Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 42 43 44 45 46 Tråd låst

Lajne piskar KOP 23/2-06/6

Registrerad: 2006-05-13

spicegirl_17 skrev:

Lajne skrev:

The_Original_XIII skrev:

har du dött?

+1

+10

+100

miss you babyboy

Från: Malmö
Registrerad: 2007-06-26

Ångra sig får man göra så mycket man vill tycker jag. Man blir inte fri som vinden bara för att man påstår att man inte ångrar något av sina katastrofala misstag. Om man inte ångrar att man tagit ett katastrofalt beslut så är det nåt fel. Att älta däremot är en annan femma. Det är inte nyttigt. Bearbeta och älta är inte samma sak.

Registrerad: 2005-10-06

Ångra sig får man göra så mycket man vill tycker jag. Man blir inte fri som vinden bara för att man påstår att man inte ångrar något av sina katastrofala misstag. Om man inte ångrar att man tagit ett katastrofalt beslut så är det nåt fel. Att älta däremot är en annan femma. Det är inte nyttigt. Bearbeta och älta är inte samma sak.

Väldigt kloka ord!

Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Alltidxx skrev:

Som med alla filosofiska resonemang har det jag skrev sina brister om det dras tillräckligt långt. Men huvudsynen är faktiskt en enormt fridfull och trevlig sådan: jag är något bra, och därför behöver jag inte ångra något jag gjort då det medverkade till att skapa detta bra som är jag. Men om du vill komma och förstöra det med nån sorts hårdkår gammelmanslivsvisdom som är sådär äckligt korrekt men ändå fri från goda visioner, optimism och drömmande, så var så god ;P

Registrerad: 2007-06-26

Ha ha :)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Diskbråck suger. Men det försvinner. Kämpa väl gubben.

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Jag tänker skriva värsta fjantinlägget nu, så de som inte orkar med gnäll och annat trams kan sluta läsa =D. Jag känner att jag måste skriva av mig på en del fronter och jag har velat göra det länge nu. Det finns helt enkelt saker som ligger och trycker i mitt undermedvetna, som jag känner att jag måste släppa ut just här. Problemet är att det är omöjligt för mig att formulera en optimal text som täcker allt jag vill säga, vilket i sin tur ändå bara leder till att jag inte kommer känna mig "bra" efter denna utläggning.

Som ni redan märkt har jag inte varit inne på forumet på väldigt länge. Den främsta anledningen till detta är att jag helt enkelt inte står ut med att hänga här som vanligt, nu när jag är totalt konvalecent och praktiskt taget förlorat möjligheten till att träna. Man kan nästan säga att jag inte har tränat ordentligt och kontinuerligt sen hela året 2006. År 2007 började åt helvete men hade en jävla peak där det gick extremt bra under sommaren. Jag ökade både i styrka och massa under denna period, riktigt ordentligt tom. Men med det goda kommer också det onda. Sommaren 2007 resulterade också i en löjlig jävla fetma/vikt uppgång. Det värsta är ändå mitt psyke som tog enormt mycket stryk av själva mat hetsen. Denna hets ligger fortfarande kvar, men inte på samma sätt som förut. Resterande del av 2007 var också bara skit samt början på 2008. Sedan kommer vi till perioden då denna dagbok påbörjades. När jag går in för en sak så går jag fanemej in för den, vilket Lajne nog kan bekräfta. Jag lydde hans order och gjorde precis som han sa. Jag blev helt enkelt en robot, som tyvärr nästan slutade tänka. Trots detta gick det riktigt bra, enligt mig iaf. Nu kommer jag lite in på forumets hårdkår mentalitet som lever hos vissa här. (Lajne du får inte ta illa upp utan snarare se detta som något jag behöver göra för att sluta älta och ångra denna skitsituation som jag har försatt mig i.) Enligt Lajne så dög inte mycket av det jag åstadkom. Fast jag ökade i de flesta övningarna (utom pressövningar som vanligt) trots mitt sjuka kcal underskott så var det helt enkelt inte tillräckligt bra enligt Lajne. Det satte spöken i huvudet på mig (jag verkar ha lätt för att få dessa när jag verkligen går in för en sak och vill det mer än något annat) och jag ville helt enkelt inte ha rosa kaniner inklistrade i min dagbok igen, så jag fortsatte pressa mina gränser. Varje träningspass blev som en tävling och det slutade med att jag började bli nervös och orolig inför träningspassen. Jag litade på Lajne när han sa att överträning inte var ett faktum och att jag inte kan gå runt och överanalysera och vara rädd för skador. Jag ville så brutalt jävla gärna lyckas... En dag precis när bulken hade börjat så skadade jag min rygg. Hur det gick till har jag skrivit många gånger så jag tänker inte gå in på det nu igen. Fast det var flugvikter tom för mig, eftersom jag har klarat mycket mera under min träningskarriär, så var det helt enkelt för tungt denna gång. Med Lajnes och mina ord svirrandes i min skalle tänkte jag inte mycket annat än: Jag ska klara det. Det gick som det gick. Nu sitter jag här 6-7 månader senare och känner hur det strålar i hela benet, samt hur ryggen och rumpan värker.

Jag har börjat gå hos sjukgymnast 1-2 ggr i veckan, samt varit på en magnetkameraröntgen. De goda nyheterna är att jag inte lider av något svårt diskbråck och inte måste genomgå någon operation. Min framtid är inte säker, men antagligen blir allt bra igen om ca 1-2 år. När jag blir äldre kommer jag med stor sannolikhet att ha lättare för att få problem med ryggen. Det jag måste göra nu är helt enkelt att nöta på hos sjukgymnasten. Jag kan även till mångas förtjusning härmed nämna att jag inte har vägt mig på säkert 2 månader. Jag tänker inte väga mig förens den dagen jag går till ett gym för att återigen börja träna för resultat. Jag bryr mig inte om jag väger 50kg då. Det enda jag vill just nu är att kunna börja träna igen, med denna upplevelse och erfarenhet i bagaget. Man kan säga såhär: Jag har tappat allt. Men jag är inte speciellt bitter längre, som sagt, jag vill bara sätta igång med träningen igen någon gång i framtiden.

Lajne, som sagt, detta är inte för att skylla på dig eller trycka ner dig på något sätt, utan snarare för att jag helt enkelt måste skriva av mig.

Nu när jag är klar med texten så känner jag som sagt att jag har missat massor, men har svårt för att sätta ord på det. Fortsättning följer eventuellt om mina tankar blir lättare att sätta ord på i framtiden.

Ha det bra alla och lycka till med träningen!

//KOP

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

Usch usch! Överträning och skador är inte roligt, men nu är du en erfarenhet rikare! Det bådar i alla fall gott för din framtida träning!

Krya på dig!
Johan

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Hang in there buddy.

Ett tänk som du verkligen måste få in i skallen är att sluta blicka bakåt. Det som har hänt har hänt, och det kan du inte göra någonting åt. Blicka framåt och ta tag i saker som du kan kontrollera, istället för att älta det förflutna.

Moderator

Ditt inlägg bekräftar i princip alla de tankar jag haft om dig och din träning. Jag träffade Lajne IRL för första gången nyligen och han är lika trevlig och kunnig som här på forumet. Ska jag vara ärlig tror jag det är ytterst få som besitter hans kunskap och även om han inte har tränat i 20+ år har han fått mycket erfarenhet för den tidsrymd han har tränat.

Problemet har nog inte främst legat hos dig eller Lajne som person, utan i upplägget. Att coacha någon via msn/hälso tror inte jag är inte hållbart, detta var något jag reagerade på redan när det började, hur kunniga båda parter än är. Det kan gå vägen ifall man är väldigt noga, ungefär som finnen Ståhlberg är med sina svenska adepter. De videofilmar sina lyft, snackar i telefon flera gånger i veckan, och då och då flyger han över till Sverige och medverkar på träningarna. Då får man en helt annan inblick. Optimala är ju såklart att coach och adept träffas varje (nästan) pass så att man får en riktigt bra överblick och lättare kan hitta brister i teknik, motivation (som överträning kännetecknas av), humör osv. Dessa faktorer är oerhört svåra att läsa om i en dagbok som till största del består endast av siffror och "jag har lite ont här, och jag var svag här, men stark där". Coachar man via dagbok kommer information gå förlorad först genom att adepten översätter tankar till skrift och sen när coachen översätter skrift till verklighet.

Hur som helst, detta var mina 5 ören/dryga efterklokhet och det jag egentligen ville ha sagt är att jag tycker det är jävligt skönt att höra av från dig igen och märka att elden långt ifrån är slocknad. Tvärtom verkar du nu ha fått perspektiv och vara mer taggad än tidigare, mer erfaren, om än fysiskt sårad. Jag hoppas verkligen din rygg läker, för du har inte förtjänat det här. Jag tror iaf på dig i framtiden, att du någon gång (1 år, 5 år, 20 år det spelar ingen roll) kommer tillbaka starkare än någonsin förut - och det har du delvis gjort redan genom ditt inlägg.

Vill bara slutligen bekräfta att jag tyckte att både du och Lajne gjorde ett bra jobb och att det som skedde var en produkt av upplägget och inte hos er som personer, det är iaf vad jag tycker. Det kan ha varit "hårdkår"-mentalitet i skadliga overkill-doser men det har i alla fall inspirerat och imponerat mig.

Webbsida

Jag hade ljugit om jag hade sagt att detta var något som jag inte hade tänkt på, som jag inte fortfarande tänker på. Jag har, sedan detta hände, varit extremt försiktig med att dela ut råd till folk och jag är det fortfarande.

Men man kan säga mycket om vad som hände. Den press som fanns att prestera var nödvändig; hela grejen med en coach är i mina ögon förutom den extra kunskapen just att ge denna extra motivationskick. Om det inte är något som gives, har man förlorat hälften av vad som borde ha vunnits redan innan man började. Så ja, jag satte en jävla massa press på KoP. Att påstå att detta var ett misstag är fel; tvärtom. Det var i sin ordning.
Hela hardcore-mentaliteten är mer värd att ifrågasättas, på sitt sätt. Den har trots allt, på många sätt, kommit att förknippas med ren idioti (många bra exempel existerar, jag postar gärna exempel om det känns nödvändigt). Men problemet är att även detta, i sin grund, är helt fel. Att vara hardcore är att ge precis varenda jävla gram av sig själv till det man håller på med. Det yttrar sig på lika många sätt som det finns personer, men vad som är säkert är att det inte är något man blir, man bara är det från början genom den brinnande passion för vad man gör som inte kan skaffas utan som är där redan från början. Hardcore-mentaliteten är inget annat än en hyllning till denna brinnande passion, och som sådan endast av godo.
KoP's spöken i huvudet däremot; där har vi något som är ett verkligt problem. Men jag var fullt medveten om dessa, och trodde mig enkelt genom praktisk handling kunna övervinna psykiska barriärer. Jag hade till alltför stor del fel; kunskap jag har tillägnat mig efteråt berättar varför på åtminstone ett par punkter medan jag fortfarande letar på min renrakade skalle efter hår att slita i förtvivlan över detta. Men alla dessa hjärnspöken, hur mycket de än drar och sliter i någons själ, kan inte göra mer än att försämra resultaten av träningen pga för lite mat eller annat i den stilen. De kan definitivt inte orsaka ett diskbråck.

Så, vad orsakade då diskbrocket? Än så länge verkar inte ens läkarna veta. Efter att ha varit hos sjukvården fler gånger än jag har kört smolov så vet vi fortfarande inte vad det var som orsakade denna skada. Jag vill så jävla gärna beskylla mig själv för det hela, ta på mig skulden, hitta vad det är SOM JAG GJORDE FEL!!!! för att det skulle bli så här. Men det går inte. För ingen vet, och att anta att jag, över internet, skulle hitta ett fel som stockholms samlade läkarexpertis inte ens lyckas hitta är bara högmod. Och högmod fick jag nog av den dag det här projektet tog slut och jag bestämde mig för att aldrig nånsin ta en ny adept förrän min egen träning fungerar perfekt, förrän jag har all den kunskap man ens kan tänkas behöva och ännu lite till. Förmodligen aldrig, med andra ord.

Så, vad är vi då kvar med? Svaret är: en erfarenhet. Vare sig mer eller mindre. Vi har förvisso en situation som är icke önskvärd, men den är det bara att jobba sig ur. Mitt dåliga samvete till trots så är jag den som klarade mig extremt lindrigt undan i det här fallet; det är KoP som måste kämpa sig igenom ett rehabhelvete och där kan jag bara säga att jag stöder honom närhelst han behöver det. Men hela historien är något som alla måste sluta älta. Såsom det alltid är med historien. För det som har skett är i slutändan det som har gjort oss till vad vi är, och det vi är kan vi förändra. Därför kan vi också förändra historien, genom att blicka framåt och jobba hårt :)

Just nu är jag bara glad att höra att du lever igen, jag har varit väldigt nära att ringa dig och fråga hur det är flera gånger men alltid blivit distraherad.

//Lajne

PS. KoP, ge mig din address så skickar jag en "krya-på-dig"-fruktkorg!

Senast redigerat av Lajne (2008-09-19 21:55)

Hm, vet inte vad jag ska säga mer än att jag saknar dig plutten

Från: Lund
Registrerad: 2006-03-31

Jag vet hur det känns. Det är fucked up. Har själv varit skadad i axeln sen sommaren 2007 och börjar inse att jag kanske aldrig kommer kunna träna hårt igen ... Hur trist det än känns. Ett tips är att försöka hitta andra intressen i livet: träning är långt ifrån allt. Det tar ett tag att inse det men när man väl gjort det kommer allt kännas helt okej igen = ) Lycka till.

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

Hej!

Här kommer en liten historia som förhoppningsvis kan bidra med något:

"Den gamle mannen ägde en häst som han älskade innerligt. En dag försvann hästen och mannen förbannade sin otur och var djupt sorgsen. Tiden gick och en dag kom hästen tillbaka följt av ett sto. Den gamle mannen prisade sin lycka och tur över att inte bara ha fått tillbaka sin häst utan också ha fått ett sto.

En dag så red den gamle mannens son ut på det nya stoet. Timmarna gick men sonen förblev borta. Sjuk av oro lät mannen söka efter honom i området. Sonen hittades svårt skadad efter att ha fallit av hästen. Pappan förbannade sin otur över att ha fått detta sto som förorsakat sonens olycka.

Så blev det krig och provinsens alla män kallades ut i strid. Men den gamle mannens son fick förbli hemma på grund av sin skada. När inga av byns män återvände efter kriget prisade fadern sin tur över att sonen skadat sig.
" - Taiji som mental träning

Gott och ont, rätt och fel, tur eller otur... Sådant beror på omständigheterna men med varje händelse finns alltid en möjlighet för fortsatt utveckling och i slutändan handlar det om hur man själv tolkar och upplever sina gärningar. Och som Lajne påpekade så har en erfarenhet vuxit fram ur denna resa, varken mer eller mindre och jag är säker på att hur Du än kommer att tolka denna skada, bra som dålig, så kommer Du nog i slutändan säga att Du är starkare än någonsin.

Känn ingen tvekan för att besöka detta forum, Du är en guldgruva i fråga om kompetens som är bra för oss andra att ta del av. Du får helt enkelt kanalisera Din passion för träning till den mentala nivån och agera vägvisare för oss andra okunniga. Jag är glad över att Du beskrev hur Du mår över det som har hänt Dig men jag är ännu mer glad över vetskapen att Du återigen vandrar dessa trådar på forumet med Din närvaro. Jag får även önska lycka till med Din rehabträning, jag tror att det kommer att gå bra. Har Du intresset av att få kunna träna igen, kommer Du ha disciplinen att att få kunna träna igen så lita på Dig själv och Du skall finna en väg att gå. :)

Mvh

Registrerad: 2008-03-24

Ja, jag vet inte vad jag ska säga.. Självklart känns det väldigt tråkigt för dig med ryggen och det här med att du har varit som en maskin.. Jag förstår att det inte är lätt för dig och jag hoppas du vet hur du ska ta dig ur detta med träningen och det som du beskriver.

Som sagt, man kan inte gråta över spilld mjölk, det som är gjort är gjort och tyvärr går det inte att få det ogjort. Men du har fått en upplevelse och en liten läxa som du sedan hoppas jag får ta lärdom av. Nu ska jag inte sitta här och prata om dåtiden utan nu tycker jag vi blickar framåt (iaf försöka) och ta ett steg i taget. Livet går upp och ner, inte mycket man kan göra åt det men man kan göra det bästa av det iaf. =) Försök göra det bästa av det, och som något skrev: träning är faktiskt inte allt, även om (iaf jag) har svårt att tro =P

Jag hoppas verkligen att du kommer tillbaka och kämpar dig igenom detta! Du har mitt stöd och säkert allas andra stöd med här inne! Hang in there buddy!! Kämpa!!

Webbsida

Steve: Tack mannen! Lågan är långt ifrån slocknad precis som du säger och jag ska komma tillbaka. Vill bara tillägga att jag tror snarare kombon mellan Lajne och mig just då var det som brast. Lajne på ena sidan sitter och säger: MER MER MER, TA I DÅ FÖR I HELVETE!* Och jag på andra sidan: Okej, jag är så jävla taggad jag gör allt du säger*. Det är DÄR det slutar funka. Lajne kan inte veta hur jag mår hur det går på träningen osv till 100% och om jag slutar tänka och inte sätter stopp genom att bara säga "okej jag gör vad du än säger", då är det dömt att gå åt helvete, vilket det också gjorde =P. Så jag håller med dig till 50% på den aspekten.

Lajne: Det jag skrev till steve är enligt mig det som orsakade skadan, vi var en dålig kombo. En som pressade och en som slutade tänka. Du hade full kontroll över min kropp, dock kände du inte vad som hände med kroppen, vilket gör din uppgift omöjlig och vilket dömde projektet från första början. Jag har fått en slags diagnos på problemet: Överrörlighet i ryggen vilket ledde till ett litet diskbråck, typ. Jag har helt klart lärt mig en läxa för livet och jag kommer komma tillbaka extremt mycket klokare. Vi syns kanske i lund din jävel ;)

Mr_WP: Tack för berättelsen. Har själv tänkt i dessa tankebanor. Tack för stödet och de fina orden =)

Spicy: I will be back

Tack till alla er andra också =)

Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

Vi syns kanske i lund din jävel ;)

Isf ska jag lära dig böja. Det är jag skyldig dig ;)

Webbsida

Lajne skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Vi syns kanske i lund din jävel ;)

Isf ska jag lära dig böja. Det är jag skyldig dig ;)

Tränar du i närheten av lund? Var bor du? Hoppas fan jag kommer in på den där jävla läkarlinjen i lund...

Såhär ser mitt val ut inför våren 2009:

Läkarlinjen

1.Lund
2.Stockholm
3.Linköping
4.Göteborg
5.Uppsala
6.Umeå

Gief Lund?

Webbsida

Tränar fortfarande på MAK, men tänkte flytta in till lund förr eller senare och då blir det bollhuset där jag tänkte trakassera steve och bringa lite liv i OL'andet där nere, om än inte på tävlingsnivå:)

Webbsida

Ah jag joinar er. =) Var ska man bo om man ska plugga på läkarlinjen i lund? Säg det som är närmast och bäst om du vet vilket det är =)

Webbsida

Det får steve ta hand om, jag har noll koll på var läkarna pluggar. Jag ska däremot utnyttja dig till gratis kroppskompositionsmätningar osv som du ska mygla fram till mig:P

Edit: Jag är bland de yngsta i min klass på juridikum, så känn inget tvång att börja plugga så fort som möjligt btw. Ingen kommer klaga på om du behöver ett par år av sökande för att komma in; väldigt många på min 4,5-åriga utbildning är typ 23-24 år gamla och den äldsta är 29^^

Senast redigerat av Lajne (2008-09-22 20:58)

Webbsida

Hela läkarlinjen med efterföljande praktik är dock så sjukt jävla lång så jag vill börja så fort som möjligt om jag ska vara ärlig =) Ska höra med steve, om han inte ser detta innan dvs =)

Moderator

Lajne skrev:

Tränar fortfarande på MAK, men tänkte flytta in till lund förr eller senare och då blir det bollhuset där jag tänkte trakassera steve och bringa lite liv i OL'andet där nere, om än inte på tävlingsnivå:)

Oh yeah oh yeah http://www.kolozzeum.com/forum/images/smilies/buttrock.gif

Webbsida

testar

Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-09-25 00:17)

Sidor: 1 … 42 43 44 45 46 Tråd låst

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB