Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
De fria aminosyrorna bygger praktiskt taget upp allt i våra kroppar, därför också musklerna.
Jag har inte läst på nånting om diabetes. Nån diabetesform hade jag för mig gjorde att receptorerna helt enkelt inte svarade på insulin längre. Sedan finns det helt säkert någon som pajar insulinproduktionen.
Tyvärr kan jag inte svara bättre, men det finns folk som kan. ^^
Keep_On_Pumpin skrev:
Jag har inte läst på nånting om diabetes. Nån diabetesform hade jag för mig gjorde att receptorerna helt enkelt inte svarade på insulin längre.
Typ 2.
Okey, förhoppningsvis så svarar någon på den frågan.
...- När man är trött och orklös beror det på att man har lågt blodsocker, dvs att man har för lite glukos i blodet. Det absoluta orsaken till varför man blir trött och hängig är för att kroppens organ och vävnader inte orkar arbeta, för de har inget bränsle. Eller är det så att glukos även "brinner upp" i blodet? Går det för länge utsöndras vad-det-nu-heter(motsatsen till Insulin) som gör det möjligt att plocka energi från muskelns/leverns glykogenlager. En del plockas även från fettcellerna. Går det ännu längre tid bryter kroppen ner proteinet i muskelcellerna för att förse organen med energi.
I Svea I skrev:
Shanghai skrev:
Ja just det. Det stod längre upp om fett och Insulin. När du äter en fettrik kost med mättade fetter lagras det lättare än en fettrik kost med fleromättade. Varför? För att kroppen ska lagra fett behövs det inte insulin som "öppnar" pärleporten till fettcellerna, utan de hittar dit själva.
Makes no sence.
Det som står efter varför? är inte ett svar på frågan. Jag glömde bara göra ett radbyte. Jag undrar varför du blir fetare av mättade fettsyror än fleromättade. Fett bryts väl ner i vilket fall som helst och blir energi? Eller? Fett som fett tänker jag.
Det är de fria Aminosyrorna som bygger muskeln?
Muskeln är aminosyror.
Okey.
Jag har inte lyckats läsa någonting om hur Typ 2 Diabetes och övervikt hänger ihop. Är det för att man ofta tvingar kroppen att producera så mycket Insulin att man tillslut pajar produktionen?
Det är för att övervikt leder till insulinresistens som leder till diabetes.
Så Insulinproduktionen är normal. Det är bara den-delen-i-cellen-vad-den-nu-heter som inte reagerar på insulinet och därför inte släpper in energin till organan/vävnaderna.
Glömde läsa detta inlägg innan jag gick vidare till sidan två.
Senast redigerat av Shanghai (2008-06-04 15:00)
Shanghai skrev:
Okey, förhoppningsvis så svarar någon på den frågan.
...- När man är trött och orklös beror det på att man har lågt blodsocker, dvs att man har för lite glukos i blodet. Det absoluta orsaken till varför man blir trött och hängig är för att kroppens organ och vävnader inte orkar arbeta, för de har inget bränsle. Eller är det så att glukos även "brinner upp" i blodet? Går det för länge utsöndras vad-det-nu-heter(motsatsen till Insulin) som gör det möjligt att plocka energi från muskelns/leverns glykogenlager. En del plockas även från fettcellerna. Går det ännu längre tid bryter kroppen ner proteinet i muskelcellerna för att förse organen med energi.
Makronutrienter (därbland kolhydrater/glukos) blir till energi i cellerna, ett organ som heter mitokondrier... därför "brinner de inte upp" i blodet. =) Orkeslös blir du när cellerna inte har tillgång till energi/inte kan producera energi (adenosintriphosphat = ATP). Anledningar till det är att du har lågt blodsocker eller så får du inte in makronutrienterna i dina celler (diabetes).
Vi är i sverige. Adenosintrifosfat.
Haha, all min fackterminologi är på tyska. Ni får ha överseende :P