Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Eller mindre. Hur mycket mindre vet vi ju inte förrän vi låter nån stackar träna bara ena benet i ett eller ett par år och sedan mäter igen:P
Precis. Det som förbryllar mig med det här är att bodybuilders i allmänhet har låg frekvens medan lyftare har högre när det är nervsystemet som tar tid (veckovis ibland!) och proteinsyntesen, bevisligen, endast ca ett dygn.
BB's har ju lite andra medicinska förutsättningar i de flesta fall. Dessutom blir nervsystemet sannolikt mer dödat av 40 set 15-reppare i cc'n än av 10 set bänk på låga reps, så de behöver sannolikt sin vila pga den sjuka volym de lägger in varje pass.
stevebc skrev:
Precis. Det som förbryllar mig med det här är att bodybuilders i allmänhet har låg frekvens medan lyftare har högre när det är nervsystemet som tar tid (veckovis ibland!) och proteinsyntesen, bevisligen, endast ca ett dygn.
som jag ser det så visar det att det fortfarande finns mycket kvar att lära i ämnet.
Lajne skrev:
BB's har ju lite andra medicinska förutsättningar i de flesta fall. Dessutom blir nervsystemet sannolikt mer dödat av 40 set 15-reppare i cc'n än av 10 set bänk på låga reps, så de behöver sannolikt sin vila pga den sjuka volym de lägger in varje pass.
Hur som helst låter det ju kontraproduktivt. Det är ju inte nervsystemet de vill slita ut utan en proteinsyntes som ska hållas förhöjd så mycket det bara går. Eller det kanske är så att den höga volymen motiveras av extra förhöjd proteinsyntes jämfört med lägre volym och högre frekvens.
Höjningen av proteinsyntesen är nog rätt många gånger högre av deras hjälpmedel än av träningen.
Honn skrev:
Höjningen av proteinsyntesen är nog rätt många gånger högre av deras hjälpmedel än av träningen.
Jo det är sant, men är det så att hjälpmedlena medför att den även förlängs? Då förstår jag den låga frekvensen. Annars är den enda förklaringen att de behöver skyhög volym för att fortsätta växa och att skyhög volym + låg frekvens därför är mer effektiv än vanlig volym + hög frekvens. Du har själv sagt ett antal gånger att du behöver en jävla volym för att växa, vilket leder till lägre frekvens än vad t ex jag har.
Lajne: Det är nog fan så mer slitande med OL-träning än vad de är med BB-träning. Hur du än vrider på det.
Stevebc: Alla BBs kör nog så för att alla andra BBs kör så.
I Svea I skrev:
Lajne: Det är nog fan så mer slitande med OL-träning än vad de är med BB-träning. Hur du än vrider på det.
Har du tränat OL? I så fall vet du att det är över 90 % teknikträning och inte i närheten så slitsamt som 'bodybuilding' och att man sällan eller aldrig (förutom under tävling) pressar sig till max.
Senast redigerat av Gustav N (2008-05-20 23:56)
Nej. SL-då.
I Svea I skrev:
Va? Har du nån aning om vad du talar om ens?
Edit: Gäller SL också, f.ö., om än med betydligt högre variation från lyftare till lyftare.
Senast redigerat av Lajne (2008-05-21 00:06)
Gäller inte SL. Jag vet hur en del SLare tränar.
Vad nu? Tog det slut på internetexperter helt plötsligt :(?
Ja vissa SL:are tränar tungt och hårt. Men det är skillnad på att böja 3x3x300 med utrustning och sedan vila 5+ minuter och att köra 3x10x150 supersetat med 3x8xnånting hacklift med 90s vila - t.ex.
Det handlar inte alls om internetexpertis (möjligtvis från din sida), utan om insikt/erfarenhet hur de olika lägren tränar. Lågreps a'la SL är inte alls lika jobbigt som byggträning är, men det betyder inte att SL-träning är en dans på rosor för det.
I Svea I skrev:
Vad nu? Tog det slut på internetexperter helt plötsligt :(?
Nää, jag gick och lade mig^^. Men jag baserade faktiskt mitt uttalande på att jag har stenhård koll på hur de flesta lyftare av olika läger (SL/OL) tränar; byggarna har jag mindre koll på men jag föreställer mig en idiotisk mängd set med mkt högreps och superset. Och saken är den att varje enskilt pass med idiotiskt många set högreps och superset kommer slita mer än varje enskilt SL-pass för samma "muskler" (nu tränar inte sl-are uppdelat i muskler utan snarare i övningar, men skillnaden blir inte så stor i praktiken). Visst fan är det fortfarande jobbigt att träna SL för det, men när det ena lägret konstant behöver en veckas vila mellan sina pass samtidigt som det andra lägret kan bänka 4-5ggr/vecka borde det stå klart vem som sliter ut sig mest på varje enskilt pass.
som byggare så tränar man på ett helt annorlunda sätt, och jag garanterar att det är många fler reps varje pass, även om man inte tränar lika tungt. detta leder såvitt jag vet till större skador på muskelfibrerna, än att göra ett par riktigt tunga reps. supersettar man dessutom endel övningar som lajne skriver så blir det sjukt mycket slitage på musklerna. jag gissar att det här är varför han skrev att bb är mer slitsamt på musklerna. jag håller fullständigt med. mindre vila, flytta mer vikt, göra det på kortare tid, mycket säger att det är mer slitsamt.
träningsformerna skiljer ju sig väldigt mycket åt, och resultaten skiljer sig ju också markant.