Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3  

Vill du få en snygg kropp till sommaren?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Ja. Det börjar väl i princip bli dags igen. Jag är kanske en aning tidigt ute, men eftersom de första människorna som ska fixa beachformen redan har startat sina trådar tänkte jag föregå resten av dem och starta en tråd som jag hoppas ska svara på i princip alla de kommande trådar vi kan förvänta oss.
Jag har att välja mellan att skriva denna tråden och att räkna matte, så vafan liksom^^

Jag är en kille med x kg att banta bort och vill ha synliga muskler:
Steg 1. Räkna hur många veckor du har kvar att arbeta på ditt mål
Steg 2. Dra ifrån det x kg du ville banta bort från antalet veckor du har kvar. Om svaret blev lägre än 0, så tough shit, satsa på beach 2009 istället.
Steg 3. Dela det resterande antalet veckor med 2. Det antal som blir kvar ska du styrketräna och gå upp ~0.5kg per vecka. Ät tillräckligt för att uppnå denna viktuppgång. Har du bara ett par veckor kvar till styrketräning kan du lika gärna hoppa till steg 4 direkt, då du behöver en del tid för att få några reella resultat från styrketräningen. Det blir helt enkelt bättre att kunna banta lugnare:P
Steg 4. Du kommer nu ha så många veckor som du styrketränade, plus så många veckor som du från början hade kg att banta bort, kvar att banta på. För att låta coola väljer vi att använda ordet deffa istället för banta. Därför: läsa deffguiden ( www.halso.info/forum/t-6908.html ) blir steg 4, samt att sedan göra det som står i den fast satsa på att droppa runt 1kg/vecka istället för 0,5kg. Detta därför att alla alltid har så förbannat brått inför sommaren, samt att alla som läser denna guiden för det mesta har så lite muskelmassa att de inte kommer förlora nämnvärt på en högre takt ändå. Dessutom är de flesta nybörjare på styrketräning vilket innebär att den styrketräning de utför kommer begränsa förlusten av muskelmassa mer än för en mer erfaren person, detta eftersom de hade byggt mer än en erfaren person hade de legat på överskott.
Steg 5. Maila mig och fråga om mitt kontonummer. Sätt in en större summa pengar och känn er tacksamma.

Nej, alltså, jag ville bygga muskler och tappa fett samtidigt, inte slösa tid på att dela upp det i två olika faser:
Alternativ 1: Köp slumpmässig flashig pryl från TV-shop och använd den. Jag lovar, den fungerar!
Alternativ 2: Bege dig till den delen av forumet där alla riktigt bra metoder ligger; de vi presenterar nu är bara halvbra metoder som vi själva använder oss av för att vi gillar att få dåliga resultat.
Alternativ 3: Inse att man måste ligga på överskott för att bygga muskler, och underskott för att tappa fett. Ekvationen att göra båda samtidigt fungerar därför inte.

Vilket träningsschema ska jag använda?
Antingen en split, förslag på bra sådana finns här: http://www.halso.info/forum/t-20326.html
Eller helkroppsprogram, många bra sådana finns här: http://www.halso.info/forum/p-192731.html
Jag vill dessutom göra reklam för ett helkroppspass jag själv konstruerade åt en nybörjare, innehåller övningsbeskrivningar och lite annat: http://www.halso.info/forum/p-315852.html#p315852
Om ni vill konstruera ert program själva, finns en bra tråd här: http://www.halso.info/forum/t-28815.html . Väljer ni att göra det själva så kom ihåg att ni förmodligen bara slösar tid på att komma på en dålig idé, som ni sedan postar här för att få den rättad till att se mer eller mindre exakt likadan ut som ett av förslagen på färdiga program i ovanstående trådar. Undantag finns givetvis, bara en liten varning:)

Men konditionsträning då?
Javisst, gör vad du vill. Aldrig fel att träna hjärtat ur ett hälsoperspektiv. Det kommer dock inte hjälpa dig att bli snyggare till beachen, tvärtom motverkar det till viss del resultaten av styrketräningen, som är vad som formar din kropp.

Jag har stora ben från fotboll/bandy/whatever och vill bara träna överkroppen
Gör som du vill. Men jag garanterar dig att du inte har stora ben, du är bara lat. Och den latheten kommer att straffa sig, då benträning rent allmänt tenderar till att ge mycket bättre resultat även i överkroppsträningen. Har att göra med frisläppning av tillväxthormoner vid tunga övningar, samt att de tyngsta övningarna är benövningar.

Tillskott?
http://www.halso.info/forum/viewtopic.php?id=9442

Jag är en tjej som vill tappa x kg inför beachen:
Gör som killarna. Din kropp är inte annorlunda i det här avseendet. Förutom på en punkt: du har en naturligt högre procent fett (och ska ha, det är direkt ohälsosamt för kvinnor att gå under 17-20% kroppsfett), vilket innebär att även om du bantar ner dig kommer du aldrig få de synliga muskler som talas om; de är ju täckta av fett. Om de inte blir enormt stora, men de blir de knappast på månaderna fram till sommaren. Och det är ju bra, eftersom inga brudar nuförtiden (eller på nån annan tid jag kan komma på^^) verkar vilja ha synliga muskler.

Men jag kan inte styrketräna, jag har jättelätt för att bygga muskler!
Nej. Du är en tjej. Tjejer har inte jättelätt för att bygga muskler. Det är därför du aldrig vinner över killar i armbrytning.

Fan vad du tjatar om styrketräning för alla
Styrketräning är det snabbaste och enklaste sättet att forma kroppen på. Så enkelt är det. Om man inte räknar plastikkirurgi, men att döma av bilderna jag har sett blir plastikkirurgi avsedd att ersätta styrketräning sällan eller aldrig speciellt bra.

Säg gärna till om något saknas, eller ställ frågor om något är oklart. Men jag borde ha täckt in det mesta tycker jag. Ni är också välkomna att bumba upp denna tråd när helst ni känner för det, om den skulle råka ramla ner i glömska. Vilket säkert händer, då folk tenderar att inte uppskatta mina trådar. Men det får jag väl ta, om inte annat kan jag själv länka hit i tid och otid nu;)

//Lajne

Från: Gymmet
Registrerad: 2007-01-26
Webbsida

Så SuperSauna från tv-shop funkar alltså?

Gulligt skrivet - detta kommer garanterat att fylla nyfikna nybörjarhjärnor med lite kunskap. Bumpar gärna tråden.

*bump kl 03:38*  Dags o sova fan :S

Registrerad: 2006-05-03

bra tråd, bump

Senast redigerat av Daveez (2008-02-19 17:09)

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Wille005 skrev:

Så SuperSauna från tv-shop funkar alltså?

Gulligt skrivet - detta kommer garanterat att fylla nyfikna nybörjarhjärnor med lite kunskap. Bumpar gärna tråden.

*bump kl 03:38*  Dags o sova fan :S

Nej supersauna funkar inte för guds skull... hoppas du var ironisk Wille =P

Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-02-19 17:19)

Registrerad: 2007-06-26

*tar fram stora kvalitetsstämpeln "Quality guaranteed by Alltidxx" och sätter ett fast avtryck med denna på Lajnes trådskapande inlägg*

Från: Gymmet
Registrerad: 2007-01-26
Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

Men i hvete klart jag var ironisk ^^

Edit: supersauna hittade jag dessutom på själv :p

Senast redigerat av Wille005 (2008-02-19 18:02)

Registrerad: 2007-12-29

Jag försöker få en snygg kropp till sommaren, tränar och springer med jämna mellan-rum. Men jag bantar dock inte heller inte "slutar med att äta olika saker". I min åsikt tycker jag man ska få kunna unna sig lite då&då :P vad är meningen till oh leva annars? xD

Lycka till i alla fall. Om du tränar minst 2 gånger i veckan och äter rätt efter träningarna så kommer du ha en väldigt fin kropp till sommaren :p

Webbsida

Wille005 skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Men i hvete klart jag var ironisk ^^

Edit: supersauna hittade jag dessutom på själv :p

HAHA :D Sry fattade inte det =P

Webbsida

Bra att folk verkar gilla den:)

Edvin Eriksson: Du får gärna göra precis hur du vill, träna hur du vill och unna dig vad du vill. Ingen tänker påstå att det inte fungerar (så länge det inte är helt åt helvete), däremot tänker jag påstå att jag har presenterat det mest effektiva sättet att förändra sin kropp på. Och det förändras inte även om du vill köra en mindre effektiv mjukisvariant;)

Registrerad: 2008-02-20

Kanonbra guide! Enkel att förstå och väldigt ärlig. Jag älskar internet (och särskilt Google), ville se om jag kunde pressa fram magrutor till sommaren och tänkte "nån måste veta vad man ska/inte ska göra". 5 minuters googlande och man hittar detta och deffaguiden, internet är fantastiskt. Fattar inte hur man tog reda på saker för 10 år sedan :-) Skönt med ett forum där seriösa personer delar med sig av sin kunskap.
Ska testa att följa denna guide fram till sommaren. Så får vi se hur det går. Mina inledande stats: 26 år, 1,82 lång, 80 kg (brukar pendla mellan 80-83 beroende på mängd gymmande), brukar gymma typ 1 gång i veckan och varvat det med löpning, gympa hemma (älskar armhävningar) och sociala sporter (badminton, squash mm enligt devisen "tråkig träning blir lätt ingen träning"). Är alltså inte otränad men vet inte om jag skulle klassas som "snygg på beachen".
Jag tar lite "före-" bilder så ska vi se om jag kan posta några positiva "efter-" bilder lagom till Juni.

Älskar som sagt att göra saker hemma (brukar varva det med allt annat jag gör under en kväll). Nån som har något tips på nån bra länk till övningar man kan göra hemma med hjälp av lite hantlar, matta och pilatesboll? (Har tyvärr inte plats för mer i min lilla etta).

Edit, kom på en sak. Ingen aning om hur många kilon jag måste gå ner för att få synliga muskler. Väger 80 nu, om jag behöver gå ner 5 kg innebär det alltså att jag ska bygga i 5 veckor och "deffa" i 10 (15 veckor kvar till strandsemestern). Det klarar jag. Väga 75 kg låter lite skrämmande lite (är ju van med 80-83).
Hur mycket brukar ni som "gör er snygga inför sommaren" gå ner från er "vintervikt"? Hur stor viktminskning brukar ni behöva göra för att bli nöjda? :-) (Jag fattar ju att det är helt individuellt men får man reda på lite intressant stats kanske man inte stirrar sig blind på siffror).

Senast redigerat av KarlOskar (2008-02-20 11:15)

Registrerad: 2007-10-31

Bra tråd. Bump

Registrerad: 2005-05-29

Det roliga är ju att alla tror att det är så jävla lätt att gå ner i vikt o bygga samtidigt. Att man kan starta i maj o bli grym i juni eller juli. Ja menar så lätt är det inte vi lever inte i en perfekt värld. Det som funkar på Anders behöver inte funka på Morgan alla är vi olika med olika kroppar. Det är bara och "put your mind to it and get the job done!"

Webbsida

KarlOskar skrev:

Hur mycket brukar ni som "gör er snygga inför sommaren" gå ner från er "vintervikt"? Hur stor viktminskning brukar ni behöva göra för att bli nöjda? :-) (Jag fattar ju att det är helt individuellt men får man reda på lite intressant stats kanske man inte stirrar sig blind på siffror).

Väldigt dålig fråga att ställa på det här stället, då de flesta dels fettar till sig lite mer rejält än vad en normal medelsvensson gör under vintern för att bygga muskler, och sedan dels inte ger sig förrän de har ganska mycket lägre kroppsfett än en medelsvensson hade accepterat;) Personligen ligger jag på ganska feta ~90kg just nu, och tror mig se ganska bra ut om jag lyckas ta mig ner till runt 80. Jag är dock inte helt säker på att jag ens ska ta mig ner på ett tag, så vi får väl se:P
Dessutom, om du använder forumets sökfunktion så får du nog fram många bra hemmaövningar, kom bara ihåg att inget kommer motsvara effekten av lite rejäl gymträning:)

Hardstyle: Så sant, så sant. Därför den lilla uträkningen finns med i början snabbt visar om man ens har en chans över huvud taget eller inte :P

Senast redigerat av Lajne (2008-02-20 14:07)

KarlOskar, du kan antingen

1) gå ner tills du tycker det ser bra ut och inte fundera så mycket på vad vågen kommer stå på då, eller
2) kalipermäta för att räkna ut din fettprocent, bestämma dig för hur mycket din underhudsfettsprocent ska vara och därmed hur mycket du ska ner i kg.

Själv anser jag att det enda verkliga värdet kalipermätning tillför är för att människor ska kunna jämföra % med varandra. Jag rekar alltså alt 1.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Alltidxx skrev:

Själv anser jag att det enda verkliga värdet kalipermätning tillför är för att människor ska kunna jämföra % med varandra.

Nja inte bara med varandra, ffa sig själva skulle jag vilja påstå. Vi vet ju alla (eller hur?) att vågen kan stå still och man kan ändå tappa i fettmassa. Då är kaliper eller måttband ett bra mått på framsteg.

Cybercowboy skrev:

Alltidxx skrev:

Själv anser jag att det enda verkliga värdet kalipermätning tillför är för att människor ska kunna jämföra % med varandra.

Nja inte bara med varandra, ffa sig själva skulle jag vilja påstå. Vi vet ju alla (eller hur?) att vågen kan stå still och man kan ändå tappa i fettmassa. Då är kaliper eller måttband ett bra mått på framsteg.

I det fallet är spegel bättre än kaliper. Står vågen still medans du tappar i fett? Och detta under en längre period än 1 dag (som kan fixas genom att dricka mycket vatten eller nåt)? Menar du att du lyckats med konststycket och det mytomspunna att bygga muskler under deff? :)

Cybercowboy skrev:

Alltidxx skrev:

I det fallet är spegel bättre än kaliper. Står vågen still medans du tappar i fett? Och detta under en längre period än 1 dag (som kan fixas genom att dricka mycket vatten eller nåt)? Menar du att du lyckats med konststycket och det mytomspunna att bygga muskler under deff? :)

Cybercowboy skrev:

Alltidxx skrev:

Cybercowboy skrev:

Alltidxx skrev:

Cybercowboy skrev:

Alltidxx skrev:

Cybercowboy skrev:

Alltidxx skrev:

Cybercowboy skrev:

Alltidxx skrev:

Cybercowboy skrev:

Alltidxx skrev:

Cybercowboy skrev:

Alltidxx skrev:

Webbsida

Alltidxx kör inte tredje gången utan nionde gången gilt :D

Sidor: 1 2 3  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB