Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Äter jag för lite?

Från: Stockholm
Registrerad: 2008-05-27
Webbsida

Hej!

Det verkar som att kunskapsnivåerna på det här forumet är hög så jag kastar ut en fråga som jag gått och klurat på ett tag så får vi se om jag kan få någon hjälp.

Jag är en tjej på 29 år, 168 cm lång och ca 55 kg. Jag tränar löpning, klättring och yoga ca 5-6 ggr/veckan och tycker själv att jag äter bra men märker når ändå inte de resultat jag vill ha. Jag vill inte gå ner i vikt men deffa till kroppen och framförallt magen. I kombination med den övriga träningen kör jag även ett magpass på 30 minuter 2ggr/veckan. Nu undrar jag om jag kanske äter för lite så kroppen är inställd på svält vilket gör att jag inte verkar förlora något fett. Här kommer en lista på vad jag äter under en dag:

Frukost ca 7.00:
2 ägg, 2 mackor, fil med bär och yoghurt samt te.

Mellanmål ca 9.30:
Proteindrink på sojaprotein samt en frukt.

Lunch 12.00:
Fisk, halvfabrikat av soja eller quorn med spannmål och frukt eller grönt enligt tallriksmodellen.

Mellanmål ca 15.30:
A-fil med Müsli och en frukt.

Kvällsmat ca 20.00-21.00:
Här kommer vi till den känsliga delen enligt mig. Jag äter ofta på tok för sent eftersom jag tränar efter jobbet och det tar minst en timme för mig att komma hem. Försöker äta något lättare som tex gröt eller soppa eftersom jag inte tycker om att gå och lägga mig med en proppfull mage, men samtidigt så vill kroppen ha energi efter träningen.

Så vad säger ni? Vad gör jag för fel och vad ska jag göra i stället? Tacksam för svar.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

det är svårt att säga om du äter för mycket eller för lite eftersom man inte ser mängd. så det man kan skriva på rak arm är väl att byta ut proteinet mot ett vassleprotein då det har bättre aminosyreuppsättning samt att du ska kolla på din våg hur den mäter, i jämnförelse med dina mål. vill du gå upp i vikt utan att du gör det så äter du för lite och vice verca, så enkelt kan man dra det.

om du ska deffa ner dig så borde du läsa deffguiden, där står det mesta man behöver veta. räkna ut ditt kaloribehov och dra bort en 500 kalorier från det så ska det nog lösa sig.

glömde bort, 500 kalorier kan vara ganska mycket för en tjej i din storlek. 300 - 400 kalorier kan nog vara bättre att dra bort.

Senast redigerat av zartok (2008-05-27 18:09)

Webbsida

Tack för tipsen!

Är det meningen att man ska orka träna som vanligt fast man drar ner på kalorierna när man deffar eller förlorar man bara muskler då? Jag ska nog ta och läsa den där guiden först så får jag säkert svar på mina funderingar. Tack igen!

Senast redigerat av barfota (2008-05-27 18:27)

Registrerad: 2004-12-21

Ja du kommer att orka träna fast du drar ni på kcal intaget. Det viktiga är när och vad du äter. Ligger du på det kcalunderskotten som zartok skrev och fortsätter att gymma så tappar du väldigt lite muskler bara (om ens något?). Däremot så är det svårt, men inte omöjligt enligt vissa, att tappa fett men sammtidigt behålla vikten (vilket det skrivits om i ett antal trådar). Men läs guiden så förstår du.

Webbsida

Jo jag läste igenom den. Mycket matnyttig information där. Antar att det bara är att inhandla en våg så jag får lite koll på vad jag stoppar i mig då. Ska man bli fin får man lida pin? ;)

Haha nej då! Inte behöver du lida pin :) Bara lägga ner lite mera tid.

Webbsida

Ett par frågor till efter att ha läst igenom deffguiden.

Om det inte spelar någon roll vilken tid på dygnet jag äter, spelar det någon roll hur snart innan läggdags jag får i mig dagens sista mål? Jag har en tendens att krascha ganska så hårt i soffan efter träningen, och gärna somna med gaffeln i handen :P

Jag har läst någonstans att sojaproteinpulver innehöll färre snabba kolhydrater och därför var att föredra. Stämmer det eller borde jag övergå till något annat?

Det är nästan ett måste att få i sej mat efter ett träningspass. Oavsett om det är kl 24.00. Men försök äta så snabbt som möjligt efter passet.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB