Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 4 5 6 7 8 … 46 Tråd låst

Lajne piskar KOP 23/2-06/6

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Bara tre veckor kvar ändå, sen måste du ju ändå vila en hel vecka pga alla dina prov. För övrigt har alla alltid ont nånstans, eller jag har iaf. Det är dock sällan det är något värt att ta på allvar:)

Webbsida

juste, glömde nästan att säga till dig: glöm inte att filma hantelpressar imon:)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

HUR kan du ha problem med att få för lite sömn när du bara går i skolan?

Registrerad: 2007-01-28

Täby AK är stängt hela helgen, det suger, milt sagt.

• Långfredag 21/3: Stängt
• Påskafton 22/3: Stängt
• Påskdagen 23/3: Stängt
• Annand påsk 24/3: Stängt

http://www.taby-ak.se/nyheter.php?xnews … p;newsid=8

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Cybercowboy skrev:

"From: Täby - AK
    Registered: 2006-10-12
    Website"

Degpekka skrev:

Cybercowboy skrev:

Website"

Touché :D

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Cybercowboy skrev:

Degpekka skrev:

Cybercowboy skrev:

Website"

Samt att jag läser tre gymnasieprogram samtidigt och har flyttat hemifrån och lite annat som gör att man har lite lite tid om dagarna. Just nu är det dock rätt lugnt på alla fronter och det har det inte vart på länge så jag utnyttjar det gärna och då blir kvällarna ibland lite sena.

Webbsida

Mr_WP: Tack för uppmuntran, jag är också övertygad om att det ordnar sig. Lite irriterande att saker ska hålla på och strula dock.

Lajne: Jag vet, bara ryggen jag oroar mig för.

mij: Ja dedär sög ju sjukt hårt... Då får jag hitta på något annat under dessa dagar. Iof kom det ganska passande (med tanke på min rygg), samt att jag har åkt på en riktig höjdarförkylning (allt på en jävla gång - lika bra :S).

Fan :( Aja det ordnar sig. =P

Keep_On_Pumpin skrev:

Cybercowboy skrev:

Degpekka skrev:

Website"

Samt att jag läser tre gymnasieprogram samtidigt och har flyttat hemifrån och lite annat som gör att man har lite lite tid om dagarna. Just nu är det dock rätt lugnt på alla fronter och det har det inte vart på länge så jag utnyttjar det gärna och då blir kvällarna ibland lite sena.

Ja, men då är det ju ett val du gjort. Då kan du ju inte skylla ifrån dig på något annat om du nu sitter och ugglar framför datorn istället för att hoppa i säng.

Hade du varit 3-barnsfar och haft dubbla jobb hade jag kunnat cutta dig lite slack, men inte nu.

Webbsida

Cybercowboy skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Cybercowboy skrev:

Ja, men då är det ju ett val du gjort. Då kan du ju inte skylla ifrån dig på något annat om du nu sitter och ugglar framför datorn istället för att hoppa i säng.

Hade du varit 3-barnsfar och haft dubbla jobb hade jag kunnat cutta dig lite slack, men inte nu.

Jag skiter fullständigt i om DU "cuttar mig lite slack" ^^. Faktum är att jag under perioder har massor att göra och det går ut över min fritid och mina hobbys (tyvärr såklart). Jag kopplar av framför datorn och när jag sitter och skriver här pluggar jag oftast, ett beteende som faktiskt funkar för mig.

En 3-barnsfar med dubbla jobb har väl också gjort ett val?

Keep_On_Pumpin skrev:

Ja, men 3-barnsfarsan finner sig i situationen och gör det bästa av det. Han vet att han antagligen inte kan få mer än X antal timmar per natt hur han än gör. I ditt fall så gissar jag att läget ser lite annorlunda ut.

Webbsida

Cybercowboy skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Ja, men 3-barnsfarsan finner sig i situationen och gör det bästa av det. Han vet att han antagligen inte kan få mer än X antal timmar per natt hur han än gör. I ditt fall så gissar jag att läget ser lite annorlunda ut.

Inte de dagar man sitter uppe till 01.00 några veckor i sträck och ändå inte hunnit med allt på långa väger, har tre-fyra prov i veckan några föredrag, inlämningsuppgifter. Sen ska man ju upp 06.30 för att vara i skolan 08.00... Just nu är det en annan sak, jag har suttit uppe längre på kvällarna för jag äntligen har lite ledig tid. Men som sagt, jag ska ju sluta göra det och offra det för träningen =)

Registrerad: 2007-06-26

Vill lägga mig i lite allt möjligt men orkar inte fixa quotes.

Jag tänkte på att du fått ont. Lajnes menar att man inte ska känna efter för mycket och det håller jag med om. För det balanserade responsen som du fått från övriga att passa dig lite. För det håller jag också med om. Kör hårt men när du skriver att du cp failade så undrar jag om du drog upp men med fruktansvärd form. Dra inte med skitdålig form någonsin, halvdålig som värst. Det kanske går men om det smäller en dag och du blir allvarligt skadad (för det händer) så kommer du inse att vad som är ännu mer anabolt än att dra nära maxkapacitet är att kunna träna överhuvudtaget genom att hålla sig hel.

Översova är inte bra. På samma sätt som att mer inte alltid är bättre på vadsomhelst. Det beror ju på kvaliteten på sömn man får. Att ligga och vrida sig i 12 timmar suger för mig. 8 timmar är bättre. 6-7 timmar går förvånansvärt bra också har jag märkt när jag varit låst i ganska fast vardagschema. Regelbundenhet i sömnmönster tror jag är viktigt.

Lajne, vad menar du med att skulderbladet stabiliseras av armhävningar och att det skulle avhjälpa framåtroterade axlar?

Cybercowboy, nog kan man ha mycket projekt på gång fast man inte är 3-barns far. Att mena att man borde ha hur mycket tid som helst för att man pluggar (uni eller gymnasie) tyder väl på att man antingen läser en slapp kurs eller inte tar sina studer på allvar. Mina studer på uni upplevde jag sannerligen som minst heltid. Men så var jag intresserad av att göra bra ifrån mig också.

Webbsida

Alltidxx skrev:

Vill lägga mig i lite allt möjligt men orkar inte fixa quotes.

Jag tänkte på att du fått ont. Lajnes menar att man inte ska känna efter för mycket och det håller jag med om. För det balanserade responsen som du fått från övriga att passa dig lite.

Nja, även för att KoP i allmänhet faktiskt är en människa som oroar sig ganska mycket, ibland över saker som är nästan totalt irrelevanta. Du hade förstått om du hade haft honom på din msn;)

Översova är inte bra. På samma sätt som att mer inte alltid är bättre på vadsomhelst. Det beror ju på kvaliteten på sömn man får. Att ligga och vrida sig i 12 timmar suger för mig. 8 timmar är bättre. 6-7 timmar går förvånansvärt bra också har jag märkt när jag varit låst i ganska fast vardagschema. Regelbundenhet i sömnmönster tror jag är viktigt.

Folk ska sova så mycket som de behöver, varken mer eller mindre. Alla har vi någon form av sömnmönster som passar just oss bäst. Dock skulle jag vilja tippa på att så lite som 6 timmar per natt är ganska ovanligt bland så pass unga individer.

Lajne, vad menar du med att skulderbladet stabiliseras av armhävningar och att det skulle avhjälpa framåtroterade axlar?

Jag uttryckte mig lite fel när jag skrev posten, hade jättebråttom. Även om axlarna alltså har problem tack vare inåtrotation, så är det inte inåtrotationen som armhävningarna är avsedda att avhjälpa. De är avsedda just att stabilisera scapulae vilket i sin tur, om det från början existerade en styrkeobalans i området, återigen ger möjlighet åt rotatorcuffarna att jobba med full styrka:) Finns en lång, bra artikel just om scapulae och dess effekt på rotatorcuffarna på t-nation som jag kan gräva fram åt dig, om du vill?

Cybercowboy, nog kan man ha mycket projekt på gång fast man inte är 3-barns far. Att mena att man borde ha hur mycket tid som helst för att man pluggar (uni eller gymnasie) tyder väl på att man antingen läser en slapp kurs eller inte tar sina studer på allvar. Mina studer på uni upplevde jag sannerligen som minst heltid. Men så var jag intresserad av att göra bra ifrån mig också.

På gymnasiet har han visserligen rätt, jag snittade 20.0 med en frånvaro på ~30% och det när skolan i sig ändå bara hade lektioner 4 dagar i veckan; på fredagar var vi lediga. Men läser man 3 linjer varav en inte är svensk kan jag dock föreställa mig att man får ganska mycket att göra, vilket ju nu är fallet. Universitetet däremot kräver en hel del energi om man vill göra bra ifrån sig, det håller jag verkligen med om. Men samtidigt är det ingenting som ska vara så stressigt att det hindrar en från att sova:S

Webbsida

Lajne skrev:

På gymnasiet har han visserligen rätt, jag snittade 20.0 med en frånvaro på ~30% och det när skolan i sig ändå bara hade lektioner 4 dagar i veckan; på fredagar var vi lediga. Men läser man 3 linjer varav en inte är svensk kan jag dock föreställa mig att man får ganska mycket att göra, vilket ju nu är fallet. Universitetet däremot kräver en hel del energi om man vill göra bra ifrån sig, det håller jag verkligen med om. Men samtidigt är det ingenting som ska vara så stressigt att det hindrar en från att sova:S

Jag läser alla tre linjer på tyska men de blir omräknade på ett ganska jobbigt sätt till svenska betyg. Saken är inte bara skolarbetet i sig utan hela mentaliteten, det är verkligen STRÄNGT i min skola. Om jag skulle ha 30% frånvaro (utan att ha ringt in och fyllt i formulär och grejer) så hade jag helt klart fått IG i beträffande ämnen. Det går inte att slappa på det sättet i min skola. Många som går ut ur denna skola säger att universitetet är ett jävla skämt och skrattar bara åt folk som klagar på stress, men det återstår ju att se för mig. Jag har lärt mig hur jag funkar och hur jag pluggar bäst, dessa inlägg på forumet är ofta bara pauser inom pluggandet. Jag håller med att ingenting ska vara så strssigt att det hindrar än från att sova, men det är lite den positionen jag har försatt mig i :(. Dessutom lider jag av sjuk prestationsångest och vill alltid optimera allting hela tiden, därför också min noja och mina problem med mat.

Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-03-22 14:06)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Det beror iofs på vad du läser. Jag läser civilingenjör och det är ungefär som ett vanligt gymnasium, kanske 20-30 timmar i skolan. Är man i skolan på dom timmarna behöver man ofta inte läsa något hemma. Ska man däremot läsa något parallellt (t ex ekonomi) kan det bli tufft men inte alls omöjligt. Sökte till heltids företagsekonomi i början av denna terminen och det var helt sjukt soft för dom. De hade 2-4 timmars plugg om dagen ungefär. Hoppade dock av eftersom de hade många grupparbeten.

Webbsida

stevebc skrev:

Det beror iofs på vad du läser. Jag läser civilingenjör och det är ungefär som ett vanligt gymnasium, kanske 20-30 timmar i skolan. Är man i skolan på dom timmarna behöver man ofta inte läsa något hemma. Ska man däremot läsa något parallellt (t ex ekonomi) kan det bli tufft men inte alls omöjligt. Sökte till heltids företagsekonomi i början av denna terminen och det var helt sjukt soft för dom. De hade 2-4 timmars plugg om dagen ungefär. Hoppade dock av eftersom de hade många grupparbeten.

Självklart. Just nu syftar jag på jurist-,ekonom och ingenjörsslinjer. Det som jag ska plugga, dvs medicin har jag ingen bekannt ifrån (bara sånnna som studerat utomlands, jag vill stanna i sverige).

Registrerad: 2007-06-26

På universitetet finns det kurser som över hälften blir underkända i. Dom kräver med andra ord stort engagemang och mycket tid. Det finns kurser som man kan kan klara på att skumma halva boken och aldrig dyka upp. Är det att precis bli godkänd på ett prov som är vad man ska prestera? Eller ta till sig så mycket som möjligt?

Jag konstaterar iallafall lugnt att med denna bakgrund av "det beror på" att om man kategoriskt skrattar åt kurser/skolor för att man "hört" att det ska vara så lätt så är man duktigt okritisk och har förmodligen en inställning av att göra minimala instatser för att precis kravla sig över de trösklar som satts upp. Jag har träffat dess personer på skolor och studentfester och dylikt. De har aldrig imponerat på mig iallafall. Många gånger har det varit personer som velat framstå som extremt begåvade/intelligenta.

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Vad innebär att man läser 3 gymnasieprogram samtidigt? :S

Webbsida

Alltidxx skrev:

På universitetet finns det kurser som över hälften blir underkända i. Dom kräver med andra ord stort engagemang och mycket tid. Det finns kurser som man kan kan klara på att skumma halva boken och aldrig dyka upp. Är det att precis bli godkänd på ett prov som är vad man ska prestera? Eller ta till sig så mycket som möjligt?

Jag konstaterar iallafall lugnt att med denna bakgrund av "det beror på" att om man kategoriskt skrattar åt kurser/skolor för att man "hört" att det ska vara så lätt så är man duktigt okritisk och har förmodligen en inställning av att göra minimala instatser för att precis kravla sig över de trösklar som satts upp. Jag har träffat dess personer på skolor och studentfester och dylikt. De har aldrig imponerat på mig iallafall. Många gånger har det varit personer som velat framstå som extremt begåvade/intelligenta.

Ja jag har ju ingen erfarenhet av detta alls. Vet bara att mina vänner har gjort en jämförelse mellan min/deras skola och sedan universitetet och kommit fram till att det är lättare på universitetet, inte samma äckliga stil som många av mina lärare visar upp osvosv.  Sättet de säger de på (genom att fnysa och skratta) är säkerligen som du säger ett sätt att visa att de är balla ^^.

Registrerad: 2003-09-04

Degpekka skrev:

de låter iaf sjukt jobbigt:s

Webbsida

Degpekka skrev:

Att jag får en tysk studentexamen
Sen läser jag alla ämnen som gör att jag får en svenk studentexamen med samhällsvetenskaplig inriktning plus att jag läser alla ämnen som ger mig en svensk studentexamen med naturvetenskaplig inriktning. Det innebär inte att det är tre ggr så mkt som vanligt, eftersom kärnämnena är ungefär desamma, men sen kommer det ju saker utöver det hela. Det som knäcker mig mest är nog mentaliteten på min skola inte själva arbetet. :(

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-10-11

Sen läser jag alla ämnen som gör att jag får en svenk studentexamen med samhällsvetenskaplig inriktning plus att jag läser alla ämnen som ger mig en svensk studentexamen med naturvetenskaplig inriktning.

Respekt KoP. Det kräver en hel del vilja och orka att plugga så mycket. Iofs är ju inte gymnasiet särskillt svårt men ovanstående gör ju att det blir en hel del timmar.

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Keep_On_Pumpin skrev:

Degpekka skrev:

Sen läser jag alla ämnen som gör att jag får en svenk studentexamen med samhällsvetenskaplig inriktning plus att jag läser alla ämnen som ger mig en svensk studentexamen med naturvetenskaplig inriktning. Det innebär inte att det är tre ggr så mkt som vanligt, eftersom kärnämnena är ungefär desamma, men sen kommer det ju saker utöver det hela. Det som knäcker mig mest är nog mentaliteten på min skola inte själva arbetet. :(

Och meningen med allt detta är? :D

Webbsida

Crosstjeck: Tack=). Jag har svårt att jämföra med svenska gymnasium eftersom jag aldrig gått i ett =P. Men jag tycker det är ganska svårt ibland, mest pga mentaliteten som sagt. Min skola är verkligen extremt sträng och tolererar typ inga felsteg. Just det tar verkligen knäcken av en ibland. :(

HSB: Bra fråga. Jag är mig väl mycket =). Kunskap är ju aldrig dåligt. Sen ser det jävligt snyggt ut att komma med tre studentexamina. Dessutom har jag lärt mig mycket om hur jag själv funkar, hur man jobbar i stressade situationer och jag har lärt mig att plugga effektivt så att säga=).

Sidor: 1 … 4 5 6 7 8 … 46 Tråd låst

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB