Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Tunga skor!

Registrerad: 2003-11-07

Jag köpte i veckan ett par arbetsskor, de väger nära 1kg styck. Stålhätta, spiktrampskydd etc etc är det som gör de så tunga.
Jag hade de på jobbet hela dagen igår, och när jag kom hem så kändes benen fjäderlätta att gå med.
Min fråga nu, kan mina ben tänkas bli biffigare av att hela dagarna gå runt med tunga skor, eller kanske de rent av blir smalare?
Vad tor du?

Från: Norrköping
Registrerad: 2005-12-15

Känns inte som om 1kg per ben är någon vidare överbelastning. :)

Från: Floda
Registrerad: 2006-08-14

Varför skulle dina ben bli smalare? Att högreps ger slanka muskler är ju en träningsmyt har jag läst i "25 myter om träning" som jag fick av gymgrossisten ;D

Om du inte hamnar på extremt kaloriunderskott pga. att du måste släpa runt på den nya vikten så kommer du nog inte minska i storlek iallafall ;)

Registrerad: 2006-08-28

Liten tillväxt av benmusklerna, men så liten att den inte direkt märks, om du äter tillräckligt energi. Eller så mindre om du inte orkar träna ben lika bra. 1 kg är som sagt inte jättemycket, men jag skulle tro att du får lite mer typ I muskelfibrer i långsam takt, de muskelfibrerna är dock tunnare än typ II som du får av styrketräning. Jag har tidigare märkt en liten skillnad på benen om jag transportcyklar mycket eller lite,men då har jag inte kört någon styrketräning för benen, därför borde skillnaden för dig bli ännu mindre.

Vad jag tror iaf...

Jag styrketränar inte benen längre, jag vill inte få större röv än vad jag har. Mina vader däremot är rätt tunna, tänkte mer om de kunde bli kraftigare av mina tunga skor.

När du promenerar runt på jobbet med dina nya skor, gör då överdrivna fotrörelser så kommer vaderna få sig en ordentlig omgång under dagen.

Edit, gå som en clown med fötterna alltså :D

Senast redigerat av nivanson (2008-03-28 12:23)

nivanson skrev:

...men det är ju så jag går, för skorna är så tunga och stora haha ;-)

cali skrev:

nivanson skrev:

...men det är ju så jag går, för skorna är så tunga och stora haha ;-)

Då lär dina vader hinna ikapp förr eller senare ;D

Skäms du över din rumpa? Massa folk klagar på min rumpa men då säger jag att det är en iron-butt. Impar mer än det äcklar :D

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

som jag ser det så är det nog ingen risk att dina ben förändrar sig nämnvärt i storlek, men dom kan kanske få lite bättre uthållighet. marginellt dock.

det största problemet med personer som har såna skor är att dom ibland är dåligt dämpade. går du på industrigolv hela dagarna så är det skadligt för knän och leder, men nu är det försent att rekomendera dig att köpa ett par med någon form av dämpning för att undvika förslitningsskador. dock så är det ju troligt att du själv känner till det här och vet hurdana skor du ska ha som yrkesman =)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB