Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Aschlak skrev:
Ok. Jag tänkte mest så det inte var risk för överträning eller nått..
Det lär du märka i god tid. Överträning är något alla har hört om men ingen upplevt, ungefär. :)
Degpekka skrev:
Aschlak skrev:
Det lär du märka i god tid. Överträning är något alla har hört om men ingen upplevt, ungefär. :)
Det beror ju helt på vad man klassar som överträning. Om man kör så hårt att kroppen inte riktigt pallar återhämta sig till nästa pass och sysslar med detta under säg ett par månader så kommer man enligt min mening bli övertränad. Några av symptomen kommer då vara
-tappad aptit
-träningen går dåligt
-inget tryck i musklerna
-sömnsvårigheter
-infektionskänslighet/återkommande förkylningar eller dylikt
-ont i lederna
Jag har varit där mer än 1 gång i mitt liv.
Senast redigerat av Alltidxx (2008-02-28 15:38)
Degpekka skrev:
Aschlak skrev:
Förutom alltidxx's fina definition på (och upplevelser av) kronisk överträning vill jag tillägga att jag själv två gånger har stigit in i den mer kortsiktiga varianten av detta fina helvete, en gång med bröst/axel/triceps-kedjan och en gång med korsryggen. Jag vill också påpeka att det den ena gången krävdes mer än dubbla den volym som ryska preppare ger korsryggen, samt att det den andra gången krävdes rysk preppningsvolym med jättedålig mat, jättedålig sömn och en massa alkohol inblandat. Det är med andra ord ganska svårt att uppnå, och inget man hamnar i med en vanlig svenssonsplit:P I alla fall inte vi unga, friska människor.
Beror ju också på om man äter ordentligt. Ligger du i en deff så övertränas du lättare.
Lajne skrev:
Degpekka skrev:
Aschlak skrev:
Förutom alltidxx's fina definition på (och upplevelser av) kronisk överträning vill jag tillägga att jag själv två gånger har stigit in i den mer kortsiktiga varianten av detta fina helvete, en gång med bröst/axel/triceps-kedjan och en gång med korsryggen. Jag vill också påpeka att det den ena gången krävdes mer än dubbla den volym som ryska preppare ger korsryggen, samt att det den andra gången krävdes rysk preppningsvolym med jättedålig mat, jättedålig sömn och en massa alkohol inblandat. Det är med andra ord ganska svårt att uppnå, och inget man hamnar i med en vanlig svenssonsplit:P I alla fall inte vi unga, friska människor.
What? Och jag som trodde att jag var övertränad i förrgår när jag kände mig lite hängig i 48 sekunder. Men ja, Lajne har rätt, det krävs en hel del för att man ska bli övertränad. Att vara lite less på träningen är inte lika med överträning.
Senast redigerat av Englund (2008-02-28 16:05)
alltså ska man ha tappat 2/3 av vad styrketräning handlar om samt sitt sunda förnuft för att uppnå överträning. :) Ungefär ;)
Haha, beror väl på hur man definierar övertränad. Ganska lätt att överträna axlar imo utan att bli trött och hängig...
Jag läste ett test som verkade vettigt i Chad Waterbury´s "Muscle Revolution". Där föreslår han att man gör ett spänsthopp och mäter hur högt man kommer (när man vet att man är relativt fräsh i kroppen). Har man en misstanke om att man eventuellt är övertränad så utför man ett spänsthopp och kollar om resultatet skiljer sig från det hoppet man var fräsh.
I ett spänsthopp måste kroppen försöka rekrytera så många muskelfibrer som möjligt, har man då dels slitna muskler och ffa ett slutkört nervsystem så kommer nervsystemet inte klara av att rekrytera dem lika snabbt som då man är utvilad.
En bra bok tycker jag för övrigt (kanske mest för att jag sympatiserar med mycket av det han skriver).
Cybercowboy skrev:
Jag läste ett test som verkade vettigt i Chad Waterbury´s "Muscle Revolution". Där föreslår han att man gör ett spänsthopp och mäter hur högt man kommer (när man vet att man är relativt fräsh i kroppen). Har man en misstanke om att man eventuellt är övertränad så utför man ett spänsthopp och kollar om resultatet skiljer sig från det hoppet man var fräsh.
I ett spänsthopp måste kroppen försöka rekrytera så många muskelfibrer som möjligt, har man då dels slitna muskler och ffa ett slutkört nervsystem så kommer nervsystemet inte klara av att rekrytera dem lika snabbt som då man är utvilad.
En bra bok tycker jag för övrigt (kanske mest för att jag sympatiserar med mycket av det han skriver).
Men man måste väl ändå skilja generell överträning från överträning av axlar? I alla fall lyckades jag överträna mina axlar och drog (med största sannolikhet) på mig en partiell ruptur i m.supraspinatus. Jag är övertygad om att jag var i toppform i övrigt.
Gustav N skrev:
Cybercowboy skrev:
En bra bok tycker jag för övrigt (kanske mest för att jag sympatiserar med mycket av det han skriver).Men man måste väl ändå skilja generell överträning från överträning av axlar? I alla fall lyckades jag överträna mina axlar och drog (med största sannolikhet) på mig en partiell ruptur i m.supraspinatus. Jag är övertygad om att jag var i toppform i övrigt.
Absolut. Det var inte menat till dig, utan som ett generellt tips bara.
haha... nåja då behöver jag inte oroa mig för den delen då=)
Better safe than sorry som man brukar säga i engleseland=)
Senast redigerat av Aschlak (2008-02-29 18:04)