Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Vekt bröst trots 2års träning

Registrerad: 2008-04-16

Har ett jäkla problem som jag aldrig verkar bli av med. Har tränat i 2 år snart men bröstet ser ändå sjukt otränat ut, och framförallt då mellan bröstena. Om man spänner eller drar ihop bröstet så ser man skelettkonturen skittydligt i normalt ljus vilket är mycket irriterande och man ser väldigt otränad ut.

Min brösträning för tillfället är såhär:
Måndag, Onsdag, Fredag: Bänkpress (Maxar 90, Kör 60kg 3set 10reps., 70kg 3set 10reps.) samt hantelpress och kör även sittande bröstpressmaskin (70kg 3set 10reps.)
Hoppas ni fattar min beskrivning.

Vad ska jag göra för att få bättre volym på bröstet, och då framförallt den "inre delen"?

Vill ni ha en bild lr nåt så säg bara till.

Senast redigerat av arseenal (2008-04-30 00:01)

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Testa variera dig, du kan inte ligga och köra 10or hela tiden. Kör en period bara 6or nu med mkt mera vikt. Sen testar du om 1-2 månader 10or igen.

Den inre delen går inte att träna separat, se till att hela bröstet växer. =)

Registrerad: 2007-08-20

Mitt tips:

Kör ej någon bröstövning på minst 2 veckor. Du lär vara övertränad.
Sluta maxa. Det är oftast kontraproduktivt. Kör inte heller forced /med hjälp av samma anledning.
Välj sedan en bröstövning per träningsdag.
Sikta på ca 20-40 repetitoner bröst vare pass.
Ex
5 set x 5 reps i sned hantelpress måndag
8 set x 3 reps bänkpress på onsdag.
2 set x 20 reps hantelsväng fredag.

Kör strikt och försök få kontakt i bröstmuskeln.

Mvh
/Dr.Demento

P.S
Vill du öka i muskelmassa /volym så måste du gå upp i vikt och då måste man äta mer än man gör av med. men det säger kanske sigsjälv.

Senast redigerat av Dr.Demento (2008-04-30 00:19)

Registrerad: 2003-11-07

Gå ner en massa i vikt på redskapen, typ halvera.
Sööööök kontakten, leta leta och leta, tills du hittar någon position där du verkligen använder bröstet vid pressövningar. Sen kör du så ett par gånger och sakta trappar upp vikten igen, utan att tappa kontakten.

Good luck!

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

arseenal skrev:

Har ett jäkla problem som jag aldrig verkar bli av med. Har tränat i 2 år snart men bröstet ser ändå sjukt otränat ut, och framförallt då mellan bröstena. Om man spänner eller drar ihop bröstet så ser man skelettkonturen skittydligt i normalt ljus vilket är mycket irriterande och man ser väldigt otränad ut.

Min brösträning för tillfället är såhär:
Måndag, Onsdag, Fredag: Bänkpress (Maxar 90, Kör 60kg 3set 10reps., 70kg 3set 10reps.) samt hantelpress och kör även sittande bröstpressmaskin (70kg 3set 10reps.)
Hoppas ni fattar min beskrivning.

Vad ska jag göra för att få bättre volym på bröstet, och då framförallt den "inre delen"?

Vill ni ha en bild lr nåt så säg bara till.

muskelfästena sitter där de sitter, och de flesta har en glipa mellan brösten, och de flesta vill "fylla ut" den inre delen. Grejen är att när muskelfibrerna grovnar så kommer glipan bli mindre. Det tar tid. Somliga har lätt att bygga bröst, andra har lätt för andra delar av kroppen. Så är det bara. Det tar tid att bygga muskler.

Sänk vikten tills du får bra muskelkontakt, jobba på tekniken, ät ordentligt och träna inte för ofta. Är t.ex. axlar och triceps överdimensionerade i förhållande till bröst så är det möjligt att du låter dem göra större delen av jobbet. Det är lättare (tycker jag) att isolera bröst om man bänkar med fötterna i luften så att korsryggen pressas mot bänken. Det är tyngre, men jag får bättre bröstkontakt.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Du har fått ett bra svar av Dr.Devil. Den där volymen ser ut att vara alldeles för hög (om du nu kör samma upplägg 3 dar i veckan). Om du konstant ligger på gränsen, eller är över den, på att vara övertränad så är det inte konstigt att inte muskeln växer. Har du ökat något i styrka senaste halvåret?

Registrerad: 2008-04-22

Träna ett par år till. Jag har tränat i mer än 4 år och maxar inte 100 i bänken. Jag rehabtränade förvisso i 8 månader och fick sedan öka långsamt långsamt, men ändå. Klagar jag för det? Nej. Man är olika och kan inte bli bra på allt. Det är bara att nöta på. Varken TS eller jag är ensamma om sådana här problem. Det finns många andra. bara se sig om i gymen! Däremot lär man sig ett och annat, exempelvis att jag inte har anlag att bli bra i bänk. Då får man anpassa sig efter det helt enkelt. Volym går att bygga ändå, och det finns olika bröstövningar. Så är det!

Senast redigerat av Frank Tommy (2008-04-30 13:27)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Pressa med stopp. Studsar du (som jag gjort i typ hela mitt liv) så kommer du överbelasta axlar och framförallt triceps. Kör du med paus i bottenläget kommer bröst aktiveras mycket, mycket mer.

Registrerad: 2008-04-17

3 pass i veckan kan ju också vara förmycket, du kanske inte hinner återhämta dig fullt. Själv kör jag 1 pass i veckan och får bra volym ökning.
Prova andra bröstövningar som: Hantelpress, Flyes, Peckdeck, Bröstpress i maskin, Cable cross over.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB