Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
nivanson skrev:
Vad sägs om att öka 10kg det FÖRSTA halvåret av träning?
Det gjorde jag!
för övrigt. när jag började träna ben så ökade jag 10 kilo i veckan under månader i sträck, så det går, om man har tur med genetiken på så sätt. dessutom, jag började på 80 kilo, så det kanske inte var konstigt att jag ökade med över 100 kilo på tre månader.
Om jag säger "alla som hoppar ner ifrån Eifeltornet får 50cm armar". Köper du det direkt då?
Sluta bete dig som en jävla barnrumpa.
Zyrymin skrev:
stevebc skrev:
Du har för lite tålamod! Du startar en tråd och ber oss om hjälp och vi hjälper dig, sen tar det 5 dagar och nästa tråd startad i frustration kommer upp. Ge det ett halvår eller två, ät bra och träna få reps så kommer du bli stark i att lyfta med få reps. Ge det ett halvår eller två.
Jo men EN GREJ HÄR NU! SNÄLLA!
Tobbenio skrev ju att han skulle ha slutat attträna för längesedan om han inte ökade "ynka" 10 kilo i halvåret på max 1rm. Alltså innebär det att i princip alla utom jag ökar med MINST 10 kilo i max 1rm i halvåret, antagligen mer. Eller hur? Vad ska jag då träna för om andra hade lagt av. Är jag ett genetiskt unikum som inte svarar på träning ska jag ju inte träna.
"Hade jag bara kunnat öka mitt 1RM med 10kg på 6mån hade jag nog slutat träna för länge sen."
Hade han inte ökat 10kg på 1RM under under 6mån hade han eventuellt slutat. Det betyder inte att han hade förväntat sig 10kg+ på 1RM varje 6mån.
Zyrymin skrev:
nivanson skrev:
Vad sägs om att öka 10kg det FÖRSTA halvåret av träning?
Det gjorde jag!
DÅSÅ! Då har du ingen anledning att sluta om du följer Tobbenos tänkande med att sluta om man inte får ökningar.
Senast redigerat av nivanson (2008-03-26 22:25)
zartok skrev:
tyvärr, jag håller med ovanstående.
lyssna nu. jag har skrivit en massa här som hjälper dig. det har en massa personer gjort. nu tar du dig i kragen och istället för att sitta framför datorn och se musklerna växa så tar du dig tid i gymmet och lyfter vikter!
du kan inte sitta här och fråga saker och när du får svar så nöjer du dig inte med det, utan frågar vidare, blir kritisk och säger att det inte fungerar eftersom du inte fick feeeta pecs sedan igår då du provade det.
antingen så gör du det en av oss säger, eller så är det ingen mening med att du fortsätter att fråga saker. kommer du inte omsätta svar i praktik så är det onödigt att fråga, eller hur?
så sätt dig ner, rannsaka dig själv en kväll. ta till dig ETT av träningstipsen. svälj inte det första bästa som låter som någon superkille har satt ihop, ala 5x5 osv. det behöver inte fungera för dig. lättaste träningen för dig är en split, för du behöver du inte hålla reda på vad du ska träna vilka dagar.
reppa efter känsla. använd övningar som inte belastar dina skadade områden så att dom blir värre skadade. sikta på pump. lite jävlar anamma, nu sätter jag igång! du får inga resultat av att sitta här och bli sur och anfalla dom som tagit sin dyrbara tid för att hjälpa dig. gör något av det istället!
så, åter igen. välj något att träna. finns tusentals tips i tråden här bara. träna efter det. träna bra, fuska inte och ät mycket. skit i resten av tipsen tills vidare. reppa som du känner för dagen. valfria reps är lätt att komma ihåg för alla, även dig.
antingen gör du som vi skriver nu, eller så är det ingen ide att du fortsätter fråga saker här. vi är inga trollkarlar. vi kan inte vifta med ett trollspö och vips så drar du dina 200 kilo i bänk. du måste göra det själv. det är ditt trollspö, vi säger bara hur du kan använda det på olika sätt för att få fram magin. that's it. no more, no less.
Du har rätt, men 5x5-programmet ser jag inget fel i. Vad är fel med det?
Dessutom, jag ökar ju inte mitt max 1rm i halvåret, alltså 20 kilo om året, då hade Tobbeno slutat träna för längesedan, varför ska jag träna då eftersom jag inte ökar med 10 kilo i halvåret på mitt max 1rm?
Varför är splitt den lättaste tränignen för mig? Du skriver ju att jag själv ska välja.
Cybercowboy skrev:
Om jag säger "alla som hoppar ner ifrån Eifeltornet får 50cm armar". Köper du det direkt då?
Sluta bete dig som en jävla barnrumpa.
Vad då? Uppenbarligen ökar alla andra med minst 10 kilo av max 1rm på ett halvår, eller vad då? Jag fattar inte!
zartok skrev:
för övrigt. när jag började träna ben så ökade jag 10 kilo i veckan under månader i sträck, så det går, om man har tur med genetiken på så sätt. dessutom, jag började på 80 kilo, så det kanske inte var konstigt att jag ökade med över 100 kilo på tre månader.
Ja, det verkar vara normalt att alla andra gör sådana ökningar, jag gör det dock inte. Uppenbarligen helt ensam om det. Efter tre månader böjde du 180? Okej. Starkt.
Det var snack om 10kg i halvåret inte i månaden.
Jag tvivlar på att du är så hängiven som du säger.
Vilken vikt är det du inte kommer förbi egentligen?
Jag har tränat på exakt det här sättet nu sedan februari då jag tog en "nystart"
Har inte kunnat köra hårt eller alls innan juluppehållet eftersom jag haft en spricka i handleden. =(
Jag har skrivit ner varje träningsenhet, varje, rep och varje set.
Du kan få se excelfilen om du vill. Jag har inte ens tränat väldigt regelbundet eller mycket.
I bänk har jag gjort den här utvecklingen:
Första passet den 4 feb. var mitt "max" 2x120. efter det har jag sett till att ökat någon rep på de flesta av seten även om det kanske bara kan räknas som "halva" reps. men nästa gång jag kommit tillbaka har jag i princip alltid klarat målet och kunnat pressa ut några till reps.
utvecklingen har sett ut såhär:
4feb: 10x70, 6x90, 3x100, 3x110, 2x120, 5x90, 5x90, 5x90
7feb: 10x70, 6x90, 3x100, 3x110, 2.5x120, 5x100, 5x100, 6x100
12feb: 10x80, 6x100, 4x110, 3x120, 3x126, 5x110, 5x110, 5x110
20feb: 11x70, 8x90, 5x100, 4x110, 3x120, 2x128, 5x110, 4x110, 4x100
25feb: 10x80, 7x100, 110x4, 3x120, 1x130, 4x110, 4x110, 4x110
28feb: 10x70, 8x80, 6x100, 4x110, 4x110, 4x110, 4x110, 4x110
4mar: 12x50, 8x80, 5x100, 5x110, 3x120, 2x130, 5x110, 5x110, 5x110
12mar: 17x50, 10x80, 100x8, 110x5, 110x4, 120x3, 120x5
17mar: 20x50, 8x90, 6x110, 4x130, 3x140, 3x140, 7x110
26mar: 20x50, 8x90, 6x110, 3x130, 4x140, 6x110
Här är även uppvärmnings seten noterade och även de extra jag kört efter.
men man kan se en tydlig stegring. Visst, jag har lyft mycket tyngre vikter förut och jag kommer att lyfta ganska mycket mer än det här inom en snar framtid när handbollsäsongen slutar och jag kan fokusera allt på stykreträningen.
Det enda jag vill säga är att det funkar. Bara man ger sig fan på det. I sommar är mitt mål att bänka 180. Och jag är tämligen säker på att jag kommer klara det. Självförtroende och inställning är SJUKT viktigt.
Vet du hur mycket jag har ökat i bänkpress på 8 månader? Jag har tappat 20kg. Jag har inte slutat träna. Allt handlar om disciplin och att aldrig ge upp. Har du inte tålamod finns det annat att göra än styrketräna.
nivanson skrev:
"Hade jag bara kunnat öka mitt 1RM med 10kg på 6mån hade jag nog slutat träna för länge sen."
Hade han inte ökat 10kg på 1RM under under 6mån hade han eventuellt slutat. Det betyder inte att han hade förväntat sig 10kg+ på 1RM varje 6mån.
Hur vet du det? Det där skrev han inte.
nivanson skrev:
DÅSÅ! Då har du ingen anledning att sluta om du följer Tobbenos tänkande med att sluta om man inte får ökningar.
Men det var ju bara första halvåret! Alla andra fortsätteer uppenbarligen att öka och öka och öka, år ut och år in, utom jag. Ska ett undantag träna? Som dessutom kämpar för det?!
felet är att det är ett program, som alla andra med skillnaden att den inte har repsvariation, vilket vi alla som tränar inte rekomenderar. du ska variera, beroende på hur du känner dig enligt mig. känner du dig stark så kan du köra låga reps, känner du dig skitvek så kör fler, allt enligt dagsformen och hur du känner att du orkar. skit i resten!
bry dig inte om vad du ökar. vad har jag skrivit? träna efter DINA GENETISKA FÖRUTSÄTTNINGAR! inte någon annans. du skrev nyligt att du skulle träna så, hur kommer det sig att du ändrat dig utan att ens varit på gymmet?
splittar är enkla att komma ihåg, och någonstans har du skrivit att du har svårt att ta till dig alla superavancerade metoder. splittar är så basic det kan bli, därför kan det passa dig väldigt bra. då slipper du tänka så mycket. då går du bara till gymmet att träna.
Jag vet,svara själv på dina egna frågor så får du ju garanterat det svaret som du vill ha...?
Zyrymin skrev:
Vad då? Uppenbarligen ökar alla andra med minst 10 kilo av max 1rm på ett halvår, eller vad då? Jag fattar inte!
Precis, du fattar verkligen inte.
stevebc skrev:
Vet du hur mycket jag har ökat i bänkpress på 8 månader? Jag har tappat 20kg. Jag har inte slutat träna. Allt handlar om disciplin och att aldrig ge upp. Har du inte tålamod finns det annat att göra än styrketräna.
Jojo, men om du har tappat 20 kilo bänkar du väl fortfarande runt 200 eller så, nej men du förstår säkert. Jag gilalr att kämpa, men när man läser så blir man nedslagen istället och vet varken ut eller in, till slut vet man ingenting och alla är Arnold och styrkelyftare, i alla fall på nätet. Jag blir tokig.
Zyrymin skrev:
Cybercowboy skrev:
Sluta bete dig som en jävla barnrumpa.Vad då? Uppenbarligen ökar alla andra med minst 10 kilo av max 1rm på ett halvår, eller vad då? Jag fattar inte!
zartok skrev:
Ja, det verkar vara normalt att alla andra gör sådana ökningar, jag gör det dock inte. Uppenbarligen helt ensam om det. Efter tre månader böjde du 180? Okej. Starkt.
precis. men till det ska jag tillägga att jag aldrig någonstin hade tränat ben innan dom månaderna, och det hade säkerligen något med det att göra.
Zyrymin skrev:
Men det var ju bara första halvåret! Alla andra fortsätteer uppenbarligen att öka och öka och öka, år ut och år in, utom jag. Ska ett undantag träna? Som dessutom kämpar för det?!
NEHE, jag bara kopierade hans post och ändå skrev han inte det.
Vissa ökar mer än andra, jag har ökat bra "år ut och år in" i hela tre år. Nu ökar jag inte så mycket längre... Roligt ändå! Vad tycker du är roligt med gym? Att bråka om det på internet?
Lägg mindre tid på att gråta, det är katabolt och utsöndrar kortisol i hela fejan.
Senast redigerat av nivanson (2008-03-26 22:30)
Tobbeno skrev:
Det var snack om 10kg i halvåret inte i månaden.
Jag tvivlar på att du är så hängiven som du säger.
Vilken vikt är det du inte kommer förbi egentligen?
Jag har tränat på exakt det här sättet nu sedan februari då jag tog en "nystart"
Har inte kunnat köra hårt eller alls innan juluppehållet eftersom jag haft en spricka i handleden. =(
Jag har skrivit ner varje träningsenhet, varje, rep och varje set.
Du kan få se excelfilen om du vill. Jag har inte ens tränat väldigt regelbundet eller mycket.
I bänk har jag gjort den här utvecklingen:
Första passet den 4 feb. var mitt "max" 2x120. efter det har jag sett till att ökat någon rep på de flesta av seten även om det kanske bara kan räknas som "halva" reps. men nästa gång jag kommit tillbaka har jag i princip alltid klarat målet och kunnat pressa ut några till reps.
utvecklingen har sett ut såhär:
4feb: 10x70, 6x90, 3x100, 3x110, 2x120, 5x90, 5x90, 5x90
7feb: 10x70, 6x90, 3x100, 3x110, 2.5x120, 5x100, 5x100, 6x100
12feb: 10x80, 6x100, 4x110, 3x120, 3x126, 5x110, 5x110, 5x110
20feb: 11x70, 8x90, 5x100, 4x110, 3x120, 2x128, 5x110, 4x110, 4x100
25feb: 10x80, 7x100, 110x4, 3x120, 1x130, 4x110, 4x110, 4x110
28feb: 10x70, 8x80, 6x100, 4x110, 4x110, 4x110, 4x110, 4x110
4mar: 12x50, 8x80, 5x100, 5x110, 3x120, 2x130, 5x110, 5x110, 5x110
12mar: 17x50, 10x80, 100x8, 110x5, 110x4, 120x3, 120x5
17mar: 20x50, 8x90, 6x110, 4x130, 3x140, 3x140, 7x110
26mar: 20x50, 8x90, 6x110, 3x130, 4x140, 6x110
Här är även uppvärmnings seten noterade och även de extra jag kört efter.
men man kan se en tydlig stegring. Visst, jag har lyft mycket tyngre vikter förut och jag kommer att lyfta ganska mycket mer än det här inom en snar framtid när handbollsäsongen slutar och jag kan fokusera allt på stykreträningen.
Det enda jag vill säga är att det funkar. Bara man ger sig fan på det. I sommar är mitt mål att bänka 180. Och jag är tämligen säker på att jag kommer klara det. Självförtroende och inställning är SJUKT viktigt.
Du ska öka med 70 kilo till sommaren? Bra. Alla klarar det utom jag verkar det som.
Jag rättade föresten mitt misstag till halvår och inte i månaden.
Senast redigerat av Zyrymin (2008-03-26 22:34)
zartok skrev:
felet är att det är ett program, som alla andra med skillnaden att den inte har repsvariation, vilket vi alla som tränar inte rekomenderar. du ska variera, beroende på hur du känner dig enligt mig. känner du dig stark så kan du köra låga reps, känner du dig skitvek så kör fler, allt enligt dagsformen och hur du känner att du orkar. skit i resten!
bry dig inte om vad du ökar. vad har jag skrivit? träna efter DINA GENETISKA FÖRUTSÄTTNINGAR! inte någon annans. du skrev nyligt att du skulle träna så, hur kommer det sig att du ändrat dig utan att ens varit på gymmet?
splittar är enkla att komma ihåg, och någonstans har du skrivit att du har svårt att ta till dig alla superavancerade metoder. splittar är så basic det kan bli, därför kan det passa dig väldigt bra. då slipper du tänka så mycket. då går du bara till gymmet att träna.
Varför är det ett program som används effektivt av så många då?
Jag kan inte bara variera lite hur som helst. Det blir ju kaosartad träning då.
Men om splittar är enkla fattar jag inte varför man ska testa allt och variera allt. Nej, nu ger jag upp, MAX-OT är ju splittat program men det är tydligen inte bra det heller.
tar han 4x140 så är det inte en ökning på 70 kilo. han kanske redan har 160 i grunden, tänk på det. sedan så tycker jag nu att du ska sluta tjafsa och vifta ifrån dig. träna efter vad du kan göra, inte någon annan. lägger vi oss och ska bänka som samuelsson så vet vi alla hur det går. ingen av oss här inne drar 300. vi skulle alla dö i pressarna. men vet du vad? vi gör det inte. vi tränar inte efter hans resultat, vi tränar efter våra egna.
nivanson skrev:
Zyrymin skrev:
Men det var ju bara första halvåret! Alla andra fortsätteer uppenbarligen att öka och öka och öka, år ut och år in, utom jag. Ska ett undantag träna? Som dessutom kämpar för det?!NEHE, jag bara kopierade hans post och ändå skrev han inte det.
Vissa ökar mer än andra, jag har ökat bra "år ut och år in" i hela tre år. Nu ökar jag inte så mycket längre... Roligt ändå! Vad tycker du är roligt med gym? Att bråka om det på internet?
Lägg mindre tid på att gråta, det är katabolt och utsöndrar kortisol i hela fejan.
Nej för att jag inte fattar någonting längre och för att jag tydligen är ett genetiskt undantag.
"Ät bra, träna med låga reps."
"Variera repsantalet."
"Gör det som känns bra."
"Bill Starrs 5x5 är inte bra."
"Variera."
"Variera."
"Gör så."
"Det är bra."
"Det är inte bra."
Klart det blir kaos i hjärnan.
det finns splittar som fungerar effektivt för skitmånga. det finns sl-träningar som fungerar bra för många. det finns max ot som fungerar bra för många. men frågan är då vad som hade fungerat bäst. igen, jämnför dig inte med andra hela tiden.
det går utmärkt. testa en gång. kör pyramid om inte annat. tyngre och tyngre eller fler och fler reps. eller vad som helst. men träna istället för att sitta här och vara missnöjd.
max ot är dåligt för att du inte varierar reps. gör det, är det så svårt att förstå att du ska?
Zyrymin skrev:
stevebc skrev:
Jojo, men om du har tappat 20 kilo bänkar du väl fortfarande runt 200 eller så, nej men du förstår säkert. Jag gilalr att kämpa, men när man läser så blir man nedslagen istället och vet varken ut eller in, till slut vet man ingenting och alla är Arnold och styrkelyftare, i alla fall på nätet. Jag blir tokig.
Nej just nu bänkar jag 100kg. För två veckor sen bänkade jag hela 80x3. Lita inte på det du läser på nätet, kolla på folk i gymmet istället, det är mitt tips om du tar åt dig av stora resultat och är så tävlingsinriktad.
zartok skrev:
tar han 4x140 så är det inte en ökning på 70 kilo. han kanske redan har 160 i grunden, tänk på det. sedan så tycker jag nu att du ska sluta tjafsa och vifta ifrån dig. träna efter vad du kan göra, inte någon annan. lägger vi oss och ska bänka som samuelsson så vet vi alla hur det går. ingen av oss här inne drar 300. vi skulle alla dö i pressarna. men vet du vad? vi gör det inte. vi tränar inte efter hans resultat, vi tränar efter våra egna.
Nej men alla drar mycket mer än mig. Tänk dig själv att du gillar att springa, men alla springer ifrån dig, även nybörjarna och de som inte kämpar för det, trots att du kämpar för att springa och verkligen lägger ner tid på det. Det är så jag menar. Men i princip har du rätt.
PS. Bill Starrs program innehåller repsvariation. Femmor treor och åttor.
Zyrymin skrev:
Du ska öka med 70 kilo till sommaren? Bra. Alla klarar det utom jag verkar det som.
Jag rättade föresten mitt misstag till halvår och inte i månaden.
Det är inte snack om att öka med några 70kg varje år halvår eller år.
Om man ser till mitt gamla max är det inte speciellt hög ökning det komer bli.
Men det viktigaste är att jag tränat styrka i princip 15 år.
Det finns säkert en hel massa saker jag kunnat göra för att optimera och förbättra saker som jag missat eller helt enkelt inte vetat om vissa tider.
MEN, jag har aldrig slutat. Ibland komer man till platåer, det kan ta lång tid att komma över dem, ibland måste man ta ett uppehåll, ibland träna lite annorlunda. Men till slut kommer man över dem.
Det finns bara ett nyckelord: Tålamod.
stevebc skrev:
Nej just nu bänkar jag 100kg. För två veckor sen bänkade jag hela 80x3. Lita inte på det du läser på nätet, kolla på folk i gymmet istället, det är mitt tips om du tar åt dig av stora resultat och är så tävlingsinriktad.
Aha okej...Jag gjorde en fyra på 80 med min skadade axel sist, det gjorde ont, men ska snart på röntgen. Har legat på 90 och så innan.
Jo, tack, där skrev du ett sanningens ord! På internet verkar alla vara Arnold och styrkelyftare samtidigt. På gymet ser jag HELT andra resultat och då tränar jag ändå på ett genuint gym.
Zyrymin skrev:
Klart det blir kaos i hjärnan.
Det är ju självförvållat. Precis som någon skrev i tråden så fick du jättebra tips BARA för någon vecka sen, och nu är du tillbaka och gnäller igen. Varför inte lyssna på de tips du får och sedan försöka tillämpa dem?
Senast redigerat av Cybercowboy (2008-03-26 22:42)