Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Mitt program ser ut som följande. Jag har ca 2 veckor kvar på min plyo-träning. Därefter är det mycket snabbhet samt bålstabilitet. Jag vet ej hur det blir med träningen denna vecka, hoppas det blir några pass. Har tävling lördag.
Måndag (idag) - benpass styrka, snabbhet/stege
Tisdag: överkropp, triceps, biceps, bröst ( armhävnignar, dips chins , gummiband , det jag har hemma) , Löpnig lugnt 40 min
Onsdag: Spänstpass, häckar, olika hopp
Torsdag: snabbhet, bålstabilitet
Fredag: Lätt pass ben, lätt löpning
Lördag: Match, snabbhet
Söndag: Förhoppnignsvis 2 matcher, spänstkväll
så ser denna vecka ut. Om jag ska ändra på något är det bara att säga till , alla förslag är välkomna :)
Måndag 7 juli
Först ett benpass.
•20kg- knäböj 5*4
• marklyft 5*4
•utfall 4*5
• upphopp på sten 5*5 (utan vikter)
• utfall bakåt 4*4
Tog ganska bra i benen, bättre än vad jag trodde :-)
Snabbhets/fotarbetspass
• stege, olika övningar
• stege + maxa 10 meter , jobba bakåt sedan maxa igen
• stege + maxa 5 meter framåt
• flygande 30 3lopp
• löpning 20 min lugnt
Snabbheten känns bätre och bättre för varje gång :-) Explosviteten har kommit tillbaka helt om inte blivit ännu bättre sedan skadan. Känner lite i knät efter spänspasset igår men inga problem.
Frukost: 1dl havregryn med mjölk, 1 macka med skinka i ljouce apelsin
Mellanmål: 1 kiwi
Lunch: 150g tonfisk med 1dl ris, 40gram majs, 1 liten paprika, 1/2 dl turkisk yoghurt ( Så gott det var!)vatten
mellanmål: Lite mörk choklad (ajabaja) och 1 päron, 1 macka
Middag: 1 fläskkotlett med 0,8dl ris, lite bönor, 1 tomat och lite blomkål, turkisk yoghurt, mjölk
kvällsmål: 2 ägg
Har börjat dricka mer då jag känner jag dricker lite för lite. Ska ha i mig ca 2L + träningsvatten :)
En grej som jag förnekar är min långlöpning. Jag har inte långlöpt på säkert 1 månad eller mer. Dock istället har jag kört tuffa intervaller. Jag körde en del långt men sedan fick jag problem med hälen och vilade från löpningen. Det är inte bra alls, :'( Jag har en bra grundkondition men jag måste löpa mer, intervallerna har jag , de korta men den långa var inte som det var en gång i tiden. Skärpning spice :(
Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-07-07 20:25)
Ska jag ta någon rejälare på mellanmålen ? , Känner liiite hunger ganska ofta, men deffen går bra tycker jag :)
Jag vägde 69.3 idag jämfört med i lördags då jag vägde 70,7.. kvällsvikten nu avr 69.9. Det känns som det kanske går fört fort? Eller? Kanske kommer ligga på 68.5-69.0 i slutet av denna vecka.
Kan va mycket tarmvikt också. Oroa dig inte för mycket. Orkar du prestera? Har du tappat i styrka?
Keep_On_Pumpin skrev:
Kan va mycket tarmvikt också. Oroa dig inte för mycket. Orkar du prestera? Har du tappat i styrka?
oki, nej bara undrar. Gick inte ner såhär snabbt innan jag gick upp.. Kroppen känns skitbra :-) TYcker inte jag har tappat styrka som det känns. Å andra sidan kör jag inte gym nu utan mycket med kroppsvikt då jag ej har tillgång til gym. Men tränar mycket.. Tycker inte det är någon skillnad i styrka jämfort för några veckor sedan jag gick ner ..
Keep_On_Pumpin skrev:
Jag hoppas Spicegirl inte har något emot att jag lånar hennes tråd ;).
Men kan du förklara det lite? Varför skulle man förlora upp till 1kg tarmvikt om man börjar ligga på kcal- ? Jag menar visst äter man mindre men inte den mängden mindre?
Känner jag måste äta liite mer , bara lite mer..
morgonvikt: 69.5 kg
Vedad skrev:
Keep_On_Pumpin skrev:
Men kan du förklara det lite? Varför skulle man förlora upp till 1kg tarmvikt om man börjar ligga på kcal- ? Jag menar visst äter man mindre men inte den mängden mindre?
Eftersom man skiter ^^ haha =D Den tarmvikten man har under bulk (ständigt massa skit i tarmen) är inte samma som under deff. Det är helt enkelt mindre skit under deff ^^
spicegirl_17 skrev:
Keep_On_Pumpin skrev:
oki, nej bara undrar. Gick inte ner såhär snabbt innan jag gick upp.. Kroppen känns skitbra :-) TYcker inte jag har tappat styrka som det känns. Å andra sidan kör jag inte gym nu utan mycket med kroppsvikt då jag ej har tillgång til gym. Men tränar mycket.. Tycker inte det är någon skillnad i styrka jämfort för några veckor sedan jag gick ner ..
Då tycker inte jag att du måste äta mera? Det går ju som önskat? =)
Keep_On_Pumpin skrev:
Vedad skrev:
Keep_On_Pumpin skrev:
Men kan du förklara det lite? Varför skulle man förlora upp till 1kg tarmvikt om man börjar ligga på kcal- ? Jag menar visst äter man mindre men inte den mängden mindre?Eftersom man skiter ^^ haha =D Den tarmvikten man har under bulk (ständigt massa skit i tarmen) är inte samma som under deff. Det är helt enkelt mindre skit under deff ^^
haha. då förstår jag. Måste säga jag instämnde med Vedads fråga, men nu vet både han och jag :P
Keep_On_Pumpin skrev:
spicegirl_17 skrev:
Keep_On_Pumpin skrev:
Då tycker inte jag att du måste äta mera? Det går ju som önskat? =)
Japp det gör det :-). Jag blev bara ganska hungrig 23.30 då jag inte sov utan spela spel på ipoden XD .. Så därav frågan om jag ska köra mer proteinrikt under mellanmålen. Ska träna nu 2h så vi får se hur orken är.
Tisdag 8 juli
Tennispass idag. Väldigt intressant måste jag nog säga, man kunde varken spela poäng eller övningar då det var så halt efter regnet som var igår. Vi visste knappt vad vi skulle göra :P men 1,45h körde vi iallafall.
Direkt efter blev det triceps+bicepspass
•dips: 8*4 ( kroppsvikt + 5kg , sista två seten var med 8kg till)
• triceps med gummiband: 8*3
• biceps med gummiband: 8*3
• chins: 2
• skulderblad/baksida med gummiband (rörlighet) 8*3
Keep_O_P: Vist, stavva ja betre ny?
Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-07-08 13:39)
Tänkte rådfråga er. Min käre fader kör stenhårt, hela 3ggr i veckan på gymmet eller kroppsvikt. Han lyssande inte på mig då jag sa att han skulle börja med lätta vikter i benpress för att inte få problem med knäna- vilket har har fått känningar av efter 3-4 veckors träning. Detta tror han är hans "nya" cykel som är dålig , vilket är så löjligt :P
Han har knappt gått upp i vikt ca, 0.5kg på 1 månad ungefär. Detta är hans träningsdagbok som JAG skriver :P..
Fredag 20 juni 2008
• vikt: 79.5kg
• höger arm:
-avslappnad: 29cm
- spänd biceps: 31,5cm
-spänd triceps: 31,2cm
•vänster arm
-avslappnad: 29cm
-spänd biceps: 31cm
-spänd triceps: 31 cm
Mål:
- 8 chins
- 5 dips
- 70 kg bänkpress
- 100kg benpress
söndag 22 juni
• dips- 10*4
• armhävningar-10*4
Kommentar: Träningsvärk i både triceps, bröstmuskler och underarmar. Det kändes bra, dock jobbigt. Det kändes tungt i början men lättare och lättare.
Frukost: 4 smörgåsar, te
Mellanmål: smörgås med ljouce
Lunch: Fil med musli
Mellanmål: choklad
Middag: Pizza med vatten
Tisdag 24 juni
• situps med motstånd på bröst- 10*3
• ryggresning tyngd på ryggen- 10*3
• rodd- 10*3 ( vet ej vikt, 8 block)
• sida till sida, vardera sida- 10*3
•Baklår- vet ej vikt 10*3
Kommentar: Har fortfarande värk efter söndagens pass. Trött i armar. Lagom pass, tog ej i så mycket. Det kändes bra. Baklåren däremot kändes svaga och värkte mycket. Känner mig väldigt svag i baklår.
Frukost: Gröt 1dl, mjölk, 2 smörgåsar med getost
Mellanmål: Dubbelmacka messmör
Lunch: Wook, ris , mjölk, vatten
Mellanmål: smörgås messmör, choklad
Middag: Soppa , 3 mackor leverpastej
Kvällsmål: Smörgås getost
Söndag 29 juni
•dips 10*4 (maxning sista set)
• armhävningar 10*4 (maxning sista set)
• mage på boll 8*3
• ryggresningar 5*3
Kommentar: armarna darrar men det känns starkare jämfört med innan jag börjar på gymmet. Kan köra fler repetitioner jämfört med förut. Ont i ryggen när jag kör resningarna, magen dock ej ont men mycket syra.
Tisdag 1 juli
•Axelpress: 8 kg 10*3
•Axel på sidor 4kg : 10*3
•Rodd: 45 kg 10*3
• Curls: 10 kg 10*3
Kommentar: Det var riktigt jobbat, darrade väldigt mycket. Helt slut!
lördag 5 juli
• armhävningar vanligt: 10*3
• armhävningar brett: 10*2 - max 14
•armhävningar: 10*2
• dips: 10*5 – max 13
• mage på boll: 10*5
• sida bål : 10 sek*3
• framlår 50kg
• baklår 22,5 10*4
• Curls 10*5
•Axlar framåt rakt ut, 4 kg 10*4
Borde han gått upp mer i vikt? Han vägde 79.8 idag.. Hur ser programmet ut?
Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-07-08 15:58)
Har sett vad han äter den sista dagen... det var inte mycket det.
Man brukar ju säga att gröt är deffmat pga att det är så mättande. Men... 1dl? Det är ju fjuttmängder vi snackar om. När jag 'deffade' (har ju paus nu) så åt jag kanske 2.5-3 dl + mackor, och jag ville ner i vikt. För övrigt verkar han äta ganska kalorisnålt? Wook tex... är väl grönsaker? Soppa är ju mest vätska.
Om någon åt som han åt och sen gick upp det han gick up, går det inte säga borde det ha blivit annorlunda? Nej, det blir som det blir med andra ord.
Försök att kanske lägga in mer rodd/chins. Som det är nu tränar han ju axlar/bröst varje pass (förutom ett) och flera övningar för dessa muskler. Tex både dips och armhävningar tar på axlar, triceps och bröst men i olika utsträckning. Försök att få in mer roddövningar/chins.
Tex tränar han upp till 4 övningar som tränar de redan nämnda muskelgrupperna per pass medan när han väl tränar övre ryggen (chins/rodd) så är det den enda övningen.
Blir väldigt mycket obalans, om det går försök lägga till mer övre rygg/bakaxlar övningar för att skippa problem med rotatorcuffarna.
ok, japp jag ser och vet att han äter lite. Han äter som han alltid äter. Vi hade faktiskt en diskussion om att han trodde man kunde bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt. Jag frågade om han hade gått upp i vikt, vilket han inte ville. Han tyckte om sin vikt och ville gå ner.. Om jag säger till honom att han måste äta mer så förstår han det inte. Han tycker han äter bra och är väldigt envis och vad jag än säger så ändrar han inte på sig. Nu har han ätit lite bättre pga av att jag lagar mat då mamma är bortrest. Jag försöker få i honom så mycket jag kan utan att han vet det själv :P
jag har bilder på honom men vet inte om jag ska lägga upp det här?
Han kommer inte äta mer , jag är 100 ! Han äter alltid 1dl och sedan 1-2mackor. Men har äter en del sötsaker nästan varje dag då han får i sig lite mer kcal. han äter ofta lite bullar, mörk choklad osv.
Japp, han har som sagt precis kommit igång med sin träning, första gången på säkert 8 år så jag ville att han skulle köra ganska enkla övningar först. Vilka övningar tycker du han ska köra mer rygg/bakaxlar?
Om han är nöjd med sitt utseende så finns det väl inte mycket att säga till om? Du kan ju inte precis tvinga honom bygga muskler :P. Fast om han nu både vill deffa och bygga muskler, så kan du låta honom prova? Om han blir nöjd, då är det väl positivt ändå?
Kanske omvända flies, hög rodd, stångrodd för att få lite variation.
haha, jag vet inte riktigt vad han vill alltså :P Vill bara att han ska nå bästa resultatet så han blir nöjd!
ok, ska försöka få in det också.
Nu ska jag göra wook, inte många gånger jag har gjort det i mitt liv, ska bli intressant :P Om det blir bra kanske jag lägger upp en bild . Ska inte ta något recept utan som vanligt köra känsla och improvisera :-)
wok: varm panna, mycket raps/solrosolja, i med kött/fisk/fågel samt efter någon minut; grönsaker, fräs snabbt i 2min, i med salt och peppar, vitlök, soya, sötsurs sås/woksås/honung. klart.
Babel skrev:
wok: varm panna, mycket raps/solrosolja, i med kött/fisk/fågel samt efter någon minut; grönsaker, fräs snabbt i 2min, i med salt och peppar, vitlök, soya, sötsurs sås/woksås/honung. klart.
Tack babel :-) precis så jag gjorde , krossad vitlök, sötsur sås, mkt soya, svartpeppar, lite lime,
riktigt gott. nu ska jag göra sockerkaka med blåbär i :P Till farsan så han bulkar upp sig, dock vet han inget om andledningen , ^
Sockerkakan med blåbär blir riktigt god :-) Tog en liiiten bit. Ska lägga upp en bild imorgon för oss deffare:)
Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-07-08 21:05)
ooo sockerkaka med blåbär! vill ha! :D
Mini-Grabben skrev:
ooo sockerkaka med blåbär! vill ha! :D
haha, som sagt lägger upp en god bit imorgon ;)