Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Jag är 87a, 1.83 lång och väger ca 91kg.
Personliga rekord:
Bänk: 151 kg
Böj: 151 kg
Mark: 207,5 kg
SL: 509,5 kg
Rosing: 21-15-9 reps av chins och dips om vartannat på tid.
*C=chins, D=dips*
C:kv+15kg, D:kv+15kg = 12.19 min.
Pernilla Wahlgren: 1-3-6-10 reps av bänkpress och stångrodd om vartannat på tid med 5kg sänkning varje set.
*B=bänk, S=stångrodd*
B:142,5kg, S:95kg = 17.18 min.
Schyman: 21-15-9 repetitioner av chins och fulla frivändningar om vartannat på tid.
*C=chins, F=frivändningar, kv=kroppsvikt*
C:kv, F:60kg = 27.55 min.
Carola: 21-15-9 reps på tid av bänkpress och dips om vartannat.
*B=bänkpress, D=dips*
B:90kg, D:kv+10kg = 20.02 min.
Ebba von Sydow: 21-15-9 reps på tid av hängande benlyft, sit-ups och sidolyft med hantel om vartannat.
*B=benlyft, Su=sit-ups, S=sidolyft.*
B:5kg, Su:10kg, S:40kg = 20.08 min.
Senast redigerat av Stickus (2008-10-05 21:27)
Ok here we go:
Fran= 21-15-9 reps av thrusters med skivstång och pull-ups utan vila och på tid. Så 21 reps thrusters, 21 reps pull-ups, 15 reps thrusters osv.
Elizabeth= 21-15-9 reps av cleans och dips i romerska ringar utan vila och på tid.
Linda= Ska tydligen vara en utav de absolut tuffaste. 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 reps av 3/4 *BW cleans, 1xBW bänkpress, 1½xBW marklyft. Jobbig som fan.
Grace= C&Js 30 reps på tid.
*Body Weight.
Belastning finns utmärkt på de olika övningarna men jag kör egen belastning på Fran, Elizabeth och Grace för att vänja mej vid övningarna först samtidigt som jag jobbar mej upp till angiven belastning.
Jag kommer öka belastning då jag märker att jag kan gå igenom hela övningen utan någon vila alls. Fram tills dess mäter jag mina resultat utifrån tiden det tar att bli klar. "Utan vila" i övningsbeskrivningen betyder att det inte finns någon vila inräknad som du kan stoppa klockan för utan du ska vila så lite som möjligt.
Än en gång så uppmanar jag alla otränade som tränade att testa på crossfit. Jag trodde jag var vältränad tills jag kört mitt första crossfit-pass. Det är en extremt högintensiv träningsform som ger resultat både i styrka och uthållighet. För mig så ändrade den min syn på vad "vältränad" innebär och under de 4 veckor som jag nu kört crossfit så har jag gjort stadiga förbättringar samtidigt som jag nu känner mig mer "atletisk" och i form än under de åren jag siktat in mig på låga reps och tunga vikter.
Edit: Det är alltså inte en teori som går ut på att lägga på sig så mycket massa som möjligt (vilket jag hoppas alla förstår) utan den går ut på att skapa funktionell styrka och uthållighet. För mig är den väldigt applicerbar då jag tränar BJJ och har tränat/kommer träna MMA där det gäller att vara väldigt stark, snabb, explosiv i 15-20 min.
Senast redigerat av Stickus (2008-04-12 22:18)
Ätit dåligt i helgen och kändes jävligt konstigt under träningen. Jag var helt skakig och svettades som en gris. Böjen gick kasst men ökade Gracen med 10 kg och fick en okej tid. Uppdaterat min resultatpost.
Hämtade ut min Shotgun på posten idag iaf :D. Ska bli kul att pröva.
F#@%! YEAH!!!
Glädjeorgasm!
130 i bänk flög upp utan större problem! Hade jag haft tid hade jag testat 132,5 också. Bara det att jag med nöd och näppe klarade 117,5 för två veckor sedan och 125 för en vecka sen borde vara skitbra reklam för de kosttillskott jag nu använder. Vet inte om Shotgun gjorde någon skillnad i det hela men glad som fan är jag iaf.
Reppade 3 6or på 110or efteråt. Kanske lite "under"kill.
Sen blev det "Fran" direkt efter. Ökade till 50kg och började pumpa som fan. Svettades som en gris och ögonen var blodröda men kändes jävligt bra och min teknik i övningarna är bättre än nånsin. Debuttiden på 50kg 14.27 är dock inte så imponerande men jag gjorde vad jag kunde och slår det garanterat nästa vecka.
Idag vare marklyft och Elizabeth. Marklyften kändes tråkigt tunga och jag blev nästan deprimerad när jag slet som ett djur med 130. Vet inte vad felet är. Sänkte till 120 och pumpade lite där för att må lite bättre men gick ändå in i Elizabeth med sargat självförtroende.
Elizabeth kändes väldigt konstig idag. Frivändningarna var skitlätta, kändes lättare än vanligt men flåset satte stopp för allting. Dipsen i ringarna var likadana. Teknikerna i sej var lätta men flåset tog kol på mej och det kändes som om hjärtat skulle hoppa ur bröstkorgen. Slutade med att jag fick sämre tid än förra veckan trots att jag kände mej starkare :S.
Hade en liknande erfarenhet med Fran i måndags. Undrar om den här explosivitetsökningen men flåsminskningen har något att göra med att jag går upp i vikt ganska fort nu.
Räknade ut min ungefärliga energiförbrukning på uppladdning häromdan och fick fram att jag gör av med cirkus 4.500 kcal om dagen. Ska nu ha som mål att sätta i mig 5000 kcal om dagen. Aldrig hållt koll på kalorier förut så ska bli kul att kolla det.
Igår va det dags för dejt med "Linda" igen.
Körde 100 i bänk dock för jag kände att min kroppsvikt inte gav tillräckligt med motstånd.
Hade tyvärr bara 2 stänger tillgängliga så fick hela tiden byta vikter för att kunna köra alla övningar vilket la på en massa tid. Samtidigt så svettades jag som en gris och fick inget grepp om stängerna vilket var otroligt störigt i marklyften då jag tappade stången ett flertal gånger och var tvungen att börja om.
Slutade på 58 minuter. Är trots allt väldigt nöjd då jag iaf klarade av hela med korrekt utförande samtidigt som jag kände mej väldigt stark i kroppen. Flåset blir bättre och bättre men fortfarande det som haltar min tid. Bänkpressen är fortfarande lite för lätt.
Sjuk träningsvärk idag.
Knäböj och Grace idag.
Knäböjde 120 men vågade inte testa på högre. Konstigt nog så känner jag mej starkare och utförandet av böjen är bättre men ökar knappt nåt. Reppade lite på 105 sen vilket är något högre än vanligt.
Gracen gick bra och va riktigt kul. Nytt PR på 60 pannor: 6.24 =D.
135 i bänk! 5kgs ökning från förra veckan. Har ökat konstant varje vecka i bänken nu och det är jävligt roligt. Om jag fortsätter följa mönstret så flyger 140 upp nästa vecka ;).
Filade ner mitt PR i Fran också med nästan 3 minuter. Thrusterserna kändes sjukt lätta och kommer nog höja snart om det fortsätter såhär.
BJJ:n var kul och när man är ny-crossfittad så är man så trött i musklerna att man kör mer tekniskt för att göra av med så lite energi som möjligt. Vilket i sin tur gör mig bättre och skickligare :D.
Riktigt taggad inför onsdagens träning!
Nytt PR i mark. 162,5 =D. 7,5kgs ökning.
Reppade 6or på 140 sen =D. Kändes riktigt jävla bra!
Sen va det dags för Elizabeth. Höjde från 50 till 60kg och 16.01 blev min nya time to beat. Hyggligt nöjd med min insats och känns iaf som jag gjorde mitt bästa med god teknik. Dipsen i ringarna börjar bli lite väl lätta och snart klarar jag nog seten utan vila i dom. Frivändningarna har fortfarande lite kvar att önska utav innan nästa ökning sker.
Grattis! Kul med ökningar!!
Tack Musle!
Dags för Linda igen. Hann med att köra 31.45min och hann på det 5 rounds (40 av 55 reps!). Riktigt nöjd faktiskt. Särskilt marken var jag nöjd med. Var fortfarande lite sliten sen i onsdags men kunde köra marken utan vila i seten! Asnajs! Bänken gick relativt lätt fortfarande trots att jag höjt till 105 (ca 20kg över kroppsvikt). Det som snor tid från mej är frivändningarna och även där börjar tekniken bli vassare. Flåset hindrar mej från att pressa igenom även den övningen utan vila.
Well, well. Kul och bra pass!
Senast redigerat av Stickus (2008-04-29 09:54)
Dåligt med uppdateringar här. Börjar med lördags träning.
Bjj-sparring i 1½ timme. Gick bra och va riktigt kul. Måste sluta va så triangel-kåt bara och börja förbättra mina andra tekniker istället.
Söndags.
Knäböj. Reppade lite på 105. Vågade inte maxa då jag inte hade nån pass.
Modifierad Grace. 10x3 C&Js med 20x3 sit-ups i mellan utan vila och på tid. 10 min blankt.
Måndags.
Nytt PR i bänk. IGEN!
137,5 åkte upp igår. Riktigt glad att min ökningskurva inte domnat av riktigt än.
Reppade några 6or på 120 efteråt. Kändes jävligt coolt att bänka 120 utan problem så många gånger.
Sen dags för Fran, denna gång med strikta pull-ups. Brukar annars köra det som kallas för kipping pull-ups då du gungar upp. Kändes överlag mycket bättre än vanligt och allt kändes ganska lätt men jag tror jag vilade lite onödigt mycket och att jag hade mer att ge. Nu kan jag nästan köra alla reps på thrusters utan avbrott. Snart dags att höja.
Min tid blev 12 min.
Var tvungen att köra innan jobbet idag så hade inte tid att köra CF :(. Körde dock lite mark och satte nytt PR.
Mitt förra PR va 162,5 och jag TRODDE att jag lyfte 180 bara för att sedan upptäcka att det bara var 170. Blev inga mer maxlyft efter det och jag sura lite istället. 7,5kg ökning är inga 17,5kg.
Reppade lite på 140 och 150 och det kändes jävligt bra. Längtar som fan till Linda på Fredag!
Juste! Har ett nytt mål! 500 pannor av totala basövningmax innan årets slut. Ligger just nu på 427,5. Tror det finns betydligt mer att hämta i knäböjen och 200 i mark är nog doable.
Lite tunt med träning på senaste tack vare helgdagar, klämdagar och annan skit som stängde ner mina beloved gyms lite för tidigt. Har dock kört en del hemma men inget jag kan klämma in i dagboken.
Idag skulle min polare göra crossfit-debut och fick för sig att debuten skulle bli Linda....=O. Jag spenderade därför mitt pass på att peppa honom och hålla hans motivation uppe allteftersom han blev tröttare och tröttare och sänkte vikterna mer och mer. Han lyckades tillslut trycka sig igenom hela Linda och fick en grym tid men tekniken satt inte där än så standardvikterna för Linda var lite för tunga än så länge. Hoppas iaf att han håller modet uppe och fortsätter med CF.
Hade 10 minuter på mig när han var klar så böjde 2 maxlyft och reppade lite på 110 innan gymmet stängde. Nytt PR med 5 kgs ökning men där finns definitivt mer att hämta.
Har de senaste dagarna grubblat lite och insett att det fan är dags att lägga på ett kol om man ska hinna peaka och nånsin nå sin ultimata toppform. Man blir inte yngre och det är bara 365 dagar på ett år så från och med nu ska jag förutom övrig träning dedikera 20 minuter varje morgon åt fysiska aktiviteter som jag är svag i t.ex stretching, magträning, handstående etc.
Carpe diem mafackaz.
Och så kom dagen... Dagen då mina bänkökningar tog ett stopp =(. Klarade inte 140 idag och direkt började ursäkterna flyga runt i huvudet. "Jag körde aldrig Linda i Fredags, fokuserade på kompisens träning igår, körde inte riktigt som vanligt i onsdags, kändes som jag sträckte en muskel i ryggen igår" etc. etc....
Det är nu som avgör om man ska komma nånvart träningsmässigt det här året eller inte. Ska bita ihop nu och köra dubbelt så hårt onsdag, fredag, söndag och stänka in minst 2 nya PR den här veckan. Marken på onsdag ska fanemej bli riktigt nasty!
Iaf så reppade jag 3or på 125 och en failad 2a på 130 efteråt. Sen hann jag inte med mer än 2 rundor av Fran dvs 36 reps av thrusters och strikta pull-ups innan jag blev utskickad från gymmet. Detta tog ca 7min vilket är en bra tid för mej. Är svag i pull-ups och gör inga ökningar där överhuvudtaget men jag gissar att det också har lite att göra med att jag går upp i vikt ganska hastigt.
Köpte en personvåg igår och vägde 89,5(!) med lätta kläder på. När jag startade dagboken och skrev min vikt så var det en ganska avrundad vikt uppåt. Låg vanligtvis inte på mer än 82-83 mitt på dagen.
För att toppa off en hemsk dag så stängde busschaffisen dörren på mej när jag skulle gå av och till min förvåning så vägrade den öppna sig igen och busschauffören fortsatte köra. Needless to say så gick jag en bärsärkagång av svordomar igenom hela bussen fram till gubbjäveln och förklarade ursinnigt hur efterbliven han var som inte upptäckt att det finns ett användningsområde för backspegeln han har. INTE förvånad att människor fastnat och släpats efter bussen av idioter som honom. Han mumlade nervöst förlåt gång på gång och nåt skit om nån säkerhetsgrej som dem inte får betalt att utföra och därför inte utför. Lyssnade ärligt talat inte så noga men skjutsa hem mej sen fick han iaf göra.
Hur som helst så ligger nu all min ilska och fokus på onsdagens träningspass.
Jag föreslår att du utöver dina maxpass slänger in lite dynamisk träning med låga vikter. Tex de dagar du kör mark, slänger du in 6x3 eller 3x6 bänk så explosivt du bara kan med typ 70 procent av max. Och tvärtom, de dagar du kör bänk gör du motsvarande i böj eller marklyft. Det går ju ganska snabbt också eftersom det räcker med typ 1 minuts vila mellan seten.
kolla här: http://www.angelfire.com/pe/txpls/prilephin.html
Yay! 180 i marken idag! 10kgs ökning och 10kg närmare mitt basövningstotalmål. Slog SÖNDER mitt tidigare PR i Elizabeth på 16.01 med hjälp av Davids tjat och peppande. 11.40 blev sluttiden!!!
När jag var yr, andades som om jag höll på att dö och mådde illa så hatade jag verkligen tjatet men det belönade sig som fan i slutändan.
Reppade lite 5or på 150 i marken efter maxningen och det kändes bra. Känns som det finns mer att hämta där.
Linda på fredag!!!
Morgonvikt idag Torsdag: 89.1kg
Undrar vart alla de kilona som jag ökat satt sig. Syns inte särskilt mycket för mitt öga iaf.
Idag är det iaf vila. Skönt som fan. Repa sig och tagga till inför Linda imorn är det som gäller.
Morgonvikt idag Fredag: 88.3 kg
Linda idag. (10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 reps i bänk, mark och frivändningar utan vila.)
Eftersom jag gått upp i vikt ökade jag marklyften till 130 (från 120), bänken till 110 (från 105) och cleansen till 65 (från 60).
Saknades en fästarsak idag så cleansen var praktiskt taget omöjliga. Ena sidans vikter åkte ut och jag var tvungen att korrigera efter 2 reps. Det sabbade allt mitt fokus och jag blev bara förbannad när jag gick runt och letade efter något att sätta dit.
Brydde mig därför inte om tiden utan körde bara på. Bänken på 110 kg var en barnlek och marklyften på 130 kändes också förvånansvärt lätta. Frivändningarna var något trögare men tror det mest berodde på att jag var tvungen att stanna upp efter 2 reps hela tiden.
Hur som helst hann jag med 10-9-8-7 innan gymmet stängde.
Senast redigerat av Stickus (2008-05-09 22:28)
Morgonvikt idag Lördag: 89.1 glada kilon igen.
Ska försöka hålla mig runt 90 kg och öva lite på att manipulera min vikt nu när jag börjat använda våg igen.
Du ville tävla mot mig i bänken sade du innan va? Tyvärr är ju skillnaden i bänken för stor, det hade varit orimligt för mig att försöka slå någon som ligger nästan 20kg över. MEN. Din total på 442,5kg är inte alls lika orimlig för mig; jag har 110/120/190 (böj/bänk/mark) för totalt 420kg och då har jag förmodligen räknat böjen 5 eller 10kg för lågt. Det är visserligen ett visst handikapp, men om din böjmaxning inte går allt för bra kan vi ju racea till 500kg total om du vill. Det faktum att du kör crossfit medan jag ensidigt satsar på styrka borde ju kunna gå på ett ut med ditt försprång och ge en ganska intressant utmaning:)
Lajne skrev:
Du ville tävla mot mig i bänken sade du innan va? Tyvärr är ju skillnaden i bänken för stor, det hade varit orimligt för mig att försöka slå någon som ligger nästan 20kg över. MEN. Din total på 442,5kg är inte alls lika orimlig för mig; jag har 110/120/190 (böj/bänk/mark) för totalt 420kg och då har jag förmodligen räknat böjen 5 eller 10kg för lågt. Det är visserligen ett visst handikapp, men om din böjmaxning inte går allt för bra kan vi ju racea till 500kg total om du vill. Det faktum att du kör crossfit medan jag ensidigt satsar på styrka borde ju kunna gå på ett ut med ditt försprång och ge en ganska intressant utmaning:)
Fan va kul!
Det ska definitivt bli intressant att se hur långt jag kan komma i maxstyrka med CF gentemot din rena styrkelyftning.
Lycka till. It's on!
AW ITS AWNNNN!
Det jag också gillar är att du har en dålig ratio i böj mot mark; det betyder att du antagligen har ett bra djup till skillnad från många andra misstänkta kvartsböjare på forumet:P Vi får väl avrapportera i varandras dagböcker när vi ökar helt enkelt; finns dock en risk att det går lite småkass för mig i böj/mark den första tiden eftersom jag har en tävling i OL 14e juni så jag måste fokusera en stor del av underkroppsträningen på ryck/stöt. Det säger jag inte som en ursäkt, utan bara så du inte blir för bekväm av en eventuell avsaknad av resultat från min sida;)