Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Förhöjd cancerrisk med kasein?

Från: Umeå
Registrerad: 2006-10-19

Fick höra att det via forskning kommit fram samband mellan cancer och kasein. Forskningen var dock gjord på möss men ändå? Någon som hörd liknande eller tycker det är en klassisk överdrift :) ?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Man kan få cancer av allt nuförtiden...

Nej men seriöst så borde detta i sådana fall också gälla konsumtion av mejeriprodukter, eftersom proteinet i dessa består av runt 80-100% kasein, och hade det i sådana fall varit allvarligt borde vi ha hört talas om det. Är du säker på att det inte var kreatin, som det gjordes ett relativt ogrundat larm om för några år sedan i frankrike?

Nej det var kasein.

Men jag googlade lite på "cancerrisk, kasein" och hittade att det är någon som heter Colin Campbell som skrivit en bok: The China Study. Han är helt övertygad om att animaliskt protein är något vi borde minimera eftersom det enligt honom direkt kan relatera till cancerutveckling och andra sjukdommar.

Han hade oxå granskat ett stort antal människor i Kina och Taiwan och såg att de människor som åt mest animalibaserad föda också hade mest cancer, hjärtkärlsjukdomar, diabetes m.m. De som åt mest växtbaserat var friskast.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Det första jag kommer att tänka på är att de som äter mest växtbaserat är de fattigaste, och de dör normalt sett av andra anledningar innan de hinner få just cancer. Över huvud taget är det en vansklig korrelation att dra även av många andra anledningar, bland annat därför att det är en jävla skillnad på t.ex. ifall den animaliska födan orsakar cancer eller om den växtbaserade födan förhindrar cancer. Det är dessutom det senare som är övervägande mest troligt, då vi redan sedan innan vet att frukt och grönt just förhindrar cancer.

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Second skrev:

Nej det var kasein.

Men jag googlade lite på "cancerrisk, kasein" och hittade att det är någon som heter Colin Campbell som skrivit en bok: The China Study. Han är helt övertygad om att animaliskt protein är något vi borde minimera eftersom det enligt honom direkt kan relatera till cancerutveckling och andra sjukdommar.

En bok säger inte så mycket. Det behövs kliniska studier för att att se om det är sant eller ej.

Nej det är så sant. Nu hade de gjort några sorts tester på råttor och möss. Men om det klassas som kliniska tester vill inte jag svara på.

Själv så kändes det lite konstigt att man skulle minska ner på animaliskt protein. Men som vanligt när man ställer en fråga här på forumet så får man bra svar av kunnigt folk! Tummen upp! :)

Registrerad: 2008-03-03

som lajne skriver så kan man få cancer av allt. dock så är vi mer mottagliga för det än för 400 år sedan. vi utsätts för mängder strålning varje dag och jag tror att det gör så att vi har sämre försvar mot det hela och att det är det som orsakar cancer i större utsträckning.

hade vi inte blivit utsatta för all strålning så skulle säkerligen också många färre ämnen klassas som cancerförhöjare.
jag skriver bara antioxidanter. det är er väg mot ett bättre försvar mot fria radikaler och cancer.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB