Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Protein innan morgonträning?

Registrerad: 2008-05-02

Hoppas det är någon här nu som hinner svara.. Tänkte träna tidigt i morgon bitti, på gymmet alltså, och ta en proteindrink innan. Vad är "bäst"? Ett långsamt protein (har slow-pro), eller ett vassleprotte? Äter en stor frukost direkt efter passet, ca 15-20 minuter efter.

Tacksam för svar, snabbt! :)

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Snabbt är billigare så kör på det, annars spelar det ingen roll. Se gärna till att få i dig kolhydrater i samband med proteinet.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Vassleprotein i det här fallet. Kommer höja din proteinsyntes lagom till efter passet, om du ser till att blanda det med vatten så att upptaget inte hindras av något vill säga:) Det gäller f.ö. i samband med alla pass; vet du med dig att du kommer utföra passet på tom mage är en drink med lite vassle precis före passet en trevlig idé för att få känna sig lite optimal då och då:)

Edit: Här har HSB alltså tyvärr fel. Vassle fungerar precis som esapro i det här fallet, även om esa är 3,5ggr bättre. Han har dock rätt om kolhydraterna (om du har malto eller dextro vill säga, är det långsammare än så sabbar det effekten av vasslet på proteinsyntesen som jag nämnde tidigare).

Senast redigerat av Lajne (2008-05-11 21:25)

Så en vassledrink innan styrkan är alltså det som funkar bäst? Trodde att det skulle vara bättre att köra på ett mer kaseinbaserat eftersom det utsöndras under en längre tid, under träningen menar jag då. Då har jag lärt mig något nytt! :) Hoppas att det ska gå bra iallafall, att jag kan träna någorlunda opti utan alltför kurrande mage!

Men annars är det inget negativt att gymma innan frukost? Om jag käkar bra efter osv.

Lajne skrev:

Edit: Här har HSB alltså tyvärr fel. Vassle fungerar precis som esapro i det här fallet, även om esa är 3,5ggr bättre.

Näh. Kaseins stimulering av proteinsyntesen isamband med träning är likvärdig med den vassle ger.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Lajne skrev:

Edit: Här har HSB alltså tyvärr fel. Vassle fungerar precis som esapro i det här fallet

Är det så? Vassle utsöndras väl långsammare än EAA....?

Filippacecilia skrev:

Men annars är det inget negativt att gymma innan frukost? Om jag käkar bra efter osv.

Ät innan du gymmar på morgonen. Gymma inte på fastande mage.

Webbsida

Absolut inget negativt. Grejen är att kasein utsöndras under för lång tid i det här fallet; vassle är visserligen snabbt men det är ju inte direkt som om du för in det i blodet med en spruta. Snarare är det så att den spik av aminosyror som du får i blodet av vassledrinken du tar före ett pass kommer ganska lägligt för att hinna stimulera proteinsyntesen när passet är klart. Det gör att den gör det som din post workoutdrink gör innan din post workoutdrink hinner göra det, om du förstår vad jag menar. Dessutom minskar det nettomuskelnedbrytningen under själva passet.

Webbsida

high_school_boy skrev:

Näh. Kaseins stimulering av proteinsyntesen isamband med träning är likvärdig med den vassle ger.

Det handlar om efter träning. En vassledrink tagen på tom mage stimulerar proteinsyntesen även före träning eller när fan som helst, medan kasein inte gör det. Det är f.ö. därför som det enda Eiselt nånsin har sagt om esapros effekt är att esapro taget på tom mage före träning stimulerar proteinsyntesen med 350% mer än vassle, inte med 350% som vissa verkar vilja få det till.

Cybercowboy skrev:

Är det så? Vassle utsöndras väl långsammare än EAA....?

Jag skrev "Vassle fungerar precis som esapro i det här fallet, även om esa är 3,5ggr bättre.". Se även vad jag svarade HSB. Esapro taget på tom mage före träning stimulerar proteinsyntesen efter passet med 350% mer än vassle. Vassle stimulerar dock, som framgår, fortfarande proteinsyntesen.

HSB skrev:

Ät innan du gymmar på morgonen. Gymma inte på fastande mage.

Nej, du har fel. Eller både fel och inte fel. Att gymma på tom mage är dumt. Att äta innan är dock mindre optimalt än att ta en drink vassle innan.

Lajne skrev:

Det handlar om efter träning. En vassledrink tagen på tom mage stimulerar proteinsyntesen även före träning eller när fan som helst, medan kasein inte gör det.

I know. Det har jag inte sagt något om. Förstår inte vad du säger här direkt. Det är ju inte som så att man kan sitta o svepa flera kg vassleprotein på tom mage varje dag och bli monsterstor. :S

Lajne skrev:

Nej, du har fel. Eller både fel och inte fel. Att gymma på tom mage är dumt. Att äta innan är dock mindre optimalt än att ta en drink vassle innan.

Att inte ät något innan man gymmar på morgonen är direkt katabolt, proteinet som man intar innan träningen är som du säger det som mestadels stimulerar proteinsyntesen efter passet.

Webbsida

high_school_boy skrev:

I know. Det har jag inte sagt något om. Förstår inte vad du säger här direkt. Det är ju inte som så att man kan sitta o svepa flera kg vassleprotein på tom mage varje dag och bli monsterstor. :S

Du har visst det sagt "Näh. Kaseins stimulering av proteinsyntesen isamband med träning är likvärdig med den vassle ger." vilket är felaktigt. Det gäller endast om det intas efter träning. Annars stimulerar kasein inte proteinsyntesen alls. Alltså är kasein taget före träning inte likvärdigt med vassle, då kasein taget före träning inte stimulerar proteinsyntesen efter träningen. Kasein är i det här fallet att betrakta som likvärdigt med mat, vilket gör att mat före passet är sämre än vassle av ovan beskriva anledningar. Kom igen nu, det här är faktiskt ganska basic.

HSB skrev:

Att inte ät något innan man gymmar på morgonen är direkt katabolt, proteinet som man intar innan träningen är som du säger det som mestadels stimulerar proteinsyntesen efter passet.

Spiken av aminosyror som sker hjälper även till att förhindra muskelnedbrytning under passet. Läser du inte mina posts eller? En vassledrink taget före passet är att betrakta som bättre än att äta före passet. Därför spelar det ingen roll om det är direkt katabolt att inte äta något innan man gymmar på morgonen, vasslet är ett ännu bättre alternativ eftersom det är direkt anabolt. Mat kommer ju knappast skicka ut aminosyror i blodet snabbare än vassle i vilket fall, snarare tvärtom.

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Hihi. Nu har jag roligt.

Lajne skrev:

Du har visst det sagt "Näh. Kaseins stimulering av proteinsyntesen isamband med träning är likvärdig med den vassle ger." vilket är felaktigt. Det gäller endast om det intas efter träning.

Men för helvete, ordmärkarN^.

Lajne skrev:

Spiken

Menar du "peaken" eller är "spiken" ett ord som jag helt missat att folk använder?

Lajne skrev:

Mat kommer ju knappast skicka ut aminosyror i blodet snabbare än vassle i vilket fall, snarare tvärtom.

Logiskt xD

Lajne skrev:

Det gäller endast om det intas efter träning..

Här är studien efter träning: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1557 … d_RVDocSum

Lajne skrev:

Alltså är kasein taget före träning inte likvärdigt med vassle, då kasein taget före träning inte stimulerar proteinsyntesen efter träningen

Efter träning är kasein "snabbt" som vassle. Om du har intagit kasein innan passet måste väl det ändå ge samma effekt om inte bättre än om du skulle inta det direkt efter passet?

Registrerad: 2008-01-24

Hade jag tränat på morronen så hade jag tagit EsaPro och Malto.

Webbsida

high_school_boy skrev:

Här är studien efter träning: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1557 … d_RVDocSum

Trevligt att du letar reda på den, men jag har som sagt aldrig sagt emot dig på den punkten.

Efter träning är kasein "snabbt" som vassle. Om du har intagit kasein innan passet måste väl det ändå ge samma effekt om inte bättre än om du skulle inta det direkt efter passet?

Nej, så är det inte. Det behövs ett nytt tillflöde av aminosyror efter passet för att skapa den effekten, inte ett konstant sådant. Jag ställde själv upp samma frågeställning på kolo, men blev ganska grundligt tillrättavisad i denna tråden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107393
För övrigt skulle ju post workout vara totalt irrelevant om det var som du beskriver, då aminosyrorna från dagens ända måltid i en IF-diet skulle kunna ätas på morgonen och aminosyrorna skulle utsöndras hela dagen, och man skulle då kunna träna när fan som helst på dagen utan att pre eller post workout var nödvändig. Det är som sagt nya tillflöden som gör skillnaden, inte redan existerande sådana. Det är också därför som 8 små mål mat ätna varje halvtimme efter träningen är bättre än 1 stort.

Edit: Kasein taget före träning kommer alltså inte stimulera proteinsyntesen vare sig under, direkt efter eller lite senare. Vassle taget före kommer stimulera proteinsyntesen under och direkt efter. Vassle/kasein taget efter kommer stimulera proteinsyntesen lite senare än vasslet du tog före.

Senast redigerat av Lajne (2008-05-12 09:40)

Woosh, tappade bort mig i tråden nästa nu.. Jag körde i alla fall, halv sju imorse. Vassledrink och vatten innan, funkade skitbra. Kände mig stark. :)

Edit; tack för svaren så snabbt!

Senast redigerat av Filippacecilia (2008-05-12 09:36)

Webbsida

Englund skrev:

Menar du "peaken" eller är "spiken" ett ord som jag helt missat att folk använder?

En spik i ett diagram är detsamma som en peak:P

Lajne:

Låt säga att man inte använder sig av vassle protein / Esa pro innan. Enligt det du säger så skulle dessa 2 ex. resultera i samma resultat:

#1 Jag käkar en redig frukost 2timmar innan jag ska till gymmet, frukosten består av 5dl mjölk, 2 ägg och 2 mackor med pålägg. Jag tar ingen gainer innan träningen utan kör mitt pass och efter häller jag i mig 80g kolisar och 40g vassle protein.

#2 Jag käkar ingen frukost alls, drar till gymmet på fastande mage och tränar. Efter mitt pass häller jag i mig 80g kolisar och 40g vassle protein.

Nå? :)

Webbsida

Nej. Var har jag sagt det?

Denna då?

#1 Jag drar i mig 30g kasein innan jag drar till gymmet, kör mitt pass och efter häller jag i mig 80g kolisar och 40g vassle protein.

#2 Jag käkar ingenting alls, drar till gymmet på fastande mage och tränar. Efter mitt pass häller jag i mig 80g kolisar och 40g vassle protein.

Edit: Proteinet som man intar innan träningen stimulerar p-syntesen efter träning. Detta måste väl gälla oavsett om det är vassle eller kasein.?

Senast redigerat av high_school_boy (2008-05-12 12:49)

Webbsida

Nej, det gäller bara vassle och EAA. Eller för att ge dig en generalisering, det gäller bara protein som stimulerar proteinsyntesen intaget på tom mage oavsett tillfället.

Så det skulle innebära att dessa ger samma resultat?

#1 Jag käkar en redig frukost 2timmar innan jag ska till gymmet, frukosten består av 5dl mjölk, 2 ägg och 2 mackor med pålägg. Jag tar ingen gainer innan träningen utan kör mitt pass och efter häller jag i mig 80g kolisar och 40g vassle protein.

#2 Jag käkar ingen frukost alls, drar till gymmet på fastande mage och tränar. Efter mitt pass häller jag i mig 80g kolisar och 40g vassle protein.

Om det långsamma proteinet jag ätet timmarna innan inte används på något fördelaktigt sätt för att öka min muskeltillväxt (de måste ju iaf minska nedbrytningen under/efterpasset) så är det ju samma sak som att inte ha intagit några proteiner alls innan träningen.

Webbsida

Äten mat minskar alltid nedbrytningen. Men den kan man äta vid andra tidpunkter än runt träning, därför att just vid träningen ger vasslet en akut avhjälpning av den extremt negativa kvävebalans som träningen i sig orsakar. Jag förstår inte vad dina exempel är menade att visa.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

high_school_boy skrev:

Om det långsamma proteinet jag ätet timmarna innan inte används på något fördelaktigt sätt för att öka min muskeltillväxt (de måste ju iaf minska nedbrytningen under/efterpasset) så är det ju samma sak som att inte ha intagit några proteiner alls innan träningen.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Kasein ger en bättre proteinbalans och minskar proteinnedbrytning (säkert antikatabolt under träning mao..?), medans vassle stimulerar proteinsyntesen, men minskar inte proteinnedbrytningen.
Kasein kan användas i den pågående proteinsyntesen, men den uppreglerar den inte över basnivåer så länge det inte är post-workout.

Det ja funderar över är ju hur pass stor skillnad dessa 2 skulle göra:

#1 30g kasein innan passet, efter passet 80g kolisar och 40g kasein protein.

#2 30g vassle innan passet, efter passet 80g kolisar och 40g kasein protein.

Är skillnaden i längden +-0.?

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB