Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Mina ganska dyrköpta erfarenheter är vad cyber säger; det är eoner bättre att träna för lätt än för tungt. Förutom det skulle jag kunna skriva en halv uppsats om hur jag upplever att olika sorters träning påverkar olika former av återhämtning, men jag är ganska trött nu så du får säga till om det verkar intressant så att jag inte skriver i onödan. Jag tror dessutom jag skrev ner det nån annanstans, vet bara inte var:P
Jahapp, då lyssnar jag på er och kör lite lättare ett tag.
Morgonvikt: 93kg.
Igår var jag sliten som fan när jag skulle träna. Det är mkt på jobbet nu vilket innebär mkt slit på kroppen och en helt slut stickus på gymmet.
Hade ätit en ganska saftig lunch bestående av ca 200gr rostbiff, 400gr potatissallad och en billys och sen kört ner en havre/protec-shake som mellanmål men kände mig ändå sjukt hungrig och energilös.
Men men.
Böj:
1x100
6x120
6x120
6x120
5x120
Otroligt nöjd med tanke på hur sliten och trött jag kände mig. Tekniken också finare än vanligt.
Stel rodd i maskin:
6x65
6x75
6x75
Valde rodden för variation och för att slippa släpa runt på vikter när jag är så trött.
Chins:
4xkv+22,5
4xkv+22,5
4xkv+22,5
Inte helt nöjd men det var iaf en ny vikt och som sagt kände jag mig sjukt seg och trött.
Hantelcurl:
8x27,5
8x27,5
8x27,5
Ännu en muskel som känns övertränad faktiskt. Ska spara lite på biceps i framtiden.
Kabelcurls:
6x35
8x32,5
Enhandskabelcurls:
8x15
Bajsgrejer.
+ Det gick förvånansvärt bra spec i böjen.
- Måste ta det lite lugnare med biceps så kanske ökningarna även där kommer snart.
Gårdagens pass.
Sliten som fan efter jobbet och mådde verkligen inge vidare.
Bänk:
1x70
1x100 Leder knakar och gör lite småont.
1x120 Igen.
1x130 Ont i axlarna.
1x140 Går upp ganska stabilt men värker överallt.
0x145 Kollaps. Ont ont ont i lederna.
Trött på skiten. Tänkte att bröstet kanske behövde lite lättare träning så:
6x100
8x105
8x110
Snedbänk:
8x80
8x80
8x80
Skittråkigt. Kändes inte mkt heller. Gjorde bara mest ont i axlarna.
Riktigt djuuupa dips:
12
16
16
Skittrist
Här ska jag köra militärpress men ställningen är upptagen så jag tänker att jag kan köra första med en frivändning från marken. Lägger upp 65kg (relativt lätt). I vändningen så gör alla leder i hela jävla kroppen ont och handlederna pallar inte hålla upp stången.
Nu känns det som jag har nån influensa eller nåt och andningen känns annorlunda.
Axelpress i maskin:
8x60
8x70
8x80 (max)
bajsenkelt.
La av här. Påväg hem så kände jag att jag frös som fan fast ingen annan verkade göra det och väl hemma så var det inte svårt att konstatera att jag hade feber.
39.9 graders feber och har legat som en grönsak i sängen hela dan idag och svettats.
Trist o höra. Det är nog kroppens sätt o säga att ta det är dags för några dagars vila. Ta det lugnt och vila i lugn och ro och så är du tillbaka starkare än någonsin om någon vecka eller två. Krya på dig! Imponerande att få upp 140 kg med lätthet även en dålig dag. På måndag körs det igen på klubben. Vore kul att se dig i höst.
Senast redigerat av david54321 (2008-08-24 03:36)
Ont i halsen och fortfarande febrig.
Är nu hungrigare än nånsin på att få komma tillbaka och pressa kroppen till nya nivåer. Hoppas även vila under sjukdom räknas som återhämtning och vila för när jag kommer tillbaka så blir det fan inge snällpass. Äter som en häst just nu så jag inte går ner i vikt och så jag har ork att straffa kroppen sen när jag blir frisk.
Ang. MMAn så kommer jag nog inte tillbaka i höst. Jag vill rodda upp nya arbetstider alt. nytt jobb och fixa så jag får lite ro och tid i mitt liv innan jag kan komma tillbaka till kampsporten.
Jag följer fortfarande MMAn relativt slaviskt och min lust att träna MMA är definivt tillbaka men jag har svårt att ha kul när jag måste springa och stressa dit helt slut efter jobbet och då missar jag ändå många pass i veckan som jag skulle vilja gått på.
Kollat på boxningsgym så länge men inte hittat något som har fungerande träningstider. Så det är arbetet som måste justeras innan jag kan komma tillbaka.
Galet taggad på att komma tillbaka till träning igen. Går runt hemma fylld av adrenalin, lyssnar på Shinedown - Son of Sam(rekommenderar starkt) och tänker på hur mkt jag vill träna galet hårt igen som back in the old cross-fit days. Man ska svettas till vätskebrist och falla ihop när man är färdig med passet.
Inget mer halvgöra nånting från och med nu. Visst, lyfta tyngt är grymt och bra och det ska jag fortsätta med men en till träningsdag ska in och på den ska ett eget-konstruerat CF-pass köras. Likaså på söndagar.
Du kan ju alltid prova Babels Psycho-Cycle som jag körde nu senaste två veckorna, om det råder brist på inspiration. Vet iofs inte om det är så hårt för dig, men för mig var det iaf jävligt hårt:P För övrigt får du ta och krya på dig, så ska jag leta upp den där shinedownlåten (visste inte ens att de hade gjort mer än det albumet som innehöll 45).
Tack! Ska ta en titt på det schemat men den huvudsakliga anledningen till att jag gör egna högintensiva scheman är att jag vill anpassa det till resten av min träning och mitt egna upplägg.
Shinedown har gjort två skivor sen den plattan du pratar om och den allra senaste som kom ut i somras om jag inte har helt fel är sjukt bra rakt igenom.
Son of Sam står ut som en skön adrenalinpumpslåt och awesome låt överhuvudtaget men sen finns det låtar som The crow and the butterfly och What a shame som är mer 45-stil.
Sällan album är bra rakt igenom men det här är genomarbetat och galet bra.
Son of Sam är denna va? http://www.youtube.com/watch?v=fJ9H1P5JQ6Q
Japp! Men du behöver högtalare och ljudkvalle som gör låten rättvisa.
Torsdagens morgonvikt: 91kg. 2kgs viktförlust sen jag blev sjuk. Fortfarande ganska krasslig då.
Passet:
Bänk:
1x100
1x110
1x120
1x130 Kändes inge bra alls. Blev ett überlätt pass härifrån.
8x100
6x110
6x120
6x120
Snedbänk med stång:
6x90
6x90
6x90
Dips:
6xkv+40
6xkv+40
6xkv+40
Militärpress:
6x60
6x60
6x60
Lite väl lätt kanske.
Avslutade med lite olika kabelövningar för triceps. Skittrist.
- Allt går betydligt sämre nu.
+ .......allt går inte superduperbetydligt mkt sämre nu.
Fredagens pass:
Fortfarande lite småsjuk.
Böj:
1x100 Ena knät känns varmt och ömt.
1x120 Knät gör ONT och känns varmt och ömt. Kör lite mer lätt knäböj men bestämmer mig för att hoppa böjen då det gör lite för oroande ont.
Marklyft:
6x120
6x130
6x140
Kul men tråkigt tungt.
Hantelcurls:
12x25
12x25
12x25
Kändes fan relativt bra med tanke på övriga prestationer.
- Saknat knäböjen MEST och tänkte hårdsatsa på den. Så hoppades innerligt att den inte skulle gå så katastrofalt dåligt.
+ Jag lever.
Träningsmotivationen är fan det sista som lämnar kroppen. Dock inte riktigt frisk än. Hostan har inte gått över och så men imorn börjar ett nytt brutalschema för att whippa kroppen till den presterar som den ska igen.
Gårdagens pass var en nystart med egenformade CrossFit-inspirerande högintensiva pass.
CrossFit valde namnen på sina pass efter tjejer eftersom de både kan vara ljuvliga och tuffa. Jag däremot döper mina pass efter kärringar eftersom dem bara är as.
Schyman var gårdagens pass och innebär 21-15-9 repetitioner av chins och fulla frivändningar om vartannat på tid. Om jag hamnar under 10 minuter på passen så kommer jag höja vikten med 2,5kg nästa pass.
Nu började jag med chins utan vikt och frivändningar på 60kg.
Passet var äckligt tungt. Det märks att jag inte kört CF på ett tag och det har straffat sig. Jag var nära på att spy nästan efter varje frivändning. Knät var lite ömt men det funkade.
Tiden blev tillslut 27.55(!!!!). Schyman är en riktig hagga!!
Dagens pass:
Carola: En subba bestående av 21-15-9 repetitioner på tid av bänkpress och dips om vartannat.
Började köra 110kg i bänken och 10 kg extra i dipsen. Jobbade mej igenom de 21 första repsen i bänken och allt kändes okej men efter de 21 dipsen när jag skulle köra bänk igen så orkade jag PRECIS två jävla reps. Triceps var helt döda. Så jag sänkte till 100 och gjorde 3 till innan jag failade och fick ropa på hjälp för att få upp stången. Lite läskigt för vikten kändes verkligen inte tung och den gick exposivt upp från bröstet men armarna bara la av i slutpressen och triceps var helt kaputta. Bytte här ner mig en gång till 90kg denna gång och allt blev iaf genomförbart.
Fortfarande ett tungt pass men jag kommer räkna med den lägsta vikten jag körde på i bänken dvs. 90kg så det här passet hamnar i 90kgs kategorin.
Tiden blev 20.02 vilket jag är ganska nöjd med. Otroligt roligt pass och pumpen var otrolig. Triceps har jag alltid haft naturligt stora till skillnad från biceps så såg helt sjukt ut i spegeln när de var uppumpande medans biceps var helt avslappnade.
Men men. Another bitch in the books och det var en rolig en.
Imorn blir det gammal hederlig tung SL igen.
Haha, måste säga att jag älskar dina nya "girls" eller kärringar. Schyman kanske jag skulle fixa men Carola lät rätt omänsklig iaf med 90kg i bänk, och definitivt med 110. Bra jobbat!
Tack! Har och hade igår omänsklig träningsvärk i bröstet så det var en bra genomkörare. Riktigt kul är det iaf att köra såna grejer. Ser fram emot söndag då nästa kärring ska piskas.
Gårdagens pass:
Böj (atg-böjar som vanligt):
1x100
1x120
1x130 Känns lätt i bottenläget och det är definitivt en vikt som ska flyga upp men det blev tufft i mellanläget så bestämde mig för att vänta med att gå högre.
6x110
6x110
Skitkul att böja igen. Känner att styrkan för mkt högre vikter definitivt finns där men att det bara inte gick tyngre just idag.
Stångrodd:
6x80 lätt
6x82,5 bra form.
6x82,5
Latsdrag bakom nacken (ist. för chins för variation.):
6x100
6x100
6x100
Kul.
Hantelcurl:
12x25
12x25
12x25
Börjar kännas bra igen. Nästa gång blir det tillbaka till 27,5erna.
Bamsecurl med kablar:
8x17,5 (på varje arm)
8x17,5
8x17,5
På mitt gamla gym brukade jag lassa på cirkus 30 i den här men maskiner skiljer väl sig. Kablar suger iaf. Hantlar is the shajt.
+ Kul. Går lite bättre igen.
- Böjen är fortfarande inte riktigt som den ska vara.
Gårdagens pass:
Bänk:
1x110
1x120
1x130
1x140
0x142,5 Stången var nästan nästan uppe men triceps la av i slutet.
3x130 Lätt, kanske skulle gått på en 4a.
2x132,5
2x135 Kändes skitbra
3x130
1x135 Lätt
Snedbänk med stång:
4x100
6x100
5x100
Tillbaka på riktiga vikter igen.
Dips:
6xkv+42,5
6xkv+45
6xkv+47,5 Tungt men funkade!
Alla dips var riktigt djupa. Kul med ökningar!
Militärpress:
6x70
4x72,5
5x72,5
Fan nu är jag snart tillbaka back on track igen!
Skullcrushers med stång:
8x35
6x45
7x45
6x45
Tänkte att det var dags att köra triceps seriöst nu när det är den som börjat svika i bänk etc.
+ Roligt pass! Det börjar gå framåt igen!
- Bänken slackar fortfarande lite men jag känner att styrkan finns där. Högre vikter är snart inge problem igen och 150 åker upp inom ganska snar framtid.
Morgonvikt: 91.6 kg
Böj:
1x100
6x115
6x115
6x115
Mkt vilja som klämde fram de sista repsen i de där seten men nu börjar jag närma mig gamla formen igen. Riiiktigt djupa atg-böjar btw.
Marklyft:
1x120
1x150
1x160
1x170 börjar bli tungt
1x180 tungt
1x190 riktigt tungt. Vad händer?
6x150
6x150
Iaf 10kg mer på rep-sidan än förra veckan. Tror inte vila är min grej. Min kropp uppskattar inte sånt. Nästa tunga markpass kommer bli på tisdag nästnästa vecka om jag inte känner för att kötta lite mark på fredag nästa vecka.
Hantelcurl:
10x27,5
8x30
8x30
Dags att hårdsatsa här. Jag känner att jag halkar efter i dragövningar och tittar man på folk på det här forumet så tar många betydligt mer än mig i curls. Så inte endast för discogymmandets skull utan för den generella styrkan så kommer det hårdsatsas på den här fronten.
Preachercurls med hantel:
6x17,5
6x17,5
5x20
På varje arm då självklart. Tungt men skönt. Aldrig mer kablar.
Sit-ups med 10kg extra:
12
12
Benlyft:
12
8 med 5kg extra.
+ Skitkul att träna som vanligt.
Böjen börjar återställas och tekniken förbättras.
Efterlängtade bicepsökningar.
Magen börjar anta acceptabel form och styrka.
- Marken ligger fortfarande 17,5 kilo ifrån mitt gamla max.
På tok för långt pass som vanligt.
Ätit lite för lite på senaste.
Gårdagens pass. Morgonvikt då: 92.3kg
Gårdagens pass "Rosing" är en UNIK övning(zing!) bestående av 21-15-9 repetitioner av dips och chins om vartannat på tid.
Jag kör samma belastning på båda övningarna även om jag är betydligt starkare i dips än i chins i ett försök att jämna ut styrkeskillnaden. Igår körde jag med 15kg extra.
Uppdelningen av reps såg ut såhär:
Chins: 7-5-4-4-1
Dips: 13-8
Chins: 3-2-2-2-2-2-2
Dips: 10-5
Chins: 3-2-2-2
Dips: 6-3
Väldigt uppenbart att chinsen slackar efter men en riktigt rolig övning och tiden 13.59 som jag fick är jag ganska nöjd med.
Gårdagens häxa Ebba von Sydow består av 21-15-9 av hängande benlyft, sit-ups och sidolyft med hantel på tid.
Jag körde med 10kg belastning i sit-ups, 5kg längst ut på fötterna i hängande benlyften och 40kgs hantel i sidolyften.
Sit-upsen var det som var absolut jobbigast. Hade ingen kraft i magen alls efter benlyften så fick slita som ett djur för att komma upp i sit-upsen.
Tiden blev tillslut 20.08.
Gårdagens pass blev kort.
Böj:
1x100
1x120
1x130 Tungt! WTF?!?!
1x135 Kändes instabil i bålen där jag har och hade sjuk träningsvärk.
Hade vääldigt bråttom och var lack på böjen så gav upp här.
Hantelcurl:
12x30 Woohoo! Fet förbättring.
4x32,5 heh... tungt
8x30
10x30
Preacher curls med hantel:
5x20
Schlut.
+ Bicepsökning.
- Tappat så inni helvete i böj,bänk,mark. Tråkigt som fan.
Patetisk böj.... :(
Laddar om och siktar på ett TUNGT pass på torsdag med grymma resultat i bänken.
Torsdags pass:
Bänk:
1x120
1x130
1x140
2x135 näääästan 3
2x137,5 nästan lättare än på 135
2x137,5
3x132,5
1x137,5
Kändes bra idag! Lyften var explosiva i botten men sviktade i mellanläget... fortfarande. Så triceps behövs slaktas lite mer.
Snedbänk:
6x100 lätt
4x102,5 hmm
4x102,5 inte lätt men inte heller alltför tungt. 105 blir ingen match nästa vecka.
Sket i dips idag för att fokusera på militärpressen.
Militärpress:
6x72,5
4x75
5x75
Najs!
Skullcrushers med stång:
6x50 lätt som fan
6x52,5
6x52,5
Kul!
+ Ökningar i militären och skullsen.
Fortfarande skitkul varje pass.
Ikapp mig själv repmässigt i bänken tror jag.
- Inte riktigt där jag ska vara i bänken maxmässigt.
Dagens pass:
Böj:
1x100
1x120
1x130
1x140
1x145 Stabilt.
4x120 Inte jättetungt.
4x120
4x120
Nästan tillbaka! Snart kommer jag in i en ökningsperiod igen!
Utfall med stång (första gången):
Många x40 för att testa
8x50
12x55
8x60
Tog riktigt bra på röv och baksida ben.
Hantelcurl i snedbänk:
10x25
10x25
6x27,5
Bättre än senast jag körde den här om jag inte missminner mig. Alla reps ganska strikta.
Preacher curls med hantel:
6x20
6x20
6x20
Det här vet jag iaf definitivt att det är en betydlig ökning.
Avslutade biceps med min mosövning som kändes lika mkt som vanligt.
Sit-ups:
10xkv+12,5 ökning!
12xkv+15 mer ökning!
8xkv+15
+ Massa ökningar
Benstyrkan är på väg tillbaka.
- För långt pass.
Kul att det börjar vända nu. Ser fram emot att läsa om nya rekord här!