Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3  

Proteinsyntesen efter styrketräning

Registrerad: 2007-03-03

Vad hade jag fel i då? Om inte det jag sa?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Ptja, t.ex. att "Snubblade även själv över ett citat från King grub i en tråd på Kollozzeum" var "Gamla nyheter. Som har gått ut.". Jag menar, specifierar du inte vad som är fel får jag anta att du menar att alla påståenden i posten är fel, och då har du fel. Ungefär lika irriterande som en oneliner som inte förklarar nånting alls med andra ord ;)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

I Svea I skrev:

stevebc skrev:

Vad Svea säger är antagligen att det gjorts ett antal studier i det här ämnet och de senare studierna som gjorts har genomförts med bättre metodik och drar sina slutsatser med större säkerhet. .

Eller så har dem gjorts på personer som styrketränat ett tag, och inte bara personer som får springa in och lyfta en hantel tio gånger för att sen lämna gymmet för livet. Självklart går proteinsyntesen i taket i 48h.

Men eftersom mätningarna som publicerades i Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol den 21 november 2007 och var gjorda av Tang JE, Perco JG, Moore DR, Wilkinson SB, Phillips SM. var fel så kan ju kanske internetexperterna Lajne och Cyberkopojken berätta hur det ligger till. De kan säkert slå forskar- och medicinvärlden med häpnad.

Jag har inte sagt emot dig, bara att du ska säga något annat än "fel" "nej" "glöm det" osv eftersom jag är intresserad av ämnet och vill lära mig. Sådana "bu" "bä"- inlägg ger ingen här inne någonting.

Tang JE, Perco JG, Moore DR, Wilkinson SB, Phillips SM.

Exercise Metabolism Research Group, McMaster University, Hamilton, Ontario, Canada.

Ten healthy young men (21.0 +/- 1.5 yr, 1.79 +/- 0.1 m, 82.7 +/- 14.7 kg, means +/- SD) participated in 8 wk of intense unilateral resistance training (knee extension exercise) such that one leg was trained (T) and the other acted as an untrained (UT) control. After the 8 wk of unilateral training, infusions of L-[ring-d(5)]phenylalanine, L-[ring-(13)C(6)]phenylalanine, and d(3)-alpha-ketoisocaproic acid were used to measure mixed muscle protein synthesis in the T and UT legs by the direct incorporation method [fractional synthetic rate (FSR)]. Protein synthesis was determined at rest as well as 4 h and 28 h after an acute bout of resistance exercise performed at the same intensity relative to the gain in single repetition maximum before and after training. Training increased mean muscle fiber cross-sectional area only in the T leg (type I: 16 +/- 10%; type II: 20 +/- 19%, P < 0.05). Acute resistance exercise increased muscle protein FSR in both legs at 4 h (T: 162 +/- 76%; UT: 108 +/- 62%, P < 0.01 vs. rest) with the increase in the T leg being significantly higher than in the UT leg at this time (P < 0.01). At 28 h postexercise, FSR in the T leg had returned to resting levels; however, the rate of protein synthesis in the UT leg remained elevated above resting (70 +/- 49%, P < 0.01). We conclude that resistance training attenuates the protein synthetic response to acute resistance exercise, despite higher initial increases in FSR, by shortening the duration for which protein synthesis is elevated.

Lajne skrev:

Ptja, t.ex. att "Snubblade även själv över ett citat från King grub i en tråd på Kollozzeum" var "Gamla nyheter. Som har gått ut.". Jag menar, specifierar du inte vad som är fel får jag anta att du menar att alla påståenden i posten är fel, och då har du fel. Ungefär lika irriterande som en oneliner som inte förklarar nånting alls med andra ord ;)

Du kunde inte använt lite tankeförmåga och gissat dig till att det var hans åsikter om ämnet jag påpekade?

Cyberkopojke: Ja. Precis. 28h post exercise så var det slut.

Registrerad: 2007-06-26

Lajne skrev:

I Svea I skrev:

Gamla nyheter. Som har gått ut.

Du har fel.

Nej: du.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

allt i crub's inlägg är inte gamla nyheter, tolkar man det på det sättet har lajne, som han förklarat, helt rätt.

såååå... DU har fel, alltidxx =)

zartok skrev:

såååå... DU har fel, alltidxx =)

För det första: Nej, du har fel.

För det andra: jag har ännu inte lyckats lista ut vem denne "king crub" är? Och då tycker jag mig besitta en skaplig intelligens.

svea, allt som stog i king crubs inlägg är inte gamla nyheter, och därför stämmer inte det du skrev. skulle allt vara osant så skulle det du skrev stämma, men nu är fallet inte så. tyvärr.

king crub är i internetkretsar känd för att vara den kanske störste kostvetaren på nätet i sverige. du borde ha kunnat ta reda på vem han är genom att bara googla eller något misstänker jag. hans kunskaper är så pass bra så att det här och var dyker upp citat dom "om man säger emot king crub så har man bevisbördan på sin sida".

han håller sig kort skrivet uppdaterat om precis allt inom kost och träning.

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

King Grub heter han väl...

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Gissar på att du var ironiskt där, men för säkerhets skull tycker jag du kan söka lite på King Grub i stället för king crub.

jag ber om ursäkt, naturligtvis så är det grub han heter. med G. jag skriver dock ändå alltid med c av någon väldigt svårförklarad anledning. kan vara vanans makt, att jag första gången jag läste något som han skrev så läste jag fel på namnet.

coffe_aberg skrev:

King Grub heter han väl...

Nej, Andreas heter han... :)

Webbsida

Alltidxx skrev:

Lajne skrev:

I Svea I skrev:

Gamla nyheter. Som har gått ut.

Du har fel.

Nej, du. Du hade dessutom besparat dig själv en post om du hade läst hela tråden.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Svea vet mycket väl vem sin barndomsidol är ;)

Fråga: hur mycket träningserfarenhet måste man ha bakom sig för att proteinsyntesen bara ska fortgå i 28h? Vad gäller nybörjare så är det mig veterligen närmare 48h och så går det mot 28h ju mer erfaren man blir.

stevebc skrev:

Fråga: hur mycket träningserfarenhet måste man ha bakom sig för att proteinsyntesen bara ska fortgå i 28h? Vad gäller nybörjare så är det mig veterligen närmare 48h och så går det mot 28h ju mer erfaren man blir.

Just därför behöver man läsa mer än abstraktet för att kunna dra några slutsatser.

Personligen tycker jag att det är föga förvånande att det är på det här viset. Kroppen är expert på att anpassa sig för att "överleva".

Moderator

Cybercowboy skrev:

stevebc skrev:

Just därför behöver man läsa mer än abstraktet för att kunna dra några slutsatser.

Personligen tycker jag att det är föga förvånande att det är på det här viset. Kroppen är expert på att anpassa sig för att "överleva".

Svarade du på min fråga eller? Jag förstår ingenting :)

Lajne skrev:

Alltidxx skrev:

Lajne skrev:

Du har fel.

Nej, du. Du hade dessutom besparat dig själv en post om du hade läst hela tråden.

jag körde mest VM i korta svar iofs :)

inlägget i sig var kanske inte så kvalitetskontrollerat. "Some side-effects may occur" som man brukar säga på Umbrella :)

Senast redigerat av Alltidxx (2008-05-19 16:07)

Webbsida

stevebc skrev:

Kom igen nu, så svår var den inte att pubmeda när du har namnen på samtliga författare:P Första raden: "Ten healthy young men (21.0 +/- 1.5 yr, 1.79 +/- 0.1 m, 82.7 +/- 14.7 kg, means +/- SD) participated in 8 wk of intense unilateral resistance training..."

Senast redigerat av Lajne (2008-05-19 16:08)

stevebc skrev:

Cybercowboy skrev:

stevebc skrev:

Svarade du på min fråga eller? Jag förstår ingenting :)

=)

Jag vidareutvecklade den lite bara...

Moderator

Lajne skrev:

stevebc skrev:

Kom igen nu, så svår var den inte att pubmeda när du har namnen på samtliga författare:P Första raden: "Ten healthy young men (21.0 +/- 1.5 yr, 1.79 +/- 0.1 m, 82.7 +/- 14.7 kg, means +/- SD) participated in 8 wk of intense unilateral resistance training..."

Ja. Studien gjordes under 8 veckor. Men hur mycket träningshistoria hade de innan studien genomfördes? Noll, 3 månader, 5 år?

Webbsida

Jaha, du menade så. Jag har för mig att samtliga var otränade när jag läste diskussionen om det på kolo när studien släpptes för ex antal månader sedan. Annars hade ju 8 veckors träning jämfört med flera år av erfarenhet kanske inte gett så mycket resultat:P

Lajne skrev:

Annars hade ju 8 veckors träning jämfört med flera år av erfarenhet kanske inte gett så mycket resultat:P

Det är ju det som är det intressanta. Vad som påverkar nybörjare under ett kort tidsintervall säger ju ingenting om hur det påverkar folk som tränat i 5-10år t.ex.. 8 veckor är ju _ingenting_ i sammanhanget.

Nåja, man kan ju fråga sig hur mycket det påverkar sett över dygnet att proteinsyntesen inte är förhöjd lika länge. Om något så visar det att näringstajming blir ännu viktigare ju längre man tränat.

Webbsida

Cyber, det jag menade när jag skrev så var att om de hade tränat 8 veckor till efter flera års träning hade de förmodligen inte fått någon större skillnad mellan benen, medan den sänkning i tid som sker från otränad till att ha 8 veckors träning visar att proteinsyntesen för oss är som absolut högst densamma som de har. Vilket för övrigt rent teoretiskt dödar behovet av vila så tätt som varannan dag:P

Moderator

Okej :) Ja det är ju bra om de hade 0 träningserfarenhet före för då är det i princip garanterat att vi med x års erfarenhet har en förhöjd syntes på typ 28h.

Sidor: 1 2 3  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB