Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 … 12  

Maximal hypertrofi, era tankar?

Registrerad: 2007-03-03

Ja, låt höra nu! :D

Registrerad: 2007-12-06

Hy..hy..hypertt..tro..hyper-tro...fi... långt ord!
Nej, nu blev det svårt. :<

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Sånt får man inte skriva om här ju! :)
http://www.monstersupplements.com/store/UserFiles/Image/mro5.jpg men något säger mig att han vet! :)

Från: Göteborg, Sveriges framstjärt
Registrerad: 2005-01-16
Webbsida

Är det bara jag som är innerligt trött på morot?

förlåt Svea att jag använder din tråd för detta, tyvärr är jag lite för dåligt insatt i ämnet för att ge dig ett fulldugligt svar..

Dåså, hmm ...

Hur många reps tror ni man bör sträva efter för att växa?

Från: Göteborg, Sveriges framstjärt
Registrerad: 2005-01-16
Webbsida

nu vet jag inget om dig, men antar att du är hyffsat kunnig och hyffsat stark.. rookies som tex morot vet inte ens vad hypertrofi är.. men vad jag har läst bygger man mest volym på 9-12 reps, saken är att det då är en del sarkoplastisk hypertrofi (hur mkt vet jag ej) dvs ökning av muskelmassa som inte har med styrkeökning att göra.. det är väl ungefär vad jag vet.. Nu kommer någon att säga att man inte kan ange exakt repsantal eftersom olika individer svarar olika på olika träningsmetoder, vilket är fallet.. men om man ska utgå från det så blir det svårt att svara alls..

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Följande är skrivet med nästan total brist på praktisk erfarenhet:

Repetitioner: 10-12
Variation?: ner till 4-6 efter 8 veckor, med långsamt stegrande setmängd (vecka 1=5, 2=6, 3=7, 4=8) upp till den dubbla innan man bytar tillbaka till normala reps och normal setmängd.
Split?: Jag tänker satsa mina pengar på helkropp, köres varannan dag. Lätta pass lägges med fördel in på vilodagarna för extra stimulans (vet inte varför, finns bara vissa indikationer från min egen träning som tyder på att total vila inte är helt bra om man inte tränar väldigt nära överträningsnivå)
Övningar: Tunga fucking basövningar. 0 isolationsövningar för biceps eller dylika små skitgrupper. Förutom på vader;)
setmängd: 4x12/muskelgrupp, under variationsfas 4-8x4-6/muskelgrupp
Mat: Käka på bara. Växer ju inte direkt sämre av 1000kcal överskott än av 500:P

Ja, det var väl allt. Var så god Degpekka et al, slakta mig^^

I Svea I skrev:

Dåså, hmm ...

Hur många reps tror ni man bör sträva efter för att växa?

Att man mestadels av tiden siktar på 10or, men att man ser till att styrkan något så när följer med hypertrofikurvan. Annars tror jag lätt man kör i botten av sig själv och inte kommer kunna fortsätta att överbelasta. Sen är jag inte rädd för att testa nya saker heller, eller göra radikala förändringar för att chocka(ett uttryck som jag egentligen inte gillar och känns hokus pokus men jag fann inte bättre ord för tillfället). Så man kan väl sammanfatta det som att man ständigt bör ha koll på att musklerna överbelastas. :)

Givetvis sätter jag mig stenhårt emot Lajnes helkropps variant! ;)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

HST! Jag tror stenhårt på HST och ska sätta igång med det om jag väljer att börja med amerikansk fotboll (studentgrej). Jag behöver massa efter 9 månaders ofrivillig deff och lång, ännu pågående sjukdom.

edit
Jepp it's on. Så fort jag är frisk ska vi se en hypertrophy gone wild ā "oMGz sommaren 2008 är jue snaaaart!!!!111"

Ska käka som ett svin och köra HST sen jämför vi bilder! Under denna period kommer jag eventuellt syssla med mycket cardio så ni får räkna med den effekt det har.

Den där killen på bilden var hemskt ful.

Jag trodde det var Max-OT som man blev störst av.

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Jag skulle vilja skriva som Lajne ungefär. Med ett undantag. Halvkroppspass istället för helkropp. Detta pga. att alla muskler då ändå kan stimuleras varannan dag samtidigt som man dessutom kan få in fler muskler (så som biceps, triceps etc.) i passet eftersom man nu tränar färre muskler per pass.

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-10-11

Håller med Lajne. Helkropp ftw!

Sen kanske det blir bättre om man lägger 75% av sin träning inom hypertrofiintervallet 8-12, och inte

Variation?: ner till 4-6 efter 8 veckor, med långsamt stegrande setmängd (vecka 1=5, 2=6, 3=7, 4=8) upp till den dubbla innan man bytar tillbaka till normala reps och normal setmängd.

I så fall ska 75% av de 8 veckorna läggas i intervallet 8-12.

Lajne, håller helt med om helkropp.

Tror nog att det finns bevis för att 3 set är precis lika bra som 16, och att träna igenom hela kroppen med 3 set per muskelgrupp lär nog de flesta klara av.

Annars verkar ju 8-12 vara en accepterad reprange för att växa.

Registrerad: 2008-01-24

Man får prova sig fram ingen är den andre lik helt enkelt. Själv kör jag tex 4set vardera för biceps/triceps med ca 6reps i varje men för mina ben är det 100reppare som gäller behöver jag säga att en vilodag efter ett benpass är ett måste. Värmer upp med lätta vikter kör 1 set till max byter sedan övning och gör likadant igen detta funkar väldigt bra för mig och jag har testat det mesta.

Registrerad: 2005-06-19

1 En bra livsharmoni utanför gymet

2 Träna som ett djur med kontinutet . Jag tror inte på små variationer i repmängd typ den som skrevs ovan. Jag kör ,  tunga veckor 8-10 reps 4-8 set , tyngre veckor 3-5 reps 4-8 set.Har testat olika splitar, hel/halvkropp. Halvkropp varannan dag funkar bäst för mig.

3 Äta (som) en häst - Ät mycket och bra mat.

4 sova som ett barn - Se till att sova bra och tillräckligt mycket.

Jag tror att många skulle förbättra sina resultat om de gick lite mer basic och inte brydde sig så mycket om små  detaljer. Både när det gäller kost och träning.
Det var mina tankar.

Registrerad: 2003-11-07

Främst tung träning, överbelastning, endast basövningar, KONTINUITET, MAT, vila, sömn.

MAX-ots koncept är ganska nära något som jag anser är optimalt.

Senast redigerat av cali (2008-02-10 12:10)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Crosstjeck skrev:

I så fall ska 75% av de 8 veckorna läggas i intervallet 8-12.

Jag menade variation efter 8 veckors träning, dvs totalt 2/3 eller 66% av träningen hamnar i intervallet 8-12. Det är så som jag tror att det blir bäst, men jag kanske är överdrivet försiktig.

Englund skrev:

Jag skulle vilja skriva som Lajne ungefär. Med ett undantag. Halvkroppspass istället för helkropp. Detta pga. att alla muskler då ändå kan stimuleras varannan dag samtidigt som man dessutom kan få in fler muskler (så som biceps, triceps etc.) i passet eftersom man nu tränar färre muskler per pass.

Pah, l2fuckingstyrketräning. Nej men seriöst. Halvkropp utan vilodagara är djuriskt slitigt i längden. Dessutom behöver biceps/triceps ingen specifik träning, jag tror stenhårt på och anser mig dessutom ha bevisat åtminstone för mig själv att de växer nästan bättre om man bara låter dem vara ifred och fokuserar på tunga basövningar för rygg istället.
Ett alternativ är iofs halvkropp med två pass om dagen varannan dag, det kommer man i alla fall fixa rent kroppsligt en längre stund, men det är fortfarande slitigt rent mentalt och totalt onödigt enligt mig.

Steve skrev:

HST! Jag tror stenhårt på HST och ska sätta igång med det om jag väljer att börja med amerikansk fotboll (studentgrej). Jag behöver massa efter 9 månaders ofrivillig deff och lång, ännu pågående sjukdom.

Det jag skrev är ganska likt HST rent principiellt, jag ser bara ingen anledning att begränsa sig till 3 pass i veckan (bland annat) =)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Man kan köra varannan dag, alltså som ett rullande schema. Då blir det 3,5 pass i veckan. Det borde vara effektivare.

Registrerad: 2003-11-07

Dessutom behöver biceps/triceps ingen specifik träning, jag tror stenhårt på och anser mig dessutom ha bevisat åtminstone för mig själv att de växer nästan bättre om man bara låter dem vara ifred och fokuserar på tunga basövningar för rygg istället.

Det där kan jag bara hålla med om, biceps växer fan bäst av bla tunga ryggövningar, likaså triceps och underarmar. Stå och köra isloerande övningar på dessa muskelgrupper känns bara som slöseri på tid och energi.

Senast redigerat av cali (2008-02-10 15:19)

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

Så ni menar på allvar att ni inte kör bicepscurls, tricepsextensions eller smalbänk?

Registrerad: 2004-02-23

Inte jag iallafall. Skulle vara smalbänk nångång för omväxlings skull men annars får det räcka med bänkpress, militärpress och stöt för mina triceps. Biceps får sitt under ryggpassen.

Registrerad: 2003-11-04

megamassive skrev:

1 En bra livsharmoni utanför gymet

2 Träna som ett djur med kontinutet . Jag tror inte på små variationer i repmängd typ den som skrevs ovan. Jag kör ,  tunga veckor 8-10 reps 4-8 set , tyngre veckor 3-5 reps 4-8 set.Har testat olika splitar, hel/halvkropp. Halvkropp varannan dag funkar bäst för mig.

3 Äta (som) en häst - Ät mycket och bra mat.

4 sova som ett barn - Se till att sova bra och tillräckligt mycket.

Jag tror att många skulle förbättra sina resultat om de gick lite mer basic och inte brydde sig så mycket om små  detaljer. Både när det gäller kost och träning.
Det var mina tankar.

+1, speciellt på det sista.

Träna och ät spenat.

Registrerad: 2004-02-23

Ta inte råd från folk som uppenbarligen är dårfinkar.

Sidor: 1 2 3 … 12  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB