Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Grönt TE

Från: Umeå, IKSU
Registrerad: 2007-10-02

Jag har en fråga om grönt te, tydligen ska de göra en person mindre hungrig, och en person som har provat grönt te på kapslar har fått bra resultat med dom, men jag undrar om vanligt grönt te, om man kokar det skulle det funka lika bra??? Annars köper jag kapslarna..

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Kapslarna är väl ett extrakt, eller? Det skulle ivf isf innebära att du hade behövt dricka mängder av grönt te för att komma upp i den mängd som finns i kapslarna:)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Grönt Te gör mig mindre hungrig. Det gör vatten också. Det är iaf nyttigt (antioxidanter).

Grönt Te-kapslar kan vara farliga för levern. Kommer lätt upp i sjuka doser.

Från: Linköping
Registrerad: 2004-01-30

stevebc skrev:

Grönt Te gör mig mindre hungrig. Det gör vatten också. Det är iaf nyttigt (antioxidanter).

Grönt Te-kapslar kan vara farliga för levern. Kommer lätt upp i sjuka doser.

Precis.. det KAN vara men det är inget som är fastställt ännu. Det har visat sig fall där personers lever tagit skada och de har även visat sig att vissa har intaget STORA mängder grönt te-extrakt men det är inget som är bevisat att det bero rpå grönt te-extrakt. Ett extrakt på ungefär 50% EGCG skulle innebära att på 1/4 tsk ~750mg så är det jämbört med 4-5 koppar te. Jag intar idag mer än 2g :D

Registrerad: 2003-11-07

Te-vattnet ska inte vara varmare än 80 grader, för då pajar man alla nyttigheter och fördelar. Bara som parentes sådär :-)

Senast redigerat av cali (2008-05-29 11:14)

Moderator

Seriöst? Kan du länka? Har alltid druckit mitt gröna te nykokt dvs typ 95 grader bara för att det är nyttigt. Men förstörs antioxidanterna av den värmen så har det varit helt i onödan nu, i typ 5 år. Snopet i så fall...

cali skrev:

Te-vattnet ska inte vara varmare än 80 grader, för då pajar man alla nyttigheter och fördelar. Bara som parentes sådär :-)

Det bör inte ha KOKAT, det är typ det enda kravet för att bibehålla teets godiga effekter. Under kokpunkten går bra men man bör kanske gärna gå lite längre ner för att vara säker då det kan skilja på kvalitet mellan te och te :)

Registrerad: 2003-11-07

stevebc skrev:

Seriöst? Kan du länka? Har alltid druckit mitt gröna te nykokt dvs typ 95 grader bara för att det är nyttigt. Men förstörs antioxidanterna av den värmen så har det varit helt i onödan nu, i typ 5 år. Snopet i så fall...

Känn dej blåst hehe :-)

Registrerad: 2007-03-03

Stevebc, dricker du det nykokt?

Själv har jag en slang från kastrullens nedre kant och jag har lagt olika filter i slangen med olika sorter grönt té från hela världen, har även en del apelsinskal och torkade tomater där m.m., så sitter jag bredvid (under) spisen med slangen och kör ner slangen i magsäcken och bara häller i mig kokande vatten.

Fungerar utmärkt för den som inte står ut med smaken.

Registrerad: 2004-12-21

blir du sådär varm i magen då, lika som när man är kär?

Registrerad: 2007-03-03

Ja, hehe. Den där känslan av att vara kär bokstavligen bränner sönder magsäcken på mig.

Grönt Te-extrakt + fun light smakar fina fisken :)

Moderator

Haha Svea jag menar att jag brygger det nykokt.

Tobben: det låter helskumt att vatten som har kokat skulle vara sämre, det är väl isf temperaturen när man sänker ner påsen som är det avgörande? Eller?

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

stevebc skrev:

Tobben: det låter helskumt att vatten som har kokat skulle vara sämre, det är väl isf temperaturen när man sänker ner påsen som är det avgörande? Eller?

Det är ju det han säger? =P Tet ska aldrig ha kokat =P Punkten lär gå nånstans runt 95 grader dock.

Moderator

Jaha jag tolkade som att vattnet man lägger tepåsen i aldrig bör ha kokat, inte att det färdigblandade teet aldrig bör ha kokat. Det senare förstår jag.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

Min kinespolare säger att vattnet ska kokas upp och sedan svalna till ca 75 grader innan man sänker ner tepåsen eller kapseln med löste. Så skyll inte på mig om det är fel utan på honom XD

Från: Umeå, IKSU
Registrerad: 2007-10-02

Tobben skrev:

Grönt Te-extrakt + fun light smakar fina fisken :)

Ice TEA? :)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB