Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Förbränning under ett pass

Registrerad: 2008-04-29

Hej, jag har en kanske lite dum fråga, men är ändå nyfiken bara för att få en UNGEFÄRLIG uppskattning om detta.
Jag undrar altså hur mycket man förbränner under ett gym-pass som ligger på 60 minuter. Och innan ni totalt dumförklarar mig så vill jag att ni ska veta att jag förstår att detta varierar väldigt mycket, men jag vill som sagt bara veta UNGEFÄR hur mycket denna siffra ligger på i Kcal. Vi kan säga att man tränar Biceps och Triceps under 60 minuter sammanlagt. 3 övningar, 3 set och 10 rep på varje muskelgrupp (bic + tric).

Svaren jag förväntar mig är altså kcal förbränninen på ett ugefär, vad det rör sig om. Några hundra eller några tusen? Har ingen aning själv faktiskt.

/Jaosef

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

200Kcal kanske. Styrketräning förbrukar inte speciellt mycket energi jämfört med konditionsträning/idrotter.

Sen så är det självklart en stor skillnad att göra som du gör och köra ett fikonpass armar jämfört med att träna tunga basövningar.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

nu valde du små muskelgrupper. sen så skriver du inte hur stor du är heller, vilket gör det ännu svårare att uppskatta något. vad brukar man säga i regel för gympass? från 350 och uppåt beroende på hur stor man är och hur aktiv man är, samt vad man tränar.

det är verkligen en jättesvår fråga som du ställer, och man kan sällan lägga några definitiva punkter på det hela. är man en liten tjej så är 350 kalorier nog, är man en jättestor kille så kan man säkert bränna det dubbla om man grillar på riktigt intensivt och med stora muskelgrupper eller helkroppspass, det tror jag nog på.

nu skiljde vi oss ordentligt här, cyber. som jag uppfattat det så förbränner styrketräning mycket mer energi eftersom du även har en förökad förbränning timmarna efter träningen. anser du att jag är ute och cyklar där?

jag ber direkt om ursäkt för mina näst intill spammade trådar, men jag tänkte direkt att jag ska skriva in en bra sida för det här, nämligen: http://www.caloriesperhour.com/
där kan man räkna, troligtvis väldigt bra, på hur mycket man förbränner.

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

zartok skrev:

nu skiljde vi oss ordentligt här, cyber. som jag uppfattat det så förbränner styrketräning mycket mer energi eftersom du även har en förökad förbränning timmarna efter träningen. anser du att jag är ute och cyklar där?

Cybergubben menar i direkt samband, under själv träningen.

Men du har också rätt i att energiförbrukningen höjs mååånga timmar framöver.

"Det mest intressanta fyndet i Hunters studie (1) var dock att även den genomsnittliga totala dygnsenergiförbrukningen ökade med 240 kcal, det vill säga med cirka 10 procent. Ytterligare en studie visade liknande fynd bland yngre män (33)."

// Svenskidrottsmedicin

zartok skrev:

EPOC för styrketräning (och även för kondisträning) är inte så stor som man förut trodde. Det rör sig om relativt små mängder jämfört med vad den faktiska aktiviteten förbrukar.

http://www.scielo.br/pdf/rbme/v10n2/en_a06v10n2.pdf

två vetenskapliga studier som säger emot varandra, i've never EVER seen that before =)
och ja, jag är ironisk på den punkten.

Registrerad: 2007-03-03

zartok skrev:

två vetenskapliga studier som säger emot varandra, i've never EVER seen that before =)

genomsnittliga totala dygnsenergiförbrukningen ökade

zartok skrev:

Har inte läst de studierna HSB länkar till, men antagligen är de gjorda med högvolym-träning (30-60 set) - vilket är det som krävs för att få en anselig mängd EPOC. Annars rör det sig om ytterst mediokra siffror, 50-100Kcal kanske.

Registrerad: 2008-04-29

Ok, tack för svaren, fick veta det jag ville ha svar på!
/jaosef

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

För att inte förvirra. I samma text står:

Många styrketräningsstudier visar att BMR ökar med cirka fem procent eller 100 kcal.

Ökningen av energiförbrukningen i direkt samband med styrketräning är måttlig. I relativa tal är belastningen under ett pass cirka 20-50 procent av maximalt syreupptag (32), motsvarande 100 till 200 kcal (grovt räknat) för ett 30-40 minuters pass.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB