Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Ljummet eller kallt vatten?

Registrerad: 2006-03-31

Vad är bäst egentligen? Jag menar, alla säger att man ska dricka ljummet vatten (går ut i kroppen snabbare?) Och kallt vatten innehåller i princip minus kalorier (Kroppen tar energi för att värma upp det?) Så vad är bäst?

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

De "negativa kalorierna" är försumbara då det är kalorier och inte kilokalorier det handlar om. Drick ditt vatten så som du vill ha det. Det tas upp lika snabbt ändå.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

stevebc skrev:

De "negativa kalorierna" är försumbara då det är kalorier och inte kilokalorier det handlar om. Drick ditt vatten så som du vill ha det. Det tas upp lika snabbt ändå.

Så vitt jag vet tas kallare vatten upp snabbare, och är bättre än rumstempererat vatten som inte är lika effektivt.

Confirm/deny någon?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag har lustigt nog starkt för mig motsatsen till vad du säger cyber, eftersom det iaf är på det viset med alkohol. Tror jag^^

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

stevebc skrev:

varför fular man sig och har olika mått på det här? jag menar, man säger kalorier och äter 3000 om dagen, när det handlar om kilokalorier. är det inte lika att säga 3 000 000 kalorier på en gång så blir allt rätt direkt? det låter dessutom mer imponernande =)
... för jag ANTAR att en kilokalori är 1000 kalorier, allt enligt lunguistikens lagar och regler?

Registrerad: 2006-08-28

zartok skrev:

... för jag ANTAR att en kilokalori är 1000 kalorier, allt enligt lunguistikens lagar och regler?

Japp

Webbsida

zartok skrev:

stevebc skrev:

varför fular man sig och har olika mått på det här? jag menar, man säger kalorier och äter 3000 om dagen, när det handlar om kilokalorier. är det inte lika att säga 3 000 000 kalorier på en gång så blir allt rätt direkt? det låter dessutom mer imponernande =)

Det är lite på samma sätt som det är lättare att skriva ut hastighetsbegränsningar i km/h istället för m/h, enda skillnaden är väldigt många av nån anledning vägrar fatta att k i kcal är där av en anledning^^

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Lajne skrev:

Jag har lustigt nog starkt för mig motsatsen till vad du säger cyber, eftersom det iaf är på det viset med alkohol. Tror jag^^

Det var något som jag läste i en av Paulúns böcker för kanske 5 år sen, och han har ju (som bekant) haft fel förut...

Från: Uppsala
Registrerad: 2007-12-04

Lajne skrev:

Jag har hört samma som du Lajne. Både inom idrotten, militären och utbildningen. Hittar dock inte referenser!
Ljummet vatten skall vara det bästa. Kan tänka mig teorin "kroppen är lat, vill inte behöva slösa energi på att värma vattnet och tar därför upp redan uppvärmt vatten enklare".. liknande:)

Sedan spelar ju koncentrationen av salter stor roll också.

Registrerad: 2003-11-07

Drick inte ljummet vatten.
Varmvatten innehåller mycket koppar och metaller som frigörs från rören, det finns även mer bakterier och det föreligger även en liten risk att man kan få legionella av att dricka varmvatten (En granne till mig dog i det för att han hade som vana att dricka av vattnet i duschen)
Så ska du dricka ljummet, värm kallvatten!

Senast redigerat av cali (2008-05-28 21:53)

Registrerad: 2003-11-07

Varmföda, (och då troligen även varm dryck) pytsas ut i tarmen snabbare än vad kall föda gör. Kall föda töms från magen senare än varm, likaså sur-, svårsmält och fiberik töms långsammare.

Registrerad: 2008-05-25

Vad betyder kalori? Mått på energi och så, men betyder det något speciellt? Kanske betyder just energi?

Registrerad: 2008-01-28

Drick varmt vatten (uppvärmt). Undvik dricka kalla drycker, det kyler ner magen och minskar kroppens agni enligt Ayurvedan.

Registrerad: 2007-03-03

Shanghai skrev:

Vad betyder kalori? Mått på energi och så, men betyder det något speciellt? Kanske betyder just energi?

En kalori är den mängd energi som krävs för att värma upp 1ml vatten 1 grad celsius från 14.5 till 15.5; detta måsten även, om jag inte missminner mig, mätas vid havsnivå och 1013hPa som lufttryck.

Webbsida

Är det inte 1g vatten? Skillnaden kan tyckas subtil, men eftersom du ändå var så exakt i ditt svar:P

Registrerad: 2008-05-22

vem är så dum att han dricker varmt vatten!

Lajne skrev:

Är det inte 1g vatten? Skillnaden kan tyckas subtil, men eftersom du ändå var så exakt i ditt svar:P

beäm r!111asf lk lamfu saghajs!

Tror att det är 1 ml vatten. Kan nog kolla upp det.

Webbsida

Nationalencyklopedin skriver: "Enheten 1 kalori eller gramkalori definierades ursprungligen som den värmemängd (energimängd) som åtgår för att värma 1 gram vatten 1 °C." Den torde fortfarande utgå från ett gram vatten, även om man har preciserat sig mer nu.

Ah. Då hade jag fel då. Attans.

Sak samma ... väääldigt nästan.

Från: Lund/Gerda
Registrerad: 2005-10-06
Webbsida

men borde inte en tusendel av en liter (1ml) väga en tusendel av ett kilogram, dvs 1g ? borde ju innebära att 1g = 1ml.

var god ha överseende med att jag är full.

Webbsida

1l vatten vid 15,5 grader celcius väger inte exakt ett kg. Fråga mig bara inte exakt vad det väger:P

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

Är det ett eller två hårstrån vi försöker klyva nu? ;)

Webbsida

Jag vet inte vad vi försöker göra, det viktiga är att vi lyckas;)

Lajne skrev:

1l vatten vid 15,5 grader celcius väger inte exakt ett kg. Fråga mig bara inte exakt vad det väger:P

Precis. Men väldigt nästan som jag skrev.

Från: Lund/Gerda
Registrerad: 2005-10-06
Webbsida

Lajne skrev:

0.99902575625 g/cm3, enligt denna ypperliga kalkylator; http://antoine.frostburg.edu/chem/senes … nsity.html

:)

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB