Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Förkylningsvirus och bakterier

Registrerad: 2003-11-07

Hur länge kan ett förkylningsvirus eller en magsjuke bakterie överleva och utgöra smitta på, säg ett papper eller en bit tyg?
Hur länge kan de överleva under, säg naglarna?

Frågan kan låta märklig, men jag utsätts mycket för smittämnen i mitt arbete, och jag funderar på om mina kläder, handskar etc är fria från smittämnen dagen efter arbete.

Vågar jag bita på mina naglar 24 timmar efter att jag jobbat!?

Hejs svejs!

Registrerad: 2003-11-07

Hittade detta efter att jag googlat lite:

Smittämnens överlevnad på rumsyta:

Herpesvirus 1 tim
Förkylningsvirus 2 tim
HIV 2 dygn
Hepatit B 6 månader
Tarmbakterier mindre än 2 dygn
Gula stafylokocker minst en vecka

Intressant fakta, jag riskerar inga virusförkylningar som det ser ut, men väl magsjuka.

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

kanske dags att sluta bita på naglarna nu? ;)
Håller med dig om att det var intressant! :)
Vad jobbar du som?

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

bit hur mycket du vill på naglarna, men tvätta händerna ordentligt innan med en tvål som tar livet av dom hemska virusen och bakterierna. det är något som jag rekomenderar att du gör till en vana, eftersom det är ohygieniskt och i ditt fall kan vara rentav farligt att göra (eller att inte göra).

Från: Bromma
Registrerad: 2008-02-09

zartok skrev:

bit hur mycket du vill på naglarna, men tvätta händerna ordentligt innan med en tvål som tar livet av dom hemska virusen och bakterierna. det är något som jag rekomenderar att du gör till en vana, eftersom det är ohygieniskt och i ditt fall kan vara rentav farligt att göra (eller att inte göra).

Finns det tvål som tar livet av virus?

Registrerad: 2007-08-20

woplap skrev:

zartok skrev:

Finns det tvål som tar livet av virus?

Nej, inte vanligt tvål. Handsprit dödar många bakterier och virus men exempelvis calicivirus (vinterkräksjukans) dödas inte ens av handsprit.

Men visst skall man tvätta händerna med tvål och vatten och undvika peta sig i öron, ögon eller näsa, speciellt under förkylningstider. Man får bort mycket av patogenerna främst genom att de spolas av. Det kräv ett visst antal virus/bakterier för att man skall bli infekterad så håller man ner antalet patogener genom att tvätta händerna ofta så minska man risken att smitta sigsjälv och andra. 

Mvh
/Dr.Demento

Senast redigerat av Dr.Demento (2008-04-21 23:40)

Från: Uppsala
Registrerad: 2007-12-04

Handsprit dödar mycket, dock beroende på: Alkohol%, hur länge man har det på handen och volymen handsprit.

http://microbiology.suite101.com/articl … _cleansers

Bra och lättläst länk om handspritens funktion och hur den dödar bakterier och virus.

Läste ett roligt citat på en sida när jag googlade också.. "How does alcohol kill bacteria?".. Ett svar var "By killing their liver".. Lite humoristiskt:)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB