på honom allt för mycket :P , hmm får se hur mycket han kommer öka då han lägger på vikter som han knappt kan lyfta från första början ..

Webbsida

Men det är ju klockrent! =) Då kämpar han iaf tillskillnad från många "äldre personer" som man ser på gymmet. Han kan uppleva en 40% styrkeökning på gymet den första tiden. Jag tycker det viktigaste är att han har kul. Men du kan ju poängtera att om han vill öka i styrka ordentligt gör han fel =)

Keep_On_Pumpin skrev:

Men det är ju klockrent! =) Då kämpar han iaf tillskillnad från många "äldre personer" som man ser på gymmet. Han kan uppleva en 40% styrkeökning på gymet den första tiden. Jag tycker det viktigaste är att han har kul. Men du kan ju poängtera att om han vill öka i styrka ordentligt gör han fel =)

haha ja iofs! Jag skulle vilja filma honom när han ska göra sina första dips! Men ska tipsa om att göra på bänk först :p
ok, han blir helt slut iaf ! Men han är motiverad och det är huvudsaken!

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB