Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 5 6  

NybZ träningsdagbok Limited Edition

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

:D Ja, det har gått bra. Det känns ljusare ut på många fronter. Det man har mest nytta av, löpningen, har kommit igång bra. :)
Framöver blir det lite cykelpass blandat med simmning ;o :)

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Hoppsan, hade totalt missat denna tråd! :)  Men otroligt vilka framsteg du har gjort på löpningen sen du började. Klassikern nästa år fixar du lätt, speciellt som du redan nu börjar träna flera discipliner. Kolla gärna min hemsida för hur en klassiker kan gå till, länk finns på min tråd.

Tänk bara på tumregeln att öka löpdosen med högst 10 % i veckan, det kan vara trist men du tjänar på det. Det är hysteriskt lätt att träna sönder sig på löpning, speciellt om man som du har sprungit mycket förut.... Iom att du kör massa annat så kan du köra det. Bra att du kör rullskidor, rullskidor är the shit när det gäller Vasaloppet, iaf söder om Svappavaara.

Hur ser din plan ut, vad kör du på en vecka osv?

Webbsida

Kalle Löpare skrev:

Hoppsan, hade totalt missat denna tråd! :)  Men otroligt vilka framsteg du har gjort på löpningen sen du började. Klassikern nästa år fixar du lätt, speciellt som du redan nu börjar träna flera discipliner. Kolla gärna min hemsida för hur en klassiker kan gå till, länk finns på min tråd.

Tänk bara på tumregeln att öka löpdosen med högst 10 % i veckan, det kan vara trist men du tjänar på det. Det är hysteriskt lätt att träna sönder sig på löpning, speciellt om man som du har sprungit mycket förut.... Iom att du kör massa annat så kan du köra det. Bra att du kör rullskidor, rullskidor är the shit när det gäller Vasaloppet, iaf söder om Svappavaara.

Hur ser din plan ut, vad kör du på en vecka osv?

:) Ja, det har gått nästa för snabbt fram ibland. Men jag ökar inte löpningen mer nu på ett tag. 60 min är lagom och man hinner inte så långt.
Iom att jag har min kropp som hinder (väger för mycket fortfarande) så kör jag mycket variation i början. Vill ju inte gå sönder direkt.

Min plan är att nå 100 - 150 mil på rullskidor och skidor tilsammans innan vasaloppet. Jut nu kör jag inte så mycket då jag tar studenten om 2 veckor och har mycket att göra i skolan. Men efter det blir det väl 2 pass a 2 mil i veckan max. :)

Webbsida

Fredag 16/5:

Cykel.
Tid: 24:48
Sträcka: 12,013 km
Snitthastighet: 27,9 km
Maxhastighet: 41,9
Snittpuls: 154
Maxpuls: 176
Energiförbrukning: 432 kcal

Första riktiga cykelpasset med min nya cykel. Skor och allt sitter perfekt. Ingen lång runda dock, har ju sagt att jag ska börja försiktigt. Blir dock runt 2 mil i framtiden.
Ville bara mäta min rullskiderunda för att få ut en exakt sträcka. :)

Webbsida

Fredag 16/5:

Pass 2:

Löpning; Fartlek. Jogga 5 min spring 5 min.
Tid: 35:25 (20 min löpning, 15,25 min gång)
Sträcka: 5 km
Hastighet: 7,05 min/km
Snittpuls: 143
Maxpuls: 169 (jobbig backe i början) :D
Energiförbrukning: 545 kcal

Andra passet idag. Första passet var inte så jobbigt och det kändes bra i kroppen. Bestämde mig för att träna fartlek i minst 30 min.
Sprang lungt hela vägen och märkte hur mycket bättre man blivit på någon vecka bara. Hade som mål att ha en snittpuls på runt ~140 och det gick ju bra.
Kom också på varför jag har ont i vaden. Har haft mina nuvarande löparskor i ca 2 år. >.<
Ett par löparskor håller i ca 100 mil. Och det kan jag säga att det är dom över för längesen. Tränade ganska mycket sommaren 2006 med dom nämligen.
Så dämpningen och proneringsstödet är helt slut. Måste med andra ord skaffa nya löparskor. :)

Registrerad: 2008-03-24

looking good NybZ ! :) roligt att du har fått så bra resultat på kort tid! Ja, löparskorna måste du verkligen byta ut! Det är viktig sådant!! Kör hårt!
/spice

Från: Falun
Registrerad: 2006-05-31

Har missat denna tråd helt, men ritkigt kul att hitta den och läsa om din träning. Kul med en satsning mot en klassiker, själv håller jag på med en just nu. Jag har avverkat vasaloppet och tränar för fullt för vättern nu:) Är det vasaloppet 09 som är ditt första lopp eller ska du börja med något lopp redan i sommar? med din träning tror jag lidingöloppet i år inte kommer vara några problem:)

Känns som vi är ganska liknande situationer:) tar också studenten om 2 veckor och tränar för en klassiker :)
roligt med lite yngre som kör seriöst med med träningen óch som kör tex cykel och rullskidor, inte många i min omgivning som gör det iaf inte folk som är under +40 ;)

Webbsida

lisse skrev:

Har missat denna tråd helt, men ritkigt kul att hitta den och läsa om din träning. Kul med en satsning mot en klassiker, själv håller jag på med en just nu. Jag har avverkat vasaloppet och tränar för fullt för vättern nu:) Är det vasaloppet 09 som är ditt första lopp eller ska du börja med något lopp redan i sommar? med din träning tror jag lidingöloppet i år inte kommer vara några problem:)

Känns som vi är ganska liknande situationer:) tar också studenten om 2 veckor och tränar för en klassiker :)
roligt med lite yngre som kör seriöst med med träningen óch som kör tex cykel och rullskidor, inte många i min omgivning som gör det iaf inte folk som är under +40 ;)

haha. :D
Vad hade du för tid på Vasaloppet då?
Själv ska jag börja med Vasaloppet iom att det är min sämsta gren. Har aldrig stått på ett par längdskidor innan. Det är mer äldre folk som håller på med klassikern faktiskt. Men det verkar som en kul grej :D

Registrerad: 2007-05-08

Jag var som närmast sex dagar från att åka Vasaloppet, sen sålde jag min platsd :)

Webbsida

Endag skrev:

Jag var som närmast sex dagar från att åka Vasaloppet, sen sålde jag min platsd :)

Dåligt tränad eller sjuk? :/

Webbsida

Lördag  17/5:

Cykel
Tid: 1.04.07
Sträcka: 27,67 km
Snitthastighet: 25,5 km/h
Maxhastighet: 47.7 km/h
Snittpuls: 156
Maxpuls: 176
Energiförbrukning: 1139 kcal

En riktigt jobbig runda. De första 17 km var bara upp och ner hela tiden. Fick ingen nytta av nerförsbackarna och tog helt slut i uppförsbackarna. Ingen medvind i början och motvind de sista 10 km. Hastigheten säger en del. Max på 47,7 km/h och minsta på 8,7 km/h. Stod helt stilla i vissa backar kändes det som.
Men det var en rolig runda och bra för min del. Behöver backarna då Vättern är väldigt kuperad. :)

NybZ skrev:

Endag skrev:

En rad olika omständigheter... Bor i Skåne så det enda jag hade åkt sista åren var uner en helg hemma hos föräldrarna i Småland, ca 2 mil totalt, noll på rullskidor. Sen hade jag ingenstans att bo, ingen att åka med och skulle vara på Kastrup morgonen efter. Men i botten handlade det såklart om att jag inte tränat tillräckligt för isåfall hade jag ju fixat de andra problemen.

Webbsida

Endag skrev:

NybZ skrev:

Endag skrev:

En rad olika omständigheter... Bor i Skåne så det enda jag hade åkt sista åren var uner en helg hemma hos föräldrarna i Småland, ca 2 mil totalt, noll på rullskidor. Sen hade jag ingenstans att bo, ingen att åka med och skulle vara på Kastrup morgonen efter. Men i botten handlade det såklart om att jag inte tränat tillräckligt för isåfall hade jag ju fixat de andra problemen.

Oh, ok. Jag bor med i skåne ;o
Men har man inte tränat rullskidor så mycket krävs det en jävulskt bra kondition och vilja i övrigt om man ska klara det. :)
Aja, en annan gång förhoppningsvis :D

Skåne är ju perfekt för rullskidor däremot!

Webbsida

Endag skrev:

Beror lite på var man bor. Just nu bor jag i olofström. Ligger vid gränsen till skåne längst till väster i blekinge. Där är det då så backigt och jobbigt och det finns bara en väg man kan köra rullskidor på. :D Men ska flytta hem till k-stad till hösten sen igen. :)

Webbsida

Lördag Kväll:

Löpning; Fartlek
Tid: 29.10 (springa 10, gå 5)
Sträcka: 5 km
Hastighet: 5.50 km/h
Snittpuls: 152
Maxhastighet: 177

Jogga bort lite seghet i benen. Kändes ganska bra men ska nog inte kombinera cykel och löpning mer i framtiden. :)

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

NybZ skrev:

Endag skrev:

Beror lite på var man bor. Just nu bor jag i olofström. Ligger vid gränsen till skåne längst till väster i blekinge. Där är det då så backigt och jobbigt och det finns bara en väg man kan köra rullskidor på. :D Men ska flytta hem till k-stad till hösten sen igen. :)

Ett vinnande koncept vad gäller Vasaloppet tror jag är att nöta rullskidor hela hösten och vintern! Förut tänkte jag att det räcker att springa tills snön kommer och sen åka skidor (bor i Ö-vik) men nu har jag ändrat uppfattning. De senaste vintrarna har inte snön kommit förrän i mitten av januari, så det blev helt panikartat och, såklart, dåligt resultat.

Rullskidor är också bra för att det tränar armar och rygg mer än vanlig skidåkning, på så vis liknar det Vasaloppet eftersom det är så mycket stakning. Så att bo i Skåne behöver inte vara en nackdel för Vasan. :)

Jag har själv aldrig stått på ett par rullskidor, så jag kommer att fråga dig om tips sen när det blir dags... Tex hur man bromsar i nerförsbackar. :-/

Från: Falun
Registrerad: 2006-05-31

NybZ skrev:

lisse skrev:

haha. :D
Vad hade du för tid på Vasaloppet då?
Själv ska jag börja med Vasaloppet iom att det är min sämsta gren. Har aldrig stått på ett par längdskidor innan. Det är mer äldre folk som håller på med klassikern faktiskt. Men det verkar som en kul grej :D

Jag åkte på 6,47, fast det var ju inte riktiga vasaloppet utan öppet spår, men har lite planer på att köra riktiga Vasaloppet 2009:) Öppet spår var något av det roligaste och häftigaste jag gjort, känslan att gå i mål efter 9 mils slit var fantastisk. Klassiker är verkligen en kul grej, något man kan berätta för barnbarnen sen;) Bara du får tilräckligt med skidträning i vinter och har lagt en bra grund på rullskidor är det nog inga problem att du inte stått på ett par skidor förut. Lycka till med din klassiker!

Webbsida

Kalle Löpare skrev:

Jag har själv aldrig stått på ett par rullskidor, så jag kommer att fråga dig om tips sen när det blir dags... Tex hur man bromsar i nerförsbackar. :-/

haha :D Det finns ett sätt. Lägg dig på sidan ;) Annars är det bara att försöka överleva hela vägen ner. Iofs så finns det rullskidor där man kan sätta in motstånd i hjulen för att det ska bli jobbigare. Men vet inte om det hjälper så mkt i nerförsbackar.

Söndag 18/5:

Vilodag. Blev inringd för att jobba på Volvo från 11.00 - 23.00.
Hela dagen, så drygt så det fanns inte. Men kan ju stolt säga att jag lyft skrot en hel dag iaf ;)

volvo = skrot ?  ;)

Webbsida

Endag skrev:

volvo = skrot ?  ;)

haha, nae. Beror på hur man ser det. Men i fabriken ser det mest ut som skrot :)

Webbsida

Måndag 19/5:
Ingen träning. Trött och allmänt sleten. Behöver vila.

Tisdag 20/5: Första passet med min broder sen vi började.

Löpning.
Tid: 64,23
Sträcka: 10,5 km
Snittpuls: 169
Maxpuls: 188

Whaaaaa! Kul pass och förmodligen det bästa än så länge. Började otroligt långsamt. De första 5 km på typ 35 min ;o
Sen ökade vi markant och låg på 5 min km i ca 4 km. Sen var det en välförtjänt vila med dricka. Ärligt talat var jag slut redan där.
Fortsatte dock de sista 1500 m i ren vilja. Vill ju inte vika sig mot sin bror direkt. :)

Onsdag 21/5

Ingen träning idag. Och det hade sina skäl. Dels för att jag var trött men framförallt att det var begravning. Ingen lust att göra något överhuvudtaget.

Torsdag 22/5:

Cykel
Sträcka: 30,1 km
Tid: 66,27
Snitthastighet: 26,5 km/h
Maxhastighet: 52,7 km/h

Det finns inga cykelvänliga rundor häromkring. Började lätt men i de sista 15 km var bara jobbiga. Upp och ner hela tiden. Precis så man inte vill ha det. Men det fick gå ändå. :)

Du kör verkligen järnet, roligt :)

Keep up the good work =)

Webbsida

spicegirl_17 skrev:

Keep up the good work =)

Ja, jag gör mitt bästa. Och nu går det mkt bättre och det är riktigt kul med :)

NybZ skrev:

spicegirl_17 skrev:

Keep up the good work =)

Ja, jag gör mitt bästa. Och nu går det mkt bättre och det är riktigt kul med :)

vad roligt!! du har verkligen gått framåt, kul att se! :)

Sidor: 1 2 3 4 5 6  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB