Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Mer mat alltid bättre?

Registrerad: 2008-04-29

Hej, om man helt bortser från att man lägger på sig fett (i teorin);
Bygger man mer muskler om man tränar hårt, vilar bra och ligger på ett kcal överskott på 2000 kcal än om man ligger på ett kcal överskott på 1000 kcal? (jag vet att detta inte är hälsosamt, men i teorin bara)
Eller blir den enda skillnaden mer fett på kroppen? Nu snackar jag i noggranna mätningar, om hur detta påverkar musklerna...
/jaosef

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Om man ska få tro Christian Thibedeau (jag har inte stavar namnet helt rätt, men det är iaf en ganska känd kille som bland annat skriver artiklar på t-nation) så finns det ett tak för när mer mat slutar göra så att man bygger mer muskler. Dock tror jag att de flesta som någon gång har grisbulkat kan intyga att det taket antagligen går ganska högt; det går inte att förneka att man ökar rejält när man äter rejält, även om det (som du redan verkar veta) blir alldeles för mycket fett för att vara värt det efter en viss gräns.

Edit: Insåg precis att jag knappt svarade på din fråga alls, men till lite hjälp borde jag ha varit iaf xD

Senast redigerat av Lajne (2008-05-28 16:12)

Från: Uppsala
Registrerad: 2007-12-04

Spontan tanke:

Du relaterar till din basala förbränning, eller förbränning inkluderat träning?

För om du vid en basal förbränning ligger på +1000kcal eller +2000kcal beror det på hur hårt du tränar osvosv. Om du tränar bort 1500kcal, gör det att dina +1000kcal via mat blir -500kcal, därmed ligger du på kalori unerskott och kommer gå ned i vikt. Vid samma träning skulle +2000cal ge dig ett överskott på +500kcal vilket gör att du ökar i vikt.

Om du ligger på +1000kcal EFTER all förbränning är inräknad (basal+träning) kommer du ju gå upp i vikt, stoppar du i dig +2000kcal kommer du rent teoretiskt gå upp dubbelt i vikt, ganska mycket förenklat.

Sedan bör man ju pula i sig rätt sorts energi också, inte bara fett och kolhydrater då muskler behöver protein.

Så, kolla upp ung. hur mycket du förbränner med basal metabolism och träning tillsammans, och lägg dig runt +/- 0 där så har du optimal tillväxt!:-)

Edit: Svarade nog inte heller på din fråga helt rakt, men hoppas det är till lite hjälp!

Senast redigerat av StunE (2008-05-28 16:16)

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

StunE skrev:

Så, kolla upp ung. hur mycket du förbränner med basal metabolism och träning tillsammans, och lägg dig runt +/- 0 där så har du optimal tillväxt!:-)

Knappast. Man lär ha ett överskott för att bygga.

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

StunE skrev:

Om du ligger på +1000kcal EFTER all förbränning är inräknad (basal+träning) kommer du ju gå upp i vikt, stoppar du i dig +2000kcal kommer du rent teoretiskt gå upp dubbelt i vikt, ganska mycket förenklat.

Det är detta han frågar om.

StunE skrev:

Du måste ligga på kcal överskott för att bygga muskler. Dvs du måste gå upp i vikt.

Kanske jag som är lite ute och cyklar, men såklart är överskott positivt för att bygga. Dock om man räknar med optimal tillväxt är väl +/- 0 EFTER inkluderandet av all träning och energibehov att bygga upp nya muskler i energiberäkningen något man vill sträva efter? Förse kroppen med exakt den energi den behöver = Muskler växer och inget fett nybildas... Nu är detta ju rent teoretiskt, knappast praktiskt möjligt.

Eller har du några andra tnkar kring det?

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Du växer bättre om du ligger på ett tillräckligt stort överksott för att ge dig en del fett också.

Oki, känner mig motbevisad! Hehe... Men varför vinner man i styrka på att lägga på sig fett?

Tycker det känns lite kontigt bara, om man ser på det rent teoretiskt. Men jag vet ju av erfarenhet att bulkar man ökar man i styrka snabbare...

Några teorier?

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Det är inte fettet som gör dig större och starkare(även om fett ger stabilitet i vissa övningar), det är överskottet. Det hade varit härligt om man musklerna växte före fettet, men tyvärr är det inte riktigt så. Fett och muskler växer parallellt.

Registrerad: 2008-04-29

Hej, tack för svaren. Jag kan förstå att frågan kanske var lite luddig, men jag tycker att Lajnes svar var kanon! Tack iaf
/Jaosef

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

jag är helt övertygad om att det finns ett tak för hur mycket mat som går att använda till ändamålet. om inte annat så finns det max för hur mycket energi kroppens ens kan ta upp under en och samma dag, men dessa gränser borde ligga en bit ifrån varandra.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB