Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

smärta vid bröstövningar, särskilt dips.

Från: Lund/Gerda
Registrerad: 2005-10-06
Webbsida

http://img256.imageshack.us/img256/4093/painzg2.th.gif

från början var det bara en obekvämlighet vid dips - notera, det är inte axeln som smärtar, inte heller övre bröst, utan nått jävla meck som går från nyckelbenet uppåt skallen. nu har det iallafall börjat smärta vid utförande av de flesta bröstövningarna (ex bänkpress, hantelpress). värt att notera är kanske att jag tränar helkroppspass 4 ggr i veckan, 1 övning per muskelgrupp och pass.

min fråga är om någon har någon som helst aning om varför det här problemet har uppstått? vad som kan göras i rehabsyfte? jag har själv funderat på om det kan ha att göra med att min nacke är smått framåtroterad, ska börja stretcha 'framsidan' mer intensivt...men kan det vara det? känns som det får bli sjukgymnast annars.

ålder, 20
vikt 78 kg
längd 183 cm

har tränat helkroppspass sedan mitten av januari. inte tagit vilovecka sedan början av januari (då var det pga sjukdom), innan dess tränade jag enligt MM2Ks för att öka i bänkpress.

tacksam för svar/idéer

Från: Lund
Registrerad: 2006-03-31

Är det innanför nyckelbenet det gör ont? Kan vara supraspinatus. Sluta göra det som gör ont och besök en sjukgymnast.

Webbsida

ja, innanför nyckelbenet - traps sidan om man säger. får väl bli sjukgymnast då

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

4 helkroppspass i veckan?
Låter jobbigt måste jag erkänna, frågan är om musklerna får tillräckligt med vila..

muskeln du visade på bilden ska ju inte hjälpa eller ens aktiveras vid bröstövningar, Det är inte så att du helt enkelt spänner dig oerhört mycket (dvs gör ett riktigt arnold i total recall face), och därför känner av det just där? Kommer smärtan oavsett hur tungt du kör? Du kan ju ha sträckt dig eller gjort illa dig där på något annat sätt och känner av det just för att du överspänner dig helt enkelt.

Kan ju egentligen bara spekulera.. Kan ju bero på teknik och utförande..

Från: Stockholm
Registrerad: 2007-01-19
Webbsida

Dips är en övning som ofta tar lång tid att anapssa sig till anatomiskt då den sträcker ut pectoralis minor i ett extemläge vid full ROM. Jag brukar rekommendera "rehab" dips till de med ditt problem (Assisted dips) där du tar bort minst 50% av kroppsvikten och kör 20st. Här under är ett rehabpass jag använt mycket framgångsrikt med liknande problem som du haft. Byt ut två av dina helkroppspass mot två av dessa tills problemet är borta (helkropp, rehab, helkropp, rehab). Försök undvika lågreps av bänkpress och axelpress över huvudet under perioden. Kör gärna hantelpress i stället för bänkpress samt upprätt rodd istället för militär/axelpress. Håll dig över 10 reps på dessa övningar i helkroppspasset.

Rehabpass för axelproblem:
Roddmaskin Concept2 8min
Rörlighetsövningar med trästav 5min
Axelrotationer 5min
Utåtrotation 2x20
Helikoptern 2x20
Rullande shrugs 2x20
Rodd (sittandes, maskin, stång) 2x15
Rear Delt maskin (backvänd flies) 2x15
Rehabdips (Assisted dips <50% kv) 2x20
Roddmaskin Concept2 3min
Stretch och rörlighet axel, triceps, bröst

Rörlighetsträning med trästav för du runt staven över huvudet fram och tillbaka med olika avstånd mellan händerna. Kör även sidebends samt cirkulera trästaven ovanför huvudet.
Helikoptern är liggandes på magen där du för runt en viktplatta bakom ryggen och framför huvudet runt i en cirkel, du hämtar vikten med utsträckta händer ovanför huvudet och bakom ryggen.

Det är ett bättre rehabpass än du får av en slumpmässigt vald sjukgymnast tbh.

Webbsida

tack så mycket Babel, men nu var min bild kanske något otydlig...jag tror själv inte att det handlar om någon muskel som spökar (axel) - men klart, möjligtvis pectorialis minor - just pga dipsen - men jag tror det rör sig om något ligament/sena som fäster i nyckelbenet, uppåt huvudet...och det är mycket möjligt att det är såsom Tobbeno säger, att jag spänner 'halsen' något djävulskt.

har iallafall bokat tid hos sjukgymnast den 12e, får se vad han säger.

men det kan ju inte vara fel att köra på ditt pass Babel, fram till jag ha besökt sjukgymnasten.

för att svara Tobbeno ytterligare - jag smärtan kommer oavsett belastning, dvs både vid enbart kroppsvikt samt extra vikt. kör aldrig under KV, kanske skulle prova det och se hur det känns.

Webbsida

Dips är ju en väldigt tung övning där man belastar flera leder rätt mycket.
Har hänt att jag inte kunnat köra den alls under vissa perioder pga olika småskador (armbåge, axel, handled tex) tror det är ganska så vanligt att den övningen "känns" helt enkelt. Hur är det om du testar olika delar av rörelsen, tex att inte gå ner fullt så djupt eller gör det mest ont i toppläget, eller har du en konstant smärta under hela rörelsen?

Sen undrar jag hur det är vid bänk där du också sa att du upplevde smärtan. Om du kör lätt, känns det fortfarande då eller är det alltid då du tar i för kung och fosterland liksom?

Kan ju vara så att du helt enkelt är lite överansträngd. Lite voltarensalva eller orudis gel kan man ju alltid prova med. (att sedan vila från just dips en period kan nog vara rätt smart också om det inte ger med sig)

Gå till sjukgymnast gör jag själv först när det är en smärta som känns alltför onaturlig och inte ger med sig även om jag undvikit de värsta momenten eller delar av ett moment i träningen en tid.

(sen brukar iofs alla småskador jag dras med försvinna ganska snabbt efter att ligamatcherna slutar och de yttre belastningarna/skademomenten försvinner)

Senast redigerat av Tobbeno (2008-03-06 18:17)

Webbsida

jag brukar själv faktiskt också vara skeptisk mot sjukgymnaster..men tänkte ge det ett försök ;)

i dips; gör ont i princip hela rörelsen...tom när jag bara "hänger" på raka armar. det sjuka är att smärtan liksom sitter i efter övningen, går över till viss del efter ~30 sek. har alltid upplevt att dips har 'kännts', men nu börjar det bli värre som sagt...

i bänk; gör ont när jag ligger runt 7/9 av 1RM och kör ~8or, så ja, lite småtungt.

Från: Stockholm
Registrerad: 2007-01-19
Webbsida

Låter som impingment av den subakromiala bursan eller inklämning av den mediala pectorala nerven vid pectoralis minor. Eller senuppluckring vid infästet för pectoralis minor vid scapula. Det är iaf exakt vad en sjukgymnast kommer säga. ;) För att få bättre råd behöver du göra en magnetröntgen vilket du inte kommer få om inte senan brister. Kör det rehabpasset jag gav dig och jag lovar att du får en förbättring.

Hum... jag tror jag får börja ta betalt för vad jag säger här snart...

Webbsida

yeye, jag sparar gärna 200 spänn :) bugar o tackar Babel :D

Webbsida

Mitt hetaste tips blir att vila ifrån de övningar som gör ont en period.
som jag förstår det så hade du inte vilat speciellt mkt på en lång period kan ju helt enkelt vara så att kroppen säger ifrån lite.

När du sedan börjar igen med rehabträning för det utstta området så bör det vara så lätt att det inte gör ont, för att sakta stegras till att bli lika tungt som innan, men föhoppningsvis då utan smärta! =)

Webbsida

mm jag funderar starkt på att ta en vilovecka faktiskt, och se hur det går efter det.

Webbsida

hehe en hel vecka låter lite väl mycket att vila från all träning.. ;) men se iallafall till att vila just ifrån de övnignar som du känner smärta vid (men det kanske var det du menade.. hmm)

Senast redigerat av Tobbeno (2008-03-06 22:10)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB