Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Tips och frågor om fettförbrännare sökes

Från: Göteborg
Registrerad: 2008-05-21

Honn skrev:

eldslandet skrev:

Efersom musklerna och kolhydraterna är värda 4kj/g är det första som förbrukas medan den smarta organismen sparar på fettet för att detta är värt dubbelt så mycket energimässigt.
Observera att detta gäller vid bantning, minskat kaloriintag.

Det relavanta här är att fett har dubbelt så mycket energi som både protein (muskler bl. a) och kolhydrater. Detta är en absolut sanning. Därmed kommer kroppen att spara den energirikaste formen till sist när den tror att det är ont om mat (läs vinter, istid, osv.) Man kan påstå att kolhydrat är 95 oktan medan fett är 98!

Allt jag sett och upplevt säger emot dig.  Fettet ryker före musklerna. Hade det varit tvärt om hade vi inte blivit långlivade förr. Muskler är tämligen bra att ha när man ska skaffa mer föda.

Jag förstår att detta går emot din logik.
Men så är det.

Glukoneogenes!
Slå upp det ordet

Poängen här är att dina förfäder under hela istiden (och tusentals år innan också) var mycket vältränade och friska. De fick sin näring nästan uteslutande från sina bytesdjur. Bytesdjuren (och vi) består inte av kolhydrater utan av fett och protein.
Detta innebär att vi kan vara vältränade på en kost som främst grundas på protein och fett.

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Hur kommer det sig att man kan dieta utan att tappa muskler om musklerna ryker före fettet?

Edit: Fettet finns för att vi ska ha en reserv för att slippa bryta ner resten av kroppen.

Registrerad: 2007-03-03

Honn skrev:

Edit: Fettet finns för att vi ska ha en reserv för att slippa bryta ner resten av kroppen.

Precis!

Muskelprotein/övrigt protein är oerhört viktigt och mycket mer essentiellt än fett! Underhudsfettet fyller inte många funktioner.

Självklart kommer kroppen att katabolisera mer muskler om man har tränat sig till muskler. Det är en annan femma.

Keep_On_Pumpin skrev:

Jag skrev att jag inte vill kommentera det stora hela eftersom jag inte har koll på det! =)

Nu kom jag iaf på att du har helt fel med det du skrev innan, men jag minns inte de exakta talen:

1molekyl kolhydrat ger ungefär 32ATP-molekyler. (detta innebär alltså att 1mol kolhydrater ger ca 32mol ATP)

Hur många ATP molekyler fett metaboliseras till har jag ingen siffra på, men det borde ju handla om ca det dubbla i båda fallen.

Jag kollade på http://en.wikipedia.org/wiki/Beta_oxidation

Det står att palmitat ger hela 106 ATP. Inte dåligt.

Moderator

Kanske ska tillägga att jag vet att kroppen kan klara sig med få/inga kolhydrater i kosten. Den kan fixa sånt själv. Man presterar dock inte lika bra med lite kolhydrater. Jag har dietat en hel del på lågkolhydratskost och kan säga att det är ljusårs skillnad på energinivåerna. På senare tid har jag dragit upp kolhydratsnivåerna i dieterna och kan pga träna hårdare.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag hade passat mig för att uttala mig om vad "förfäderna" har fått sin huvudsakliga energi ifrån, frukter, bär, nötter, svampar etc lär inte ha utgjort någon obetydlig del av deras föda. Jag blir alltid lika trött på folk som med hjälp av evolutionen försöker bevisa att människan är skapt för den och den kosten; saken är den att kan vi äta alla de saker vi kan äta just därför att det har varit fördelaktigt evolutionsmässigt att kunna käka en massa olika saker överallt hela tiden. Vi är, kort sagt, allätare. Vill man utesluta en del av sin kost så fine, men försök inte hitta flummiga evolutionsargument för de håller helt ärligt inte. Bland annat är det så därför att vi har haft ett jordbruk ganska länge nu, längre än vi har haft mjölkprodukter och då är vi ändå fullt anpassade för att bryta ner laktos och alltså kan man ju anta att vi har haft ett jordbruk tillräckligt länge för att hinna anpassa oss även till att käka huvudsakligen vegetarisk föda. Bara för att ytterligare gardera mig mot flummiga evolutionära påståenden genom att göra sådana själv;)

I Svea I skrev:

Honn skrev:

Precis!

Muskelprotein/övrigt protein är oerhört viktigt och mycket mer essentiellt än fett! Underhudsfettet fyller inte många funktioner.

Självklart kommer kroppen att katabolisera mer muskler om man har tränat sig till muskler. Det är en annan femma.

Jag tror att fett är lika essentiellt.

Jag länkar detta publicerat av en professor på CTH:

http://publications.lib.chalmers.se/rec … /26518.pdf

När jag såg vilken tomte det var som skrivit så stängde jag ner.

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Inte för att jag känner honom eller ens kunde öppna dokumentet, men hur kan en professor inom ämnet vara en tomte?

För att Professor Göran Pettersson, professor i Kemisk Miljövetenskap, tenderar att skriva en hel del artiklar om just ... annat.

När jag blir tilldelad min professur, då kommer alla tro på mig. Jippi. Slipper jag försöka övertyga alla om att jag är Gud.

Lajne skrev:

Jag hade passat mig för att uttala mig om vad "förfäderna" har fått sin huvudsakliga energi ifrån, frukter, bär, nötter, svampar etc lär inte ha utgjort någon obetydlig del av deras föda. Jag blir alltid lika trött på folk som med hjälp av evolutionen försöker bevisa att människan är skapt för den och den kosten; saken är den att kan vi äta alla de saker vi kan äta just därför att det har varit fördelaktigt evolutionsmässigt att kunna käka en massa olika saker överallt hela tiden. Vi är, kort sagt, allätare. Vill man utesluta en del av sin kost så fine, men försök inte hitta flummiga evolutionsargument för de håller helt ärligt inte. Bland annat är det så därför att vi har haft ett jordbruk ganska länge nu, längre än vi har haft mjölkprodukter och då är vi ändå fullt anpassade för att bryta ner laktos och alltså kan man ju anta att vi har haft ett jordbruk tillräckligt länge för att hinna anpassa oss även till att käka huvudsakligen vegetarisk föda. Bara för att ytterligare gardera mig mot flummiga evolutionära påståenden genom att göra sådana själv;)

Släktet homo har funnits i c:a 2,5 miljoner år. Tänk dig att vi låter dessa 2,5 miljoner år representeras av en sträcka på 250 meter. Jordbruket har som längst funnits i 10 000 år och på våra breddgrader ännu kortare tid. Dessa 10 000 år representeras av 1 meter på vår skala.

Den stora förändringen i vårt ätande kom när vi övergav jägar- och samlarstadiet och började idka jordbruk. Från jordbruket fick vi in kolhydrater i vår kost i en omfattning som aldrig tidigare.

Under 249 meter på vår skala har vi alltså ätit jägar- och samlardiet medan den kolhydratrika dieten från jordbruket funnits bara under den sista metern.
Potatisen kom till Sverige för c:a 300 år sedan. Det motsvarar 3 cm på vår 250-metersskala.

Jordbruksprodukterna var från början ganska grova men har raffinerats alltmer. När kvarnstenarna byttes till stålvalsar förfinades mjölet ytterligare. Samtidigt har också transportväsendet gjort det möjligt att sprida de olika kolhydratrika födoämnena över hela världen. Basfödan är nu därför snabba kolhydrater på längden, på bredden och på höjden. Med uttrycket allsidig kost, menas nu oftast att man växlar mellan olika kolhydratbaserade måltider. Detta medför att vi nu både kan vara övergödda och samtidigt ha brist på nödvändiga näringsämnen.

De officiella kostråden om en kost låg på fett och hög på kolhydrater har c:a 25 år på nacken. Det motsvarar 2,5 millimeter på vår 250-metersskala. Under denna tid har fetman bland befolkningen ökat explosionsartat. Vår kropp är fortfarande till 99,9 % densamma som stenåldersmänniskans. Vi har helt enkelt inte arvsanlag som är anpassade till den kolhydratrika kosten.

Källa: http://www.livlinan.eu/

Kan tillägga att insulin/glukagon metabolism fanns redan för miljoner år sedan. Innan de första däggdjuren gick upprätta. Vid tiden de första i homosläktet började existera (ett antal miljoner år sedan) det endokrina systemet som styr vår ämnesomsättning fungerade i stort sett likadant.

Moderator

När man pratar om stenålderskost måste man också vara nogrann med vart stenåldersmänniskan bodde. Kosten här skiljde sig rätt rejält från kosten i valfritt tropiskt paradis.

Webbsida

Det kinesiska administrationssystem som fanns kvar fram tills dess att den siste kejsaren störtades 1912 hade 2000 år på nacken. Innebär det att det var det bästa? Din tidsskala är säkert jättebra och allt det där, men vad vi talar om är hur lång tid som krävs att anpassa sig till något. Om vi som släkte käkar kött i 2 490 000 år och växter i 10 000 år, och det tar 5 000 år att anpassa sig efter en viss kost, vad fan spelar då de där 2 490 000 åren för roll? Just det, ingen alls.
Jag vidhåller dessutom fortfarande att du har absolut noll belägg för ditt påstående om att människans kost skulle ha varit till största delen baserad på kött under större delen av evolutionen. Svampar, nötter, frukter, grönsaker, bär, rötter - det finns hur mycket som helst som går att äta.

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

I Svea I skrev:

För att Professor Göran Pettersson, professor i Kemisk Miljövetenskap, tenderar att skriva en hel del artiklar om just ... annat.

När jag blir tilldelad min professur, då kommer alla tro på mig. Jippi. Slipper jag försöka övertyga alla om att jag är Gud.

Aha det var inte en professor inom ämnet. Hur gammal är du och när får du din proffesur? Det är ingen dålig bedrift och jag tror att de flesta professorer inte missbrukar sin titel på det sättet du ritar upp. Om man ens lyckas bli professor inom ett ämne är man så förbannat insatt och älskar sitt ämne så mycket så att man nog aldrig medvetet bara sådär skulle sprida falska rykten om det.

I Svea I skrev:

Jag förstår inte vad du menar.

Du har inte ens läst publiceringen annars hade inte du kommit med den smarta kommentaren.

Lajne skrev:

Det kinesiska administrationssystem som fanns kvar fram tills dess att den siste kejsaren störtades 1912 hade 2000 år på nacken. Innebär det att det var det bästa? Din tidsskala är säkert jättebra och allt det där, men vad vi talar om är hur lång tid som krävs att anpassa sig till något. Om vi som släkte käkar kött i 2 490 000 år och växter i 10 000 år, och det tar 5 000 år att anpassa sig efter en viss kost, vad fan spelar då de där 2 490 000 åren för roll? Just det, ingen alls.
Jag vidhåller dessutom fortfarande att du har absolut noll belägg för ditt påstående om att människans kost skulle ha varit till största delen baserad på kött under större delen av evolutionen. Svampar, nötter, frukter, grönsaker, bär, rötter - det finns hur mycket som helst som går att äta.

Du påstår att jag saknar belägg för mina påstående.
Jag hävdar att du saknar elementära kunskaper om endokrinisk och biologisk evolution.

Att olika människor trivs med olika typer av kost är självklart.
Det enda jag hävdar och är säker på är att jag mår utmärkt av att äta en kost som baseras på främst protein och fett.
Jag har aldrig fått så fina resultat av min träning (styrketräning och kampsport). När jag läste om Jonas Coltin (världsmästare på Triathlon) blev jag nyfiken trots att jag var lika skeptisk (okunnig) då.
Att gå från sockerförbrännare till fettförbrännare är det bästa valet jag kunde ha gjort. Mina värde är utmärkta. Immunförsvaret verkar må väldigt bra (har varit förkyld två gånger på två år).
Det är denna erfarenhet jag ville dela med mig.

Om du nu trivs med din kost är det bra för dig.
Men kom inte och påstå att jag saknar belägg.

Det är bara bra att vara nyfiken och testa och undersöka (nu menar jag naturliga förändringar och inte droger eller doping).

Som Bertrand Russell sa: "Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel"

Senast redigerat av eldslandet (2008-05-22 00:14)

Webbsida

eldslandet skrev:

Du påstår att jag saknar belägg för mina påstående.
Jag hävdar att du saknar elementära kunskaper om endokrinisk och biologisk evolution.

Och du säger inte emot att du saknar belägg för dina påståenden om forntida kost. Bra. För det är i mycket hög grad någonting man inte kan veta.
Det må vara hänt att jag saknar elementära kunskaper inom endokrinär evolution, men det är väl relativt irrelevant eftersom allt jag behöver ha koll på är hur det endokrina system vi besitter just nu fungerar, eller hur? Att nån som levde för 2 miljoner år sedan trivdes bra med en viss kost har inte så mycket med oss att göra.

Att olika människor trivs med olika typer av kost är självklart.
Det enda jag hävdar och är säker på är att jag mår utmärkt av att äta en kost som baseras på främst protein och fett.
Jag har aldrig fått så fina resultat av min träning (styrketräning och kampsport). När jag läste om Jonas Coltin (världsmästare på Triathlon) blev jag nyfiken trots att jag var lika skeptisk (okunnig) då.
Att gå från sockerförbrännare till fettförbrännare är det bästa valet jag kunde ha gjort. Mina värde är utmärkta. Immunförsvaret verkar må väldigt bra (har varit förkyld två gånger på två år).
Det är denna erfarenhet jag ville dela med mig.

Colting vann ultraman, det är inte samma sak som VM i triathlon. Det är bland annat en mycket längre sträcka en ett normalt triathlon. Men nog om det. Det är kul att det gick bra för dig och att du vill dela med dig av dina erfarenheter. Och visst fungerar låga kolhydrater för vissa. Men den stora majoriteten har det inte alls så bra.

Om du nu trivs med din kost är det bra för dig.
Men kom inte och påstå att jag saknar belägg.

Jo det är jättebra. Jag trivs med att trivas. Men saken är att du saknar belägg; jag kommer aldrig tro någon som försöker använda evolution till att bevisa hur vi ska leva idag. Ens om man lyckas bevisa exakt vilken kost i vilka proportioner folk åt för ex antal tusen år sedan kommer det fortfarande säga ganska lite om hur vi bör äta idag.

Det är bara bra att vara nyfiken och testa och undersöka (nu menar jag naturliga förändringar och inte droger eller doping).

Som Bertrand Russell sa: "Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel"

Jag har testat en massa saker, och är den första att göra det. Du tror väl inte jag hade uttalat mig om detta så bestämt om jag inte först hade satt mig in i det och testat en gång i tiden?=) Dessutom måste jag, som en liten sidonotis, undra hur pass säker Bertrand Russel kände sig på sitt uttalande när han gjorde det;)

Bl.a. så dricker Colting kolhydratlösningar när han tävlar ^^,. Optimal diet killen har. Det är ju så att man blir avundsjuk.

Eldslandet: Jag har aldrig sett några bevis för att det finns s.k. "sockerförbrännade" och s.k. "fettförbrännare", du kanske kan förklara detta och förklara hur det går till osv.?

(Har jag tur kanske det t.o.m. blir lite diskussioner kring Biokemi nu :D)

I Svea I skrev:

Bl.a. så dricker Colting kolhydratlösningar när han tävlar ^^,. Optimal diet killen har. Det är ju så att man blir avundsjuk.

Eldslandet: Jag har aldrig sett några bevis för att det finns s.k. "sockerförbrännade" och s.k. "fettförbrännare", du kanske kan förklara detta och förklara hur det går till osv.?

(Har jag tur kanske det t.o.m. blir lite diskussioner kring Biokemi nu :D)

Jag har testat att gå främst på fett och protein (kolhydratintag var minimalt) i drygt sex månader. Jag var förvånad av resultatet. Trodde i årtionde att man måste äta klohydrater annars orkar man inte träna eller leva. Så fel jag hade.

Sedan läste jag om NHE-kost (Rob Faigin: http://www.hormonalfitness.com/hormonal-fitness.htm)
Den kosten har jag testat under drygt ett år.
Detta innebär att jag fyller mina glykogendepåer (främst glukos från stärkelserika kolhydrater som fyller musklernas glykogen och inte leverns) två gånger per vecka. Jag laddar två ggr/vecka. Dagens sista måltid på onsdag och söndag. Vid dessa tillfälle håller man protein- och fettintag låga (pga insulinet). Veckans resterande måltider består av lax, makrill, tonfisk, kött, fågel, olivolja, linfröolja, kallpressad rapsolja, smör, ägg, en del nötter, en del grönsaker, några frukter.
Ikväll har jag kolhydratladdat med fullkornspasta, tomatsås och en härlig sallad.
Detta ger större frihet när det gäller kost och muskeltillväxten blir bättre. Man är en fettförbrännare till 95% så att säga. Glykogendepåena används i de sista jobbigaste rep

Jag följer också Robs träningsprogram "Hormonally Intelligent Exercise" (HIE), vilket är det bästa jag testat. Resistance Training som det kallas. "Training to failure" är kanon.

Senast redigerat av eldslandet (2008-05-22 01:42)

Massa blaj. Tar det imorgon. Nu ska jag dra en runk och sova.

Moderator

eldslandet: Såg att du undvek att mixa kolhydrater, fett och protein pga insulinet. Du är väl medveten om att protein ochså frisätter insulin. Mjölkproteiner frisätter ganska mycket dessutom. Vassle frisätter lika mycket som druvsocker.

Honn skrev:

eldslandet: Såg att du undvek att mixa kolhydrater, fett och protein pga insulinet. Du är väl medveten om att protein ochså frisätter insulin. Mjölkproteiner frisätter ganska mycket dessutom. Vassle frisätter lika mycket som druvsocker.

Helt riktigt.

Medan kolhydrater (som kan metaboliseras till glukos) är det primära makronutrient som stimulerar pankreas att utsöndra insulin, stimulerar protein främst utsöndring av hormonet glukagon i samma körtel.

Protein kan däremot också stimulera bukspottkörteln att utsöndra insulin. Denna effekt är dock cirkus 30% av den effekten som glukos har (#).

Insulinrespons till protein påverkas av tre faktorer:

- Aminosyra-profilen av proteinet. En biff, för exempel, som innehåller hög koncentration av lysin tenderar att vara mer insulingivande än andra proteinkällor.
- Den andra faktorn är fett. Om man äter fett samtidigt med protein då känner man sig mättad med en lagom mängd mat och inte alls dåsig efteråt. Äter man protein/kolhydrater eller enbart protein då kommer man att behöva en större mängd mat för att nå samma resultat och insulinutsöndringen kommer att vara mycket större. (Fett kan inte påverka pankreas).
-Tredje faktorn är relaterad till ditt påstående om vassle. Det har att göra med om maten har blivit processad. För exempel, köttfärsrätter är mer insulingivande än en stek eftersom köttfärsen tar mindre tid att smälta. Vassle däremot är mycket mer insulingivande än bägge och går in i blodomloppet mycket fortare. 

Äter man 20-50 gram protein (individuellt för olika individer) per måltid med en lagom mängd nyttigt fett då är insulinutsöndringen minimalt. Då får man en mättnadskänsla samtidigt som man täcker sitt energi- och proteinbehov.

Man är ute efter att optimera den anabola funktionen av insulin men att neutralisera det fettbildande egenskapet. Insulinets primära funktion är att föra glukos in i muskelcellen men också aminosyror och andra näringsämnen. Den effekten får man av en lagom dos protein (IGF-1). (##)

(#)The effect of protein ingestion on the metabolic response to oral glucose in normal individuals. PA Krezowski, FQ Nuttall, MC Gannon and NH Bartosh. American Journal of Clinical Nutrition.

(#)Metabolic response to glucose ingested with various amounts of protein. SA Westphal, MC Gannon and FQ Nuttall. American Journal of Clinical Nutrition.

(#)Insulin secretion after a protein and lipid meal in healthy subjects. Capani F, et al.  Boll Soc Ital Biol Sper.

(##)Insulin and growth hormone act synergistically to stimulate insulin-like growth factor-I production by cultured chicken hepatocytes. B Houston and IE O'Neill. Journal of Endocrinology

Senast redigerat av eldslandet (2008-05-22 15:04)

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB