Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 11 12 13 14 15 … 75  

Spice försök till ett proffsliv

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

hehe, grattis! :)
Hur tänkte du innan du gick in i matchen? Nervös? Underskattning osv?

Registrerad: 2008-03-24

NybZ skrev:

hehe, grattis! :)
Hur tänkte du innan du gick in i matchen? Nervös? Underskattning osv?

Jag var kolugn under första setet. Sedan i andra så blev jag nervös av någon andledning. Fick "gummi". Jag blev irriterad på  mig själv men tog sedan tag i det.

jag har kommit på en sak gällande mitt psyke. Jag tänker ofta när jag känner att jag kommer vinna så här: Jag föreställer mig vad jag säger till min tränare ,t ex: " jag spelade bra men missa lite" Jag får ofta sådana tankar då jag känner jag har "kontroll" på min match. Och det är just då som jag ofta kommer i gungning av dessa tankar. Jag tänker på vad jag ska säga och hur andra kommer reagera. typ så..

Jag vet att dessa tankar är fel då man aldrig vet med en tennismatch men vet ej hur jag ska få bort dom riktigt. Jag borde tänka: STOPP när dom kommer! OCh fokusera på en boll i taget eller liknande..

Jag tror det är mitt största mentala problem! Att jag tänker på hur jag ska formulera för andra

Vägde mig idag: Har ätit lite mer än vanligt pga av att jag skulle spela tävling då den ligger ca 2 timmar bort, så måste stå mig. Vikten ligger på ca 71.5 .. Ska ta tag i det nu igen ! tror jag har gått ner i fettprocent dock iinnan jag gick upp nu :) Fast det är väl mest vatten och sånt.

Registrerad: 2008-01-02

Grattis till vinsten! Det där med gummiarm är klassiskt. Jag tror på att träna mentalt med en mental coach för att lära sig bemästra fel tankebanor. Den mentala faktorn är väl rätt avgörande i jämna matcher?
Vilken risig deal du har med farsan, han tar 90% och du får 10, borde vara tvärtom, annars får du byta agent;)

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

spicegirl_17 skrev:

Jag tror det är mitt största mentala problem! Att jag tänker på hur jag ska formulera för andra

Formulera vad för något, vad är det Du vill berätta för de andra? Med detta sagt menar jag att Du bör leta efter orsaken till varför Du gör detta, vad är Ditt syfte?

Grattis till vinsten och coolt att Du kan prata ryska, "Rucki vjer" ("Upp med händerna" eller hur? Ingen som helst aning på stavning dock...) på Dig! ;)

Mvh

lBn: nej, alltså han får 10 % ! Jag får det mesta av vinsten :)

Mr.W.P - Jag vet inte riktigt men jag vill höra att " fan vad kul att du spela bra" Istället för att fokusera på mig sj'lv och vad jag vill så blir det mer att jag gör det för andras skull för att jag vill få bekräftelse tror jag.. Ja det stavas väl något sådant är inte så bra på stavning ;)

Registrerad: 2006-03-15

Grattis till vinsten =)
Hur stor var tävlingen du var med i?

Webbsida

spicegirl_17 skrev:

Jag vet inte riktigt men jag vill höra att " fan vad kul att du spela bra" Istället för att fokusera på mig sj'lv och vad jag vill så blir det mer att jag gör det för andras skull för att jag vill få bekräftelse tror jag.

Det Du tror att Du gör för andra gör Du snarare för Dig själv. Som Du skriver vill Du få bekräftelse, det är ett behov som är skapat av egot. Problemet är bara att man kan inte tillfredställa behovet genom att ge vika för det eftersom behovet livnär sig på att enbart finnas till och möjligtvis utvecklas till en större storlek. Så i värsta fall förvärrar man det genom att följa behovets signaler.

Alla människor känner detta behov, det handlar helt enkelt om att vi vill må bra. Vi känner oss osäkra och söker därför ett godkännande från andra i hopp om att få ett svar på att vi lever vårat liv "rätt". Det är den mänskliga evolutionen, under åren har vi valt att engagera oss enbart i sådana aktiviteter där vi ser en möjlighet att utvinna något positivt för främst oss själva eftersom vi har utgått från att 'må bra' är detsamma som att 'leva rätt' vilket det inte riktigt är.

Nu när Du vet vad problemet är så kan Du börja jobba Dig omkring det. Försök inte att tämja det vilda, att göra ett system, en stil av Ditt spel. Du spelar = Du reagerar. Så enkelt skall det vara. Ha det i åtanke nästa gång Du börjar fundera på hur Du skall formulera Dig inför andra, när Du skall försöka göra en rutin utav kaoset som innebär livet i sin helhet. Frågar någon vad Du har för teknik så säger Du att det inte finns någon teknik, Du gjorde bara vad Du tyckte kändes lämpligast att göra under tillfället. Lev i nuet! Nå, vad är Din plan?

Mvh

Söndag 29 juni

Jag var i båstad och kom in i 25.000dollars tävling. Jag var riktigt taggad, inbollningen kändes bra. Allt kändes bra. Sedan i början av matchen så spelade jag bra. Sedan rasade mitt spel totalt. Jag förstod inte vad jag höll på med. Det enda jag skulle kunna ha gjort var att ha en bra längd och spela stabilt så skulle jag vunnit men nej nej, jag skulle förstås spela svårt som vanligt och avgöra så fort som möjligt. Spelade förj-vligt. Jag blir så galen på mig själv! Min högsta nivå är väldigt hög men min lägsta nivå är alltför låg!

Allvarligt talat börjar jag få lite panik. Jag är 18 år och jag måste börja komma och få en världsranking! Jag känner mig pressad en aning av mina föräldrar då det tycker att det ibland är "onödigt" att jag åker för att jag bara förlorar på internationell nivå och att jag är i en svacka. Jag blir så irriterad jag vann en tävling 2 dagar innan och spelade bra! Jag har inget stabilt spel alls och jag får panik av detta!
Visst jag har inte spelat så många internationella tävlingar i år , 4 tror jag då jag förlorat nästan hela tiden. Men jag lyckades vinna en match i huvudtävlingen för en tag sedan och det gör att jag får chans till poäng. Kvalar man in och vinner 1:a första matchen i huvudtävlinge i 3 tävlingar får man en världsranking. Jag ska alltså kvala in och vinna i 2 tävlingar till .
Jag känner att jag sviker min tränare över att jag spelar så dåligt och att de inte förstår vad jag håller på med. Dem tycker det bara är att spela!

Mr.W.P Jag et inte om jag håller med dig på alla punkter och ska jag vara helt allvarlig förstår jag inte riktigt heller. Menar du att man inte ska han någon plan? Jag måste ju ha en plan för mitt spel , jag kan inte bara gå in och känna vad som är "rätt för stunden" Inte på den nivån jag är nu! Jag måste ändra mitt spel till typ " sharapova-spel" Annars håller det inte min tennis :(

Webbsida

Det var tråkigt att det inte gick så bra på matchen.

För det första; har Du berättat för någon i Din närhet att Du känner denna typ av press och panik? Vet Dina föräldrar och Din tränare om hur Du känner? Du måste prata med de så att de vet vad som gäller så att de kan hjälpa Dig. Du ska inte behöva gå runt och känna Dig orolig, ta tag i detta först! Var ärlig!

För det andra; Du behöver absolut inte hålla med om det jag skriver. Anser Du att det finns någon nytta i mina ord så får Du först och främst försöka anpassa de till Din egna situation, man skall alltid utgå från sig själv och se andras ord mer som riktlinjer. Finner Du ingen reson i det jag skriver, strunta i de då. Gör de till tomma ord, betydelselösa. Det är Du själv som bestämmer vägen till målet!

Sedan, om jag själv får vara ärlig, är jag lite rädd för att skriva det som jag vill framföra för att det lätt kan misstolkas. Det sista jag vill göra är att få Dig ur balans så att Du struntar i tennisen vilket jag verkligen inte hoppas att jag kan göra över huvudtaget då Ditt intresse för tennis är förmodligen lika stabilt som ett berg, eller hur?

Jag ska försöka förklara hur jag tänker. Att göra en plan är som att göra ett val, en specifiering av något. När Du gör det så skärmar Du av alla andra möjligheter som finns för att ta Dig till målet, Du är bara fokuserad på enbart EN enda möjlighet för att Din plan skall fungera. Detta gör Dig stel och förutsägbar. Din motståndare kommer nu att kunna kringgå Dig, anpassa sina rörelser mot Din plan så att Dina styrkor blir Dina svagheter. H*n kommer att vara där Du inte är och göra de platserna till falska mål för Din del vilket slutar med att Du försöker jaga ikapp dennes handlingar vilket kommer att trötta ut Dig som leder till minskad uppmärksamhet, slarvigt utförande och sedan är nederlaget ett faktum tyvärr.

Men om Du inte har någon plan? Om Du bara står framför Din motståndare och observerar? H*n går åt vänster, Du går åt höger. H*n rör sig framåt, Du rör Dig bakåt. H*n slår en backhand, Du kontrar med en forehand. Ditt sinne är lika skarpt som när en spegel avbildar personen framför den, Din attityd mot Din kapacitet i servern, volleyn, slagen, rörelserna och teknikerna är så självsäkert naturliga att Du svarar lika instinktivt och kraftfullt som ett eko. När Du inte har en plan kan man inte arbeta fram sätt att kringgå Dig då försöket att nå Din position på planen är som att slå i tom luft, ingen effekt. Det är nu plötsligt motståndaren som försöker jaga ikapp DIG genom att hitta Din "stil", det är h*n som kommer att bli trött eftersom hon finner inget svar på sin fråga! Att ha en tanke i sitt huvud är som att ett hinder framför sig, det blir svårare, tuffare och trögare att ta sig förbi. Därför så bör Du lyssna lite extra på rådet från Din tränare när h*n säger att det "bara är att spela". :)

Jag skulle kunna vara lite mer tydligare genom att använda några ord från min förebild Bruce Lee inom detta tankesätt men för säkerhets skull bör jag nog invänta ett svar från Dig gällande detta ämne. Det är Du själv som bestämmer om det finns någon sanning i min fantasi eller någon fantasi i min sanning. Jag känner själv att jag kanske hanterar något som inte riktigt är mitt område, isf måste Du säga ifrån!

Mvh

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

spicegirl_17 skrev:

Söndag 29 juni
Allvarligt talat börjar jag få lite panik. Jag är 18 år och jag måste börja komma och få en världsranking! Jag känner mig pressad en aning av mina föräldrar då det tycker att det ibland är "onödigt" att jag åker för att jag bara förlorar på internationell nivå och att jag är i en svacka. Jag blir så irriterad jag vann en tävling 2 dagar innan och spelade bra! Jag har inget stabilt spel alls och jag får panik av detta!
Visst jag har inte spelat så många internationella tävlingar i år , 4 tror jag då jag förlorat nästan hela tiden. Men jag lyckades vinna en match i huvudtävlingen för en tag sedan och det gör att jag får chans till poäng. Kvalar man in och vinner 1:a första matchen i huvudtävlinge i 3 tävlingar får man en världsranking. Jag ska alltså kvala in och vinna i 2 tävlingar till .
Jag känner att jag sviker min tränare över att jag spelar så dåligt och att de inte förstår vad jag håller på med. Dem tycker det bara är att spela!

Beklagar väldigt mycket att det gick som det gick. Det måste vara riktigt jobbigt att verkligen satsa på en sak, veta att man kan det jävligt bra och sedan ändå sabba allt. Naturligtvis får man också panik i en sådan situation eftersom man vill så förbannat gärna och som sagt, man vet att man kan, det gäller bara att göra det rätt någon gång. Hur ska man då göra för att lyckas? Ja det är en jävligt bra fråga och det är inte många som lyckas. Säkert är bara att paniken och stressen du känner skadar dig förbannat mycket mera än vad den gör nytta. Den gör att du börjar tänka alldeles för mycket under dina matcher och du känner dig ständigt missnöjd med dig själv. Med andra ord måste du bli av med den onda känslan och bara lira och köra på med tennisen du älskar så jävla mycket!! Sedan måste du också förstå att varenda människa, var man än ser ALLTID har svackor för det hon brinner för. Det är inte som om allt har gått som på räls för personer som Björn Borg och liknande, de har nog kännt precis som du känner nu. Det som de dock lyckats med är att koppla bort den känslan och gjort det som de älskar mest: Spelat jävla bra tennis, och det vet du att du också kan göra! Kör hårt ;)

Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-06-29 17:45)

Mr.W.P - Du skriver bra och det är snällt att du ställer upp som du gör. Självklart säger jag ifrån eller skriver om jag tycker något inte stämmer, det är självklart . Inga problem där.
För det andra så har jag inte berättat än för min tränare då jag börjar känna detta efter förlusten, men samtidigt vet jag att det är "fel" av mig att känna så eftersom jag spelar för mig sjäv, något som jag ibland har svårt att förstå.

Jag tror jag förstår ditt tankesätt men problemet inom tennisen och min nivå nu är att om man inte har något plan direkt hur man ska spela, (detta gäller verkligen mig) så är det lätt att man blandar ihop allting. Men strävan efter att bara gå in och känna efter vad som känns rätt för stunden och känna vart motståndaren är har du rätt i- MEN att han en utgångspunkt i mitt spel är lite av ett måste.

jag förstår att det är bara " att spela " Men, i mitt fall så kan jag inte det. Jag är spänd mentalt inför matcher nu för tiden för att jag inte vet hur det kommer sluta pga av mina tankar.

Keep_On_Pumpin skrev:

spicegirl_17 skrev:

Söndag 29 juni

Beklagar väldigt mycket att det gick som det gick. Det måste vara riktigt jobbigt att verkligen satsa på en sak, veta att man kan det jävligt bra och sedan ändå sabba allt. Naturligtvis får man också panik i en sådan situation eftersom man vill så förbannat gärna och som sagt, man vet att man kan, det gäller bara att göra det rätt någon gång. Hur ska man då göra för att lyckas? Ja det är en jävligt bra fråga och det är inte många som lyckas. Säkert är bara att paniken och stressen du känner skadar dig förbannat mycket mera än vad den gör nytta. Den gör att du börjar tänka alldeles för mycket under dina matcher och du känner dig ständigt missnöjd med dig själv. Med andra ord måste du bli av med den onda känslan och bara lira och köra på med tennisen du älskar så jävla mycket!! Sedan måste du också förstå att varenda människa, var man än ser ALLTID har svackor för det hon brinner för. Det är inte som om allt har gått som på räls för personer som Björn Borg och liknande, de har nog kännt precis som du känner nu. Det som de dock lyckats med är att koppla bort den känslan och gjort det som de älskar mest: Spelat jävla bra tennis, och det vet du att du också kan göra! Kör hårt ;)

Tack för fina ord :)

Det är så lätt och skriva hur man ska göra, vad man ska tänka osv. .Men så förbannat svårt att göra det Jag måste träna på det hela tiden att koppla bort tankarna. Men jag tror också det har och göra med en process och mognad. Jag har kommit på saket, insett saker, som jag inte skulle ha insett för 2 månader sedan. Så, jag får se det positivt.
Ja det är som du säger, det är bara gå ut och lira tennis! Ny tävling på onsdag så får revansh då ! Det är så jobbigt att veta att man är bra tränad form, träffen är bra men huvudet är helt fu*ked up! Jag har fått en råd för några månaders sedan att varje träning bara stå och slå slå slå, inte hitta på stoppbollar osv för man blir ju bra på det man tränar. Hon hade precis likadant som mig, hon tänkte " slå cross", men det blev  ändå en backhandrak som hon missade. Hon stod sedan i flera månader och bara nötte kross så hon fick in det! Jag funderar på samma grej om detta inte blir bättre. Jag har försökt några gånger vilket har lett tilll bra resultat men har ej fullföljt det.

Nej, skulle livet gå på räls skulle det vara tråkigt :)

Från: Umeå, IKSU
Registrerad: 2007-10-02

Ledsen att det gick dåligt på tävlingen, och de e verkligen sad att ditt syke svek dig :/. Men som sagt A setback is a setup for a comeback!

ZEE skrev:

Ledsen att det gick dåligt på tävlingen, och de e verkligen sad att ditt syke svek dig :/. Men som sagt A setback is a setup for a comeback!

Tack ZEE. Det är väldigt jobbigt, det sviker mig ofta tyvärr :(

Kom hem idag från båstad och körde ett spänstpass :)

•Uppvärming hopprep 10 min

• groddhopp 10*3
• 5 meters hopp , ca 10.20 ( ej max)
• Häckar ca 30 hopp
• Mångsteg fast sittande på plats - 5*3
• maxhopp , ca 2 meter
• hoppa upp och ner 10*3
• baklår på boll
• baklår med gummiband

Känns bra med spänsten! Körde ny övning , mångstegshoppen, rekommenderar den starkt! Skit jobbig!!
Häckarna känns bättre och bättre för varje pass! Men var idag tyngre pga av att jag körde den nya övningen.
Baklårsträning men gummiband ska jag köra oftare. När det gäller gummiband över huvudtaget  måste jag köra det oftare! Gynnar oss tennisspelare då det är bra för , rörliget styrka och uthållighet! Har nästan aldrig kört gummiband men ska absolut köra det före varje tennispass!
Kändes lite i knät efter träningen men inget farligt!

Webbsida

Hmm, eftersom min kunskap inom tennis är extremt begränsad så är jag lite intresserad över den här utgångspunkten Du menar att man skall ha, kan Du berätta lite vad Du menar med det?

Mvh

Mr_W.P skrev:

Hmm, eftersom min kunskap inom tennis är extremt begränsad så är jag lite intresserad över den här utgångspunkten Du menar att man skall ha, kan Du berätta lite vad Du menar med det?

Mvh

Jag antar att du menar att man ska ha en plan? I såfall kan jag svara på de så gott jag kan. Tennis är en svår sport på många sätt. När det gäller fysiken ska man vara snabb men ändå uthållig, stark men inte för "stor", smidig, explosiv m.m. Den mentala biten är en stor del inom tennisen. Taktik: att ha en taktik innebär att man utnyttjar motståndarens svagheter. Är motståndaren inte tillräckligt snabb, så kanske man försöker att variera lite mer. Men det finns också dem som bara står och slår så hört det kan och inte riktigt tänker så mycket på motståndarens svagheter, dom går in och kör sitt race.

Jag är en sådan tennisspelare som skulle kunna bara gå in och köra mitt race och inte tänka för att:
1. jag spelar väldigt varierat och inte som " alla andra"  Problemet med mig är att jag tänker för mycket negativa tankar om mig själv på banan då jag möter en utländsk spelare. Jag gör ner mig själv. De blir lätt att jag blandar ihop mina slag och istället för att slå en rak backhand för att öppna banan mer så ska jag slå en stoppboll i helt fel situation. I sig är det inget fel att jag spelar varierat MEN jag måste kunna kontrollera mitt spel. Där kommer planen in i bilden. De flesta tennisspelare jobbar efter en plan- dom vill hitta sin egen stil och NÄR dom har jag det och KAN det är det bara och köra järnet! I mitt fall är det så att jag tänker för mycket, som jag skrev tidigare, blandar jag ihop slagen för att jag har för mycket boll i mig. Jag har för mycket möjligheter. Jag kan nämligen inte ta fram den där känslan " inte tänka, bara köra" på matcher- dock händer det! Det är det som jag strävar efter hela tiden nu men inte kan hitta. Jag måste alltså hitta en grund i mitt spel då jag vet jag kan hålla när inte mina slag fungerar eller mitt mentala inte är bra. Det är att ha en plan.

Varje individ är olika och har olika spelstilar. T ex Justine Henin spelar ( spelade då hon har slutat :( ) en varierad och smart tennis. Sharapova spelar att bara stå och slå på allt. För att Henin ska vinna mot henne ska hon alltså ha en plan. Spela varierat och få Sharapova att springa. Men vi säger att Henins spel inte fungerar, då måste hon alltså ha ett grunspel att luta sig mot t ex: spela allting cross. Då har hon en plan.

Men jag tycker du har rätt i att man bara ska gå och känna för stunden och visst det kan fungera! Men det fungerar inte så bra för mig för att jag har för mycket att välja på pga av att jag spelar en för svår tennis. Jag hoppas jag har svarat lite på din fråga :)

Måndag 30 juni

träning idag, dock ej tennis utan mage, bålstabilitet. Körde olika övning på pilatesbollen samt handledsträning! Jag har slarvat med bålen på sista tiden, inte bra! Skärpning där! Blir ett till fyspass förhopniingsvis ikväll, styrka armhävningar av oliika slag + gummiband!

Vägde mig idag på morgonen då vågen visade 70.2. Jag vill verkligen gå ner till 67 kg innan sommaren är slut. Men är det mycket tävlingar och matcher samma dag gäller det att fylla på förådet, och då kommer givetvis tävlingen först och ej vikten.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Hur känns det att vara 18 år och kalla sig spicegirl_17? Ångrar du dig?

Lajne skrev:

Hur känns det att vara 18 år och kalla sig spicegirl_17? Ångrar du dig?

SOM FAN!!! :P men jag är en sådan som gör saker först och sedan tänker!

Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-06-30 16:40)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

spicegirl_17 skrev:

Thats better than doing people first, and thinking later...

(sorry, men den funkade inte alls på svenska^^)

Lajne skrev:

spicegirl_17 skrev:

Thats better than doing people first, and thinking later...

(sorry, men den funkade inte alls på svenska^^)

haha!! Jag förstår, nej nej, så illa är det ej.  Det finns inget sätt att typ ta bort _17 ? O bara ha spicegirl ?  :P

Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-06-30 16:46)

Jag skulle behöva ett snabbt svar. Jag körde ett ganska hårtspänst program igår. Och tänkte köra explsovia lätta lyft , utfallsteg för att få upp explosiviteten, jag kan träna det idag va och få ut max av det right?

Från: Jönköping
Registrerad: 2007-10-08
Webbsida

Beror väl på vilka övningar du körde och vilka du ska köra?

Sidor: 1 … 11 12 13 14 15 … 75  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB