Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
özermaatka skrev:
hej
hows ur cold going? working out better i hope?:D
hejsan
no, it's not better but not worse eather =/ . I think i be able to go to the gym maybe on wednesday or thursday =)
Mr_W.P skrev:
Krya på Dig! :)
Mvh
tack Mr W.P =)
Mr_W.P skrev:
Madball skrev:
Jo men faktum är att det är sunt att vara lite egoistiskt, att kräva saker av sin omgivning, precis som den/de kräver saker av dig. Det handlar om att kunna artikulera sina behov och våga ta för sig.
Människor som brister i att ställa krav på omgivningen mår ofta psykiskt dåligt och känner rädsla för konflikter med andra, maktlöshet över livet och sin egen situation etc. Det är klassisk psykologi och fastän man är jantelagssvensk kan man ställa krav.Enligt mig blir ett krav blott ett onödigt hinder för att verkställa det man vill åstadkomma. Egot kan inte kontrolleras genom att man tillfredställer de behov man har, det leder bara till att man när (som i "näring" så Ni inte tror det ordet var ett grammatiskt misstag från min sida =P) de så att de bara blir större och mer svåra att kontrollera. Egot blir bara tillfredställt i processen att skapa fler behov vilket slutligen leder till att man finner sig själv fångad av att man "måste" leva efter en massa patetiska illusioner för det är det ett krav är, en illusion. Plötsligt skapar man regler som senare blir system och man drivs längre och längre bort från sanningen, man förlorar sin syn. En förblindelse.
Istället skall man försöka vara som vatten, lika mjuk och anpassningsbar mot omgivningen. Vatten är heller inget man kan greppa tag om och man borde vara lika obefintlig i sin personlighet. Om man är lika medvets-lös (fri från själv dvs.) som vatten kan ett krav inte greppa tag om en utan man flyter bara undan precis som vattnet. Ändå kan vattnet producera en otroligt stor kraft som kan splittra sten och dränka landskap... Den har inga regler som hindrar den från att röra på sig.
Rädsla för konflikter är en antagning för vad som kommer att hända, en tanke som bara förvirrar ens sinne. Man ser inte vad som händer här och nu, helt enkelt. Varför skall man tro att någon skall bestämmer över något/någon/andra, är vi inte alla en del av livet? Makt är egot som försöker skilja Dig från omvärlden, separera Dig från livets harmoni. Det är korrupt. 'Kan' går alltid, men 'bör' man är min fråga? Bli fri från behovet att vara en enskild del av det totala, finn sambandet igen mellan Dig själv och Din omgivning för att uppleva den absoluta friheten. Sluta leva efter illusioner!
Mvh
Inne mycket på Buddhism eller? Jag har ingen lust att böja mig som vatten dock och tycker man mår mycket bättre av att ta konflikter. Jag tror dina filosofiska ord passar bättre i teorin än i praktiken
Jag håller med, ibland känns det som att buddismen o det andra du läser tar över dig Mr.W.P Jag tycker mycket du säger är rätt men man är faktiskt en människa också =)
Men alla försöker hitta sin egna väg här i livet , inget fel med det alls.
Idag har varit en mycket seg dag. Tänkte strax gå och fixa mannagryndsgröt :P .. Jag har klantat mig något fruktansvårt och nu sitter ja här med neagtiva tankar.. jag som haft en så bra helg =( .. men men lifes goes on.
Mr_W.P skrev:
Enligt mig blir ett krav blott ett onödigt hinder för att verkställa det man vill åstadkomma. Egot kan inte kontrolleras genom att man tillfredställer de behov man har, det leder bara till att man när (som i "näring" så Ni inte tror det ordet var ett grammatiskt misstag från min sida =P) de så att de bara blir större och mer svåra att kontrollera. Egot blir bara tillfredställt i processen att skapa fler behov vilket slutligen leder till att man finner sig själv fångad av att man "måste" leva efter en massa patetiska illusioner för det är det ett krav är, en illusion. Plötsligt skapar man regler som senare blir system och man drivs längre och längre bort från sanningen, man förlorar sin syn. En förblindelse.
Istället skall man försöka vara som vatten, lika mjuk och anpassningsbar mot omgivningen. Vatten är heller inget man kan greppa tag om och man borde vara lika obefintlig i sin personlighet. Om man är lika medvets-lös (fri från själv dvs.) som vatten kan ett krav inte greppa tag om en utan man flyter bara undan precis som vattnet. Ändå kan vattnet producera en otroligt stor kraft som kan splittra sten och dränka landskap... Den har inga regler som hindrar den från att röra på sig.
Rädsla för konflikter är en antagning för vad som kommer att hända, en tanke som bara förvirrar ens sinne. Man ser inte vad som händer här och nu, helt enkelt. Varför skall man tro att någon skall bestämmer över något/någon/andra, är vi inte alla en del av livet? Makt är egot som försöker skilja Dig från omvärlden, separera Dig från livets harmoni. Det är korrupt. 'Kan' går alltid, men 'bör' man är min fråga? Bli fri från behovet att vara en enskild del av det totala, finn sambandet igen mellan Dig själv och Din omgivning för att uppleva den absoluta friheten. Sluta leva efter illusioner!
Mvh
Du förrirrar dig, min vän. Styrka är allt. Men du gör det så mycket svårare än så:/
morgonvikt 68.6kg. Ska ner till 68kg och sedan hålla där =)
hej
hope the cold is gone and ur up and running doing horrible things to the gym. i did a full work out without water and food yesterday and today holding out fine u did find it hard to imagine. its all in the head.
have a nice day week etc hope its sunny its raining bombs here soon(nothing to do with my:P).
Madball skrev:
Inne mycket på Buddhism eller? Jag har ingen lust att böja mig som vatten dock och tycker man mår mycket bättre av att ta konflikter. Jag tror dina filosofiska ord passar bättre i teorin än i praktiken
Buddhismen har väl påverkat de influenser som påverkar mig, antar jag. Finner Du ingen anledning att böja Dig som vatten, gör det inte då. Alla är vi olika, jag har mitt sätt att se på saker och ting medans Du har Ditt. :)
spicegirl:_17 skrev:
Jag håller med, ibland känns det som att buddismen o det andra du läser tar över dig Mr.W.P Jag tycker mycket du säger är rätt men man är faktiskt en människa också =)
Jag ägnar mig bara åt något som jag finner är intressant, precis som Du ägnar Dig åt tennisen. :)
Lajne skrev:
Du förrirrar dig, min vän. Styrka är allt. Men du gör det så mycket svårare än så:/
Jaså, men då så... Hjälp mig!
Mvh
spicegirl:_17 skrev:
Jag ägnar mig bara åt något som jag finner är intressant, precis som Du ägnar Dig åt tennisen. :)
absolut, inget illa menat alls =)
morgonvikt: 68.1kg Nu börjar jag komma ner i vikt igen =)
Idag blir det bio mamma mia , mamma fyller år och hela familjen ska ut !! =D Hon fick en jättefin klocka så jag blev såååå betuttad i , men men, inget och göra- kul att hon gilllade den med!
Nu blir det lätt cykelpass och bålpass för att komma igång
Gratta morsan från oss! :)
Grattiiiisss!
Ska alla se Mamma Mia eller vad är det frågan om!? :P
haha det ska jag göra =P
madball: vad menar du??
Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-09-03 13:44)
morgonvikt: 68.2kg . var ute o åt thailändsk och det blev lite mkt mat =P
Ingen skillnad i baklåret, möjligtvis lite lite bättre. Pappa massera med en brödkavel igår hihi :P Idag blir det överkroppspass 1.. och rehab för mitt knä.
Idag hände något bra. Eller först mindre bra.. Jag började prata med mamma via tel om att de inte stöttar mig på rätt sätt med klubben osv, men hon sa bara emot osv. Iaf, när hon kom hem började hon prata om att de vill bara sitt bästa, de vill jag ska ha det bra blablabla.. de vanliga snacket.
Iaf, till sist sa mamma att hon visste att jag har dålig självkänsla och att hon gärna skulle fixa en psykolog- då tänkte jag nu eller aldrig. Ska jag sitta här och inte säga något eller säga som det är, att jag går till en psykolog. Jag bestämde mig för att jag inte kan fly mer och speciellt nu när jag har chansen- så jag tog den. Jag berättade att jag har gått till en psykolog och mamma började grina och blev stolt över att jag gått dit själv, och att jag måste prata bättre med min mamma , vilket jag håller med om. Så nu har det löst sig med pengarna . Jag får av mamma!
Det här är det bästa som kunde hända mig nu!! =) Jag är stolt över mig själv över att jag har sagt det..
spicegirl_17 skrev:
Idag blir det bio mamma mia , mamma fyller år och hela familjen ska ut !! =D Hon fick en jättefin klocka så jag blev såååå betuttad i , men men, inget och göra- kul att hon gilllade den med!
Nu blir det lätt cykelpass och bålpass för att komma igång
haha låter precis som när vi firade vår mamma för en månad sen ;D hah.
Vad har hänt med träningen? Inte läst igenom så mkt så kanske en jobbig fråga att dra hela historien igen, skada som sätter stopp för allt eller?
_henkee skrev:
spicegirl_17 skrev:
Nu blir det lätt cykelpass och bålpass för att komma igånghaha låter precis som när vi firade vår mamma för en månad sen ;D hah.
Vad har hänt med träningen? Inte läst igenom så mkt så kanske en jobbig fråga att dra hela historien igen, skada som sätter stopp för allt eller?
haha härligt!! =)
Jag har problem med ett baklår, som jag inte vet om det är en bristning/sträckning eller något annat. Men inte skönt =( . Fick det igår. . Jag har varit sjuk 1 vecka så därav tystnaden? Men när jag kommer tillbaka blir det full rulle, med 18h tennis och mycket fys =) och bra god mat ;)
haha härligt. Kan ju köra överkropp o grejer ändå så länge :) ? Eller det är du kanske i full fas med redan!
_henkee skrev:
haha härligt. Kan ju köra överkropp o grejer ändå så länge :) ? Eller det är du kanske i full fas med redan!
japp det är jag =) måste växa o bli större ;)
Hej!
Vad roligt att Du kunde prata ut med Din mamma och att hon kommer att hjälpa Dig med att betala Dina besök hos psykologen, Du har rätt i att känna Dig stolt över Ditt initiativ. :)
Mvh
spicegirl_17 skrev:
Idag hände något bra. Eller först mindre bra.. Jag började prata med mamma via tel om att de inte stöttar mig på rätt sätt med klubben osv, men hon sa bara emot osv. Iaf, när hon kom hem började hon prata om att de vill bara sitt bästa, de vill jag ska ha det bra blablabla.. de vanliga snacket.
Iaf, till sist sa mamma att hon visste att jag har dålig självkänsla och att hon gärna skulle fixa en psykolog- då tänkte jag nu eller aldrig. Ska jag sitta här och inte säga något eller säga som det är, att jag går till en psykolog. Jag bestämde mig för att jag inte kan fly mer och speciellt nu när jag har chansen- så jag tog den. Jag berättade att jag har gått till en psykolog och mamma började grina och blev stolt över att jag gått dit själv, och att jag måste prata bättre med min mamma , vilket jag håller med om. Så nu har det löst sig med pengarna . Jag får av mamma!
Det här är det bästa som kunde hända mig nu!! =) Jag är stolt över mig själv över att jag har sagt det..
Kul =)
Ett typexempel på hur du visat din mamma att du tar eget ansvar. Utan att vara rebellisk har du sagt till omedvetet om att du är en som kan ta vara på sig själv, antingen själv eller att du tar hjälp av någon. Hon kommer även lita på dig lite mer då du varit ärlig mot henne.
Mr.WP ja, det var skönt, vi börja grina båda två ahaha =P
Tryman : Det har jag inte tänkt på faktiskt det där med ansvaret, men du har helt rätt =D Ja, såå skönt- nu kan jag äntligen gå och klippa mig! Annars vette katten när det skulle ha blivit =P
Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-09-05 09:12)