Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Två lösningar, vilken är bäst?

Registrerad: 2008-05-09

Jaha. Då är det så att jag har stagnerat. Jag har suttit och funderat på en lösning som jag tror är bra, han som jag brukar rådfråga om träning är tyvärr inte i närheten nu.

Jag tränar 3 dagar i veckan, vissa muskelgrupper 3 dagar i veckan och andra 2 dagar och vissa mindre muskler 1 dag, vader tillexempel. Jag har kört efter en progression på relativt låga reps. Jag funderar nu på att backcykla vikterna och köra på högre reps ett tag, men med samma program. Vad tror ni om det? Alltså, för X antal veckor sedan klarade jag säg 5 reps på vikt Y, när jag nu går tillbaka till vikt X orkar jag göra 10 reps. Alltså har jag ökat i styrka i repsintervall. Det är toppstyrkan jag har stagnerat i. Då tänkte jag att varför inte backcykla vikterna och ett tag bli starkare inom ett högre repsintervall. Det innebär väl att jag till slut når upp till de vikter jag nu gör 3 reps på tillexempel. På så sätt har väl även maxstyrkan ökat? Det var alternativ nummer 1. Vad tycks om det? Verkar det bra eller?

Alternativ 2 är att helt enkelt byta program helt och träna med lägre frekvens ett tag. Personligen tror jag på alternativ 1. Men jag är bara en vanlig motionär så jag vet inte. För jag känner mig nu sliten och har på känn att skaderisken har ökat, fått vissa varningstecken av kroppen, plus att jag bara inte orkar mer och har stagnerat då. Lösningar finns det ju alltid. Detta är mina två. Så, vad tror ni? Korta men underbyggda svar uppskattas.

Från: Alltid gymmet!
Registrerad: 2006-01-31
Webbsida

Vad är dina mål?

Dr Nick skrev:

Vad är dina mål?

Må bra. Ha roligt. Bli starkare. Bli större och se lite mer vältränad ut. Det är mina mål.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Svårt att följa ditt resonemang, men har du kört högreps en tid eller vad? Då är det inte alls ovanligt/konstigt att toppstyrkan försvinner och vice verca. Ner med dig och träna t.ex. 3x3-5x5 så ska du se att toppstyrkan är tillbaka och förbi på några veckor.

Cybercowboy skrev:

Svårt att följa ditt resonemang, men har du kört högreps en tid eller vad? Då är det inte alls ovanligt/konstigt att toppstyrkan försvinner och vice verca. Ner med dig och träna t.ex. 3x3-5x5 så ska du se att toppstyrkan är tillbaka och förbi på några veckor.

Hmm, jag kanske förklarade dåligt. Jag har följt ett program som har legat på relativt låga repsantal och naturligt nog kommer man ju till en gräns där man upphör att öka i maxstyrka. Då måste man ju göra något för att komma över platån. Vad jag menar är, att man kan väl backcykla vikterna och träna efter samma progression som innan, fast med högre rpsantal. Vi säger att jag för fem veckor sedan klarade 5 repetioner på vikt X, nu går jag tillbaka till vikt X och klarar 10 repetioner. Så arbetar jag mig upp enligt samma progression tills jag når vikt Y, där jag är nu. Och då klarar jag låt oss säga 5 repetioner där, istället för bara 2, som nu. Då har jag ju ökat min maxstyrka också. Hänger du med i mitt resonemang?

Jag har liksom tränat 3x5 och 5x5 ett tag nu och har stagnerat och orkar inte mer. Nånting säger mig att variation är på sin plats.

Webbsida

För att bli "större" alltså öka i muskel massa så måste du gå upp i vikt,dina styrke ökningar blir också bättre vid vikt ökning men är inte ett lika stort tvång som för massa ökning.
Variation är vad som gäller annars,både vad gäller vikter och reps intervaller,själv gillar jag att börja med höga repsoch stega mig ner samtidigt som jag ökar vikterna med några veckor på varje rep intervall.

Dr Nick skrev:

För att bli "större" alltså öka i muskel massa så måste du gå upp i vikt,dina styrke ökningar blir också bättre vid vikt ökning men är inte ett lika stort tvång som för massa ökning.
Variation är vad som gäller annars,både vad gäller vikter och reps intervaller,själv gillar jag att börja med höga repsoch stega mig ner samtidigt som jag ökar vikterna med några veckor på varje rep intervall.

Jojo, det där med massaökning och mat förstår jag ju. Det är ju en ganska logisk följd. I och för sig bryr jag mig inte så mycket om massa, jag är mest en glad motionär, och vältränad kan ju betyda smal också. Men visst, det är väl dags att börja käka mer, har på sista tiden käkat mindre men gjort lite styrkeökningar trots det. Äter jag massvis blir jag ju fet.

Men angående mina alternativ då? Var de så kassa båda två? Själv känner jag mig nästan lite halvstolt, men som sagt, jag är ingen expert.

Senast redigerat av Sonny (2008-05-09 19:43)

Webbsida

Sonny skrev:

Dr Nick skrev:

Jojo, det där med massaökning och mat förstår jag ju. Det är ju en ganska logisk följd. I och för sig bryr jag mig inte så mycket om massa, jag är mest en glad motionär, och vältränad kan ju betyda smal också. Men visst, det är väl dags att börja käka mer, har på sista tiden käkat mindre men gjort lite styrkeökningar trots det. Äter jag massvis blir jag ju fet.

Men angående mina alternativ då? Var de så kassa båda två? Själv känner jag mig nästan lite halvstolt, men som sagt, jag är ingen expert.

Ligger du på ett för högt överskott för länge blir du fet..;)

Inget är ju "fel" utan det handlar om vad som passar dig och din kropp bäst.
Tycker helt klart att du skall börja variera mer,görr ett upplägg för dig själv med vissa veckor för vissa reps intervaller,se till att du ökar under varje intervall.

Dr Nick skrev:

Ligger du på ett för högt överskott för länge blir du fet..;)

Inget är ju "fel" utan det handlar om vad som passar dig och din kropp bäst.
Tycker helt klart att du skall börja variera mer,görr ett upplägg för dig själv med vissa veckor för vissa reps intervaller,se till att du ökar under varje intervall.

Hähä, eller så är det genetiskt, har lättare att bli lönnfet än lägga på mig muskler. Inte för att det är så viktigt, men ändå.

Men då föreslår du ju alternativ 1? I det programmet ingår en progression som jag ska följa och det har ju fungerat finfint ändå tills den här dumma platån kom. Det jag förkalrade i alternativ 1 är ju just en backcykling av vikterna och repsvariation för att komma förbi platån. För fem veckor sedan klarade jag 5 reps på vikt X, nu klarar jag 2 reps på vikt Y som är tyngre. Då menar jag att jag nu går tillbaka till vikt X och gör 10 reps på den och fortsätter enligt träningsuppläggets progression, men inom ett annat repsintervall bara. Hänger du med? Jag tycker det verkar utmärkt, men kände mig osäker.

Jag menar, inte kan man väl köra på samma repsintervall hela tiden ens om man vill öka sin maxstyrka? Man tröttnar liksom!

Webbsida

Men då föreslår du ju alternativ 1? I det programmet ingår en progression som jag ska följa och det har ju fungerat finfint ändå tills den här dumma platån kom. Det jag förkalrade i alternativ 1 är ju just en backcykling av vikterna och repsvariation för att komma förbi platån. För fem veckor sedan klarade jag 5 reps på vikt X, nu klarar jag 2 reps på vikt Y som är tyngre. Då menar jag att jag nu går tillbaka till vikt X och gör 10 reps på den och fortsätter enligt träningsuppläggets progression, men inom ett annat repsintervall bara. Hänger du med? Jag tycker det verkar utmärkt, men kände mig osäker.

Då har du ju som sagt stagnerat,när du slutar öka eller om ökningarna nästintill stananr av så är det dags att variera på något sätt.

Jag menar, inte kan man väl köra på samma repsintervall hela tiden ens om man vill öka sin maxstyrka? Man tröttnar liksom!

Nej det går inte,antingen får man variera vikterna eller reps antalen,eller båda..

Jag tycker att du skall köra som du har tänkt,testa,funkar inte det så prova något annat,du lär känna din kropp och blir i vilket fall lite klokare på vad som funkar för dig.
Sök gärna runt lite på kanske "variera och variation osv,finns åtskilligt med trådar med bra info för dig och ditt problem..

Dr Nick skrev:

Då har du ju som sagt stagnerat,när du slutar öka eller om ökningarna nästintill stananr av så är det dags att variera på något sätt.

Det är ju exakt det jag också menar. Sedan är jag på gågn att stagnera i andra övningar med. Lika bra att göra något åt det innan man avstannar helt.

Dr Nick skrev:

Nej det går inte,antingen får man variera vikterna eller reps antalen,eller båda..

Jag tycker att du skall köra som du har tänkt,testa,funkar inte det så prova något annat,du lär känna din kropp och blir i vilket fall lite klokare på vad som funkar för dig.
Sök gärna runt lite på kanske "variera och variation osv,finns åtskilligt med trådar med bra info för dig och ditt problem..

Precis, det var det jag hade på känn. Vi kanske har gått om varandra här men vi menar nog samma sak. Jo visst kan man testa dig fram, men man vill ju inte göra något som är jättedåligt och förlora en massa tid. Därför vill man ju ändå göra något som är bra eller i varje fall hyfsat bra. En del säger att man aldrig behöver variera repsantalen, men jag tror att man måste det. Äsch, är lat och orkar inte söka, det brukar bli så mycket mellandebatter i själva debatten liksom. Men det blir säkert bra det här med alternativ 1 då. Om nån har nåt att tillägga eller bekräfta eller nåt är det väl bara fylla på.

Webbsida

Jag är helt övertygad om att man måste variera antingen det ena eller det andra,vikten eller reps antalen.
Rapportera gärna tillbaka sen om hur det gick!
Lycka till!

Dr Nick skrev:

Jag är helt övertygad om att man måste variera antingen det ena eller det andra,vikten eller reps antalen.
Lycka till!

Samma här! Dessutom brukar ju viktändring och repsändring hänga ihop.

Men vad fan, jag satsar på min backcykling då. Dom som sa att man inte bvehöver variera repsantalen är sl-are, men dom verkar ju ligga på samma vikt ständigt. Jag kan väl återkomma i den här tråden om ett par veckor. Ha det!

Webbsida

Sonny skrev:

Dr Nick skrev:

Lycka till!

Men vad fan, jag satsar på min backcykling då. Dom som sa att man inte bvehöver variera repsantalen är sl-are, men dom verkar ju ligga på samma vikt ständigt. Jag kan väl återkomma i den här tråden om ett par veckor. Ha det!

Dom sl-are jag hört säga så har varierat vikterna istället,Lätt-medeltungt-tungt osv..

Dr Nick skrev:

Sonny skrev:

Dr Nick skrev:

Lycka till!

Dom sl-are jag hört säga så har varierat vikterna istället,Lätt-medeltungt-tungt osv..

Jojo, men inte repsantalen, de tränar ju sällan på 8-10.

Webbsida

Sonny skrev:

Dr Nick skrev:

Sonny skrev:

Jojo, men inte repsantalen, de tränar ju sällan på 8-10.

Nej men det gör ju inte så mycket då dom varierar vikterna.
Dom har ju inget behov av bättre uthållighet eller maximal massa tex..

Dr Nick skrev:

Dom har ju inget behov av bättre uthållighet eller maximal massa tex..

Nänä, jag har inte heller behov av maximal massa. Men det känns väldigt fånigt att gå ner och träna treor på en uppvärmningsvikt bara föratt man ska träna lätt. Jag ser ingen mening med det, om det inte är signalträning och det ger nog knappat en sådan som mig någonting. Sänker man vikterna får man kompensera upp med fler reps.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB