Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

9 proteindrinkar om dagen

Registrerad: 2008-05-25

Efter att ha läst massa på Internet har jag räknat ut att jag måste dricka 9(!) proteintillskottdrinkar om dagen, utöver den mat jag äter om jag ska kunna öka i muskelmassa. Idag dricker jag bara 5, men måste väl öka...
Maten här i kina består av 95% ris och resterande någon form av djur.

Det jag dricker är svårlösligt. Betyder det att det tas upp långsammare av kroppen? Har läst lite om sånt protein (vad-det-nu-heter) som man helst ska dricka innan man går och lägger sig för det utsöndras långsammare.

Är långsam upplösning "ett tecken" på att det är ett "långsamt protein"?

Registrerad: 2006-08-28

För att kunna ge ett bra svar behöver du skriva.

- vad du väger

- hur mycket protein du behöver

- vad det är för protein (kasein/vassle...) det avgör hur snabbt/långsamt det är

- lite mer om maten... (du har väl räknat med proteinet från ris)

varför kan du inte äta lite annorlunda mat än "normalt" i kina?

Tack för vidare instruktioner!

Vikt: 92kg (192 cm)

Behov: 184 gram/dag

- Det framgår inte på förpackningen vad det är för protein. Det heter "Golden Sun Protein"

Säg att det är 1,5 portion ris på en tallrik. Hur många gram kan det vara? Hittar inte på Internet hur stor en portion är i gram ris.

Jag har ingen möjlighet att laga min egen mat så det blir restaurang 2 gånger om dagen. Västerländska restauranger är för det mesta dyrt och ligger en bra bit från var jag bor.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

1dl vassleprotein (vilket är det vanligaste, även om det är möjligt att du med tanke på var du är har fått tag i soyaprotein) väger ca 30-33g och innehåller ca 25g protein, och brukar anges som en portion. 184/25 är lika med lite mer än 7. Till saken hör att du får i dig protein från ditt ris; om du bara käkar ris och får i dig 3000kcal/dag så är där ytterligare 55g protein i det (om jag inte räknar helt virrigt vilket jag mycket möjligt kan göra). Det gör att du bara behöver få i dig 184-55=129g extra protein, eller 5 portioner. Lägg till det till att du kommer klara dig utmärkt utan att märka nån skillnad på bara 1,5g protein/kg bv och du behöver egentligen bara 138-55=83g protein eller lite förenklat 3dl. Så blanda 1dl i din preworkoutdrink och 2dl i din postworkoutdrink så vill jag påstå att problemet är löst, och det helt utan att ens räkna med protein från andra källor än ris:)
Soyaprotein lär ha en annan vikt, och jag tror att kasein också har det, så du får väga och räkna om ifall det inte är vassle du har.

Registrerad: 2006-08-28

Jag fick 3000 kcal ris till 60 g protein med en enkel överslagsräkning, så 55 g stämmer. varierar ju lite på olika soter också.

Lajne missade även att säga att vassle upptas snabbt.

Den seriösa bulkning kommer jag börja med till hösten då jag ska flytta till en lägenhet med kök, då jag kan göra min egen mat. Nu är det mer en fråga om min styrketräning (lite fastare kropp införsommaren) är lönlös iom att jag oroat mig för att få i mig för lite protein.
Jag känner mig lugn med den protein jag får i mig efter att ha läst era inlägg.

Jag tackar så mycket för era svar!

Webbsida

Ironwoman skrev:

Lajne missade även att säga att vassle upptas snabbt.

Helt rätt, en aning slarvigt av mig. Dock är det ju bara till fördel runt träning, där jag rekommenderade att det skulle tas:)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-13

varför ska man ha "fast" kropp i kina? Om du är fet tycker ju folk att du är en gud. Du vet la själv när man är på semester och man stöter på några kineser... dom ska genast ta några kort på mig eftersom jag råkar vara 1,5 huvud längre och 2 gånger så bred. Dom tycker de är fantastiskt med sådana skapelser!

Från: Lund/Gerda
Registrerad: 2005-10-06
Webbsida

Lajne skrev:

Så blanda 1dl i din preworkoutdrink och 2dl i din postworkoutdrink så vill jag påstå att problemet är löst, och det helt utan att ens räkna med protein från andra källor än ris:)

hmm...är det inte overkill med 2 dl i postworkout? jag hade för mig att kroppen enbart kunde uppta runt 25g vassle per "serving" så att säga...men som sagt, bara som jag har hört.

Registrerad: 2007-03-03

Den som du hörde det av sa fel.

Webbsida

sjöräven skrev:

hmm...är det inte overkill med 2 dl i postworkout? jag hade för mig att kroppen enbart kunde uppta runt 25g vassle per "serving" så att säga...men som sagt, bara som jag har hört.

Som svea sade är det direkt felaktigt. Du ska käka flera kilo vassle och mer därtill för att kroppen inte ska klara av att ta upp det(OBS! En gissning; jag vet inte hur mycket exakt som krävs för att kroppen ska sluta ta upp allt man stoppar i sig. Det är dock bra mycket mer än en normal människa nånsin kommer lyckas trycka i sig). Däremot behövs inte mer än ca 0,2g vassle/kg kroppsvikt för att stimulera proteinsyntesen optimalt, men det skadar inte heller att lägga i mer och eftersom han ändå "måste" få i sig ~3dl vassle om dagen kan man ju lika gärna placera ut det runt träningen där det faktum att det är en svinsamt proteinsort faktiskt inte är något negativt utan något positivt.

Senast redigerat av Lajne (2008-05-30 19:36)

Från: Lund/Gerda
Registrerad: 2005-10-06
Webbsida

det var ju gott att höra :)

Nykammad skrev:

varför ska man ha "fast" kropp i kina? Om du är fet tycker ju folk att du är en gud. Du vet la själv när man är på semester och man stöter på några kineser... dom ska genast ta några kort på mig eftersom jag råkar vara 1,5 huvud längre och 2 gånger så bred. Dom tycker de är fantastiskt med sådana skapelser!

Ha ha, kan hålla med dig till viss del. Sen så känner jag mig inte som en gud då gamlingarna här peker en i ansiktet och skrattar. En annan orsak är klädesstorlekarna. För ett tag sedan var jag på Carrefour och skulle köpa bara 2 tröjor för alla mina kläder var iväg och skulle tvättas. Jag köpte XL för att vara på den säkra sidan. Den storleken motsvarar en europeisk strl strax under M. I Sverige ansvänder jag M och då sitter den schysst på kroppen. Denna var på gränsen till att vara för liten.

Från: Altoona, PA
Registrerad: 2006-05-04

Haha, har du gjort kommit fram till varfor gamlingarna pekar dig i ansiktet och skrattar at dig? Vad gor du i ShangHhai foressten? :) Fastare kropp i kina, vrf inte? Beachen 08 e internationell.

sorry, lite OT.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB