Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 17 18 19 20 21  

T-RexXXL, to the limits and beyond

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-10-11

Cred till dig Lajne. Ett mycket läsvärt inlägg.

Registrerad: 2007-01-19
Webbsida

Lajne skrev:

Nu är det lite svårt att se just från filmen, men jag har ett par saker jag vill kommentera. Jag är förvisso en soffstrateg i allra högsta grad, med en erfarenhet eller kunskap som inte kan mäta sig med den här killens, men man får ändå se det han säger utifrån varför han säger det:

1. Det första är var han sätter ner stången. Visst, det är aslätt att få en askort rörelselängd om man touchar ner stången nedanför pectoralis major, på magen. Det är därför som det i IPF är förbjudet att göra så kallade "magbänkar"; west side tävlar dock inte i IPF om jag inte missminner mig.
2. Det andra är, återigen, var han sätter ner stången. Har du en tröja på dig tjänar du enormt mycket mer på att magbänka än om du inte har en tröja på dig, något som speciellt gäller tröjorna som gäller i de förbund som är mer "liberala" med tillåten utrustning. Dessutom blir starten i en magbänk förmodligen jämförelsevis svårare i en magbänk, då bröstmuskulaturen som normalt sett tar hand om starten är totalt urkopplad, något som inte är lika viktigt med utrustning på sig eftersom den hjälper till som mest just i starten.

Av 1 och 2 vill jag alltså säga: bänka inte längre ner än till där bröstbenet slutar. Förutom att det (om du inte har en ganska speciell kroppsbyggnad) är ganska ofördelaktigt trots den kortare lyftvägen så kommer de flesta styrkelyftare hävda att du fuskar.

3. Jag vill även delvis motsätta mig påståendet att man inte ska flytta stången bakåt. Gravitationen strävar neråt, det är inte som om man blir direkt tröttare av det; tvärtom kan man om man kämpar med ett lyft riktigt nära fail flytta över vikten till mer utvilade muskelgrupper och på så sätt klara lyftet. Risken för att tappa stången i ansiktet (och argumentationen i övrigt faktiskt), som han så vackert uttrycker det, är återigen till största delen något som beror på att de använder tröjor. Med en tröja vill du lyfta jävligt rakt upp för att utnyttja dess maximala kraft, kommer du ur den banan kommer tröjan inte längre hjälpa till så mycket och när du då helt plötsligt har förlorat 10-40kg extra lyftkraft så ja, då tappar du stången i ansiktet^^

Av nr 3 kan man alltså utläsa, lyft i en "båge" om du får ut mer av det. Det är absolut inget som är förbjudet i tröjlös bänk (även om vissa säkert kan lyfta bättre i en rak bana raw också, det säger jag inte emot) .

Som sagt, jag vill inte påstå att min erfarenhet eller kunskap är på något sätt större än denna killens, men man får se det han säger utifrån hans perspektiv:)

När jag lär ut teknik i det jag kallar "maxbänk" säger jag precis det du säger ovan Lajne, att bänka ner till någonstans runt bröstbenet och pressa bakåt i en lätt båge mot huvudet samtidigt som du drar in armbågarna och sänker ner axlarna samt viker in skulderbladen in mot bänken, hittar bryggan och kontakten med hälarna i golvet och lägger upp dig med nacken och trapsen i kontakt med bänken. Dvs allt han säger i videon FÖRUTOM att jag säger att man ska lyfta i en båge bakåt och lägga ner den mot nedre bröst då jag lärt mig i flera olika utbildningar att det är det säkraste och bästa sättet att lyfta max. West side har dock mycket cred inom SL med flera världsrekord och mer eller mindre alla av USAs bästa lyftare i sitt stall. Så det väger ju rätt tungt det han säger.

Allt jag med praktisk erfarenhet vet är att jag inte har en chans att lyfta över 130kg i bänk om jag inte själv gör som jag säger. Testade för någon dag sedan med bänktröja och slog PB utan att vara i form vilket säger mycket om vad jag tycker om utrustning i allmänhet (bläh!).

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag säger som sagt inte att han har fel rent principiellt, jag säger bara att det han säger med nästan 100% säkerhet är anpassat för tröjbänk och inte för raw-bänk :)

Registrerad: 2005-11-11

biceps... axlar... bytte inte om... bra intensivt pass... annars på skithumör.

Registrerad: 2008-03-24

T-Rex skrev:

biceps... axlar... bytte inte om... bra intensivt pass... annars på skithumör.

oj :( Spider, tråkigt att höra . Livet leker inte?

Nja, det är ingen större fara. Jag är bara lite trött på mig själv, på att jag är en jävel på att trassla till saker och ting. Inget jag vill gå in på här... jag uppdaterar min journal med den infon för att humöret i högsta grad inverkar på träningsresultaten.

Träningskompisen ska släpa med mig (ja, släpa MIG) till ett benpass idag.

Senast redigerat av T-Rex (2008-08-05 09:46)

T-Rex skrev:

Nja, det är ingen större fara. Jag är bara lite trött på mig själv, på att jag är en jävel på att trassla till saker och ting. Inget jag vill gå in på här... jag uppdaterar min journal med den infon för att humöret i högsta grad inverkar på träningsresultaten.

Träningskompisen ska släpa med mig (ja, släpa MIG) till ett benpass idag.

Även om jag inte vet din sits så vet jag hur det är att trassla till det. Men livet går vidare och imorgon är det en ny dag med nya möjligheter. Hoppas det löser sig för dig ! :)

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

T-Rex skrev:

Kommer börja äta bättre f o m... idag :) har slarvat lite och gått ner några kg. Styrkan dock tycks gå uppåt, som det brukar vara för mig under deff. Vikten ligger runt 90-91. Har dock blivit mer vaskulär och hård.

Igår lyckades jag frivända 100 kg, ettor. Stod framför en spegel och tyckte väl att att min powerclean såg clean ut. Har iaf blivit bättre. Lyckats få mer flyt och momentum i hela rörelsen.

Lite reppande på 140 i mark, tänkte på det som Babel hade sagt, att använda benen mer, och det kändes bra. Inga ryggsmärtor (dock är vikten relativt låg).

Explosiva dips - lyckas numera med en klapp emellan. Dock gör det ont när jag landar eftersom jag landar så djupt.

Kosten igår:

Min sedvanliga grötfrukost runt 9

Pasta och tonfisk (2 burkar) runt middagstid

Gainer före träning

Gainer efter träning

Runt kl. 19 en XXL burgare på Burger King

Sen åt jag nåt slags korvmojs med ris (inte jag som lagat så jag vet inte riktigt vad, men hungrig var jag)

Några fruktiga cider (bara så att ni vet, så är jag ingen cider-människa... men det var ok)

Och nu imorse fick jag råggröt med sojamjölk (smakade faktiskt bättre än jag trodde, lite nötigt, helt ok).

Ska väl bli ett benpass idag är det tänkt, om jag hinner med det.

Men ooooh! Grattis, du tar hela 5kg mer än Sanna Kallur. ;)

Yippie kay yei...

Webbsida

T-Rex skrev:

Yippie kay yei...

Jag bråkade bara lite. Du blev väl inte sur? :(

johanw skrev:

T-Rex skrev:

Yippie kay yei...

Jag bråkade bara lite. Du blev väl inte sur? :(

Han har det lite tufft nu, så han är på dåligt humör rent allmänt, personliga problem. .. Så vitt jag vet, inget personligt med dig =)

Från: olika, variation är ju viktigt
Registrerad: 2006-09-14

johanw skrev:

T-Rex skrev:

Kommer börja äta bättre f o m... idag :) har slarvat lite och gått ner några kg. Styrkan dock tycks gå uppåt, som det brukar vara för mig under deff. Vikten ligger runt 90-91. Har dock blivit mer vaskulär och hård.

Igår lyckades jag frivända 100 kg, ettor. Stod framför en spegel och tyckte väl att att min powerclean såg clean ut. Har iaf blivit bättre. Lyckats få mer flyt och momentum i hela rörelsen.

Men ooooh! Grattis, du tar hela 5kg mer än Sanna Kallur. ;)

Faktiskt inte, det stod idag att hon tog 100 kg ;) så lika mkt som Kallur, hon är väldigt söt btw :P

Mina knän fungerar perfekt! så nu blir det tunga knäböj igen :D blev ett lyft för humöret.

Det var nyss en person som sa att det inte är ok att gå med bar överkropp på stan ("så gör man inte"). Fick mig ett gott skratt. Det där "mannet" verkar inte vara nåt bra rättesnöre.

Mår betydligt bättre nu, visste att det var den tunga träningen som saknades...

Körde på nytt frivändningar med 100 kg och det känns bättre och bättre. Nej Johanw, jag blev inte sur alls... btw. Nånstans finns det alltid en tjej som... om inte värmer upp på mina vikter, är hack i häl på mig. Men jag är nybörjare på frivändningar, så jag lär ju öka markant där. Än så länge dominerar råstyrkan över tekniken.

Kul spider , you lite back on track :D

haha, du skojar?? , Gick du ut i bar överkropp på stan i regnet :P  , rolig person. Vi är faktiskt födda nakna :P

Nej, det var apropå en solig dag, 30+ grader, tidigare... höra av sig nu med klagomål... orka.

Senast redigerat av T-Rex (2008-08-05 15:17)

T-Rex skrev:

Nej, det var apropå en solig dag, 30+ grader, tidigare... höra av sig nu med klagomål... orka.

haha, herregud..

Sov 11 timmar... drömde en del... insåg en del. Sista tiden har allting kretsat kring träningen och kroppen. Det har varit på tok för mycket. Känns som att jag reducerats till en "kropp"... och det känns inte bra... visst har det gett resultat, men det har varit en fixering och fixeringar är inte sunda i längden... så jag kommer kanske att trappa ner lite... försöka hitta tillbaka till kvaliteter som jag låtit blekna bort... det finns så mycket annat jag kan och vill ägna mig åt som jag har försummat. Gymlivet har präglat alla mina livsval - allt från kosten till umgänget, och jag förstår nu att det är därför jag vantrivts i situationen. För jag är bara "närvarande" till en viss del, bara halvnöjd. Lite flummigt inlägg, men jag är nyvaken...

Kommer ändock att fortsätta försöka öka med hjälp av bulgaren (155 i bänk, 165 i mark, 170 i böj) och explosivitetsövningar... men fixeringen har släppt... kanske resultatkurvan planas ut, men livskvaliteten höjs å andra sidan.

T-Rex skrev:

Sov 11 timmar... drömde en del... insåg en del. Sista tiden har allting kretsat kring träningen och kroppen. Det har varit på tok för mycket. Känns som att jag reducerats till en "kropp"... och det känns inte bra... visst har det gett resultat, men det har varit en fixering och fixeringar är inte sunda i längden... så jag kommer kanske att trappa ner lite... försöka hitta tillbaka till kvaliteter som jag låtit blekna bort... det finns så mycket annat jag kan och vill ägna mig åt som jag har försummat. Gymlivet har präglat alla mina livsval - allt från kosten till umgänget, och jag förstår nu att det är därför jag vantrivts i situationen. För jag är bara "närvarande" till en viss del, bara halvnöjd. Lite flummigt inlägg, men jag är nyvaken...

Kommer ändock att fortsätta försöka öka med hjälp av bulgaren (155 i bänk, 165 i mark, 170 i böj) och explosivitetsövningar... men fixeringen har släppt... kanske resultatkurvan planas ut, men livskvaliteten höjs å andra sidan.

Bra att du har insett dina problem och att gör en förändring. Det är inte alltid lätt att se vad man gör när man är mitt uppe i det. Hoppas det blir bättre med tiden och att du blir mer än människa än en kropp som du påstår. Lycka till =)

Webbsida

T-Rex skrev:

Låter som en sund självinsikt. *byggartumme*

Från: Glasgow
Registrerad: 2005-11-07

Bra klurat! Du har förmågan att lyckas med allt du tar dig för. Lycka till! :)

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Instämmer med de andra. En nyttig insikt i allra högsta grad! Det är nog tämligen vanligt att ett träningsintresse övergår i en fixering och det är verkligen inte sunt i längden. Det gäller att hitta den gyllene medelvägen, vilket minst sagt är lättare sagt än gjort!

Hoppas det löser sig för dig och att livskvaliteten ökar, även om det påverkar träningsresultaten en aning negativt.

Registrerad: 2006-10-02

För min del så får du gärna gå med bar överkropp på stan så ofta du vill. Oavsett om det är ösregn, snö eller solsken ;P
Låter som du fått för mycket av det goda en längre period, och då smakar det bara beskt till slut.
Hoppas du hittar något annat skoj att lägga lite av din fokusering på. (Önskar själv jag kunde hitta ens en gnutta fokus)
Ha det skönt i huvudstan!!

Från: Gamla synder på "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

Du behöver jogga mer i skogen. Alt. köra maxsprints i backe tills du spyr. Det är vad jag tror att du behöver :-)
Lycka till det blir bättre, dino-dino!

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

T-Rex skrev:

Är det för personligt om man frågar vad Du kommer att börja ägna Dig mer åt hädanefter, är det kanske en annan typ av fysisk träning?

Intressant inlägg för övrigt, hoppas att Du finner lugnet i livets oändliga agerande. Dock vill jag ställa en fråga till, i hopp om att förstå Ditt perspektiv kring det hela; vad är skillnaden mellan en fixering och en ambition för Dig?

Mvh

Senast redigerat av Mr_W.P (2008-08-06 19:19)

Ja, det är lite för personligt. Det är dock inte träningsrelaterat.

Vad jag menar med fixering är ett extremt starkt, irrationellt (ibland rentav kontraproduktivt) och på psyket/kroppen tärande intresse för något. Bottnar ofta i en vanföreställning om sakernas förhållande. För att uttrycka det väldigt allmänt...

Tack förresten alla för stödet

Senast redigerat av T-Rex (2008-08-06 21:46)

Sidor: 1 … 17 18 19 20 21  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB