Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Hjälp mig, ben-övningar fungerar inte för mig :(

Från: Västerås
Registrerad: 2005-01-18

Har tränat ett tag nu å börjar komma igång med allt å alla övningar och det känns bekvämt nu, men ända sedan jag började har jag inte tyckt om benövningar förrutom vader som funkar okej, och det är ju synd för man vill ju inte gå å bli oproportionelig (tricky ord dedär :P)

Ta knäböj tillexempel, hela huvet blir sprängfyllt med blod känns det som, värker lite i svanken (troligen svag svank), gör lite ont i nacken och känns som jag inte orkar ta några vikter alls, känns kanonsvag i knäböj. För ett tag sen förresten så försökte jag mig på knäböj, då snärtade det till i nacken precis som om nått gick av och jag fick omedelbart huvudvärk och ont i nacken, gick till läkarn och han hittade inget allvarligt i alla fall.

Och marklyft (försöker hålla mig till basövningar med fria vikter), orkar rätt bra, men det är svanken som säger stopp då det smärtar där. Sen är jag lite osäker på hållningen/positionen vid marklyft, även vid knäböj förresten. Har tittat på AST å exrx.net efter anvisningar om position och hållning, men inget hjälper mig

Dessa problem gör att jag i stor sett skiter totalt i benen, vilket jag har dåligt samvete för

Kan nån ge mig nå tips, eller nån som känner igen sig?

Jag är 21 år och normalbyggd och utan några övriga problem med leder eller några gamla skador eller något

Från: Stenungsund
Registrerad: 2006-03-30

knöböj troligtvis lägger du stången för högt lägg ner den så den ligger på övre delen på skuldrorna så att den inte ligger på nacken, för då pressar stången på nackkotorna. Svank problemet kan hjälpas om du försöker hålla så rak rygg som möjligt  och inte fälla ryggen.

mark lyften kan också bero på att du krummar ryggen ett tips är att ha mycket luft i lungorna automatiskt så får du ryggen "rak" och spänner upp hela bålen. Sedan titta i taket hela tiden för då är det lättare att hålla en rak rygg när du lyfter..

Registrerad: 2007-08-20

Ett klassiskt bra sätt att lära sig knäböja naturligt är att sätta sig på en stol.

Använd bara stången som vikt tills man känner att det känns naturligt och bra.
Man tar alltså något som är ungefär så högt som en stol och sätter sig långsamt ned på den precis som man sätter sig på en vanlig stol. Ställer sig upp och upprepar.
Viktigt då man lägger på mer vikt är att man inte lägger stången på nacken utan över skulderbladen. Känns knepingt i början och gör lite ont men man vänjer sig på några veckor. Kan lägga en handduk på ryggen för att minska risk för blåmärken. De rullande skummgummiskydden som många gym har är enligt mig helt livsfarliga då stången kan börja rulla ner på ryggen.

För att hålla svanken och ryggen rak så är ett tips att fästa blicken på något högt upp på väggen eller taket framför en.

Bäst är om du hittar en rutinerad styrke lyftare på gymet som kan ge feedback.

Mvh
/Dr.Demento

Senast redigerat av Dr.Demento (2008-05-19 18:11)

Tack för tipsen, ska prova detta med att lägga stången långt bak bland annat.

Har även läsit mig till att det kan bero på inflexibilitet i höftböjaren, då jag också känner av i svanken när jag kör stående militärpressar, även nedåtlutande situps som dom även säger på denhär sidan http://www.exrx.net/Kinesiology/Inflexi … or13258452
Jag gjorde även "Thomas test" som tyder på att höftböjaren är stel

Jag har börjat stretcha dom musklerna morgon och kväll från å med igår, så då får vi se om det kan hjälpa också?

Registrerad: 2007-11-25

Värker det i svanken?...Träna mage!!!

Kör mage 3 gånger i veckan, Pass1: 5x10 (Tungt).
                                       Pass2: 3x10 Sneda magmusklerna.
                                       Pass3: 3x10 (Tungt).
Minst 1 dags vila mellan passen.
Kör mage sist i passet.
Kör knäböj (50% av passen) utan bälte på 55% av ditt max.

Förvånad över att ingen har tipsat om magen tidigare.

Mvh Andreas.

Senast redigerat av bartan79 (2008-05-15 14:57)

Registrerad: 2006-10-04

Själ tråden lite här kanske men... Vad hjälper egentligen bältet till med? Kan det inte vara "bättre" att köra helt utan bälte? För att få mer och gradvis ökning och träning på just bålstabilitet som jag antar det är till för.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

APe skrev:

Själ tråden lite här kanske men... Vad hjälper egentligen bältet till med? Kan det inte vara "bättre" att köra helt utan bälte? För att få mer och gradvis ökning och träning på just bålstabilitet som jag antar det är till för.

Det ger bättre bålstabilitet ja.

Och jag håller med dig att man inte alls bör ha något bälte då jag tycker att man skjuter sig själv i foten. Om man nu har för klen bål och måste ha bälte, så är det självklart bättre att träna upp bålstyrkan istället för att leta genvägar.

Däremot så kan det vara en idé för viktvanans skull att köra med bälte ibland. På mitt gym ser jag folk som har bälte tom. när de kör bicepscurl, då har det liksom gått liiiite för långt.

Personligen tycker jag bara att det är i vägen.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Bälte är för min del något som används för att garantera att jag inte tappar ryggen under pass med marklyft på eller väldigt nära max, helt enkelt som en säkerhetsaspekt. Håller helt med cyber om att det bör undvikas i största möjliga mån, bålstabiliteten blir lidande annars och just bålstabilitet kan nog påstås vara det viktigaste att träna över huvud taget. Inte mycket som fungerar bra med en klen bål.

vilka övningar för att träna bålen?

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Mängder med olika crunches.

crunches har jag börjat köra, har lite svårt att få ner svanken i backen bara när jag kör liggande crunches på golvet men jag börjar hitta tekniken.

Vilka mer muskler bör tränas och inte tränas för att motverka min tighta höftböjare? vissa säger att hamstrings och mage bör tränas?

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Träna allt utan just övningar där höftböjaren involveras mkt.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Stärk framförallt rumpan, den är den direkta antagonisten, och stretcha höftböjarna. Sedan har stretching av korsryggen + stärkning av mage såklart effekt.

Registrerad: 2005-04-03

nil_fisk skrev:

Har tränat ett tag nu å börjar komma igång med allt å alla övningar och det känns bekvämt nu, men ända sedan jag började har jag inte tyckt om benövningar förrutom vader som funkar okej, och det är ju synd för man vill ju inte gå å bli oproportionelig (tricky ord dedär :P)

Ta knäböj tillexempel, hela huvet blir sprängfyllt med blod känns det som, värker lite i svanken (troligen svag svank), gör lite ont i nacken och känns som jag inte orkar ta några vikter alls, känns kanonsvag i knäböj. För ett tag sen förresten så försökte jag mig på knäböj, då snärtade det till i nacken precis som om nått gick av och jag fick omedelbart huvudvärk och ont i nacken, gick till läkarn och han hittade inget allvarligt i alla fall.

Och marklyft (försöker hålla mig till basövningar med fria vikter), orkar rätt bra, men det är svanken som säger stopp då det smärtar där. Sen är jag lite osäker på hållningen/positionen vid marklyft, även vid knäböj förresten. Har tittat på AST å exrx.net efter anvisningar om position och hållning, men inget hjälper mig

Dessa problem gör att jag i stor sett skiter totalt i benen, vilket jag har dåligt samvete för

Kan nån ge mig nå tips, eller nån som känner igen sig?

Jag är 21 år och normalbyggd och utan några övriga problem med leder eller några gamla skador eller något

Frontböj är oftast enklare att lära sig än vad fullt korrekta benböj är. Testa?
Jag har inte kört benböj nu på något år och har starkare ben än vad jag någonsin har haft tidigare.

Greppet kan vara lite svårt de första gångerna, men handlederna vänjer sig. Dvs, du borde aldrig ha korsat grepp.

Registrerad: 2004-02-23

Håller med, kör frontböj och knäböj. För mage - kör utrullningar men inte sist på passet (allt man kör sist blir sämre). Få nån som kollar din teknik. Den enda utvägen är nog knäbök en masse!

Ska prova frontböj på onsdag då jag tänkt köra benpasset, utrullningar skall också provas, kan tänka mig att dom tar som fan. Tycker att det är svårt mer rörelselängden på vanliga liggande crunches, kanske skulle prova crunches i kabelmaskin också

Registrerad: 2005-04-03

Var noga med tekniken i frontböjen. Det är helt klart en av de bästa övningarna som finns.
http://www.youtube.com/watch?v=XkK9-mnDAy4
Där har du en film mer korrekt teknik.
Som jag nämnde innan kan greppet vara lite problematiskt till en början, men man vänjer sig!

Har provat knäböj igår, och frontböj :) gick genast mycke lättare när jag la stången långt ner på axlarna, och frontböj lyckades jag bra med, kändes som en bra övning.

En anledning till att de gått lättare är kanske att jag stretchat höftböjaren rejält i en vecka nu ungefär också. Ikväll ska jag prova lite olika crunches

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB