Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Keep_On_Pumpin skrev:
Nu är jag fulll, förlåt.
Du är förlåten :)
Keep_On_Pumpin skrev:
Nej, vad syftar du på degis? =)
Bara undrade, vet några som fått ont i ryggen något liknande det sättet som du förklarar, som sedan släppt när dem slutat att knäcka i ryggen sådär. :)
Men jag knäcker ju inte min rygg? =P Det var det jag inte förstod riktigt.
Morgonvikt: 72,1kg.
Keep_On_Pumpin skrev:
Rakade skallen nyss! =)
Bra
Pass 33 den 24/5:
Supit konstant men tror att jag nu lyckats hålla vikten iaf. So here it goes:
Hantelpress
Grymt längesen och tekniken kändes mkt dålig, fick inget tryck i rörelsen.
12x13,5kg --> :D
12x26kg
5x31kg --> pausade ca 10sekunder mellan andra och tredje settet.
6x31kg
9x28,5kg
- Blä
Pronerade Chins
5xkv+20kg
6xkv+15kg --> blä
5xkv+15kg
5xkv+15kg
- Inget spec tryck här heller, första settet var bra resten inte.
Dips
20 --> Inte spec trött efter dessa, men ville inte sabba resterande set med att fortsätta. Jag tror jag klarar ca25.
6xkv+15kg --> första settet sabbade rätt mkt tror jag =P
7xkv+15kg
8 --> ingen vila mellan set 3 och 4a.
Skivstångsrodd och Marklyft SUPERSET REHAB :D
2x12x50kg
2x12x50kg
2x12x50kg
--> Puls på 170 efter sista super settet =P
Skivstångscurl
7x50kg --> Ajajaj här har jag tappar rejält nu
12x40kg
12x40kg
25x20kg --> Pumpset --> PÖÖMP! :D
Du chinnar mer än mig och har inte tappat många reps i hantelpressen, plus att din kropp antagligen fortfarande kämpar efter luft efter allt supande. Jag tycker nästan det verkar ha gått oförskämt bra faktiskt:P
Chinsen är riktigt bra och att göra 2o dips är ingen skamm heller.
50x7 i curls och du har tappat rejält? Du är stark hest -_-'
Grym i dips/chins med!
Wow tack grabbar! =) Hoppas jag hinner öka lite innan 6/6 bara... legat på överskott idag iaf. ;)
Kul att du ska läsa biomedicin!
Vilka kurser har du läst (som är av relevans), samt vad är ditt snitt? (Besvära dig för all del inte med att skriva ut betyg i respektive kurser)
Mvh
Svea: Få se om du läser detta svar;)
Jag har ju hittills bara pluggat på gymnasium, så jag vet inte vad du menar med "kurser som är av relevans". =P Men jag har iaf läst biologi breddning b samt kemi b fysik b (osv) =P. Jag läste så att jag hade 3300 poäng eller något tror jag, men jag valde att bara redovisa 2850 gymnasiepoäng, dessa gav då ett snitt på 19,7 eftersom 150 poäng av dessa var vg :(. Mina vgn ligger i Fysik A samt Naturkunskap A, vilket förövrigt är så jävla orättvist. Jag har aldrig ens läst "naturkunskap", utan det betyget grundades på ett snitt som jag fick av Kemi A, Biologi A samt Fysik A! Eftersom min Fysik A lärare verkligen var en jävla sadist och aldrig delade ut bra betyg så sabbade han inte bara Fysik A utan också Naturkunskap A för mig :(.
Ett exempel hur han tyckte om att gestalta sin undervisning: "Idag ska jag testa er och se om ni någonsin lär er något. Jag tänker nu välja de tre sämsta personerna i klassen så att de får chansen att öka sina betyg lite (så väljer han dem och de får gå fram till tavlan...)." Här bombas de med frågor och blameras inför hela klassen eftersom de naturligtvis inte kan... De belönas med det sämsta betyget och efter det ska de "bästa" i klassen hjälpa dem. Det var i dessa situationer jag ibland fick höra: "Oj du är lika dålig som de sämsta i din klass, du kanske inte förtjänar bra betyg". osvosv =D Riktigt sadistsvin! =)
Jeje nu fick jag skriva av mig lite, dock är jag nöjd med mina 19,7 på 2850 gymnasiepoäng! =) Det innebär också att jag kommer in på karolinska till hösten. Mitt största problem är dock lönen... den är så dålig? Vet du nån väg man kan gå svea så att man hamnar på hyffsad lön?
Men! Du har för fan 20.0 om du tar bort dina tre VGn! Haha, fan vad många MVGn, jag skulle aldrig ha orkat. Jag slackade bort halva skolan.
Du behöver inte söka på 2850 poäng, det är på 2500 man söker.
Sök läkarprogrammet!
I Svea I skrev:
Men! Du har för fan 20.0 om du tar bort dina tre VGn! Haha, fan vad många MVGn, jag skulle aldrig ha orkat. Jag slackade bort halva skolan.
Du behöver inte söka på 2850 poäng, det är på 2500 man söker.
Sök läkarprogrammet!
2 VGn!! Och nej jag kan inte ta bort dem för de är obligatoriska. Jag vet att jag bara måste ha 2500 poäng, men 2850 är fan så mkt snyggare ;). Om jag vill komma in på läkarprogrammet så gör jag det tror jag, men jag vill ju inte bli läkare?
KoP: ta bort 350 poäng! Du har bara 150p VG, du kan stryka dessa o kasta dom åt helvete. Då återstår ändå 2700 poäng MVG när det är 2500 poäng du söker på!!
Är du intresserad av biologi och forskning så finns det fler linjer att gå än biomedicin. Jag ser inte ner på yrket i sig men det är fruktansvärt lågavlönat. Du kan garanterat få en liknande forskartjänst efter att ha gått en läkarutbildning. Iofs får många läkare skit för att de forskar iställte för att behandla patienter, särskilt här i Lund, men det har du full rätt att göra.
Det är möjligt att man som biomedicinare kan få topptjänster inom medcinbolag men i den offentliga sektorn så är det, vad jag sett, ett ouppmärksammat och förbisett yrke tyvärr.
Aha. Vad i biomedicinyrket är det som fascinerar dig så mycket?
Du kommer inte bli särskilt högavlönad någonstans, såvida du inte avancerar efter utbildningen och doktorerar och sen fortsätter ännu högre upp.
steve: kan jag verkligen stryka dessa? de är ju obligatoriska för naturlinjen: fysik A och naturkunskap A. Tyvärr går det nog inte att stryka dem :(.
Svea: Det jag har läst om biomedicin verkar mycket intressant samt att man på SACOmässan rekommenderade det för mig när jag uttryckte mig som "Jag vill läsa det en läkare läser men slippa bli läkare och fokusera på forskning!"
Jag är också väldigt konfunderad och börjar mer och mer vilja läsa vanlig medicin... jag vet faktist inte vad jag ska göra... Hjälp mig gärna på traven!! Kan jag stryka mina vgn på något sätt?
Du kan få mina betyg om du vill. Då har du inte ett enda vg! Men knappast några mvg eller g heller........ :-/ =)
Vad har en "biomedicinare" i snittlön?
Orkar inte kolla upp, men "Typ 22-23k efter 20 år i jobbet med den examen." skrev Stevebc för några sidor sen.
Haha, kan ju lika gärna bli usk isf. :P
Om de är obligatoriska för naturlinjen går de tyvärr inte att stryka. Det är allt jag kan bidra med i diskussionen:P
I Svea I skrev:
Orkar inte kolla upp, men "Typ 22-23k efter 20 år i jobbet med den examen." skrev Stevebc för några sidor sen.
Antar att detta var ett extremfall men en kvinna som blev intervjuad under strejken sa att hon hade denna lön för nämnd utbildning och erfarenhet.
Väljer du att plugga i Lund kommer du gå tillsammans med min bästa kompis. Fast du har redan sökt va?
ingång här i umeå för en biomedicinare med inriktning på lab är endast 18. runtom i landet så kan man få upp det till kring 20 och någon förmån också. efter ett tag så borde du kunna få upp lönen lite mer, naturligtvis, men tre års studier för att ligga på den lönen är dåligt. men så är det i sverige. det lönar sig inte att arbeta med människor. man ska inte arbeta med människor. det producerar ingenting direkt. man ska vara svetsare! grovjobbare, det är framtiden för människor som vill ha pengar.
min far har tex sju års utbildning i skolan, och utöver det någon kurs inom arbetsledare. när han tjänade som mest (under jord då iofs) så plockade han ut en liten bit över 50. det anser jag är helt för mycket när biomedicinare och sjuksköterskor inte får något, trots att dom enligt både han och mig är mycket viktigare än det han arbetat med i sina dagar.