Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Jordnötter!

Registrerad: 2007-10-05

Hej! Finns det att köpa jordnötter som inte är saltade och utan skal? För de kan väl inte va så bra o käka så mkt salt?

Registrerad: 2006-08-17

Tror att de som är torrostade inte är saltade, kolla in dem i affären.

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Har för mig att en del som käkar mkt nötter köper de saltade eftersom dem är billiga och sen sköljer av dem i ett durkslag och låter dem torka på en handduk...

Från: Vänersborg
Registrerad: 2007-06-20
Webbsida

Rostade är väll inget att rekomendera ur hälso synpunkt, Om jag förståt saken rätt, Efter som allt fett i blir härdat av värme behandlingen

konstigapellefant skrev:

Rostade är väll inget att rekomendera ur hälso synpunkt, Om jag förståt saken rätt, Efter som allt fett i blir härdat av värme behandlingen

Det stämmer inte, var har du hört det?

Webbsida

Jag har inte hört det ,Jag har dragit en egen slutsatts
, Att vegetabiliska oljer inte tål värme, Och då drog slutsatt att man använder hög värme när man rostar nötter.

oliv olja är den mest tåliga vegetabiliska mat oljan och används där för mcyke i mat lagning . det är därför det är fördel aktigt att köpa kallpressade/vigine oljer som är mekaniskt fram pressade och inte urvinnet från värme behandling som förstör oljerna. varmpressad linfrö olja är nästan gratis men kall pressad är svin dyr.

Vad är det som inte stämmer i mitt resonemang? Menar du att det inte är varmt när dom rostar eller att nöt olja skulle vara så pass tålig?

Senast redigerat av konstigapellefant (2008-04-09 22:47)

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

mycket salt är mycket riktigt dåligt för dig. det är en mineral som är livsnödvändig, men vi får i oss helt för mycket av den eftersom det är en bra smakförstärkare och finns i all processerad mat. överallt.

jag tror att njurarna kan bryta ner omkring 3 dl havsvatten varje dygn, vilket innebär runt tre teskedar om jag inte har helt fel, vilket jag nu iofs kan ha. mer än så och du kan drabbas av njursvikt.

det finns säkerligen osaltade jordnötter att få tag på, vart är en bättre fråga, men kolla hos din lokala supermarket och se om dom har något passande. ett tips är även att rosta dom själv om du tycker om rostade nötter, mig veterligen så gör dom något dåligt i processen som gör nötterna mer onyttiga. kan vara exempelvis att lägga i socker.

om du inte finner det du vill ha så kan jag rekomendera solroskärnor istället. KÄRNOR, inte frön. dessa smakar nötigt och innehåller mycket bra fetter, en hel del proteiner och är allmänt goda att rosta själv. plus till dom att man dessutom finner dom lite överallt.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-06-26

Melea skrev:

konstigapellefant skrev:

Det stämmer inte, var har du hört det?

Det kan nog stämma. Härdning som leder till omvandling av fetter till mättade sker via kraftig upphettning. Transfetter är är den typ som bildats av en avbruten sådan process. Och dom är elaka jävlar. Det som är helt klart är att kraftig upphettning av nyttiga fetter förstör dom ganska mycket så dom blir onyttiga eller rent hälsovådliga.

Jordnötter är i grunden ett halvtaskigt livsmedel och blir inte särskilt lysande för att man tar bort saltet. Om jag äter jordnötter så är det för att det är gott och godare blir det med salt helt klart.

Rostade/orostade nötter:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthre … e+n%F6tter

Edit: sen kan man ju rosta nötterna i olika typer av oljor, som är mer eller mindre bra.

Senast redigerat av Melea (2008-04-10 11:14)

Webbsida

Intressant men jag kan inte på stå att jag fick ut något svar, förutom det som sverker på står att det är en så kort värmebehandling så att det inte skulle ske

Men som king crubs motsäger i en annan tråd att det skulle på värkas och få en längre hållbarhet och bli nyttigare, vilket jag inte kan förstå efter som en längre hållbarhet är en härdning av fett och härsknar inte lika fort och där med heller inte omsätts i kroppen lika fort.

paulun hävdar att det är oljan som till sätts vid rostning som inte är hälsosam

Jag tror mest på att oljan är det ohälsosamma i sammanhanget. Men jag vet faktiskt inte hur det ligger till.

Registrerad: 2005-06-07

På Willys finns naturella och skalade jordnötter.

I ICAs egna sortiment finns också naturella skalade jordnötter, och säkert tio sorter till för den delen :)

Melea skrev:

Jag tror mest på att oljan är det ohälsosamma i sammanhanget. Men jag vet faktiskt inte hur det ligger till.

Jordnötter har inte någon tjusig fettsammansättning ens naturell.

Registrerad: 2008-02-10

Alltidxx skrev:

Melea skrev:

vad ska man äta som har bra fettsammansättning då?

Senast redigerat av Egge_n (2008-04-20 10:36)

Egge_n skrev:

Alltidxx skrev:

Melea skrev:

vad ska man äta som har bra fettsammansättning då?

Inte nötter för hälsosamhetens skull iallafall. Ät fisk :)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB