Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Coola bilder!!!
På första bilden är du sjukt lik han som spelare spindelmannen hehe.. På långt avstånd då , inte lika lik på nära- nu menar jag ansiktet. Du har bättre kropp än han som spelare spindelmannen hehe..
Jag "spelar" inte spindelmannen... ;)
åh, jag och mina stavningar och fel hit och dit!! Förlåt, jag menar han som är skådis som är spindelmannen! Du förstår nog vem ja gmenar ;P haha
Jodå, på den bilden är han kanske lite lik mig. Jag borde stämma honom för det ;)
Du vet väl att T-Rex ÄR spindelmannen va, spice? Jag trodde det var allmän kunskap på det här foumet. Jag menar... hur kan man "spela" sig själv? Det vore ju väldigt konstigt.
Babel: du har helt rätt, hur kunde jag vara så korkad. Usch nu skäms jag .. :( Jag förstår varför han har namn T-rex och inte spindelmannen då annars skulle han avslöja sin identitet.
Spider: I got your message..
va? förstår inte...
Det var en spindel på bordet när jag skulle käka frukost XD
Kunde du inte ha mosat den, så att det kommit lite regn? xD
Träningspass med Babel och DI igår... det kommer kanske några bilder där jag har en söndertrasad byxa på mig (hardcore eller hur?).
Var lite off på passet, hela den dagen, så det blev inget vidare bra... Babel imponerade som vanligt med sin kunskap och sin pedagogik. Jag tyckte att jag bättre förstod rörelsebanan i powercleans.
Provade att bänkpressa enligt babels instruktioner, explosivt på 130 kg, men hade inte säkrat vikterna så de tippade av stången. Sen pressade jag med min vanliga teknik (där jag mest använder överkroppen) och fick då upp 130.
Det är dock idag som jag ska köra bröst "på riktigt" och försöka öka eller åtminstone bibehålla min styrka där. Ska försöka nöta in Babels teknik också.
Nej, naturen ska man låta vara :P
roligt att nu kör tillsammans! Bra vikter i bänken!
Naturen är en best som ska betvingas XD
Jo, men bra vikter i bänk var det knappast för egen del.
Vad är den optimala bänktekniken? Jag kör med axelbrett-fattning och sedan trycker upp skiten. Fötterna på jorden :P
Trycker upp skiten låter bra. Det ska du fortsätta med :) det är svårt att förklara i ord. Jag föreslår att du tittar på youtube-videon som postats i DI:s träningsdagbok, där ser du hur man går upp i brygga.
T-Rex skrev:
Trycker upp skiten låter bra. Det ska du fortsätta med :) det är svårt att förklara i ord. Jag föreslår att du tittar på youtube-videon som postats i DI:s träningsdagbok, där ser du hur man går upp i brygga.
DI ? Vem är det? Delightful va? kom jag på nu .. :P
Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-07-31 13:48)
Spider- börjatdepå sidan 1 i DI:s bok och videon låg på typ sid. 22-23 och dessutom var den borttagen :P
Då fick du iaf en intressant läsning :P
Synd att den var borta... nåja, om det är nån du ska fråga om bänkteknik så är det Babel... kort bara då: ut med bröstet, ner och bak med axlarna, knip med skulderbladen, ha armbågarna vinklade ungefär 45 grader ifrån kroppen, fyll magen med luft, gå upp i brygga, hälarna i golvet och så när du kommer ner i bottenläget med stången, så pressar du fotsulorna framåt längs golvet, och pressar stången snett uppåt. Dubbelt så fort upp, som ner. Och så finns det annat finlir också... som sagt, en komplex övning som är svår att beskriva i ord.
T-Rex skrev:
Då fick du iaf en intressant läsning :P
Synd att den var borta... nåja, om det är nån du ska fråga om bänkteknik så är det Babel... kort bara då: ut med bröstet, ner och bak med axlarna, knip med skulderbladen, ha armbågarna vinklade ungefär 45 grader ifrån kroppen, fyll magen med luft, gå upp i brygga, hälarna i golvet och så när du kommer ner i bottenläget med stången, så pressar du fotsulorna framåt längs golvet, och pressar stången snett uppåt. Dubbelt så fort upp, som ner. Och så finns det annat finlir också... som sagt, en komplex övning som är svår att beskriva i ord.
haha!! XD
äh, jag kör min teknik.
Spice: han syftar på den här videon http://www.youtube.com/watch?v=oHQBAtJHtzM (tydligen barnförbjuden :D)
Delightful_imp skrev:
Spice: han syftar på den här videon http://www.youtube.com/watch?v=oHQBAtJHtzM (tydligen barnförbjuden :D)
haha oki då förstår jag hah:P
Kommer börja äta bättre f o m... idag :) har slarvat lite och gått ner några kg. Styrkan dock tycks gå uppåt, som det brukar vara för mig under deff. Vikten ligger runt 90-91. Har dock blivit mer vaskulär och hård.
Igår lyckades jag frivända 100 kg, ettor. Stod framför en spegel och tyckte väl att att min powerclean såg clean ut. Har iaf blivit bättre. Lyckats få mer flyt och momentum i hela rörelsen.
Lite reppande på 140 i mark, tänkte på det som Babel hade sagt, att använda benen mer, och det kändes bra. Inga ryggsmärtor (dock är vikten relativt låg).
Explosiva dips - lyckas numera med en klapp emellan. Dock gör det ont när jag landar eftersom jag landar så djupt.
Kosten igår:
Min sedvanliga grötfrukost runt 9
Pasta och tonfisk (2 burkar) runt middagstid
Gainer före träning
Gainer efter träning
Runt kl. 19 en XXL burgare på Burger King
Sen åt jag nåt slags korvmojs med ris (inte jag som lagat så jag vet inte riktigt vad, men hungrig var jag)
Några fruktiga cider (bara så att ni vet, så är jag ingen cider-människa... men det var ok)
Och nu imorse fick jag råggröt med sojamjölk (smakade faktiskt bättre än jag trodde, lite nötigt, helt ok).
Ska väl bli ett benpass idag är det tänkt, om jag hinner med det.
Senast redigerat av T-Rex (2008-08-03 13:50)
Ser bra ut T-Rex!
Letade igår efter en bra film där någon som verkligen vet vad de pratar om visade rätt teknik i bänkpress. Var svårare än jag trodde att hitta då alla PTs verkar tycka att powerlifting är skräp. ;)
Här hittade jag dock en: http://www.youtube.com/watch?v=DP3g-I9Sf9s
Han är en av världens kändaste SL-coach på Westside i USA så han borde kunna sina saker.
Senast redigerat av Babel (2008-08-03 14:00)
Babel skrev:
Ser bra ut T-Rex!
Letade igår efter en bra film där någon som verkligen vet vad de pratar om visade rätt teknik i bänkpress. Var svårare än jag trodde att hitta då alla PTs verkar tycka att powerlifting är skräp. ;)
Här hittade jag dock en: http://www.youtube.com/watch?v=DP3g-I9Sf9s
Han är en av världens kändaste SL-coach på Westside i USA så han borde kunna sina saker.
Tack Babel! intressant hur han kortar ner rörelsesträckan. Han avråder dessutom från att pressa snett uppåt. Jag ska testa göra så som han säger nästa gång jag bänkar.
Senast redigerat av T-Rex (2008-08-03 14:05)
Nu är det lite svårt att se just från filmen, men jag har ett par saker jag vill kommentera. Jag är förvisso en soffstrateg i allra högsta grad, med en erfarenhet eller kunskap som inte kan mäta sig med den här killens, men man får ändå se det han säger utifrån varför han säger det:
1. Det första är var han sätter ner stången. Visst, det är aslätt att få en askort rörelselängd om man touchar ner stången nedanför pectoralis major, på magen. Det är därför som det i IPF är förbjudet att göra så kallade "magbänkar"; west side tävlar dock inte i IPF om jag inte missminner mig.
2. Det andra är, återigen, var han sätter ner stången. Har du en tröja på dig tjänar du enormt mycket mer på att magbänka än om du inte har en tröja på dig, något som speciellt gäller tröjorna som gäller i de förbund som är mer "liberala" med tillåten utrustning. Dessutom blir starten i en magbänk förmodligen jämförelsevis svårare i en magbänk, då bröstmuskulaturen som normalt sett tar hand om starten är totalt urkopplad, något som inte är lika viktigt med utrustning på sig eftersom den hjälper till som mest just i starten.
Av 1 och 2 vill jag alltså säga: bänka inte längre ner än till där bröstbenet slutar. Förutom att det (om du inte har en ganska speciell kroppsbyggnad) är ganska ofördelaktigt trots den kortare lyftvägen så kommer de flesta styrkelyftare hävda att du fuskar.
3. Jag vill även delvis motsätta mig påståendet att man inte ska flytta stången bakåt. Gravitationen strävar neråt, det är inte som om man blir direkt tröttare av det; tvärtom kan man om man kämpar med ett lyft riktigt nära fail flytta över vikten till mer utvilade muskelgrupper och på så sätt klara lyftet. Risken för att tappa stången i ansiktet (och argumentationen i övrigt faktiskt), som han så vackert uttrycker det, är återigen till största delen något som beror på att de använder tröjor. Med en tröja vill du lyfta jävligt rakt upp för att utnyttja dess maximala kraft, kommer du ur den banan kommer tröjan inte längre hjälpa till så mycket och när du då helt plötsligt har förlorat 10-40kg extra lyftkraft så ja, då tappar du stången i ansiktet^^
Av nr 3 kan man alltså utläsa, lyft i en "båge" om du får ut mer av det. Det är absolut inget som är förbjudet i tröjlös bänk (även om vissa säkert kan lyfta bättre i en rak bana raw också, det säger jag inte emot) .
Som sagt, jag vill inte påstå att min erfarenhet eller kunskap är på något sätt större än denna killens, men man får se det han säger utifrån hans perspektiv:)
Senast redigerat av Lajne (2008-08-03 16:23)