Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Cybercowboy skrev:
Varför måste du räkna kalorier? Det är ju bara jobbigt, och det behövs i 9 fall av 10 inte. Gå efter vågen, spegeln och måttbandet istället.
Ja, men jag har försökt det och det känns aldrig som om det händer något=(. Ska mäta imorgon dock så att jag vet hur jag ligger till.
Lajne skrev:
Nu ska vi inte vara sådana; nån exakt räkning behövs visserligen knappast men vi ska ju inte underskatta den makt som ligger i att kunna göra ett överslag. Det kan trots allt slå på rätt mycket annars, och det är inte kul att se resultaten gå om intet bara för att man hade noll koll. Du verkar mer och mer emot optimalt tänkande på senaste cyber, är det en ändring i attityd eller något som alltid har legat inom dig?
Nja, men jag väljer att försöka förmedla information som riktar sig till rätt punkter. Det ger liksom ingenting att börja fintrimma, när man inte har grunderna klara för sig. När man har det, så kan man börja trixa med de små parametrarna. Nu är iofs inte kaloriräkning/vägning direkt optionani....men ja, det var ett svar på din fråga förhoppningsvis iaf.
Inget som är specifikt riktat till Ljuvligt vill jag påpeka.
Senast redigerat av Cybercowboy (2008-04-24 21:05)
Ljuvligt skrev:
Ja, men jag har försökt det och det känns aldrig som om det händer något=(. Ska mäta imorgon dock så att jag vet hur jag ligger till.
Vad är det som inte händer?
Cybercowboy skrev:
Ljuvligt skrev:
mitt fett vill inte försvinna =( *gråter*
nä men jag tycker att det tar en himla tid och känner ändå att träningen går framåt och då återstår ju bara maten.
Senast redigerat av Ljuvligt (2008-04-24 21:16)
Ljuvligt skrev:
Cybercowboy skrev:
Ljuvligt skrev:
mitt fett vill inte försvinna =( *gråter*
nä men jag tycker att det tar en himla tid och känner ändå att träningen går framåt och då återstår ju bara maten.
Du väger inte så mycket för din längd, så du lär inte ha så mycket fett. Då blir det mycket jobbigare :)
Slänga upp en bild kanske?
Mja, om du vill droppa lite fett är det maten som måste fixas ja. Börja med att byta ut lite kolhydrater mot grönsaker istället. Det är det enklaste man kan göra, och det ger oftast resultat.
Cybercowboy skrev:
Mja, om du vill droppa lite fett är det maten som måste fixas ja. Börja med att byta ut lite kolhydrater mot grönsaker istället. Det är det enklaste man kan göra, och det ger oftast resultat.
ja, får väl ta och bli en kanin och bara äta grön. Körde väldigt mycket wok ett tag, självklart med protein. Får gå tillbaka till det igen. Tack för alla tips=)!
Tänk på att du behöver kolhydrater för att du ska prestera bra, så uteslut dem inte helt.
Körsåräryker nu 
Cybercowboy skrev:
Tänk på att du behöver kolhydrater för att du ska prestera bra, så uteslut dem inte helt.
Körsåräryker nu http://www.kolozzeum.com/forum/images/smilies/whip.gif
haha jag ska=D.
Cybercowboy skrev:
Det ger liksom ingenting att börja fintrimma, när man inte har grunderna klara för sig. När man har det, så kan man börja trixa med de små parametrarna. Nu är iofs inte kaloriräkning/vägning direkt optionani...
Det är lite det jag menar. Har man tid och ork till det är det absolut något man ska göra i mitt tycke, det är inte svårt att skaffa sig en uppfattning som slår på ~100 kcal fram och tillbaka, och det är oerhört mycket mer exakt än att bara köra på känsla och ger iaf för mig därmed också ett mycket exaktare resultat. Och det kan verka som att jag hijackar tråden för en onödig diskussion, men vad jag vill komma till är att du, Ljuvligt, absolut ska börja just skaffa dig koll på mängden kalorier du äter och gör av med. Det gör saker och ting enklare, faktiskt:)
Lajne skrev:
Cybercowboy skrev:
Det ger liksom ingenting att börja fintrimma, när man inte har grunderna klara för sig. När man har det, så kan man börja trixa med de små parametrarna. Nu är iofs inte kaloriräkning/vägning direkt optionani...
Det är lite det jag menar. Har man tid och ork till det är det absolut något man ska göra i mitt tycke, det är inte svårt att skaffa sig en uppfattning som slår på ~100 kcal fram och tillbaka, och det är oerhört mycket mer exakt än att bara köra på känsla och ger iaf för mig därmed också ett mycket exaktare resultat. Och det kan verka som att jag hijackar tråden för en onödig diskussion, men vad jag vill komma till är att du, Ljuvligt, absolut ska börja just skaffa dig koll på mängden kalorier du äter och gör av med. Det gör saker och ting enklare, faktiskt:)
Ja, jag börjar tro det. Men har du något knep på hur/ var jag kan börja lära mig?
Läs på paketerna när du lagar mat. Börja gärna med enklare maträtter, det första jag nånsin räknade på var makaroner och köttbullar där vikten av en dl makaroner ju är förutbestämd (50g för idealmakaroner om jag inte missminner mig;)) och köttbullarna tömde jag bara ett paket av i stekpannan:P
Ju fler ingredienser du har i ju jobbigare blir det ju, men vad jag iaf kan säga för min del är att det är enklare att föresätta sig att måltiden ska innehålla en viss mängd kcal och sedan anpassa ingredienserna efter det än att laga en måltid och sedan beräkna kalorierna i vad man lagade:P Lite svårare om man lagar mat till fler än sig själv naturligtvis, men hela grejen går (eller gick, gör ju inte det längre) ut på att skaffa mig tillräckligt med koll för att kunna höfta ihop sakers innehåll med ögonmåttet till hjälp. Att äta på snabbmatskedjor gör också saken lättare, då de i princip alltid har kaloriförteckningar över sin mat. Eller ja, inte din lokale kebab/pizzagubbe då alltså, men de lite större kedjorna:)
Har mätt mig nu på morgonen och vägt mig, allt innan frukost.
vikt:58,4 kilo (gått upp, skit med)
vader(tjockaste delen): 32 cm
låren (tjockaste delen): 51,5 cm
höften/rumpan: 92,5 cm
Smalaste delen runt magen/ midjan: 68 cm
biceps (spänd): 26,5 cm
Lajne skrev:
Läs på paketerna när du lagar mat. Börja gärna med enklare maträtter, det första jag nånsin räknade på var makaroner och köttbullar där vikten av en dl makaroner ju är förutbestämd (50g för idealmakaroner om jag inte missminner mig;)) och köttbullarna tömde jag bara ett paket av i stekpannan:P
Ju fler ingredienser du har i ju jobbigare blir det ju, men vad jag iaf kan säga för min del är att det är enklare att föresätta sig att måltiden ska innehålla en viss mängd kcal och sedan anpassa ingredienserna efter det än att laga en måltid och sedan beräkna kalorierna i vad man lagade:P Lite svårare om man lagar mat till fler än sig själv naturligtvis, men hela grejen går (eller gick, gör ju inte det längre) ut på att skaffa mig tillräckligt med koll för att kunna höfta ihop sakers innehåll med ögonmåttet till hjälp. Att äta på snabbmatskedjor gör också saken lättare, då de i princip alltid har kaloriförteckningar över sin mat. Eller ja, inte din lokale kebab/pizzagubbe då alltså, men de lite större kedjorna:)
Bah, jobbigt! Men jag ska försöka. Jädrar ett paket köttbullar =O! Men om jag ska käka yoghurt så läser jag och kollar på paketet hur mycket kolhydrater och sen multiplicerar jag med antalet gram kolhydrater med 4 kcal (har jag för mig) och sen 9 kcal per gram fett och sen 4 kcal per gram protein. Flumit blev det nu. Men är jag fel ute eller är det så man gör?
Roligt med en tjejjournal!
Har precis käkat frukost nu och tänkte börja, men någon (vem?) hade gjort det lätt för mig. På alla paket som jag använder på morgonen fanns kcal uträknade för x-hundra gram. Det var ju nice. Men har iallafall fått i mig:
50 gram (fake) fullkorns havrefras: 165 kcal.
300 gram viktväktaryoghurt: 165 kcal.
100 gram färskpressad jordgubbs och apelsin juice: 50 kcal.
Totalt: 380 kcal.
Plus en massa vitaminer och annan skit.
Slängde i mig en powerbar vid 12, var lite hungrig: 228 kcal.
Ett mellamål till vid 15.00, (hungrig idag=/): 200 kcal.
Totalt idag (så länge): 808 kcal.
Känns som om jag åt ganska mycket, men är iof väldigt mätt just nu.
Muslemania: =D, desamma, jag följer din varje dag.
Senast redigerat av Ljuvligt (2008-04-25 15:18)
Kul att du kikar in hos mig! Ett kg är inte mkt och har du skött kosten kan det ju omöjligen vara fett du gainat! Men jag VET hur det är att ställa sig på vågen och se det där enda kg känns som tusen ibland=P Ett bra program för kcal räkning är formfixaren som finns att ladda ner på nätet!
Ha en bra dag!
Muslemania skrev:
Kul att du kikar in hos mig! Ett kg är inte mkt och har du skött kosten kan det ju omöjligen vara fett du gainat! Men jag VET hur det är att ställa sig på vågen och se det där enda kg känns som tusen ibland=P Ett bra program för kcal räkning är formfixaren som finns att ladda ner på nätet!
Ha en bra dag!
Ja, då känner man för att lägga ner hela skiten, men icka nu jädrar=). Aha, ska kika in och ladda ner det programmet mär jag kommer hem igen. Tack desamma=).
Ljuvligt skrev:
biceps (spänd): 26,5 cm
Nu vet jag inte hur länge du har tränat, men tänk på att man brukar binda en hel del vätska när man börjar styrketräna. Det är därför det är bra att använda måttband/spegel istället då vågen kan luras en del.
Och angående innehållsdeklarationer så är de alltid angivna med Kcal per 100g på produkten.
Ljuvligt skrev:
Bah, jobbigt! Men jag ska försöka. Jädrar ett paket köttbullar =O! Men om jag ska käka yoghurt så läser jag och kollar på paketet hur mycket kolhydrater och sen multiplicerar jag med antalet gram kolhydrater med 4 kcal (har jag för mig) och sen 9 kcal per gram fett och sen 4 kcal per gram protein. Flumit blev det nu. Men är jag fel ute eller är det så man gör?
Helt fel:) Där står antal kcal per 100g och det använder du (en kolhydrat är inte alltid exakt 4kcal ett gram fett är inte alltid exakt 9kcal, ett gram protein är inte exakt alltid 4kcal). Det multiplicerar du med hur många hekto du använder. Yoghurtpaket brukar innehålla 1000g och inte en liter, så där är det lätt att räkna totalt innehåll, och med andra saker som t.ex. mjölk går det ganska bra att höfta och säga att 1dl mjölk = 100g, gör ingen större skillnad. Allt annat får man ju väga om man vill ha det noggrant eller bara köpa paket av den storleken att man kan dela dem i 2 eller 4 lika delar och räkna ut innehållet i varje del utifrån totalen, om du förstår vad jag menar.
Senast redigerat av Lajne (2008-04-25 10:36)
Lajne skrev:
Ljuvligt skrev:
Helt fel:) Där står antal kcal per 100g och det använder du (en kolhydrat är inte alltid exakt 4kcal ett gram fett är inte alltid exakt 9kcal, ett gram protein är inte exakt alltid 4kcal). Det multiplicerar du med hur många hekto du använder. Yoghurtpaket brukar innehålla 1000g och inte en liter, så där är det lätt att räkna totalt innehåll, och med andra saker som t.ex. mjölk går det ganska bra att höfta och säga att 1dl mjölk = 100g, gör ingen större skillnad. Allt annat får man ju väga om man vill ha det noggrant eller bara köpa paket av den storleken att man kan dela dem i 2 eller 4 lika delar och räkna ut innehållet i varje del utifrån totalen, om du förstår vad jag menar.
Typiskt, jag som började tänka att det kanske inte var svårt. Men jag tror att jag fattar, måste nog bara komma in i att. Har ställt fram vågen så att den står framme, så att jag inte glömmer bort att väga.
Cybercowboy skrev:
Ljuvligt skrev:
biceps (spänd): 26,5 cmNu vet jag inte hur länge du har tränat, men tänk på att man brukar binda en hel del vätska när man börjar styrketräna. Det är därför det är bra att använda måttband/spegel istället då vågen kan luras en del.
Och angående innehållsdeklarationer så är de alltid angivna med Kcal per 100g på produkten.
Jag har väl tränat hårt sen i slutet av oktober förra året, men annars kan jag ju hoppas att det endast är muskler som jag lagt på mig;). Får mäta en gång i veckan, för oftare än så känns kanske onödigt?!
Jopp, 1 gång i veckan räcker.
Gör som jag sagt med kolhydraterna/grönsakerna, och håll en i övrigt bra kost så kommer det här gå bra. Försök hålla ett ganska högt protein-intag också, för att ge bra förutsättningar för mukklorna.
Ljuvligt skrev:
Typiskt, jag som började tänka att det kanske inte var svårt. Men jag tror att jag fattar, måste nog bara komma in i att. Har ställt fram vågen så att den står framme, så att jag inte glömmer bort att väga.
Det jag skrev var iofs jävligt mycket enklare än att behöva räkna ihop alla makronutrienter för sig...
Lajne skrev:
Ljuvligt skrev:
Det jag skrev var iofs jävligt mycket enklare än att behöva räkna ihop alla makronutrienter för sig...
Äsch det är väl mest det att komma igång och få grepp om att och fatta vad man ska göra. Det andra sättet trodde jag att jag fattade, men ikke=)! Ska räkna ut mitt basalabehov nu med , men har svårt att veta hur mycket jag ska multiplicera med. Var man ligger mellan 1,2-2.