Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 44 45 46 Tråd låst

Lajne piskar KOP 23/2-06/6

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Cybercowboy skrev:

Under hur lång mätperiod?

Det spelar väl ingen roll?

KOP skrev:

1. Använda för skojs skull innan det går ut xD

2. Det jag främst stör mig på i denna bok (Physiology of Sport and Exercise) är att de just beskriver muskelbygge som något som kommer från träning enbart och inte påverkas dessmera av ens kost. Så som de beskriver det här så ska man praktiskt taget gå på gym om man vill tappa några kg fett och samtidigt bygga nått kg muskler. Förstår du vad jag menar? De beskriver det rätt simpelt. Lite lite information tycker jag.

3. Jag borde formulerat mig bättre: Kan jag börja jobba lite på min kondis samtidigt som jag deffar utan att förlora mera muskelmassa än vad jag redan förlorat? En riktig anal-fråga som antagligen inte har ett svar, men uppskattningsvis?

1. Jag hade provat ett par gånger. Men så litar jag på min mage också, den brukar klara av det mesta:P

2. Mjo. Jag har inget svar på det. Men om vi förutsätter att allting sköts analt så kan man ju ner till en viss fettprocent (jag har ingen aning alls om hur lågt) faktiskt öka (om än väldigt lite) i muskelmassa på underskott (återigen, jag har ingen aning om hur stort/litet underskottet kan vara). Det finns det både teoretiskt och praktiskt stöd för, så vitt jag vet.

3. Kanske. Jag gissar på "ABSOLUT UNDER INGA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER!!!1111", men vet säkert kan jag inte göra. Utgångspunkten för min gissning är att jag tappade 40kg 1RM på att deffa och löpa samtidigt, emedan jag tappade 0kg 1RM på att deffa utan att löpa. Dock ska vi inte underskatta skillnaden av att jag vare sig tränade mark eller raka mark när jag löpte. Så fan vet^^

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

till2. Aja jag har praktiskt taget läst allt det intressanta i den där boken nu och mest störst mig på det faktum att de aldrig riktigt går in på muskelbygge. Men man får bra koll på kroppen =)

till3. Sen är det ju en liten skillnad mellan dig och mig. När du började deffa var du på hög nivå sett ur ditt perspektiv, medan jag nu är på låg nivå sett ur mitt perspektiv. Du har alltså en mycket högre potential att förlora muskler än vad jag har. Frågan är därför om jag ens kan förlora mera nu och om inte den träning som löpning ger faktiskt kan ha en effekt på kroppen som gör att musklerna bibehålls. Äh vad vet jag ^^

Löpning och en god kondition har sånna otroligt fina fördelar så att jag aldrig mera tänker skippa det när jag väl sätter igång (hoppas jag kan hålla mig till detta). Jag har lärt mig jävligt mycket från den här boken faktiskt ^^ Nu gäller det att testa i det verkligen livet ;D Om nått år eller så...

Webbsida

Sett från den ljusa sidan så kan du ju planera det hela så att comebacken blir helt perfekt=D

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

2. Hmm nu läser jag detta:

"For fat loss, moderate resistance and endurance training is most effective. Resistance training also promotes gains in fat-free mass."

Ursäkta om jag kommer med en åsikt i något som kanske redan har konstaterats i den tidigare diskussionen men om jag får översätta den första meningen inom citationstecknen så ser jag en antydan till att för att minska i fettmängd så är konditionsträning på en mild nivå i fråga om intensitet (har vi fått någon definition på detta ord ännu? XD) väldigt effektivt. Men för att inte förlora muskelmassa i samband med utövandet av konditionsträning (som är katabolt :P) så bör man även inkorporera styrketräning (som ju är anabolt! :D) för att signalera till kroppen att bevara den mängd muskelmassa som man har dock i den grad som givetvis är möjligt då man vid ett underskott kommer att tappa muskler antagligen?

Den andra meningen verkar nästan ganska självklar enligt min bedömning; styrketräning bygger muskler men jag kan hålla med Dig om att man borde påpeka kostens bidrag till detta. Som avslutning vill jag bara säga att jag är inte helt insatt i ämnet så mitt ordval kanske kan förvirra eller få Er att rata min åsikt men jag hoppas att Ni som läser förstår helheten i mitt inlägg. :)

Mvh

Webbsida

Jag förstår din argumentation, eftersom man kan tolka den meningen jag citerade så. Dock kan jag säga dig att det inte skulle gå att argumentera på det viset om du hade läst hela texten i boken. =/ Tyvärr. =P

Vill dessutom tillägga att styrketräning också är katabolt, likasom konditionsträning också är anabolt i slutendan. =P

EDIT: Btw läs länken jag postade i Lajnis dagbok. Lyle försöker sig på att förklara begreppet intensity ^^

Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-10-08 19:52)

Webbsida

Talar vi om ampk-tjafset så är konditionsträning dessutom inte katabolt, utan antianabolt:P

Webbsida

Lajne skrev:

Talar vi om ampk-tjafset så är konditionsträning dessutom inte katabolt, utan antianabolt:P

Det resulterar i det ja (fast det i sig också borde vara anabolt). Antianabolt jämtemot styrketräningen kan man tolka det som. Medan löper är dock själva träningen i sig katabol xD *gud vad kuwl jag är*

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

Jag förstår din argumentation, eftersom man kan tolka den meningen jag citerade så. Dock kan jag säga dig att det inte skulle gå att argumentera på det viset om du hade läst hela texten i boken. =/ Tyvärr. =P

Vill dessutom tillägga att styrketräning också är katabolt, likasom konditionsträning också är anabolt i slutendan. =P

EDIT: Btw läs länken jag postade i Lajnis dagbok. Lyle försöker sig på att förklara begreppet intensity ^^

Som sagt, jag är ju inte så insatt i ämnet vilket gör mitt inlägg inte alltför korrekt... ^^

Ja, jag läste faktiskt länken i Lajnes träningsdagbok innan jag skrev mitt förra inlägg här vilket gjorde att jag påpekade denna anekdot kring den termen, diskussionen stiger över träningsdagböckernas gränser minst sagt. XD

Mvh

Webbsida

Lajne: Varför tycker du btw AMPk är tjafs? Det kan ju utvecklas till något riktigt häftigt verkar det som.

Registrerad: 2006-10-16

Varför skulle konditionsträning vara katabolt i sig självt:) Låter ju befängt. Visst du kopplar med andra sorters muskelfibrer, men det behöver för den skull inte ske någon katabol effekt av de andra fibrerna. Visst styrketräning bibehåller/utvecklas de lite snabbare fibertyperna, men det går inte att krasst säga att konditionsträning är katabol.

Webbsida

Spectrum skrev:

Varför skulle konditionsträning vara katabolt i sig självt:) Låter ju befängt. Visst du kopplar med andra sorters muskelfibrer, men det behöver för den skull inte ske någon katabol effekt av de andra fibrerna. Visst styrketräning bibehåller/utvecklas de lite snabbare fibertyperna, men det går inte att krasst säga att konditionsträning är katabol.

Nej jag försökte bara vara en såkallad "smart mouth" ^^. Man befinner sig alltid i katabola och anabola tillstånd. Vid rörelse ökar dock de katabola, speciellt vid rörelse som kräver mycket energi.

Registrerad: 2006-10-16

För att bygga nått stort måste man bryta ner sig så helvetiskt mycket att man måste krypa hem:)

Nä men faktiskt så har jag funderat på hur bra det är att bryta ner sig och satsa på en "superkompensation". Utifrån egna erfarenheter ska man vara försiktig med det av flera anledningar såsom att styrketrenden ofta kan sjunka rejält och effektutvecklingen som kommer under viloperioden inte är så häpnandsväckande. Dessutom så finns det risk för att teknik försakas och koordination blir släpande.

Under min nuvarande träningsperiod så har jag försökt vara försiktig med att träna ner mig av flera anledningar såsom:
1. Skaderisk
2. Överbelastningar och förslitningar
3. Teknik och koordination i förhållande till hastighet i löpning

Det har än så länge fungerat relativt bra och istället för att söka effekt genom att träna ner sig och sedan vila upp sig så kör jag nu på ett långsiktigt tänk där jag successivt ökar i resultat. Det kommer troligen fortsätta gå framåt till en viss gräns, men jag har ändå svårt att se vad mer träningen egentligen skulle ge. Detta beror självklart på vad man har för mål och vilka resultat som strävas efter. I Slutändan tror jag ändå att 4-6 träningar i veckan är nog så optimalt jämfört med stenhård träning.

Kom lite från ämnet.. aja:P

Webbsida

Haha ja de hade ju inte mycket med ämnet att göra^^.

Jag tycker det låter jävligt smart. Du kan ta del av superkompensation då också, glöm inte det. Kör en vecka lättare underhållsträning eller vila en hel vecka. Du kan komma tillbaka starkare större och fräschare än innan =). Något jag tänker börja köra med.

Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

Lajne: Varför tycker du btw AMPk är tjafs? Det kan ju utvecklas till något riktigt häftigt verkar det som.

Det tycker jag inte. Jag bara valde att hänvisa till hela ämnet med ordet tjafs:)

Webbsida

Dags att säga bye bye till denna dagbok. Jag har blivit nog piskad för denna gång =).

Nån mod får låsa tack

mvh

//KOP

Webbsida

Imorgon öppnas en ny dagbok, "KoP piskar Lajne - en studie i avancerad BDSM". Missa den inte!

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Hows that possible? ;D

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Sådärja!

MVH Alzheimer-boy

Sidor: 1 … 44 45 46 Tråd låst

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB