Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Tjooff.
Johannes Nyberg heter jag. 19 år (fyller år idag faktiskt), 189 cm lång och väger runt 100 kg atm.
När jag var 16 sprang jag Göteborgsvarvet på 1,36 (startade i elfte startled, dvs det sista). Vägde då ca 75 kg och tränad varje dag typ. Jag var elitorienterare ett tag, därav min löpkapacitet.
Anledningen till min viktuppgång är ett styck skadat knä. Tog 1 år innan jag kunde träna ordenligt igen. Men jag orkade inte med det, så då slutade man träna i stort sett och så åt man lite dåligt.
Och nu är man här. ;o
Hur som helst. Jag och min bror ska göra en Svensk Klassiker nästa år har vi bestämt. Så, jag har börjat träna och äta nyttigare.
Fast, jag ska hålla koll på det också. Allt jag stoppar i mig ska antecknas. All träning antecknas, kör med en Polar s610i när jag tränar. Så puls och antal kalorier har man full kontroll på.
Har slutat med allt godis, läsk, kakor, dålig mat osv. Bara detta borde hjälpa tycker man ;o
Hur som helst. Kör väldigt mkt olika träningar atm. Spinning, simmning, rullskidor, promenader, löpning och styrketräning. Jag har en gång kunnat springa långt och länge, då kan jag komma dit igen. Ska även nästa vecka börja med en två veckor lång viktminskningskur. Jag vill förlora 5-6 kg innan jag börjar löpträna ordenligt. Vill inte att min gamla skada slås upp igen. Vore tråkigt.
Det var 1 månad sen vi bestämde oss. Har tappat i vikt redan.
Så, detta får väl bli min träningsdagbok på nätet. Har en mer avancerad på datorn då jag kör i Polar Precision Performance.
Hoppas att ni vill följa min väg framåt och ge lite roliga och nyttiga tips.
-NybZ
Fredag 18/4:
Spinning 45 min.
Snittpuls: 165 ;o
Lördag 19/4:
Gång 60 min.
Söndag 20/4:
Gång 60 min.
Har inte haft tid till att träna något seriöst under helgen. Har varit hos mina föräldrar och tog inte med mig träningskläde reftersom det är en bit att åka. ;o
Måndag 21/4
Rullskidor 30 min.
Köra in pjäxorna lite, finslipa lite på tekniken i upp/nerförs backe.
Styrka ~30 minuter.
Smidighetsövningar: 10 min
Balansövningar 10 min
Plankan: 6 x 30 sek
Situps: 5 x 20
Benlyft: 10 x 3
Utfallssteg: 6 x 15
Gång 50 minuter..
Till och från träningen. Behagligt tempo.
Har länge väntat på morgondagen.. Jag ska börja min löpträning igen. Som ni alla vet ska jag göra en klassiker. Men jag har tappat alla mina löpmuskler.
Vilket är det bästa sättet att bygga upp dom på (förutom att springa då)?
Är det korta pass i början eller långa plågsamma som gäller?
Skulle gärna vilja ha lite tips. Funderar fortfarande på hur jag ska lägga upp min löpträning.
Senast redigerat av NybZ (2008-04-21 21:36)
Tisdag 22/4
Löpning: 2,5 km.
Tid: 15,26
Hastighet: 6,10 min/km
Snittpuls: 172
Första löppasset på evigheters evigheter. Kändes förhållandevis bra ändå. På slät mark gick det lättare än förväntat men det var riktigt plågsamt i uppförsbackarna.
Nytt löppass på torsdag.
hej! vad kul att du har börjat träna :-) , Jobbigt med knäproblem, har själv haft besvär.
Jag ska försöka att svara så gott jag kan om löpningen.
Eftersom du inte har löptränat mkt innan nu pga av skadan (om jag har förstått det rätt) är mitt förslag att börja lugnt . 2-3 km är lagom 1-2 gr i veckan i några veckor. Tycker inte att du ska maxa och köra järnet med en gång. . Sedan kan du cykla, simma m.m. för att få upp konditionen yttligare och få musklerna att vänja sig ( sp vid cykling)
Men börja lugnt med löppassen annars blir det lätt att du skadar dig eller lik. Efter hur det känns kan du öka km. Hoppas det var lite till hjälp. :)
Lycka till
mvh
Spice
spicegirl_17 skrev:
Eftersom du inte har löptränat mkt innan nu pga av skadan (om jag har förstått det rätt) är mitt förslag att börja lugnt . 2-3 km är lagom 1-2 gr i veckan i några veckor. Tycker inte att du ska maxa och köra järnet med en gång. . Sedan kan du cykla, simma m.m. för att få upp konditionen yttligare och få musklerna att vänja sig ( sp vid cykling)
Men börja lugnt med löppassen annars blir det lätt att du skadar dig eller lik. Efter hur det känns kan du öka km. Hoppas det var lite till hjälp. :)
Lycka till
mvh
Spice
Okej okej. Tack för hjälpen.
Jo, ska börja lungt som du sa. Jag försöker variera träningen så mycket som möjligt. Kör blandat rullskidor, löpning och cykel nu.
Vill vänja kroppen lite först. Sen köra lite mer seriös träning.
Simmningen ska jag trycka in i programmet snart. :)
ja, variation är riktigt bra!. Vet ej dock hur du gör md styrketräningen (för ben) men tycker du kan börja lätt och träna det med. Så musklerna vänjer sig. Lyckost dig som kan åka rullskidor, rullskridskor har jag testat vilket är bra efter min skada men herregud, det är bambi på hal is känns det som. Jag har så svårt för det :-P
Om du har några andra frågor så kan du gärna fråga, så ska jag svara så gott jag kan :)
/ spice
spicegirl_17 skrev:
ja, variation är riktigt bra!. Vet ej dock hur du gör md styrketräningen (för ben) men tycker du kan börja lätt och träna det med. Så musklerna vänjer sig. Lyckost dig som kan åka rullskidor, rullskridskor har jag testat vilket är bra efter min skada men herregud, det är bambi på hal is känns det som. Jag har så svårt för det :-P
Om du har några andra frågor så kan du gärna fråga, så ska jag svara så gott jag kan :)
/ spice
Trevligt att folk vill hjälpa till. Det motiverar en verkligen.
Jo, rullskidor kan vara ett rent helvete, om man får säga så. Tar ett tag att lära sig tekniken. Men när man väl kan det är det underbart att ut och åka.
Styrketräningen för benen vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Förmodlgien får man ta sig till gymmet för att lösa det. Om ni inte har några roliga övningar man kan köra hemma?
- NybZ
japp, jag hjälper gärna till som sagt.. jag tycker det ser så snyggt ut när man bara glider fram. Men som man brukar säga: man blir bra på det man tränar :)
angående styrkan: Det beror lite på ditt knäproblem, var det längesedan det gick över? och vad hade du för problem?
Ta det lugnt med knäböjen isåfall .Tycker heller inte du ska köra benspark. Utan vanliga knäböj + utfallsteg och se till att inte knät vinklas över foten utan håll den i 90 grader. Baklår kan du köra i maskin det påverkar inte knät så mycket.
• utfallsteg
• knäböj
• baklår
• vader
•tåhävningar
som sagt, måste veta om det var längesedan knäproblemet eller nyss för att ge dig mer övningar.
-spice
Okej, det var två och ett halvt år sen själva skadan inträffade. Ett ledband i knäet som nästan gick av. Bara en överansträngning av högsta grad. Det bara small till liksom.
1,5 år sen skadan var fullt läkt. Har inte haft ont sen dess. Dessutom skaffat både specialgjutna inlägg till skorna mot min pronering (Paul Ipsen kanske många känner till).
Så själva knäet är inget problem. :)
oki, men det låter bra att det är bättre :)
ja men då tycker jag du kan köra knäböj, benspark alla det vanliga övningarna. Men fråga gärna på gymmet så får du mer et specifikt program som du kan köra :D
men som sagt löpning 2-3 ggr i veckan med början 2 km och sedan arbeta dig uppåt. tycker inte du ska börja köra intevaller än. Utan bygg upp en hyffsad grund och löpstyrka. Dock kan du ju köra intervaller på cykel!
Sammanfattning: Långlöpning 3-4 veckor 1-2 ggr /veckan . Öka sedan km (om du inte vill göra det tidigare , att du känner du klarar det) men skynda långsamt :) benstyrka 2 ggr i veckan tycker jag är bra. Fråga på gymmet eller kolla runt lite här på forumet om program :) vill inte kommentera det så jätte mkt hur många sets + reps du ska göra och vilka övningar för det finns andra som de bättre här. Dock tycker jag att t ex 10x3 är lagom till att börja med.
t ex: benspark 10x3 (på en sådan vikt du vet att du klarar 30 st sammanlagt)
tåhävningar
knäböj
benpress
marklyft
baklår
och sedan förstås: en bra kost :D
lycka till
Spice
Jag vet i närheten av ingenting om träningen som behövs för en svensk klassiker, men nånting i ditt första inlägg slog mig som om du har en vilja som kommer göra så att det kommer gå bra för dig. Så jag tänkte bara säga lycka till:)
Vilken sorts knäskada förresten?
NybZ skrev:
Okej, det var två och ett halvt år sen själva skadan inträffade. Ett ledband i knäet som nästan gick av. Bara en överansträngning av högsta grad. Det bara small till liksom.
1,5 år sen skadan var fullt läkt. Har inte haft ont sen dess. Dessutom skaffat både specialgjutna inlägg till skorna mot min pronering (Paul Ipsen kanske många känner till).
Så själva knäet är inget problem. :)
:)
;) Det krävs en hel del träning för en klassiker. De olika momenten säger dig kanske lite mer:
9 mil skidor
300 km cykel
3 km simmning
30 km löpning.
Man måste ha väldigt mkt träning inom de olika momenten för att man ska orka. Men jag ser fram emot det. :)
Att köra en svensk klassiker låter som en vansinnig idé. Jag gillar den. Lycka till!
shit, ja visste inte att det gick ut på det :O vad coolt !!
ja, det är väl bara att börja löpträna simma cykla o skidor hehe :P men igen, ta det lugnt med löpningen ibörjan .
hoppas du klarar d, ska bli intressant att följa :)
/ spice
Onsdag 23/4
Spinning:
Tid: 45.06
Puls Snitt: 165
Puls max: 186
Skönt att cykla bort den träningsverk man skaffade sig i benen från gårdagens "långa" löppass. Ett lungt och behagligt pass. :)
NybZ skrev:
floppix skrev:
...massa text...
hehe, sånn avancerad vetenskap är jag inte inne på ännu :)
Du har gott om tid på dig att komma dit! Funderat på att plugga idrott el. träningslära el. fysiologi eller liknande?
Lycka till med Klassiker-satsningen, du vet väl att det är just cykel på tänkta vätterncykeln som oftast är absolut mest givande att nöta? Ser fram emot att se dig logga distanspass á 4-5 tim rumpnötande på racer snart! :)
floppix skrev:
NybZ skrev:
floppix skrev:
...massa text...
hehe, sånn avancerad vetenskap är jag inte inne på ännu :)
Du har gott om tid på dig att komma dit! Funderat på att plugga idrott el. träningslära el. fysiologi eller liknande?
Lycka till med Klassiker-satsningen, du vet väl att det är just cykel på tänkta vätterncykeln som oftast är absolut mest givande att nöta? Ser fram emot att se dig logga distanspass á 4-5 tim rumpnötande på racer snart! :)
hehe. :) nej, jag har inte gjort det. Det hade varit kul kanske, lite sent nu dock. Har redan sökt skola till hösten.
Tack ska du ha. Det ska bli kul det här.
I och med att jag börjar från noll så kommer det bli riktigt intressant att följa min väg (tycker jag iaf).
Cykel har jag inga problem med. Har cyklat mkt i mina dagar. Det är mest timmarna på sadeln som oroar mig. Men som sagt, det är mkt tid dit. :) Mycket tid = många roliga och jobbiga träningspass.
Äh, sluta nu din gamle orienterare, du börjar INTE från noll (sa hon som vet, efter att ha mött objekt som inte kan lyfta överkroppen från golvet. dvs. inte klarar att utföra en enda sit-up)
floppix skrev:
Äh, sluta nu din gamle orienterare, du börjar INTE från noll (sa hon som vet, efter att ha mött objekt som inte kan lyfta överkroppen från golvet. dvs. inte klarar att utföra en enda sit-up)
ehehe, jämfört med innan så är det inte långt borta. Men okej. Inte från noll. Men det är lång långt från toppen :D :D
Torsdag 24/2
Den värst träningsverken har släppt i benen. Känns dock lite om man börjar springa.
Löpning.
Tid: 13,11
Sträcka: 2,5
Maxpuls: 196
Snittpuls: 179
Samma runda som den 22/4. Mer än 2 minuter bättre tid. men oj oj oj så mycket jobbigare det kändes. Totalt slut när jag kom imål.
Pulsen var väldigt hög. Men jag orkade ta mig runt fortare än sist :) + att jag hade lite träningsverk kvar i benen..
Positivt! :D
Senast redigerat av NybZ (2008-04-24 16:03)
NybZ skrev:
;) Det krävs en hel del träning för en klassiker. De olika momenten säger dig kanske lite mer:
9 mil skidor
300 km cykel
3 km simmning
30 km löpning.
Man måste ha väldigt mkt träning inom de olika momenten för att man ska orka. Men jag ser fram emot det. :)
Tycker du ska tänka på hur lång tid varje gran tar istället för km/mil. Det där kommer du klara lätt!
jeppo99 skrev:
NybZ skrev:
9 mil skidor
300 km cykel
3 km simmning
30 km löpning.
Man måste ha väldigt mkt träning inom de olika momenten för att man ska orka. Men jag ser fram emot det. :)Tycker du ska tänka på hur lång tid varje gran tar istället för km/mil. Det där kommer du klara lätt!
Hehe, man kan se det på många sätt. :) Just nu ser jag det som en rejäl utmaning med ett mål på att bara ta mig runt.